Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mogelijk GPU upgrade voor PC

Pagina: 1
Acties:

• wouterdev
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 05-08 00:55
Ik zoek een?
Videokaart, mogelijk SSD

Wat is je budget?
Max 200 euro, meer mogelijk als ik ook een SSD kies

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik denk dat ik een AMD videokaart zal moeten hebben omdat deze hier origineel opzat en dus waarschijnlijk ook een moederboard hiervoor heb?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb deze computer (alienware aurora r1) gekregen van een vriend nadat ik een alpha game ging spelen op mijn laptop die er totaal niet voor gemaakt is. De alienware had hij al een paar jaar in de kast staan omdat hij in 2013 een zelfbouw had gemaakt. Hij is dus ook aardig oud, na een aantal weken erop gespeeld te hebben vind ik het misschien wel is tijd om hem te upgraden als dit nog mogelijk is.

Voor de studie gebruik ik mijn laptop en deze alpha (Rust) is het enige spel dat ik op de Alienware speel. Ik vind het het daarom niet waard om een nieuwe pc te kopen/bouwen. Maar ik hoopte dat ik een upgrade kon doen op deze toch al zwaar verouderde pc.

Dit zijn de specs, er staat dat crossfire niet enabled is, maar is wel zo, weet niet waarom dat er staat.

Zover ik weet zou ik t spel nog wel redelijk met de i7 en de 6 gig werkgeheugen kunnen spelen, alleen de videokaarten zijn zo goed als antiek.

Het moederboard is een intel x58.
Ik heb de pc geopend om te controleren of ze de beste PSU, (875w) erin hebben gestopt, en deze zit erin.

Ik heb zelf geen enkel idee wat hiermee compatitabel is, en hoop dat julllie mij hier mee kunnen verhelderen.

Ook een SSD lijkt mij leuk om erin toe te voegen, ik gebruik niet veel opslag maar om windows en dergelijke erop te zetten zou t geheel wat sneller moeten maken. Ik weet alleen niet of dit mogelijk is met een computer uit 2010 :P.

[Voor 7% gewijzigd door wouterdev op 07-05-2015 22:37]

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Zwaar verouderd qua leeftijd ja, maar een i7 930 komt nog erg leuk mee.

Kun je zien welke OEM die voeding heeft? Staat ergens iets als Delta, FSP of een ander merk?

Ik weet zo 123 niet of Alienware moeilijk doet met whitelists van videokaarten, gezien het een custom plank is volgens speccy zou je denken van wel, maar je weet maar nooit.

Als er geen whitelist is, en de voeding goed is, is een R9 280 natuurlijk een mooie upgrade voor weinig.

Als SSD natuurlijk kijken naar de BX100/MX100/MX200, deze pc heeft geen SATA600, waarschijnlijk, maar SATA-300 is al snel zat.

Ik ga even neuzen of ik kan ontdekken of dit ding een whitelist heeft, bevindingen post ik wel in een edit.

Edit:
Gevond!
http://commweb-ps3.us.del...ienware/f/3746/t/19567260 lijkt te zeggen dat je er gewoon in kan gooien wat je wilt, zolang het fysiek maar past. Bios lijkt andere kaarten gewoon te accepteren.

Edit2:
Als ik zo eens kijk naar foto's van die kast, moet menig kaart eigenlijk wel passen, spreekt ook wel voor zich want volgens mij gingen er ook HD5870's in, en die waren, zoals AMD betaamd, al vrij lang.

Een R9 280 klinkt dus als een goede keuze, al ben ik wel benieuwd naar welke voeding erin zit.

[Voor 27% gewijzigd door RobinHood op 07-05-2015 22:52]

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 20-09 21:58

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik detecteer weer een paar typische vreemde OEM keuzes qua onderdelen, zoals 2 mid-end GPU's in CFX, dan met een (relatief) erg goede CPU voor zijn tijd (en nu nog) en een 875W voeding? Zoals VasZ aangeeft, je kunt ook nog pech hebben met een specefieke lijst GPU's die het ding accepteert, maar eigenlijk is alles hoger dan een HD7770 beter dan je huidige CFX HD5670 setje: reviews: HD 5670: budget-gamekaart of veredelde htpc-kaart? (ooit, toen 1680x1050 nog high-end was :+ )

Nou ja, genoeg gebash op OEM's, kun je precies aangeven welk typenummer voeding erin zit?
280X/290 is wellicht leuk.

Edit: iets te langzaam geweest....

[Voor 43% gewijzigd door Kuusj op 07-05-2015 22:50]

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• wouterdev
Bedankt voor de snelle reacties, fantastische site dit :)

Het modelnummer van de voeding is volgens mij H875EF-00, maker Dell.
Deze was standaard voor Alienware van deze tijd, en zal waarschijnlijk veel meer geven dan word gebruikt.

Ik weet ook niet waarom hij precies die videokaarten had gekozen, want hij zei ook al dat ze al snel verouderd waren nadat hij ze had gekocht, maar hij ging maar een custom build maken erna. De pc is daarna een tijd als bijzettafel gebruikt (ja echt), en na een kleine schoonmaakbeurt dus aan mij gegeven. Ben er erg blij mee en ik denk dat een upgrade van de gpu veel goeds zal doen voor de gameplay.

Maar een r9 280, lijkt dus een leuke oplossing, past goed in mijn budget en ziet er uit als een enorm grote upgrade. Zou dit alleen geen overkill zijn voor de rest van mijn computer?

En zal er geen problemen zijn om bijvoorbeeld een mx100 SSD erin te doen qua aansluitingen?

• RobinHood
  • Niet online
Een R9 280 is imo in erg goede balans juist, die dikke i7 komt nog wel even mee hoor, en tenzij Alienware wat anders gebruikt dan sata, past die SSD ook.

Je voeding heb ik eens opgezocht, ik moet ook leren hoe ik achter OEM's kan komen van voedingen, The Mask heeft geen alleenrecht op die kennis :+

Dat het een http://alienwareusersupport.weebly.com/power.html had ik zo ontdekt, dan was nog de vraag, wie is de oem? Op zoek naar de sticker die op de voeding zit dus, en die vond ik ook vrij makkelijk: http://www.serverworlds.c...5w-n875ef-00-nps-875bb-a/

Maar, daar staat dus geen logo ofzo op van een OEM, alleen van Dell zelf.

Gelukkig vond ik http://www.hardwaresecret...s-Real-Manufacturer/370/4 en zoeken op het UL-nummer [E131881] in http://www.jonnyguru.com/...icles&op=Story&ndar_id=24 gaf het antwoord: Het is een Delta.

En dat is goed nieuws, want Delta maakt erg goede voedingen.

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 10:27
Een R9 280 is zeker niet te snel voor de rest van je systeem hoor. Als je er niet teveel aan wilt besteden (het systeem is toch ook al wat ouder), kun je eens tweedehands zoeken naar een HD7950, dat is dezelfde kaart als de R9 280, maar een beetje ouder (de R9 reeks is nieuwer en AMD heeft gekozen om een aantal kaarten uit de vorige reeks die nieuwe sticker mee te geven). Een HD7970 zou ook nog een goede keuze zijn afhankelijk van de prijs die je moet betalen.

Hier op Tweakers worden ook tweedehands onderdelen verkocht, kijk hier maar eens tussen http://tweakers.net/categ...wul2NpaHaWSyoLUYpC6RCAfAA.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wouterdev
Bedankt voor de informatie allemaal, na nog even bedenktijd gehad te hebben heb ik besloten om inderdaad een 280 te bestellen.

Ik zit te denken aan deze:
#ProductPrijsSubtotaal
1Club 3D Radeon R9 280 royalKing€ 180,95€ 180,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 180,95

Ik heb gezien dat deze vaker word aangeraden op dit forum dus dit lijkt mij een goede keuze. De SSD stel ik nog even uit, eerst kijken of ik met de gpu upgrade ook de gewenste gameplay kan krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jorisvdelsen
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 27-08-2019
Prima GPU. Wel even kijken of die in de kast past.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wouterdev
Hij zou moeten passen, is volgens de site 268mm lang, en volgens iemand in de link die VasZaitsev
stuurde, die zei dat hij een gtx 770 erin had, na even opgezocht te hebben is deze 26,7cm. Dus in principe zou het moeten passen, het word de eerste keer dat ik zelf wat in een computer ga upgraden dus het zal nog wat worden ;).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 06-09 22:02
wouterdev schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 14:48:
Hij zou moeten passen, is volgens de site 268mm lang, en volgens iemand in de link die VasZaitsev
stuurde, die zei dat hij een gtx 770 erin had, na even opgezocht te hebben is deze 26,7cm. Dus in principe zou het moeten passen, het word de eerste keer dat ik zelf wat in een computer ga upgraden dus het zal nog wat worden ;).
Ach, dan heb je geluk videokaart is ongeveer het makkelijkste om te upgraden (geen schroevendraaier of wat dan ook nodig).
Mini stappenplan:
Zet de pc uit en haal de stekker uit het stopcontact.
Open de kast
Haal de crossfire bridge eruit en alle andere kabels die aan de huidige videokaarten zitten haal je los.
Je duwt het klipje op het slot waar je huidige videokaarten inzitten naar achteren en dan trek je de kaart(en) eruit.
Druk de nieuwe videokaart in het slot totdat het klipje erop klikt. Niet al te veel kracht bij nodig als het goed is maar een klein duwtje kan geen kwaad.
Steek de voedingkabels die je uit de oude videokaart los hebt gehaald terug in je nieuwe kaart.
Stop de stekker weer in het stopcontact druk op de aanknop en update na het opstarten je drivers voor de zekerheid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 08:36
Niet vereist, maar wel goed om te doen: met DDU in safe-mode je drivers volledig weghalen. DDU heeft een speciale optie voor bij het vervangen van je videokaart. Met je nieuwe kaart de nieuwste driver weer installeren, ik kan 15.4 bèta aanraden (ook al heeft dit het stempel bèta)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wouterdev
Bedankt voor de informatie, ik ga er zeker wat mee doen. En ik heb nog een vraag, ik heb nu natuurlijk een crossfire opstelling, dit betekend als ik deze 2 kaarten er straks uit haal dat ik met 2 poorten blijf zitten. Is er een voordeel van de ene poort boven de ander qua snelheid of koeling of dergelijke, of maakt dit niet uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online
Gewoon de bovenste pakken, op foto's die ik zag van die plank leek ik maar 1 x16 slot en verder x4 slots te zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wouterdev
Super, gister de r9 280 besteld, vandaag binnengekregen. Het was verassend simpel om hem erin te zetten en aan te sluiten, had meer moeite om de crossfire hd5670's eruit te halen omdat de schroeven nogal strak zaten.

De r9 280 doet het perfect, kan nu alles op max spelen, ipv alles op laagst, en haal alsnog een hogere fps. Nu heb ik meer het gevoel dat mijn bottleneck mijn ram is, is maar 6 gig op 667mhz. Maar tot nu toe erg blij mee, missschien upgrade ik de ram later nog wel.

Even bedankt allemaal voor de informatie, vriendelijke community hier die geen problemen hebben om mensen te helpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
VasZaitsev schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 23:15:

Je voeding heb ik eens opgezocht, ik moet ook leren hoe ik achter OEM's kan komen van voedingen, The Mask heeft geen alleenrecht op die kennis :+
Je kan het ook gewoon aan het typnr. zien. NPS is het begin van de naam bij een Newton voeding en Newton is een merk van Delta. Bij Delta is het trouwens DPS, waarbij je gaat denken dat het zou staan voor Delta/Newton Power Supply. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True