gtx 970 i.c.m een scherm van 1080p vs 1440p

Pagina: 1
Acties:

• Thommuz
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-11-2025
Hallo tweakers,

Zoals de titel al stelt ben ik op zoek naar een bijpassende monitor voor mijn nieuwe game pc. Ik ben van plan om hier recreatief games te spelen zoals the witcher 3, bf4 en wat total war games. Het scherm hoeft wat mij betreft niet groter dan 25 inch te zijn, en ook ghosting enz maak ik me niet al te druk om.

De pc die ik heb bevat o.a. de volgende componenten:
ASUS STRIX gtx 970 pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
Intel i5-4460 pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed
8gb geheugen

Nu zit de twijfel hem tussen een scherm van 1080p of 1440p

Het budget is +/- 300,-

Hieronde staan twee schermen van Dell waar mijn oog op gevallen is. Ik las er een hoop goeds over en het desing staat me ook wel aan:
Dell Ultrasharp U2515H Zwart pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart
Dell Ultrasharp U2414H pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart

Ik heb al enkele dagen rondgespeurd en de meningen lijken me enigszins verdeeld tussen mensen die gaan voor één van deze twee resoluties (al dan niet deze twee specifieke schermen)

Is er toevallig iemand die al uit ditzelfde dilemma is gekomen met eenzelfde GPU en mij het laatste duwtje in de richting van het juiste scherm kan geven? :P

Alvast bedankt voor het lezen _/-\o_

• Enivitation
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-11-2025
Ik had ongeveer hetzelfde probleem. Maar bij mij viel het kwartje toen ik mij bedacht dat ik met 1440p sowieso wel goed zat. Ik heb ook de U2515 en het echt helemaal in mijn straatje. Vooral ook dat als ik niet game ik echt veel meer real estate heb om op te werken. Gamen zelf gaat meer dan prima.Je hebt er ook een super boost op zitten die het scherm naar 75hz duwt..

Als je echt aan het twijfelen bent, zou ik echt voor de 1440p gaan. Terug schalen kan je altijd nog. Stel een game trekt het niet helemaal, kan je ook op 1080p gamen op je 1440p scherm, andersom kan niet. Ook heb je, zeker bij de u2515, zeker geen full AA nodig, waardoor jouw 970 bijna alle games zeker op max kan draaien op het moment.

Edit: http://www.anandtech.com/bench/product/1355 hier nog wat benchmarks.

edit2: geen 75hz, was in de war met een ander scherm.

[ Voor 8% gewijzigd door Enivitation op 08-05-2015 13:46 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:50
Doe je nog iets anders behalve gaming met die pc? 1440p is ook heel handig om te hebben als je ook wat werk doet en meerdere schermen tegelijk wilt open houden zonder vaak te moeten alt-tabben. In dat geval zou ik 1440p een no-brainer vinden, de hoeveelheid schermruimte die je wint, zelfs met schalen naar 125%, is veel meer dan de meerprijs die je betaalt.

Je GTX 970 zou zoals Enivitation zegt nog geen problemen mogen hebben met gamen op 1440p op een 60-tal fps, als je niet de zwaarste AA inschakelt, maar dat hoeft ook niet en op die manier kun je 1080p ook al te zwaar maken. Het verschil in scherpte tussen een 1440p en 1080p scherm is wel niet zo enorm als vergeleken met een UHD scherm, dan is €100 meer voor maar een beetje meer scherpte wel weer een grote meerprijs.

Je zou als je toch de extra scherpte de meerprijs niet waard vind, de pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart kunnen overwegen, die is nog wat goedkoper en heeft een heel mooi A-MVA scherm.

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Enivitation schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 13:21:
Ik had ongeveer hetzelfde probleem. Maar bij mij viel het kwartje toen ik mij bedacht dat ik met 1440p sowieso wel goed zat. Ik heb ook de U2515 en het echt helemaal in mijn straatje. Vooral ook dat als ik niet game ik echt veel meer real estate heb om op te werken. Gamen zelf gaan btw meer dan prima. Je hebt er ook een super boost op zitten die het scherm naar 75hz duwt.

Als je echt aan het twijfelen bent, zou ik echt voor de 1440p gaan. Terug schalen kan je altijd nog. Stel een game trekt het niet helemaal, kan je ook op 1080p gamen op je 1440p scherm, andersom kan niet. Ook heb je, zeker bij de u2515, zeker geen full AA nodig, waardoor jouw 970 bijna alle games zeker op max kan draaien op het moment.

Edit: http://www.anandtech.com/bench/product/1355 hier nog wat benchmarks.
Hebben we het over de pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart ?
Waar kan ik die 75hz boost vinden? Ik weet wel dat de response time van standard naar gaming kan worden gezet ;)

Show me your moves.

• Enivitation
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-11-2025
Hmm, mijn originele bericht aangepast. Dank voor de terechtwijzing

• Zipperman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-05-2023
Voor nu is een 1920x1080 scherm eigenlijk wel genoeg voor gamen en dergelijke, maar ik kan me voorstellen dat een monitor een van de dingen is die je niet zomaar om het jaar vervangt, bij een goede keuze kan het wel vijf jaar of misschien langer meegaan. Een 1440 scherm is voor nu 'eigenlijk' overkill, maar ik kan me voorstellen dat over een aantal jaar iedereen een 1440 scherm in huis heeft.

De keus is daarmee aan jou.
Pagina: 1