Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Al enige tijd zit ik met een dilemma waar ik niet echt uitkom. Enerzijds omdat er zoveel keuze is, anderzijds omdat ik weinig van de camera's in mijn keuzelijst in de winkels heb kunnen proberen.

Onlangs heb ik mijn Canon EOS 600D met een drietal lenzen verkocht, omdat ik merkte dat het formaat en gewicht mij er toch van weerhield hem vaak mee te nemen. Op vakantie lukte dit nog wel, maar dat was ook zo'n beetje het enige en dat vond ik jammer.

Dus op zoek naar iets wat compacter is en uiteraard zoveel mogelijk dezelfde beeldkwaliteit behouden (realistisch gezien snap ik dat een kleinere sensor in de basis altijd teruggang in kwaliteit betekent). Een van de andere nadelen van de 600D vond ik de relatief slechte video mogelijkheden. Ja, Full HD video kon wel, maar door het gebrek aan geschikte autofocus, was je aangewezen op manual focus en dus ook lagere aperture.

Kortom, mijn minimum eisen zijn:
  • Sensor van 1" of groter
  • Video minimaal 1080p50/60 (24p evt.), liefst ook 4K op 30p of beter
  • Compacte lenzen, sowieso een retractable kitlens
  • Goede, betrouwbare AF
  • Zoveel mogelijk manual control
  • Budget van € 500-750
  • Wenselijk zijn: touchscreen focus, EVF, Wi-Fi met iOS
Wat voor mij dan sowieso afvalt, zijn de Samsung en Fuji systeemcamera's, gezien de APS-C sensor en bijbehorende lenzen. Deze zijn namelijk praktisch net zo groot en zwaar als die van dSLR's. De Sony a6000 houd ik wel als alternatief achter de hand, dankzij de geniale AF, videomogelijkheden en compacte kitlens.

Wat ik verder probeer mee te wegen is het zoombereik. Nu zou ik uiteraard het liefst een zoombereik tot 200mm (35mm eq.) of verder hebben, maar ik snap dat alles een prijskaartje of beperkingen kent. De uiteindelijke keuze zal dan ook altijd een compromis zijn, welke camera ik ook kies. In andere woorden: een zoombereik van 24-70mm ongeveer zou ook prima zijn, als de kwaliteit van de foto's dan maar wat te croppen over laat.

Waar mijn shortlist op dit moment uit bestaat is:
  • Sony RX100 (1e gen)
  • Panasonic LX100
  • Panasonic GX7 (jammer van de 14-42mm R kitlens i.p.v. PZ)
  • Olympus OM-D E-M10
  • Olympus PEN E-PL7
  • Nikon 1 J5
Wat al afgevallen is"
  • Sony a7: te duur en groot
  • Sony RX10 / Panasonic FZ1000: te groot
  • Sony RX100 mk II en III: te duur voor wat je krijgt, vind ik
Mis ik nog een camera? Of wat zou een reden zijn om een bepaald model wel of niet te nemen?

Ik zal later nog even toelichten wat ik wel/niet goed vind aan de genoemde modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 12:45

Tripl3 D

Brother in Arms

Is dit wat?

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart

•Sensor van 1" of groter - check
•Video minimaal 1080p50/60 (24p evt.), liefst ook 4K op 30p of beter - check
•Compacte lenzen, sowieso een retractable kitlens - check
•Goede, betrouwbare AF - check
•Zoveel mogelijk manual control - geen idee
•Budget van € 500-750 - bijna
•Wenselijk zijn: touchscreen focus, EVF, Wi-Fi met iOS - geen idee
•zoombereik tot 200mm (35mm eq.) of verder - check

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Die heb ik al in het rijtje gezet met camera's die ik te groot/zwaar vind. ;)

Het is een mooi apparaat, maar erg zwaar en gewoon even groot als een dSLR. Nu verwacht ik niet iets wat in mijn zak past (dan zou de Sony RX100 de enige optie zijn), maar bridge camera's worden het sowieso niet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 10:29:
• Olympus OM-D E-M10
• Olympus PEN E-PL7
Ik weet niet of je een ING rekening hebt, maar beide camera's zijn in een kit momenteel verkrijgbaar voor een goede prijs bij de ing rentepuntenshop. dan hoef je niet verder te zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:19
Misschien is de panasonic GM1 iets? pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GM1K + Lumix G Vario 12-32mm F3.5-5.6 ASPH Mega OIS Zilver

Die past nog wel in de meeste zakken en kan als je een kleine lens gebruik ook in je zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:10
Ik zou zelf voor een panasonic camera gaan als video belangrijk is, voorgenoemde opties zijn erg goed. Zelf zou ik de LX100 adviseren omdat daar een hele mooie lens in zit, compact is en erg goed in 4K opneemt (meestal heb je 1080p nodig, maar fijn om te hebben). Dan heb je erg goede kwaliteit foto en video met een mooie lens in een compact jasje.

Voor videovoorbeelden kun je op vimeo makkelijk op camera zoeken.

Edit: had over je zoomwens heen gelezen. Dit is natuurlijk een mooi pakketje maar als je echt kleine camera met dat bereik wilt zou ik voor de GX7 (of nog kleiner GM1) gaan. De LX100 heeft iets geavanceerdere opties en een betere lens dan de kitlenzen maar niet verwisselbaar ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Sluw op 08-05-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Heb helaas geen ING rekening, anders was dat zeker interessant geweest.

De Panasonic GM1 is inderdaad interessant, maar de 12-32mm lens vind ik toch wel erg krap. Ik zou even moeten kijken wat dan handig is, want een GX7 met 14-42mm is dan wellicht net zo duur.

Bedankt voor de Vimeo tip! De LX100 vind ik ook een camera die mij het meest aanspreekt tot op heden, met als enige twee nadelen het gebrek aan een flip-out screen en de vaste lens. Het bereik is echter goed te noemen, evenals de scherpte en lichtsterkte. En hij heeft volgens mij geen touchscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:19
Deze gasten hebben een aantal reviews gemaakt van de cameras die in je lijstje staan:
https://www.youtube.com/user/TheCameraStoreTV

Misschien geeft dat een beter beeld van alle pros en cons.

Ik denk niet echt dat je verkeerd kan gaan met 1 van die camera's het is meer wat je zelf belangrijk denkt te vinden en wat de investering waard is.
De meeste mensen met Kitlensen gebruiken maar 1 of twee lenzen, als je denkt dat je dat ook doet, dan is een vaste lens misschien een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:10
MooDyBLueS schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 12:09:
Heb helaas geen ING rekening, anders was dat zeker interessant geweest.

De Panasonic GM1 is inderdaad interessant, maar de 12-32mm lens vind ik toch wel erg krap. Ik zou even moeten kijken wat dan handig is, want een GX7 met 14-42mm is dan wellicht net zo duur.

Bedankt voor de Vimeo tip! De LX100 vind ik ook een camera die mij het meest aanspreekt tot op heden, met als enige twee nadelen het gebrek aan een flip-out screen en de vaste lens. Het bereik is echter goed te noemen, evenals de scherpte en lichtsterkte. En hij heeft volgens mij geen touchscreen.
Een camera kopen is altijd moeilijk :( ik zou voor je zelf gewoon even de plus en minpunten van de camera's op een rijtje zetten. Alleen een f/1.8-f/2.8 zoom ga je verder niet vinden voor M43, en een Olympus 12-40 f/2.8 is alleen al €999. En in plaats van een touchscreen krijg je wel wat meer direct controls.

Klinkt als een reclamepraatje maar denk dat het gewoon een goede keuze is als je een grote camera met extra lenzen beu bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
De reden dat ik lenzen wil kunnen verwisselen is inderdaad om de keuze te hebben. En om een enkele keer wel het langere zoombereik te kunnen gebruiken van een 40-150mm Oly/Pana lens bijvoorbeeld.

Inmiddels ben ik er wel achter dat de Sony RX100 niet veel overhoudt qua scherpte en detail om te croppen, ondanks de 20 MP, dus die valt eigenlijk af, ondanks dat die de helft van de prijs is.

En juist de LX100 is voor mij inderdaad wel een erg interessante optie, juist omdat het eigenlijk alles bevat wat ik zoek op een paar kleine minpuntjes na. Jammer is dat ik hem nog nergens in het echt ben tegengekomen bij fotozaken of een MediaMarkt oid. Iemand enig idee in de regio Amsterdam?

De Sony RX100, a6000, Olympus E-PL7 en Nikon 1 J4 (J5 nog niet) ben ik wel al tegengekomen en heb ik dus vast kunnen houden en sommige uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:35
MooDyBLueS schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 12:57:
En om een enkele keer wel het langere zoombereik te kunnen gebruiken van een 40-150mm Oly/Pana lens bijvoorbeeld.
Je moet je keuze voor een camera nooit limiteren door rekening te houden met functies die je maar zelden gebruikt.

Ik denk dat er haast geen betere keuze is dan de LX100 qua 'overall' ervaring, en dat die genoeg zoom+scherpte heeft om nog een flink stuk te croppen.

Als je je keuze namelijk afstelt op 'die enkele keer', krijg je overall een kwaliteitsvermindering. Terwijl als je gewoon accepteert dat je die enkele keer slechtere kwaliteit krijgt, heb je iig bij normaal gebruik de hoogst mogelijke kwaliteit. Voorbeeld: als je voor de 14-42 of 12-32 lens zou gaan enkel om de mogelijkheid te behouden van een telelens, verlies je daarmee de kleine scherptediepte die de LX100 wel biedt. Dan zal je dus weer een aparte prime moeten kopen voor portretten e.d. Ook de lichtsterkte van die kitlenzen valt vies tegen, waardoor je ook nog een wide-angle prime moet hebben voor in de schemer, etc. etc.

De LX100 dekt bijna alle toepassingsmogelijkheden in één keer af, en het enige wat je echt opoffert is extreem telebereik.

Ook verwacht ik dat er binnenkort wel third-party teleconverters zullen komen voor de LX100. Dus dan zou je wellicht alsnog een ×2-adapter kunnen kopen.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Zo heb ik het nog niet bekeken, maar je maakt een erg goed punt! Ik had (uiteraard) al door dat elke keuze een compromis is, anders zou je wel een RX100 formaat camera met full frame sensor, 24-200mm bereik en f/1.8 all the way hebben. Tot zoiets bestaat, moeten we keuzes maken. ;)

Ik laat het nog even bezinken en geef ook anderen de kans om er nog meer gewicht aan te geven of het juist onderuit te halen, maar ik denk dat je een doorslaggevend argument hebt gegeven. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Al de Olympus Stylus 1 overwogen , 28-300mm en 2.8 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Helaas is dat een van tientallen in een veld met (zeer) kleine sensoren. Ik twijfel er niet aan dat het in zijn klasse een goede camera zal zijn, maar de sensor is natuurlijk niet te vergelijken met de kleinste sensor die ik als minimumeis stel (1"). De 1/1.7" sensor van de Stylus 1 is namelijk slechts 1/3e van het formaat van een 1" sensor in de Sony RX100 of Nikon 1 serie en 1/5e van een micro four/thirds sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-05 20:23
Misschien nog even tot eind mei wachten. Kans is groot op een nieuwe rx en/of a6000 vervanging.

Ik zit zelf ook met dezelfde criteria. De lx100 is voor mij net iets te groot voor een 12mp sensor zonder een kantel en touch scherm.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tja, het is daarom goed om een eventuele keuze maar even te laten bezinken, want hoe meer ik lees over de LX100, hoe minder enthousiast ik er eigenlijk over wordt.

Inderdaad wat jij zegt: 12 MP, dat houdt nauwelijks crop over. Dus de zoom range is echt te kort voor mij. Wat voor mij de perfecte optie zou zijn: een Sony RX100 mk4 met touchscreen en de lens van de mk1 en 2. Ik begrijp dat Sony voor lichtsterkte heeft gekozen enerzijds, maar het lijkt wel alsof er puur daarop wordt gelet en zoombereik niet belangrijk lijkt. Of je krijgt een RX10/FZ1000, maar dat zijn weer heel extreme uitersten die eigenlijk gewoon een alles-in-één dSLR zijn met vaste lens en kleine(re) sensor.

Ik ga zeker even wachten, want hoewel ik geen € 700 over heb voor een RX100 mk3 of 4, betekent dat wel dat alle huidige modellen weer iets goedkoper worden. De mk2 zou dan weleens interessant kunnen zijn, aangezien het verschil in low light toch wel aanzienlijk is met de mk1.
En de a6000 vind ik eigenlijk belachelijk duur, die zit op 75% van de prijs van de a7, die echt way better is natuurlijk. Een opvolger zou wederom de prijs mooi kunnen drukken.

Nog even over de LX100: geen externe mic is echt een gigantische no-go voor een apparaat wat zo zwaar op video ingezet wordt. Daarnaast is de scherpte op alles behalve de wijdste standen vrij matig, zeker in de hoeken en moet je dus flink afstoppen (f/8), waarmee je de lichtsterke eigenschap van de lens flink teniet doet. Dan kan je net zo goed een kitlens van f/3.5-5.6 hebben die je tot f/8 afstopt.

Daar komt dus bij dat ik niet snap dat de GX7 niet met PZ lens geleverd wordt. Zo wordt het wel een erg duur grapje namelijk. Kom je in het gebied van een a7 weer qua prijs. Verder valt Olympus af, want hoewel ik de IS, looks en picture quality lovenswaardig vind, is de video helaas vrij belabberd. Ik heb video's op Youtube voorbij zien komen waar ik me kapot schrik, de kwaliteit is gewoon vergelijkbaar met een iPhone 6. Gemiste kans van Olympus dus.

Blijft leuk om verder te zoeken, maar ik ben bang dat ik zo'n beetje alle opties wel gehad heb en het gewoon afwachten is op wat er verder komen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-05 19:59
Misschien even handig voor jezelf en vooral voor ons welke criteria hoe belangrijk voor je zijn. Stel dus een lijst samen met je criteria (bijvoorbeeld: gewicht, afmeting, groothoekbereik, telebereik, aantal pixels, wel / geen losse flitser, wel/ geen verwisselbaar objectief, goede objectieven, lichtsterkte, ruis, cropfactor, video, externe mic, prijs).

Geef daarvan aan welke onmisbaar zijn en dus een eis (bijvoorbeeld verwisselbaar objectief). Misschien eis je wel het onmogelijke, dan kan het ook handig zijn om te onderkennen dat je niet alles kunt hebben wat je denkt te moeten hebben (=koop dan 2 camera's als het zo belangrijk is).. Nu lezen wij bijvoorbeeld nu opeens dat een externe microfoon een must is terwijl de LX100 toch wel een ideale kandidaat leek te zijn. Let dan meteen op dat je eisen niet te hoog zijn voor dingen die je nog niet gedaan hebt maar misschien ooit misschien zou willen. Met eisen sluit je namelijk veel opties uit terwijl je dat misschien wel onterecht doet en je vervolgens geen enkele keuze meer hebt omdat zoiets gewoon niet bestaat.

De overgebleven criteria blijven dan om een keuze op te baseren bij de kandidaten die door de eerste eisen-ronde gekomen zijn. Over die criteria verdeel je 100 punten (dus de optelling van je gegeven punten is 100). Je camera's waaruit je kiest geef je een cijfers voor je criteria en van vermenigvuldig je de combinaties en krijgt je ideale keuze eruit.. Het is ook handig meteen helder te maken waarop je je cijfers baseert. Ik lees hierboven namelijk dat het verschil van de RX100 mk 1 en 2 in low-light "aanzienlijk" is. Ik heb ze allebeide en kan je verzekeren dat het reuze meevalt en maximaal een halve stop verschil is en dan alleen nog maar in low-ight, dus ook nog uitermate zelden in de praktijk (het effect en de kans dat het voorkomt). Vertaal dat dan in elke halve stop verschil is op een lijst van 1-10 2 punten waard. Kleine tip: vergelijk alleen de modellen die overgebleven zijn en ga je oordeel niet baseren op een model dat niet aan de eisen voldoet maar bijvoorbeeld wel erg goed in iets is, dat is namelijk niet meer aan de orde en dus niet meer relevant.

Zoals het nu hier (en elders op het forum) gaat zit er nog wel erg veel gevoel en emotie bij. Het vooraf uitsluiten van merken, soorten, smaken zonder dat wij genoeg weten waarom en wat je maatstaf is en waarop je oordeel gebaseerd is bijvoorbeeld. Je loopt namelijk het risico dat je toch weer adviezen krijgt om model x of y in overweging te nemen omdat je adviseur er heel anders over denkt of gewoon niet weet wat je eist. De LX100 is zo'n voorbeeld waarvan velen hier meteen denken dat is hem en dan blijkt er toch nog een verborgen eis te zijn die wij niet kenden. De spoeling wordt nu wel aardig dus trouwens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672637

Neem geen spiegelreflex meer maar een goede camcorder ik heb ook canon 600d maar met focus is deze niet altijd handig neem de Canon legria HF G25 http://www.cameranu.nl/nl...PlVpX63smx4i1vxoCm2rw_wcB

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 672637 op 11-05-2015 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 06:38
Maandje wachten is geen slecht idee. Sony komt altijd met de nieuwe RX100 in juni en Panasonic komt zeer binnenkort met hun GX8 (opvolger van de GX7). Ook verwachten we van Fuji een X-T10 (model tussen de E2 en T1) en komt Sony binnenkort met hun Alpha 6000 opvolger.

Misschien wil Panasonic hun LX100 nog voor de zomer vernieuwen, en hetzelfde geld voor Canon's G7X.

Onderschat de RX100 II en RX100 III trouwens niet, dit zijn zeer capabele camera's die wel degelijk significante verbeteringen hebben tegenover de originele RX100. Denk aan BSI sensoren, kantelbare schermen en wifi voor beide, waar de III nog eens een lichtsterkere lens, EVF en veel betere video aan toevoegt.

Oftewel: Als je niet nu naar buiten wilt rennen en foto's wilt gaan maken kan het lonen om 1 a 1,5 maand te wachten op wat er komt. 2015 wordt het jaar waarin 4k mainstream wordt en het ziet er naar uit dat de compact camera's nog voor de zomer aan de beurt zijn.
Pagina: 1