Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Afstandsbediening: IR, RF of LAN? Via Android?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 20-09 19:20
Ik zoek een goede oplossing voor het aansturen van mijn mediaset. Wie heeft een goed idee?

Momenteel gebruik ik een Harmony 650 (IR), maar die kent wat nadelen:
- Mijn schoonmoeder vindt hem moeilijk. Als één signaal niet goed aankomt, dan is alles in de war, en weet zij niet meer wat er moet gebeuren.
- Deze afstandsbediening combineert eigenlijk niet met andere AB's, want dan is de Harmony in de war. Ik ben dus gebonden aan één apparaat die meestal op de verkeerde plaats ligt.
- De reactiesnelheid van IR laat vaak te wensen over (is mijn ervaring)

De voordelen van de Harmony vind ik:
- 4 knoppen voor 4 activiteiten (meer zijn mogelijk), waarbij met één activiteit de juiste apparatuur op de juiste kanalen worden gezet.
- ik gebruik slechts één AB in plaats van 5 (bij 5 AB's zou mijn schoonmoeder het absoluut onmogelijk vinden).

Mijn opstelling is momenteel als volgt:
- TV: Philips 46pfl8012 LED tv
- Audio: DENON AVR-1709 (alle HDMI kabel komen hier binnen, en deze schakelt dus het merendeel van de activiteiten. Dat werkt goed)
- KPN digitale tv-ontvanger
- Raspberry Pi met Kodi (openelec)
- binnenkort: een chromecast

Overige apparatuur:
- Android tablet/telefoon, ondermeer met BubbleUpnp (Upnp/DLNA, voornamelijk als DMC, maar ook als DMS of DMR)
- NAS met twonkyserver (UPNP/DLNA als DMS)

De activiteiten die ik momenteel gebruik:
- Tv kijken via KPN (zonder decoder zou ideaal zijn, maar helaas niet mogelijk door KPN)
- Audio luisteren / video kijken vanaf NAS naar RPi (soms via Android BubbleuUPNP, soms via RPi)
- Netflix via smartTV (werkt echt bagger op de philips TV, vandaar binnenkort de Chromecast)
- Youtube via RPi (aangestuurd als DMR door Android BubbleUPNP)
- Soms speel ik Spotify af op een Android telefoon die deze over WIFI streamt naar de RPi (via BubbleUPNP)

Mijn overdenkingen tot zover:
- Ik wil eigenlijk alle apparatuur via verschillende android-apparatuur binnen mijn LAN aansturen, maar dan wil ik van één app afhankelijk zijn (momenteel ben ik voor in ieder geval de DENON afhankelijk van IR, maar dat kan veranderen in de toekomst). De oplossing mag wat ingewikkeld zijn om te implementeren, maar wel héél simpel/intuïtief in gebruik.
- Veel apparatuur is te besturen via LAN, maar er zijn voor de verscheidene apparaten net zoveel verschillende apps.
- In hoeverre is wifi apparatuur tegenwoordig gangbaar aangestuurd door één protocol? Of maken alle fabrikanten allemaal individuele oplossingen?
- Er zijn universele AB apps te downloaden, maar die schakelen volgens mij alleen via IR. Als ik deze al net zo kan instellen als de Harmony, dan kan ik nog steeds geen meerdere android-apparaten gebruiken.
- Een Harmony Hub heb ik overwogen. Die schakelt volgens mij alleen met IR, maar kan wel door verschillende apparatuur over WIFI aangestuurd worden. Vooralsnog vind ik het wel veel geld voor een ‘tussenoplossing’, temeer ook omdat ik eigenlijk helemaal van IR af wil.

Ik kan hiervoor best wel een beetje geld uitgeven, maar ik kan nog niet alle apparatuur gaan vervangen. Ik overweeg de DENON te vervangen, vooral omdat deze al wat op leeftijd is, maar waar moet ik dan om denken als ik bovengenoemde van plan ben?

Andere oplossingsrichtingen heb ik nog niet gevonden. Iemand ideeën?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 29-09 16:53
Mijn inziens is de Hub de enige serieuse en goedwerkende oplossing. Je overkomt daarmee het probleem van een AB niet op zijn plek, je hebt dan immers een telefoon of tablet. Ook is het met de app heel makkelijk om een activiteit te corringeren indien er iets mis gaat.

Stel bij KPN kijken gaat de TV en decoder wel aan maar niet op het juiste TV kanaal (HDMI 1 (zeg maar iets)) via de app kan je heel makkelijk stellen dat de activiteit is mislukt en wat er gecorigeerd dient te worden > nml van SCART naar HDMI 1.

De reactie snelheid vind ik over WiFi niet onderdoen voor de standaard AB's van de desbetreffende apperatuur, laat staan via de Harmony AB zelf. Ik merk geen vertarging tussen een normale AB en de Harmony. Natuurlijk is die er in theorie, inmmers gaat het nu minimaal 2x heen en weer. Maar we praten over mini secondes. Kan mij echt niet voorstellen dat dit waarneembaar is.

PS BTW wat heeft je schoonmoeder hier in hemelsnaam mee te maken. Deze oplossing is toch voor jouw apperatuur?

[Voor 5% gewijzigd door Freakie1NL op 08-05-2015 12:37]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZatarraNL
Tja, het is mijn apparatuur, helemaal mee eens. Maar helaas hebben wij onze schoonmoeder vaak als oppas voor onze kinderen, en dat betekent dat zij ook met de apparatuur overweg moet kunnen. Het komt met regelmaat voor dat één van de apparaten niet goed reageerde op de signalen van de Harmony, met als gevolg dat ik werd gebeld omdat de gewenste situatie niet op de 'normale' manier werd bereikt.

Bovendien ben ik van mening dat het gewoon moet werken. En met de huidige beschikbare technologie is het eigenlijk belachelijk dat het grootste deel van de Nederlandse huishoudens meerdere afstandbedieningen op de huiskamertafel heeft liggen. En dat de oudere generatie er een handleiding bij nodig heeft.

Wat betreft de reactiesnelheid. Mijn Harmony is vaak heel traag. Ik heb al meerdere keren met Logitech contact gehad omdat een activiteit niet helemaal naar behoren reageerde. Bijvoorbeeld bij het schakelen van de ene activiteit naar de andere. Logitech kan blijkbaar meer instellen dan de standaard gebruiker, en kunnen bijvoorbeeld vertragingen toevoegen als apparatuur niet zo snel kan reageren. Dus misschien reageert mijn Harmony niet zo snel als wel gebruikelijk is of zijn de nieuwere versies sneller.

Momenteel wordt mijn RPi ook bedient dmv IR via de HDMI van de tv (CEC), en dat gaat ook met een vrij lange reactietijd. Dat ligt meer aan de connectie tussen TV en RPi met daartussen de AVR.

Dat er dus iets moet veranderen is duidelijk, ik zoek het optimum. Bij voorkeur met zicht op wat in de toekomst gangbaar gaat worden. Misschien inderdaad wel de Harmony Hub. Iemand die daar ervaringen mee heeft in relatie tot hetgeen ik zoek?

Stuurt de Harmony Hub alleen door middel van IR aan of verstuurt het ook commandos via LAN? Kan het bijvoorbeeld mijn RPi via LAN aansturen (mijne heeft geen IR ontvanger)?

[Voor 8% gewijzigd door ZatarraNL op 08-05-2015 13:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15:43
De logische optie zou imho zijn om alles via CEC te doen met de remote van de receiver, maar ik weet niet of de KPN-box met CEC overweg kan. Als dat het geval is, is het imho de beste methode.
De traagheid die je ervaart zit waarschijnlijk in de receiver, of in de Pi zelf. Er zijn wel oplossingen beschikbaar die goed functioneren, maar daar hangen zulke hoge prijskaartjes aan dat je waarschijnlijk wel afhaakt; dat gaat vaak naar bedragen met 3 nullen, en persoonlijk vindt ik dat effe te gek worden.

Deels is het afhankelijk van wat je zelf precies wilt. Wil je een echte remote, die je blindelings kan bedienen (geen touch-screen dus), dan kan CEC daar perfect voor zijn. Vind je het geen probleem om naar een schermpje te moeten kijken, dan is misschien een goedkope android/windows tablet wel een optie. Met een klein beetje goede wil is daar wel een interface voor te bouwen of zelfs kant en klaar voor te vinden die je tablet naar dedicated remote brengt.

It´s not a lie, if you believe it

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZatarraNL
Mijn persoonlijke ervaring met CEC is niet overweldigend, maar misschien moet ik het nog een kans geven.

Uiteraard moet ik per activiteit dan wel zelf de juiste apparatuur aanzetten. Mijn inziens gaat dat nog niet vanzelf. De DENON helpt daar overigens ook niet mee, aangezien ik die echt met de AB op de juiste ingang moet zetten.

Wat gebruiken jullie zelf om de verschillende apparaten aan te sturen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13:39
Ik gebruik zelf een Harmony One. Het infrarood-probleem heb ik alleen maar voor mijn TV: de rest gebruikt de IR-zender van Logitech. Voor Kodi gebruik ik trouwens wel altijd de Yatse-app op android. Gedeeltelijk omdat het domweg beter werkt dan een afstandsbediening (zoek gewoon op je telefoon-display een film op, druk op play, en hij komt op de TV), en gedeeltelijk omdat ik te lui ben om de Harmony en Kodi op elkaar in te regelen :P
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True