Azure Active Directory, de vervanger van Server ADDS?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik ben de laatste tijd lekker bezig met Azure, en wat begon als een leuk platform voor test/dev omgevingen en websites, werd met de jaren iets waar je opeens SQL databases kon hosten, waar ineens productieservers geplaatst konden worden, waar je opeens virtuele netwerken met je eigen netwerk kon verbinden, en waar je op een gegeven moment Azure AD kreeg waarmee je gebruikers in Intune, O365 en SharePoint Online mee kon beheren. Ik zat gisteren even wat video's te bekijken van Ignite waarin een Azure Active Directory device join werd gedemonstreerd met Windows 10. En daarmee kan Azure AD weer een stukje meer, namelijk devices management.

Dat gaat ongeveer zo (ik wou het zelf ook ff proberen):

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/rqvy9j.png
In Azure zet je Device Join aan...

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/28m29t.png
Je pakt een Windows 10 machine, en doet "Connect to Cloud". Je logt in met een account uit Azure AD.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/uq7mc.png
Vervolgens verschijnt mn testbak in Azure :)

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/ifwd1u.png
En na een reboot kan je inloggen met het account uit Azure AD, met het wachtwoord wat je daarvoor gebruikt. Vervolgens krijg je de mogelijkheid om in plaats van het device te locken met een network secret, een local secret te gebruiken, net zoals op een telefoon.

De technische uitleg zit wat verder in deze video, ergens bij 24 minuten:
http://channel9.msdn.com/Events/Ignite/2015/BRK2339

Als je vervolgens Outlook wilt openen zie je direct dat het account uit Azure AD (wat in de praktijk ook voor o365 word gebruikt) klaar staat, je hoeft alleen maar op Done te klikken en je bent klaar met Outlook configureren. Met Office zie je hetzelfde, documenten opslaan op de OneDrive is een fluitje van een cent omdat al deze systemen gebruik maken van hetzelfde account.

Als ik al deze integratie mogelijkheden zie, kan ik mij haast niet voorstellen dat dit voor een hoop bedrijven (met name kleine omgevingen) ideaal is, omdat dit in beheer en integratie zoveel makkelijker is dan een normaal domein. Daarom ben ik wel benieuwd wat jullie hiervan vinden, wat voor mogelijkheden of onmogelijkheden jullie zien, en of dit een waardige "opvolger" kan zijn voor Windows Server Active Directory :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
Nou ten eerste Azure AD is een aangepaste versie van Windows Server AD, maar dan geschikt gemaakt voor multi-tanancy. Dus in theorie kan het alles wat gewoon AD kan en iets meer, maar ook weer niet.
Let wel op dat Workplace join niet hetzelfde is als een gewone domain join.
Ik denk dat voorlopig Azure AD een onsite AD niet kan vervangen, lees ook even:
http://blogs.technet.com/...-in-the-cloud-part-2.aspx

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parzival
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-02 18:33
De online AD doet nog wel een stukje meer hoor.. in principe bestaan je online AD nml uit verschillende componenten, waaronder Kerberos, NTLM, en LDAP authenticatie.. en de meeste devver's die ik tegenkom snappen dat al net.. en dan al helemaal geen WIF met AAD..

maar je ziet wel steeds meer dat AAD als basis wordt gebruikt, maar voordat alle apps om zijn naar federated/WIF zijn we wel een paar jaar verder..

overigens heb ik dit geprobeerd met een Federated domein.. maar dat wil nog niet helemaal lukken.. :(

[ Voor 11% gewijzigd door Parzival op 15-05-2015 16:21 ]

Geef me ff wat spatie...: MCM: Directory Services Windows 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Meekoh schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 12:08:
Nou ten eerste Azure AD is een aangepaste versie van Windows Server AD, maar dan geschikt gemaakt voor multi-tanancy. Dus in theorie kan het alles wat gewoon AD kan en iets meer, maar ook weer niet.
Volgens mij zitten er wel wat meer verschillen in Azure AD en on-prem AD :P on-prem authentiseert met Kerberos, je kan er mee praten met LDAP, het heeft een X.500 hierarchie, je hebt dingen als GPO's en OU's, en dat leeft in domeinen en forests, welke je kan verbinden met trusts. In Azure AD heb je ook domeinen en gebruikers, maar anders dan on-prem AD. Je hebt geen forests, geen trusts, geen GPO;s, geen OU's, geen FSMO rollen, zelfs geen domain controllers. De protocollen en API's zijn ook totaal anders. Authenticatie gaat ineens met SAML, WS-Federation en OAuth, en je kan queries loslaten op Rest API. Het word uitgelegd in deze cartoon (die overigens wel enigszins gedateerd is):

http://blogs.msdn.com/b/p...ve-directory-cartoon.aspx

De reden dat ik dit zo interessant vind is dat ik de laatste tijd oplossingen met AAD heb gebruikt bij klanten die op zoek zijn naar manieren om hun IT te "versimpelen", met name MKB omgevingen. Die hebben geen zin in serverracks met duur spul waar de hele dag een beheerder bovenop moet zitten, en wat afschrijft in een aantal jaar, waarna je weer met migraties zit. Dat kon eerst al met Azure IaaS door je VM's in Azure te gooien zodat je niet met servers in racks zat, maar nu Azure AD een steeds completere PaaS oplossing word voor identity management, vraag ik me af hoelang we nog met on-prem AD blijven werken. En dat de discussie die ik een beetje tot leven wil wekken in dit topic :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
Onder de motorkap zit iets wat niet veel afwijkt van het gewone AD, maar dan met wat aanpassingen richting multi-tenancy en wat extra authenticatie protocollen. De directory zelf lijkt heel sterk op het gewone on-prem AD. Ik weet wat het is en ik weet hoe het werkt. Al die extra protocollen worden voornamelijk beschikbaar gesteld door ADFS, niet zozeer AD. Toen wij met Microsoft werkten aan de CPS (Cloud Platform System), wilden wij heeeel graag dat Azure AD ook in CPS zou zitten. Helaas wilde Microsoft dat niet :-(

edit:
Om wat meer bij te dragen aan de discussie, ik verwacht dat MS steeds meer features gaat introduceren om on-prem AD te vervangen. Als ik kijk naar de Enterprise wereld dan zit men daar veel te vast aan de on-prem AD, je komt soms ook de gekste GPO structuren tegen :p Wanneer dat soort toko's naar AAD moeten gaan dan zullen ze op dit moment aardig wat functionaliteit/controle moeten inleveren.

[ Voor 30% gewijzigd door Meekoh op 18-05-2015 15:17 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Sterker nog, zullen systeembeheerders in het MKB nog wel nodig zijn over 10-20 jaar?

Nu moet je op clouddiensten nog wel eens iets met powershell doen of even precies weten hoe iets zit om het voor elkaar te krijgen, maar dat gaat ook steeds eenvoudiger worden waardoor een klant het zelf kan.

ICT bedrijven kunnen ook clouddiensten aanbieden maar gaan het in prijsstelling altijd verliezen van de grote partijen als Microsoft, Amazon etc.

Nu kunnen ICT bedrijven nog voor cloud beheerder spelen op deze platformen, maar hoe gaat dat straks als het eenvoudig is geworden?

Zoals je nu al ziet koopt een klant gewoon een Windows 10 device bij een webshop en klikt op "connect to cloud" en klaar. Net als een thin client qua eenvoud.

Dan duurt het vervolgens nog een aantal jaren tot de legacy applicaties die perse on-prem moeten draaien ook naar cloud gemigreerd zijn of door de concurrent zijn verslagen. En uiteindelijk integreren deze gewoon met Azure en consorten zodat ook het beheer van deze applicaties niet meer door kleine ICT bedrijven gedaan wordt.

Weer honderden of duizenden ICT bedrijfjes met 1-10 man personeel failliet?
Wat is hun markt in de toekomst?
Pagina: 1