Ik ben de laatste tijd lekker bezig met Azure, en wat begon als een leuk platform voor test/dev omgevingen en websites, werd met de jaren iets waar je opeens SQL databases kon hosten, waar ineens productieservers geplaatst konden worden, waar je opeens virtuele netwerken met je eigen netwerk kon verbinden, en waar je op een gegeven moment Azure AD kreeg waarmee je gebruikers in Intune, O365 en SharePoint Online mee kon beheren. Ik zat gisteren even wat video's te bekijken van Ignite waarin een Azure Active Directory device join werd gedemonstreerd met Windows 10. En daarmee kan Azure AD weer een stukje meer, namelijk devices management.
Dat gaat ongeveer zo (ik wou het zelf ook ff proberen):

In Azure zet je Device Join aan...

Je pakt een Windows 10 machine, en doet "Connect to Cloud". Je logt in met een account uit Azure AD.

Vervolgens verschijnt mn testbak in Azure

En na een reboot kan je inloggen met het account uit Azure AD, met het wachtwoord wat je daarvoor gebruikt. Vervolgens krijg je de mogelijkheid om in plaats van het device te locken met een network secret, een local secret te gebruiken, net zoals op een telefoon.
De technische uitleg zit wat verder in deze video, ergens bij 24 minuten:
http://channel9.msdn.com/Events/Ignite/2015/BRK2339
Als je vervolgens Outlook wilt openen zie je direct dat het account uit Azure AD (wat in de praktijk ook voor o365 word gebruikt) klaar staat, je hoeft alleen maar op Done te klikken en je bent klaar met Outlook configureren. Met Office zie je hetzelfde, documenten opslaan op de OneDrive is een fluitje van een cent omdat al deze systemen gebruik maken van hetzelfde account.
Als ik al deze integratie mogelijkheden zie, kan ik mij haast niet voorstellen dat dit voor een hoop bedrijven (met name kleine omgevingen) ideaal is, omdat dit in beheer en integratie zoveel makkelijker is dan een normaal domein. Daarom ben ik wel benieuwd wat jullie hiervan vinden, wat voor mogelijkheden of onmogelijkheden jullie zien, en of dit een waardige "opvolger" kan zijn voor Windows Server Active Directory
Dat gaat ongeveer zo (ik wou het zelf ook ff proberen):

In Azure zet je Device Join aan...

Je pakt een Windows 10 machine, en doet "Connect to Cloud". Je logt in met een account uit Azure AD.

Vervolgens verschijnt mn testbak in Azure

En na een reboot kan je inloggen met het account uit Azure AD, met het wachtwoord wat je daarvoor gebruikt. Vervolgens krijg je de mogelijkheid om in plaats van het device te locken met een network secret, een local secret te gebruiken, net zoals op een telefoon.
De technische uitleg zit wat verder in deze video, ergens bij 24 minuten:
http://channel9.msdn.com/Events/Ignite/2015/BRK2339
Als je vervolgens Outlook wilt openen zie je direct dat het account uit Azure AD (wat in de praktijk ook voor o365 word gebruikt) klaar staat, je hoeft alleen maar op Done te klikken en je bent klaar met Outlook configureren. Met Office zie je hetzelfde, documenten opslaan op de OneDrive is een fluitje van een cent omdat al deze systemen gebruik maken van hetzelfde account.
Als ik al deze integratie mogelijkheden zie, kan ik mij haast niet voorstellen dat dit voor een hoop bedrijven (met name kleine omgevingen) ideaal is, omdat dit in beheer en integratie zoveel makkelijker is dan een normaal domein. Daarom ben ik wel benieuwd wat jullie hiervan vinden, wat voor mogelijkheden of onmogelijkheden jullie zien, en of dit een waardige "opvolger" kan zijn voor Windows Server Active Directory
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.