Beste tweakers,
Op dit moment zit ik op mijn late 2012 macbook pro retina waar ik overigens erg veel plezier aan heb beleeft. Echter heb ik onlangs mijn studie afgerond en zie ik het nut van een laptop als hoofd computer niet meer zo zitten aangezien ik het vreselijk vind achter een laptop te werken. Zo kwam ik op het idee een extern scherm te kopen voor aan mijn macbook, alleen speel ik ook graag een spelletje, en daar is deze laptop nou niet echt voor gemaakt dus kwam ik op het idee een game pc te maken die als dualboot OSX kan draaien.
Ik wil daarbij OSX als main OS gebruiken voor werk/surfen en windows als main OS voor gaming.
Ik ben al een tijdje bezig geweest met het zoeken naar onderdelen en denk nu een goede setup bij elkaar gezocht te hebben. Nu wil ik echter jullie hulp inschakelen om zo van al jullie kennis gebruik te kunnen maken om misschien nog wat laatste tweaks te doen.
Discussie over hoe duur Apple wel niet is etc is niet waar ik naar op zoek ben.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals hierboven al even aangegeven wil ik het systeem gaan gebruiken om een dual boot van OSX en windows te draaien. Daarnaast vind ik het leuk om in de avond uurtjes een leuk spelletje te spelen, zoals GTA5, Borderlands, BF4 etc. (hoge settings natuurlijk leuk meegenomen)
Maar de insteek moet vooral zijn dat er ook OSX op moet kunnen draaien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1250 euro exl. toebehoren zoals muis, toetsenbord, monitor
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb de voorkeur voor intel processoren, omdat deze worden ondersteund door OSX.
Dat geld ook voor nvidia videokaarten, en voor crucial tactical geheugen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ga je overklokken?
In eerste instantie niet aangezien mini ITX kasten erg klein zijn en het voor de prestaties niet nodig zal zijn. In de toekomst (als ik er het geld voor heb) wil een een lian li O5S kast kopen waardoor waardoor er mogelijkheden opstaan voor eventueel een extra video kaart en betere koelmogelijkheden. Tegen die tijd kan er dan ook wel een nieuwe CPU bij.
Mijn huidige lijstje
http://www.tonymacx86.com...guide-april-2015.html#RAM
Ik hoor graag jullie mening over mijn systeempje, heb je vragen of opmerkingen SHOOT
Op dit moment zit ik op mijn late 2012 macbook pro retina waar ik overigens erg veel plezier aan heb beleeft. Echter heb ik onlangs mijn studie afgerond en zie ik het nut van een laptop als hoofd computer niet meer zo zitten aangezien ik het vreselijk vind achter een laptop te werken. Zo kwam ik op het idee een extern scherm te kopen voor aan mijn macbook, alleen speel ik ook graag een spelletje, en daar is deze laptop nou niet echt voor gemaakt dus kwam ik op het idee een game pc te maken die als dualboot OSX kan draaien.
Ik wil daarbij OSX als main OS gebruiken voor werk/surfen en windows als main OS voor gaming.
Ik ben al een tijdje bezig geweest met het zoeken naar onderdelen en denk nu een goede setup bij elkaar gezocht te hebben. Nu wil ik echter jullie hulp inschakelen om zo van al jullie kennis gebruik te kunnen maken om misschien nog wat laatste tweaks te doen.
Discussie over hoe duur Apple wel niet is etc is niet waar ik naar op zoek ben.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals hierboven al even aangegeven wil ik het systeem gaan gebruiken om een dual boot van OSX en windows te draaien. Daarnaast vind ik het leuk om in de avond uurtjes een leuk spelletje te spelen, zoals GTA5, Borderlands, BF4 etc. (hoge settings natuurlijk leuk meegenomen)
Maar de insteek moet vooral zijn dat er ook OSX op moet kunnen draaien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1250 euro exl. toebehoren zoals muis, toetsenbord, monitor
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb de voorkeur voor intel processoren, omdat deze worden ondersteund door OSX.
Dat geld ook voor nvidia videokaarten, en voor crucial tactical geheugen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Het moet allemaal in een mini ITX kast passen, omdat ik deze computer graag naast de monitor zou willen plaatsen en ik grote towers niet mooi vind.
- Graag een zo stil mogelijk systeem
- In de toekomst wil een een http://tweakers.net/price...3415w-curved-monitor.html
Ga je overklokken?
In eerste instantie niet aangezien mini ITX kasten erg klein zijn en het voor de prestaties niet nodig zal zijn. In de toekomst (als ik er het geld voor heb) wil een een lian li O5S kast kopen waardoor waardoor er mogelijkheden opstaan voor eventueel een extra video kaart en betere koelmogelijkheden. Tegen die tijd kan er dan ook wel een nieuwe CPU bij.
Mijn huidige lijstje
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4690 Boxed | € 229,90 | € 229,90 |
| 1 | MSI Z97I GAMING AC | € 150,70 | € 150,70 |
| 1 | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | € 371,95 | € 371,95 |
| 1 | Silverstone RAVEN RVZ01 | € 82,95 | € 82,95 |
| 1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 31,95 | € 31,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical 8GB DDR3 PC3-12800 | € 75,31 | € 75,31 |
| 1 | Silverstone SFX 450W Bronze | € 76,50 | € 76,50 |
| 1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 104,04 | € 104,04 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.123,30 | |
- CPU
Ik heb gekozen voor de intel 4690, omdat deze volgens al mijn voor onderzoek voldoende kracht in huis moet hebben om te kunnen gamen. Mijn vraag is of het echter de 50 euro extra ten opzichte van een 4460 waard is? - Moederbord
Hier heb ik gekozen voor de MSI Z97I GAMING AC, omdat deze ten opzichte van andere moederboards die gegarandeerd met OSX moeten kunnen werken WIFI compatible is. Zodat ik de computer eventueel aan een TV kan hangen om ook op die manier te kunnen gamen als er geen ethernet kabel aanwezig is. Daarnaast lijkt mij dit een erg goed aangekleed moederbord wat zijn prijs waard is. Of staat er misschien een beter exemplaar tussen de lijst? http://www.tonymacx86.com...il-2015.html#Motherboards - GPU
Ik heb gekozen voor een GTX970, omdat deze kwa kracht sterk genoeg moet zijn om fatsoenlijk op 1080p te kunnen gamen en het zelfs ook moet kunnen op 1440p. Is er misschien een goede reden voor een andere uitvoering van deze kaart te kiezen - behuizing, koeling en voeding
Aangezien ik de RAVEN RVZ01 er super gaaf uit vind zien (in plaats van een rechthoekige doos zoals de meeste mini ITX cases is deze smal en lang waardoor deze ook mooi naast een monitor kan staan.)
Kwa koeling zou een big schurken moeten voldoen en ook voldoen aan de hoogte beperking
Voeding moet voldoende zijn, misschien dat ik hier nog een gold voeding in ga zetten, maar dat ligt aan de uptime van de machine.
Misschien andere kasten in de zelfde prijs klasse in de vorm van de RAVEN RZV01?
Zijn er andere low profile high performance koelers in die prijsklasse die worden aangeraden?
Hoeveel watt voor de voeding zal voldoende zijn? - werkgeheugen
8gb 1600 moet voldoende zijn - harddrive
ik heb er voor gekozen er in eerste instantie een ssd in te zetten en later uit te bereiden met eventueel extra ssd's of 2.5" hdd's. In eerste instantie zal ik een ssd gebruiken voor windows, later (een maandje later) is het idee nog een 250 gb ssd aan te schaffen voor OSX.
http://www.tonymacx86.com...guide-april-2015.html#RAM
Ik hoor graag jullie mening over mijn systeempje, heb je vragen of opmerkingen SHOOT
[ Voor 5% gewijzigd door daan-ter-horst op 07-05-2015 19:58 ]