Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[HULP] Wireless communicatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Merrp
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 29-06 22:56
Beste tweakers,

Na wat onderzoek heb ik via ebay 433MHZ modules gekocht, echter werken deze niet zoals gewenst. Ik heb bijna tot geen wireless communicatie(Ik moet vrij dichtbij de receiver zitten)

Het gaat om 3 remotes die tegen een raspberry pi praten, dit werkt goed maar ik moet minimaal 5-6 meter van de pi af zitten.

Wat raden jullie aan om te gebruiken? XBee is iets te duur omdat ik 4 remotes moet maken en de Xbee modules vrij duur zijn. Ik heb gekeken naar de 2.4ghz modules maar ik weet niet of dit hetzelfde werkt al de 433MHZ modules.

Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
Wat wil je precies bereiken? Er zijn meerdere mensen bezig met de nRF24L01+, ik heb er onderlaatst 15 meter stabiele connectie mee gehaald (waarbij gezegd moet worden dat de ori├źntatie van de PCB's erg meespeelt) en 22 meter met enig verlies van data. Door muren schijnt het niet leuk te vinden, zo'n nRF24L01+, maar verder geinige dingen en als je ze goed scherp inkoopt, heb je er 10 voor een euro of 7-8. Heeft trouwens een centraal topic: Het grote nRF24L01(+) en aanverwanten topic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Merrp
Bedankt voor je reactie,

Wat ik wil bereiken is gewoon 4 commandos per remote sturen naar de raspberry pi, dus eigenlijk alleen 4 verschillende numerieke waarden. Dus vrij basic, verlies van data maakt niet zo zeer uit. De gebruiker moet toch blijven drukken totdat er op de scherm staat dat er door hun gedrukt is.

Kan ik met nRF24L01+ zonder enkele problemen met 4 devices praten? Gewoon boot up en het werkt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Nu online
Je zult e.e.a. even moeten configureren, maar er is diverse voorbeeldcode te vinden en de nRF staat tot 6 verbindingen naar 1 ontvanger toe, als ik mij niet vergis. Als je dieper in die materie gaat, kan je heel je huis behangen met sensoren en nodes, omdat je bepaalde nRF's weer alleen met een bepaalde moeder kan laten praten, die e.e.a. weer door stuurt naar de centrale unit, maar hoe dat werkt, weet ik nog niet. Momenteel heb ik voorbeeldcode waarmee het mogelijk zou moeten zijn om meerdere verzenders eraan te hangen, maar dat heb ik nog niet getest.

Heb je alle pinverbindingen goed met je huidige set? Juiste configuratie? Juiste voltages (de nRF moet gevoed worden met 1,8-3,6 volt. De andere pinnen zijn 5 volt tolerant als de voeding maar binnen de genoemde range ligt).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Merrp
Naja mijn huidige set werkt eigenlijk goed alleen is de range gewoon slecht, daarom wil ik overstappen naar iets anders. Ik gebruik nu 1 receiver met een 20cm antennen en dan 4 transmitters met zelfde lengte. Heb verschillende modules geprobeert maar geen verandering in the range.

Maar jij raad dus de nRF aan voor een project waar ik nu bezig mee ben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Nu online
Ik raad niets aan, ik geef je een optie. Daarom vraag ik ook of je instellingen goed staan. Heb je wel voldoende zendvermogen? Antennes juist gericht? Er kan zo veel loos zijn dat niet zomaar te zeggen valt of een nRF het beter zou doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Merrp
Ik maak gewoon gebruik van de arduino pinouts voor 5V, het zou gewoon goed moeten zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Waarschijnlijk heb je deze dingen gekocht:
http://www.ebay.nl/itm/43...ain_0&hash=item51d0a390e6

Die ontvanger werkt op de Raspberry Pi voor geen meter. Zie ook mijn tests hier (nummer 6 in de lijst):
http://wiki.pilight.org/doku.php/receivers

Ik zou je daarnaast aan willen raden om eens naar pilight of pimatic te kijken als je met 433.92Mhz aan de slag wil met je Raspberry Pi.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Merrp
CurlyMo schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 02:08:
Waarschijnlijk heb je deze dingen gekocht:
http://www.ebay.nl/itm/43...ain_0&hash=item51d0a390e6

Die ontvanger werkt op de Raspberry Pi voor geen meter. Zie ook mijn tests hier:
http://wiki.pilight.org/doku.php/receivers

Ik zou je daarnaast aan willen raden om eens naar pilight of pimatic te kijken als je met 433.92Mhz aan de slag wil met je Raspberry Pi.
Klopt! die heb ik gekocht maar dan met een antenne eraan. Mij gaat het niet zo zeer om 433Mhz maar gewoon om een basic wireless connectie tussen de pi en 4 arduinos.

Als de modules slecht zijn met de pi dan maakt de software toch niet zo zeer uit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Merrp schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 02:11:
[...]
Als de modules slecht zijn met de pi dan maakt de software toch niet zo zeer uit?
Nee, meer bedoelt als opnieuw het wiel uitvinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Merrp
CurlyMo schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 02:16:
[...]

Nee, meer bedoelt als opnieuw het wiel uitvinden.
Ah, ik maak gebruik van RCSwitch waarop ik dus een module heb gemaakt voor mijn software. Ik zie in jou lijst dat "Shenzhen RXB14" vrij goed werkt echter kan ik deze niet meer vinden op ebay, welke buyer had je gebruikt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Je kan ze direct via pilight kopen: http://pilight.org/shop/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Merrp
Ik heb alleen maar 1 receiver nodig, is het mogelijk om 1 receiver en 4 transmitters te kopen via pilight?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Zullen we dat via de PM afhandelen?

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True