Peformance problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-10-2018
Goedemorgen heren/dames,

Sinds kort een nieuwe PC configuratie:
- Intel i5 3570K
- 16GB Ram
- EVGA GeForce GTX 980 Superclocked ACX 2.0
- Samsung 256GB SSD

Lijkt mij een prima opzet, echter haal ik belabberde FPS rates in o.a. GTA V - Battlefield 4 en bijvoorbeeld Infestation Survivor Stories.
De FPS ligt rond de 30-40, terwijl ik niet eens op "Ultra" speel.

Wat bottleneckt mijn PC, of wat zou het peformance issue kunnen zijn?
Alvast bedankt!
Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:16

QinX

Shai-Hulud

Welke resolutie speel je op, dat is ook erg belangrijk.
Heb je toevallig een applicatie zoals MSI Afterburner draaien?
Hiermee kun je een overlay aanzetten die FPS maar ook GPU usage en CPU kan laten zien. Zo kan je zien of een van de 2 op 100% draait.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
QinX schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 09:06:
Hiermee kun je een overlay aanzetten die FPS maar ook GPU usage en CPU kan laten zien. Zo kan je zien of een van de 2 op 100% draait.
Dank voor je snelle antwoord! Ik draai gewoon op 1920x1080 :)
Ik heb geen dingen zoals MSI Afterburner draaien, ik zal deze vanmiddag even aanzetten en een screenshot posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-10 08:21
Begin eens met de basis.

Zijn alle drivers bijgewerkt?
Denk hierbij aan: Chipset, geluid, Videokaart, USB etc.

Voor je Videokaart kan je het beste Geforce Experience downloaden en gebruiken. Deze tool van Nvidia zelf download de laatste updates en geeft ook de optimale configuratie instellingen aan per game zodat je games speelbaar is. Je hebt de mogelijkheid om deze ook nog zelf aan te passen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
Wylana schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 09:58:
Begin eens met de basis.

Zijn alle drivers bijgewerkt?
Denk hierbij aan: Chipset, geluid, Videokaart, USB etc.

Voor je Videokaart kan je het beste Geforce Experience downloaden en gebruiken. Deze tool van Nvidia zelf download de laatste updates en geeft ook de optimale configuratie instellingen aan per game zodat je games speelbaar is. Je hebt de mogelijkheid om deze ook nog zelf aan te passen.
Uiteraard :) De Geforce Experience had ik ook gebruikt, maar paste mijn settings zo hoog aan dat het spel onspeelbaar werd ( +- 20fps ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
QinX schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 09:06:
Willekeurig moment in bijvoorbeeld GTA V, vreemde is dat de CPU usage wel enorm hoog ligt, terwijl bijvoorbeeld mijn task-manager maar aangeeft dat er ongv. 25 procent in gebruik is.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/11kdojd.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 20:59

Trygve

Redacteur
GPU2? Heb je misschien de iGPU van de 3570K nog aanstaan? Die kun je sowieso disablen in de BIOS, want je gebruikt de GTX980. Misschien helpt dit zelfs wel (software/driver in de war)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
r100 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 18:27:
GPU2? Heb je misschien de iGPU van de 3570K nog aanstaan? Die kun je sowieso disablen in de BIOS, want je gebruikt de GTX980. Misschien helpt dit zelfs wel (software/driver in de war)
Sorry, perongeluk aangevinkt in MSI afterburner. Deze is niet/nooit aanwezig geweest. Zal m'n bios toch even checken.
EDIT: Heb deze disabled staan in de BIOS.

[ Voor 5% gewijzigd door Rickyboy30 op 08-05-2015 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plientje
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-09 17:12
In gta V is de cpu usage ook hoog, dus die is wel normaal. Probeer eens met 3dmark of een ander benchmark tool te testen of het ongeveer gelijk scoort met andere kaarten.

http://steamcommunity.com/id/nvanes97/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
Plientje, zie hier mijn 3Dmark resultaten: http://www.3dmark.com/3dm/6898554

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plientje
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-09 17:12
Als dit dezelfde test is(http://nl.hardware.info/r...-fire-strike-extreme),dan scoort jou kaart een stuk lager. ik zou ook eens kijken naar andere ingame benchmarks. Aangezien je zegt dat dit een nieuwe setup is kan je misschien een slechte kaart gekregen hebben.

http://steamcommunity.com/id/nvanes97/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
Ik denk niet dat het aan de video kaart ligt, maar aan de CPU. Zijn er nog mensen die hier hun opinie over kwijt willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 15:55

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Ik denk dat het niet aan de CPU ligt, die is geen bottleneck. Kijk eens in MSI afterburner of je CPU aan het throttelen is, het kan zijn dat hij te heet wordt?

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
Koninkje schreef op zondag 10 mei 2015 @ 18:06:
Ik denk dat het niet aan de CPU ligt, die is geen bottleneck. Kijk eens in MSI afterburner of je CPU aan het throttelen is, het kan zijn dat hij te heet wordt?
Dit maal met temp. Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2zq9z6b.png
Throttelen zegt mij niks, wat houd dit precies in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Throttelen gebeurt als je processor de kloksnelheid omlaag zet, omdat er iets te warm is.
Dan moet je de kloksnelheid in de gaten houden. Dit kan je volgens mij niet via afterburner. Cpu z kan dit.

Wow had niet eens naar de temperaturen gekeken. 104, daar zit zeker iets fout.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2015 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:| Staat daar nou 104 graden ? 8)7

Dat is echt veel te warm. Waarschijnlijk heb je de cpu koeler verkeerd gemonteerd of aangesloten. Draait de Fan ? Wordt het koelblok warm ?

Wel knap dat je Tevor al hebt vrijgespeeld met deze cpu temps :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
Daar lijkt mij ook iets fout te zitten, haha. Hoe kan je een CPU koeler verkeerd monteren, one way fit. Haha.

Wel vreemd, want bijv. speedfan geeft de volgende resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2r3efx1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:25

D4NG3R

kiwi

:)

Laat speedfan nou net een programma zijn welke je niet wil gebruiken om je temps uit te lezen.. Draai Coretemp samen met Realtemp en kijk of de waarden overeenkomen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaKiStyle
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:17
Heb je de pc zelf in elkaar gezet of is dit elders gedaan (bij een bedrijf)?
Standaard koeler of aftermarket koeler?

Het komt nog wel is voor dat het plakkertje op de koeler wordt vergeten waardoor de cpu de warmte niet goed kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje

Koninkje

Called it. ;)

Het zijn de temps die je performance (lees: cpu) terug klokt. Nieuwe koeler of opnieuw de koeler bevestigen met nieuwe koelpasta zou moeten helpen.

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
Kaki Style - Ik zet ze altijd zelf in elkaar, dus plakkertje is er af.
Ik maak gebruik van de standaard koeler, mogelijk dat deze gewoonweg niet voldoet aan het gebruik?

Geen flauw idee, ik knal er wel een MUGEN - kijken of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomm13
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Dat zit hij misschien niet helemaal strak of iets dergelijks. Dit is trouwens wel een van de eerste dingen die ik zou doen bij een nieuw systeem: met HWmonitor of CoreTemp en GPU-Z alle temperaturen monitoren en de computer dan belasten met OCCT of Prime95 of wat dan ook. Hoge temperaturen zijn schadelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Tomm13 op 11-05-2015 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 11:31
Heb je ook iets van een case fan om de warme lucht eruit te krijgen? Die CPU wordt echt achterlijk heet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
Meerdere Rataplan :) Gebruik de Coolermaster CM 690 ii.
EDIT: Ik zal vanavond even kijken hoe en wat er fout is gegaan, eerst nog testen met andere software.

[ Voor 48% gewijzigd door Rickyboy30 op 11-05-2015 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 17:59

Vickiieee

Kritische lezer.

Rickyboy30 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 08:57:
Meerdere Rataplan :) Gebruik de Coolermaster CM 690 ii.
EDIT: Ik zal vanavond even kijken hoe en wat er fout is gegaan, eerst nog testen met andere software.
No offense, maar gezien de specs van je systeem snap ik niet dat je nog een stock Intel koeler gebruikt.. Je specs zijn heerlijk, en dan een stock koeler? (Begrijp me niet verkeerd, volgens mij kan het best, maar gezien de prijzen voor de gemiddelde CPU-koeler (nog niet eens water) en jouw set-up, had ik sowieso een aftermarket koeler gekocht ;) )

Die temperaturen geven al aan dat er met de koeler iets goed fout zit. Iets verkeerd gegaan met het monteren van de koeler? Kijk daar eerst eens naar, dan hoef je nog niet eens per se een aftermarket koeler te kopen, maar de vraag is dan of je nog wel pasta hebt, haha. :9

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
Vickiieee schreef op maandag 11 mei 2015 @ 10:00:
[...]

No offense, maar gezien de specs van je systeem snap ik niet dat je nog een stock Intel koeler gebruikt.. Je specs zijn heerlijk, en dan een stock koeler? (Begrijp me niet verkeerd, volgens mij kan het best, maar gezien de prijzen voor de gemiddelde CPU-koeler (nog niet eens water) en jouw set-up, had ik sowieso een aftermarket koeler gekocht ;) )

Die temperaturen geven al aan dat er met de koeler iets goed fout zit. Iets verkeerd gegaan met het monteren van de koeler? Kijk daar eerst eens naar, dan hoef je nog niet eens per se een aftermarket koeler te kopen, maar de vraag is dan of je nog wel pasta hebt, haha. :9
Haha, tsja... in al mijn vorige mooi set-ups voldeed de stock-koeler, dus nooit een reden gehad om een aftermarket koeler aan te schaffen.
Misschien dat het nu toch wel eens tijd gaat worden. Koelpasta heb ik nog zat.... ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 17:59

Vickiieee

Kritische lezer.

Rickyboy30 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 10:32:
[...]

Haha, tsja... in al mijn vorige mooi set-ups voldeed de stock-koeler, dus nooit een reden gehad om een aftermarket koeler aan te schaffen.
Misschien dat het nu toch wel eens tijd gaat worden. Koelpasta heb ik nog zat.... ergens.
Je hoeft bij deze set-up ook niet per se de stock koeler te vervangen, maar volgens de screenshot met temperaturen die je upload wordt je processor gewoon méér dan 100 (!) graden. Dat is echt VEEL te veel. Een graadje of 60-70 bij een 100% belasting (onder Prime95) is een mooiere temperatuur ;).

'Even' die stock koeler eraf, schoon maken, cpu schoonmaken, opnieuw koelpasta op de CPU (hooguit ter grote van een kikkererwt, meer is echt niet nodig!) en koeler weer monteren. Kijken of die goed zit en maar weer opstarten. :)

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Intel geeft bij de i5 3570k een Tcase temp van 67,4 graden. Even aanemend dat Speedfan de casetemp (dus de temp net onder de heatspreader) pakt, en deze volgens Speedfan 70+ is, dan lijkt met het logisch dat de cpu continu aan het throttlen is. En dat wordt ondersteund door de cpu coretemps van 100 graden die in je screenshots staan.

Zit er een OC op? Iig, andere koeler, klaar. (voor desktop werk is die stock hsf prima maar als je veel en lang de cpu belast is een betere koeler best te rechtvaardigen)

[ Voor 15% gewijzigd door maratropa op 11-05-2015 11:28 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:50

ErA

Pagefile al geprobeerd te fixxeren? ( op je SSD)

ErA in "GTA V Performance issues"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
En zoals verwacht, zelfde resultaat met Core Temp. Ik zie echter niet dat de performance ( lees: Ghz ) van de processor achter uit gaat.
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/29pytqp.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
  • Laatst online: 03-09 11:31
Wordt de heatsink van je stock koeler ook 'achterlijk' heet? Brand je je vingers eraan? Zo nee maakt die toch ergens niet goed contact. Die zou ook zo tegen de 90-100 graden moeten zitten namelijk gezien je core-temps. Is je heatsink ook zo heet dan zit er iets anders mis. Voltage te hoog (al lijkt dat wel in orde op die screenshot van Core Temp) of wat anders vreemds... Heb je de laatste BIOS/UEFI draaien op je moederbord? Wie weet zit er net een combinatieissue met jouw cpu... Je hebt je type moederbord ook niet genoemd trouwens. Wat heb je voor iets?

[ Voor 3% gewijzigd door Rataplan_ op 12-05-2015 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
Dit is de huidige setup ( foto ).
MoBo kom ik zo op terug.
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/21jucew.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-07 22:06
Ligt het aan mij of is dat koelblok wel erg klein (en die ventilator is ook niet bepaald groot)? Ik zou direct een andere koeler kopen....

Gamertag for Xbox: R0SSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje

Koninkje

Ik zie op het eerste gezicht geen fouten wat betreft voltages. Ik zou er zo snel mogelijk een andere koeler opzetten of de koeler opnieuw plaatsen. Deze temps zijn erg slecht voor de levensduur van de CPU.
R0SSI schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:55:
Ligt het aan mij of is dat koelblok wel erg klein (en die ventilator is ook niet bepaald groot)? Ik zou direct een andere koeler kopen....
Is gewoon de stockcooler van Intel hoor ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Koninkje op 12-05-2015 12:28 ]

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
Probleem opgelost! Zie: Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/30hq9f5.jpg

Max. +- 70 graden onder full load.
Het probleem zat m in de koeler, deze zat aan 1 kant niet goed vastgeprikt. Dus zat niet goed vast. Denk dat dit de warmtegeleiding niet ten goede gedaan heb.

Koelpasta vervangen en goed vast gemaakt. Hoppa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33

Nemesizz

Untouchable

Gaat wel eens vaker mis bij die pushpins, soms klikken ze zo vast no problem, en een andere keer zit je te martelen omdat 1 vd 4 pinnen maar niet goed wil.

Vind boxed koelers wel erg klein tegenwoordig, 'vroeger' kreeg je er nog een fatsoenlijk formaat koeler bij die het niet eens zo slecht deden (misschien wat luidruchtig soms).
Maar ze zullen wel denken bij Intel "ze vervangen dat spul toch meteen voor iets groters, en minder grote koeler kost ons mooi minder geld".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje

Koninkje

Mooi dat alles gefixed is. Nu throttelt hij niet meer. Veel game plezier ;)

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
Dankje!
Pagina: 1