mini ITX Hackintosch Gaming dingetje

Pagina: 1
Acties:

• daan-ter-horst
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-01 21:30
Beste tweakers,
Op dit moment zit ik op mijn late 2012 macbook pro retina waar ik overigens erg veel plezier aan heb beleeft. Echter heb ik onlangs mijn studie afgerond en zie ik het nut van een laptop als hoofd computer niet meer zo zitten aangezien ik het vreselijk vind achter een laptop te werken. Zo kwam ik op het idee een extern scherm te kopen voor aan mijn macbook, alleen speel ik ook graag een spelletje, en daar is deze laptop nou niet echt voor gemaakt dus kwam ik op het idee een game pc te maken die als dualboot OSX kan draaien.

Ik wil daarbij OSX als main OS gebruiken voor werk/surfen en windows als main OS voor gaming.

Ik ben al een tijdje bezig geweest met het zoeken naar onderdelen en denk nu een goede setup bij elkaar gezocht te hebben. Nu wil ik echter jullie hulp inschakelen om zo van al jullie kennis gebruik te kunnen maken om misschien nog wat laatste tweaks te doen.

Discussie over hoe duur Apple wel niet is etc is niet waar ik naar op zoek ben.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals hierboven al even aangegeven wil ik het systeem gaan gebruiken om een dual boot van OSX en windows te draaien. Daarnaast vind ik het leuk om in de avond uurtjes een leuk spelletje te spelen, zoals GTA5, Borderlands, BF4 etc. (hoge settings natuurlijk leuk meegenomen)
Maar de insteek moet vooral zijn dat er ook OSX op moet kunnen draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1250 euro exl. toebehoren zoals muis, toetsenbord, monitor

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb de voorkeur voor intel processoren, omdat deze worden ondersteund door OSX.
Dat geld ook voor nvidia videokaarten, en voor crucial tactical geheugen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? monitor gaan gebruiken

Ga je overklokken?
In eerste instantie niet aangezien mini ITX kasten erg klein zijn en het voor de prestaties niet nodig zal zijn. In de toekomst (als ik er het geld voor heb) wil een een lian li O5S kast kopen waardoor waardoor er mogelijkheden opstaan voor eventueel een extra video kaart en betere koelmogelijkheden. Tegen die tijd kan er dan ook wel een nieuwe CPU bij.

Mijn huidige lijstje
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 229,90€ 229,90
1MSI Z97I GAMING AC€ 150,70€ 150,70
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 371,95€ 371,95
1Silverstone RAVEN RVZ01€ 82,95€ 82,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,95€ 31,95
1Crucial Ballistix Tactical 8GB DDR3 PC3-12800€ 75,31€ 75,31
1Silverstone SFX 450W Bronze€ 76,50€ 76,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 104,04€ 104,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.123,30
  • CPU
    Ik heb gekozen voor de intel 4690, omdat deze volgens al mijn voor onderzoek voldoende kracht in huis moet hebben om te kunnen gamen. Mijn vraag is of het echter de 50 euro extra ten opzichte van een 4460 waard is?
  • Moederbord
    Hier heb ik gekozen voor de MSI Z97I GAMING AC, omdat deze ten opzichte van andere moederboards die gegarandeerd met OSX moeten kunnen werken WIFI compatible is. Zodat ik de computer eventueel aan een TV kan hangen om ook op die manier te kunnen gamen als er geen ethernet kabel aanwezig is. Daarnaast lijkt mij dit een erg goed aangekleed moederbord wat zijn prijs waard is. Of staat er misschien een beter exemplaar tussen de lijst? http://www.tonymacx86.com...il-2015.html#Motherboards
  • GPU
    Ik heb gekozen voor een GTX970, omdat deze kwa kracht sterk genoeg moet zijn om fatsoenlijk op 1080p te kunnen gamen en het zelfs ook moet kunnen op 1440p. Is er misschien een goede reden voor een andere uitvoering van deze kaart te kiezen
  • behuizing, koeling en voeding
    Aangezien ik de RAVEN RVZ01 er super gaaf uit vind zien (in plaats van een rechthoekige doos zoals de meeste mini ITX cases is deze smal en lang waardoor deze ook mooi naast een monitor kan staan.)
    Kwa koeling zou een big schurken moeten voldoen en ook voldoen aan de hoogte beperking
    Voeding moet voldoende zijn, misschien dat ik hier nog een gold voeding in ga zetten, maar dat ligt aan de uptime van de machine.
    Misschien andere kasten in de zelfde prijs klasse in de vorm van de RAVEN RZV01?
    Zijn er andere low profile high performance koelers in die prijsklasse die worden aangeraden?
    Hoeveel watt voor de voeding zal voldoende zijn?
  • werkgeheugen
    8gb 1600 moet voldoende zijn
  • harddrive
    ik heb er voor gekozen er in eerste instantie een ssd in te zetten en later uit te bereiden met eventueel extra ssd's of 2.5" hdd's. In eerste instantie zal ik een ssd gebruiken voor windows, later (een maandje later) is het idee nog een 250 gb ssd aan te schaffen voor OSX.
Ik heb bij het samenstellen steeds rekening gehouden met de compatibiliteit met Hackintosh OS.
http://www.tonymacx86.com...guide-april-2015.html#RAM

Ik hoor graag jullie mening over mijn systeempje, heb je vragen of opmerkingen SHOOT

[ Voor 5% gewijzigd door daan-ter-horst op 07-05-2015 19:58 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Mooie openingspost!

Ik zou de cpu naar een i5 4590 veranderen. Die heeft nét die prik die de 4460 niet heeft, of jou het geld waard is, ligt volledig aan jou :P . Je zou eventueel je werkgeheugen naar 1x8gb kunnen doen zodat je niet helemaal opnieuw 16gb geheugen hoeft te kopen. Kun je later nog een 8gb stickje bij prikken ;) . Verder is er eigenlijk niks op aan te merken :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• daan-ter-horst
pwillemske schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 18:59:
Mooie openingspost!

Ik zou de cpu naar een i5 4590 veranderen. Die heeft nét die prik die de 4460 niet heeft, of jou het geld waard is, ligt volledig aan jou :P . Je zou eventueel je werkgeheugen naar 1x8gb kunnen doen zodat je niet helemaal opnieuw 16gb geheugen hoeft te kopen. Kun je later nog een 8gb stickje bij prikken ;) . Verder is er eigenlijk niks op aan te merken :)
Zou je kunnen uitleggen wat dan net die prik is die de 4460 niet heeft want als ik ze met elkaar vergelijk zie ik het verschil tussen 3.2gHZ en 3.3gHZ. Wat doet dit verschil met toekomst bestendigheid? Zijn deze over te klokken of kan dat alleen met de nieuwere K versies aangezien deze geen k versies hebben ga ik er dan vanuit dat het niet kan. klop dat?
Maakt het niets uit of je 1 of 2 ram units gebruikt want anders lijkt het me inderdaad verstandiger om een 8gb stickje te gebruiken met een schuin oog op de toekomst gericht.

[ Voor 8% gewijzigd door daan-ter-horst op 07-05-2015 19:10 ]

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:43
Ik zou gewoon voor de 4460 gaan, dat verschil van 0,1 gHz ga je echt niet merken. Zeker gezien het prijsverschil is dit het niet waard om voor de 4590 te gaan. Dual channel geheugen is over het algemeen sneller, echter als je later wilt upgraden kan je ook 1 ram unit nemen. De vraag is of je die 16gb later echt nodig hebt, de meeste systemen hebben aan 8gb genoeg, behalve de fanatieke photo-shoppers en video bewerkers. Dus een 2x 4gb setje is dan een betere en goedkopere optie, zoals deze: pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

[ Voor 14% gewijzigd door Koen179 op 07-05-2015 19:17 ]

• pwillemske
  • Niet online
Het verschil tijdens gamen zal je niet merken, maar bijvoorbeeld tijdens cpu intensieve taken kan die boost het verschil maken. Op alle 4 de cores heeft de 4460 geen boost, die boost naar 3,4Ghz heeft ie maar op 2 cores. Die 4590 heeft een boost van alle 4 de cores op 3,5Ghz, en een boost van 3,7Ghz op 2 cores. Al met al niet heel veel verschil...

Dat ram, tijdens het gamen ga je het verschil duidelijk merken (kan 5fps schelen). Maar als je NU op FHD gaat gamen, haal je zoveel fps dat die 5 niks uit maakt. Met name voor de toekomst is het verstandig om nu 1x8 te nemen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• daan-ter-horst
pwillemske schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 19:15:
Het verschil tijdens gamen zal je niet merken, maar bijvoorbeeld tijdens cpu intensieve taken kan die boost het verschil maken. Op alle 4 de cores heeft de 4460 geen boost, die boost naar 3,4Ghz heeft ie maar op 2 cores. Die 4590 heeft een boost van alle 4 de cores op 3,5Ghz, en een boost van 3,7Ghz op 2 cores. Al met al niet heel veel verschil...

Dat ram, tijdens het gamen ga je het verschil duidelijk merken (kan 5fps schelen). Maar als je NU op FHD gaat gamen, haal je zoveel fps dat die 5 niks uit maakt. Met name voor de toekomst is het verstandig om nu 1x8 te nemen.
Met FHD wordt bedoel jij zeker de 1080p wat ik in eerste instantie zal gaan halen met een TV scherm, als ik dan later de stap naar een 1440p scherm wil gaan maken. Wat volgens mij nogal een drop in FPS kan veroorzaken. Zal het verschil van (ongeveer 5fps) dan merkbaar gaan zijn? Daarnaast denk ik dat als ik over een jaar misschien twee 16gb ram wil ik wel gewoon 2x 8gb koop, dat is natuurlijk zonde als het verschil tussen 2x4 of 1x8 niet merkbaar is op een 1440p monitor.

Bedankt voor de snelle reacties allemaal!

• daan-ter-horst
Koen179 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 19:13:
Ik zou gewoon voor de 4460 gaan, dat verschil van 0,1 gHz ga je echt niet merken. Zeker gezien het prijsverschil is dit het niet waard om voor de 4590 te gaan. Dual channel geheugen is over het algemeen sneller, echter als je later wilt upgraden kan je ook 1 ram unit nemen. De vraag is of je die 16gb later echt nodig hebt, de meeste systemen hebben aan 8gb genoeg, behalve de fanatieke photo-shoppers en video bewerkers. Dus een 2x 4gb setje is dan een betere en goedkopere optie, zoals deze: pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
Dat setje ziet er mooi uit, alleen heb ik er nog een vraagje over. Hier op http://www.tonymacx86.com...guide-april-2015.html#RAM kennen ze 3 varianten van de crucial balilistix geheugen:
  • Crucial Ballistix
  • Crucial Ballistix Tactical
  • Crucial Ballistix Tactical Elite
Het setje dat je adviseert valt dan in de eerste 'Crucial Ballistix' groep. Maar wat is dan eigenijk het verschil tussen deze drie groepen. Ik dacht in de middelste dus met Tactical wel goed te zitten.

• pwillemske
  • Niet online
De fps drops zullen hetzelfde zijn (qua hoeveelheid). Ik bedoel het zo:
Als je 80fps haalt op een 1080p resolutie, maakt die 5 fps minder niet uit (tenzij je een 120/144Hz monitor hebt...maar dat denk ik niet). Als je op 1440p ongeveer 50fps haalt, kan heel soms die 5fps minder als schokkend worden ervaren. Ik zal even opzoeken hoeveel verschil het maakt :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Koen179
De Ballistix Tactical heeft een iets lager voltage, en een iets lagere CAS Latency. In de praktijk zul je dit verschil echt niet merken, maar voor de meerprijs (2 euro) kun je ervoor kiezen vanwege de looks (geel t.o.v. zwart). Ik weet niet of compatibiliteit een rol speelt, maar voor de zekerheid zou je beter kunnen gaan voor de Crucial Ballistix Tactical. Omdat deze op de site die jij noemt wordt aangeraden en degene die ik in een eerdere post noemde niet. Deze dus: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

• pwillemske
  • Niet online
Ik heb het opgezocht, het scheelt ongeveer 5-20%...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• daan-ter-horst
pwillemske schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 19:46:
Ik heb het opgezocht, het scheelt ongeveer 5-20%...
dat is het verschil tussen 1 of 2 ram kaartjes of het verschil tussen 1080p of 1440p?

• pwillemske
  • Niet online
tussen 1 of 2 rammetje :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• daan-ter-horst
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 203,-€ 203,-
1Asus Republic Of Gamers Z97 Maximus VII Impact€ 195,50€ 195,50
1Asus GTX970-DC2OC-4GD5-BLACK€ 384,75€ 384,75
1Silverstone RAVEN RVZ01€ 82,95€ 82,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,95€ 31,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,95€ 53,95
1Silverstone SFX 450W Bronze€ 76,50€ 76,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 104,04€ 104,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.132,64

Na nog het een en ander uitgezocht te hebben heb ik enkele wijzigingen doorgevoerd in mijn lijstje. _/-\o_
  • Moederbord
    Ik ben van de MSI Z97I gaming AC, wat overigens een prachtig mooi moederbord is, overgestapt naar het duurdere broertje van ASUS. Dit heb ik gedaan omdat de MSI variant enkel een case CPU connector ondersteund, terwijl de ASUS variant tot 3 case CPU's ondersteund.
    Daarnaast hebben beide moederborden een eigen high quality audio systeem en game improved LAN.
    Nadeel van de ASUS ten opzichte van de MSI is natuurlijk de prijs.
    Is dit nu een verstandige switch of kan ik dan beter toch de MSI pakken? Of misschien naar een ander moederbord zoeken?
  • processor
    Hier ben ik van de intel 4690 overgestapt op een 4590 aangezien dit twee tientjes scheelt en nauwelijks te merken is qua performance
  • werkgeheugen
    Geswitcht naar een iest goedkoper setje (zonder onnodige leds)
Al met al wordt de machine iets duurder maar nog binnen budget. Grootse wijziging is op het gebied van het moederbord maar, alle wijzigingen bij elkaar zorgen er in mijn oogpunt toch voor een flinke upgrade.

Mocht ik het mis hebben!? Hoor ik het graag, suggesties zijn altijd welkom!!

[ Voor 7% gewijzigd door daan-ter-horst op 08-05-2015 00:33 ]

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-12 19:09
Deze verbeteringen ga je niet echt merken, game LAN is een grapje (een beetje software die games voorrang geeft maar doordat het dus een extra laagje is alleen maar een paar miliseconden delay toevoegd. Grafische kaart veranderen omwille van aantal HDD/ssd maakt niet uit die hebben een hele andere aparte aansluitkabel op de voeding. Het verschil tussen brons en gold is ook de moeite niet waard 85% en 9*% efficiëntie daar ga je nergens een verschil in merken, dat is misschien een euro aan stroom per jaar met dit systeem.

• daan-ter-horst
Kevin1Smid schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 00:21:
Deze verbeteringen ga je niet echt merken, game LAN is een grapje (een beetje software die games voorrang geeft maar doordat het dus een extra laagje is alleen maar een paar miliseconden delay toevoegd. Grafische kaart veranderen omwille van aantal HDD/ssd maakt niet uit die hebben een hele andere aparte aansluitkabel op de voeding. Het verschil tussen brons en gold is ook de moeite niet waard 85% en 9*% efficiëntie daar ga je nergens een verschil in merken, dat is misschien een euro aan stroom per jaar met dit systeem.
Oke bedankt voor je reactie, heb mijn post iets aangepast. Heb daarbij de bronze grade voeding teruggeplaatst.

De game LAN lijkt mij inderdaad ook een grapje, had het er puur bijgezet omdat het voor beide MOBO's zwaar gepromote wordt op de websites.
Het is in wijze puur omdat de asus variant voldoende mogelijkheden bied voor goede koeling wat ik wel belangrijk vind aangezien ik alles in zoon kleine kast ga proppen

Correct me if i am wrong!

[ Voor 25% gewijzigd door daan-ter-horst op 08-05-2015 00:56 ]

• Koen179
Met betrekking tot de aansluitingen van de voeding kan ik je niet helemaal volgen. Je moederbord heeft inderdaad een 24 pin nodig en je CPU een 8 pin. De videokaart heeft een 6 pin en een 8 pin (6+2) PEG connector nodig. Deze heeft de door jou gekozen voeding dus dat is geen probleem :).

• daan-ter-horst
Koen179 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 00:58:
Met betrekking tot de aansluitingen van de voeding kan ik je niet helemaal volgen. Je moederbord heeft inderdaad een 24 pin nodig en je CPU een 8 pin. De videokaart heeft een 6 pin en een 8 pin (6+2) PEG connector nodig. Deze heeft de door jou gekozen voeding dus dat is geen probleem :).
Nee sorry dat klopt had denk ik toen straks even de verkeerde voeding van de site te pakken. Daar stond echter maar 1 acht pins connector op voor het moederbord.
De gekozen voeding heeft inderdaad nog een tweede 8 pin connector en additionele 6 pins pcie aansluitingen.

• XAEROCOOL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:47
pricewatch: MSI Z97I Gaming ACK
Is de nieuwere versie van dat MSI bord, Ik heb zelf deze genomen niet zo lang geleden. Ik zou zeggen vergelijk deze eens met de Asus.

Bij GPUs zit er meestal een 6pin naar 8pin adapter bij voor PCI-e. En let op 8pin voor cpu op moederbord is niet hetzelfde voor 8pin PCI-e. Bij deze voeding wordt aangegeven dat het allebei heeft, maar let goed op bij aansluiten.

Heb je ook gezocht of dat CPU koeler compatible is met de Asus MB? Heeft wel 2 van die insteek kaarten aan 2 kanten.

• daan-ter-horst
XAEROCOOL schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 08:45:
pricewatch: MSI Z97I Gaming ACK
Is de nieuwere versie van dat MSI bord, Ik heb zelf deze genomen niet zo lang geleden. Ik zou zeggen vergelijk deze eens met de Asus.

Bij GPUs zit er meestal een 6pin naar 8pin adapter bij voor PCI-e. En let op 8pin voor cpu op moederbord is niet hetzelfde voor 8pin PCI-e. Bij deze voeding wordt aangegeven dat het allebei heeft, maar let goed op bij aansluiten.

Heb je ook gezocht of dat CPU koeler compatible is met de Asus MB? Heeft wel 2 van die insteek kaarten aan 2 kanten.
Dat moederbord ziet er goed uit. Heb wel twee vraagjes aangezien je hem zelf hebt.
  • Is deze ook te gebruiken in combinatie met Hackintosch?
  • Hoeveel headers voor case fans zijn aanwezig op dit moederbord?
Verder ziet het moederbord er goed uit en is een goed goedkoper alternatief!

Bedankt, van de 6pin naar 8pin adapter was ik op de hoogte. En dat de 8pin voor cpu en PCI-e anders zijn ben ik ook vanochtend nog achter gekomen :D Maar bedankt voor de informatie!

Of de CPU koeler nog compatible is moet ik toch nog even gaan uitzoeken dan. Daar heb ik geen rekening meer mee gehouden tijdens het switchen.
CPU koeler is volgens https://pcpartpicker.com/...-cooler-scbsk2100#m=8&f=8 compatible met het asus moederbord

In iedergeval hartstikke bedankt voor de reactie!!

[ Voor 5% gewijzigd door daan-ter-horst op 08-05-2015 09:12 ]

• daan-ter-horst
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 374,95€ 374,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 759,70

Zou er een goede reden zijn om een van deze twee boven de ander te kiezen? In mijn optiek lijkt het dat de eerste 10 euro duurder is en iets groter (voor betere koeling?)
Daarnaast is de STRIX lijn van asus niet de gaming lijn of zijn deze kaarten allebei even goed om games mee te spelen?

• XAEROCOOL
...
• Is deze ook te gebruiken in combinatie met Hackintosch?
• Hoeveel headers voor case fans zijn aanwezig op dit moederbord?
...
Hackintosh weet ik niet, gebruik ik zelf niet dus had ik niet opgezocht.
Er zijn 2 case fan headers met 4 pinnen.
Ik heb zelf ook meer case fans, maar mijn behuizing heeft een eigen controller met 3 standen voor 3 extra case fans dus ik heb zelf geen problemen, volgens mij kom jij dan wat tekort.

• pwillemske
  • Niet online
daan-ter-horst schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 09:34:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 374,95€ 374,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 759,70

Zou er een goede reden zijn om een van deze twee boven de ander te kiezen? In mijn optiek lijkt het dat de eerste 10 euro duurder is en iets groter (voor betere koeling?)
Daarnaast is de STRIX lijn van asus niet de gaming lijn of zijn deze kaarten allebei even goed om games mee te spelen?
De bovenste is beter gekoeld, daarom zie je ook geen Strix koelers op de R9 290 kaarten, maar wel op de GTX 780 kaart. Heel veel verschil zal het niet maken, in ATX kasten, maar omdat jij ITX hebt, zou ik de bovenste pakken. Die bovenste heeft een fan die ook naar de zijkanten blaast en dus achter eruit blaast. Ik heb zelf ook die koeler op een R9 290 in een ATX kast, maar ik voel aan de achterkant duidelijk warme lucht eruit komen :) .

Daarnaast vind ik de DCU2 koelers mooier dan de STRIX koelers :+

Maar als ik zo die prijzen zie zou ik toch voor de STRIX gaan...

Wat ik raar vind, is dat de STRIX 225W verbruikt volgens Afuture, en de DCU2 versie 300W volgens Afuture 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door pwillemske op 08-05-2015 15:55 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• daan-ter-horst
pwillemske schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 15:50:
[...]

De bovenste is beter gekoeld, daarom zie je ook geen Strix koelers op de R9 290 kaarten, maar wel op de GTX 780 kaart. Heel veel verschil zal het niet maken, in ATX kasten, maar omdat jij ITX hebt, zou ik de bovenste pakken. Die bovenste heeft een fan die ook naar de zijkanten blaast en dus achter eruit blaast. Ik heb zelf ook die koeler op een R9 290 in een ATX kast, maar ik voel aan de achterkant duidelijk warme lucht eruit komen :) .

Daarnaast vind ik de DCU2 koelers mooier dan de STRIX koelers :+

Maar als ik zo die prijzen zie zou ik toch voor de STRIX gaan...

Wat ik raar vind, is dat de STRIX 225W verbruikt volgens Afuture, en de DCU2 versie 300W volgens Afuture 8)7
Op de strix variant zit ook een DCU2 koeler. Dat staat in ieder geval op de doos.
Waar blaast de strix dan de lucht naartoe?

De bovenste GPU vind ik er ook mooier uitzien :+

Waarom voor de STRIX gaan voor dat prijs verschil. Het is tien euro en als het juist goed is om die tien euro meer uit te geven voor goede koeling in een mini ITX kast?

• pwillemske
  • Niet online
Nee, op de STRIX kaart zit een STRIX koeler, die heeft andere heatpipes etc.

De STRIX blaast recht tegen het koelblok aan, de DCU2 blaast met 1 fan recht tegen het koelblok aan en een andere fan tegen het koelblok en opzij ;)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• XAEROCOOL
Ik heb ook een en ander gezocht:

Volgens Asus gebruikt strix inderdaad 225W en DCU2 300W. Strix heeft dan ook 1 8 pin pci-e nodig terwijl DCU2 een 6 en een 8 pin nodig heeft.

Verder is DCU2 iets nieuwer, daarom is het verkrijgbaar bij minder winkels en er zijn minder reviews te vinden.

Ik heb ook gekeken hoe het in je kast komt te zitten en ik denk dat de koeling en hoe het eruit ziet niet zo veel uit maakt. De koelers komen recht bovenop 2 case fans te zitten, dus je krijgt direct lucht van buiten de case. Hierdoor zal je de gpu ook niet zien.

Wat wel belangrijk kan zijn, zijn de scherm aansluitingen. Ik geef zelf altijd de voorkeur aan Display Port boven HDMI en DVI is al wat ouder. DCU2 heeft dan ook 3 Display Port uitgangen tegen 1 van Strix, dit kan handig zijn bij multi monitor setups (Ik weet niet of je dat in de toekomst wel wilt)

Linker fan van DCU2 is wel afwijkend. Ik had een GTX560 met DCU2 koelers, hier was de linker fan ook een beetje afwijken en Ja niet alle lucht wordt direct op koelblok geblazen, maar ook naar de zijkanten en dus ook naar achter. Of dit ook nuttig is kan ik niet echt zeggen, ten slotte zit de koeler op de koelblok en in principe wordt lucht naar achteren geblazen die nog niet door de koelblok is gegaan.

Dus beide hebben voor en nadelen, verder heb je ook de MSI Gaming 4G, ik weet niet waarom je deze hebt laten vallen, misschien omdat je je moederbord ook naar Asus hebt veranderd.

• daan-ter-horst
pwillemske schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 17:27:
Nee, op de STRIX kaart zit een STRIX koeler, die heeft andere heatpipes etc.

De STRIX blaast recht tegen het koelblok aan, de DCU2 blaast met 1 fan recht tegen het koelblok aan en een andere fan tegen het koelblok en opzij ;)
Bedankt voor deze duidelijke informatie! Dankzij deze info heb ik nog een mooi filmpje gezien over het verschil tussen een standaard fan en een DCU2 fan. Ben echt om dat deze kwa performance beter is!
XAEROCOOL schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 17:54:
Ik heb ook een en ander gezocht:

Volgens Asus gebruikt strix inderdaad 225W en DCU2 300W. Strix heeft dan ook 1 8 pin pci-e nodig terwijl DCU2 een 6 en een 8 pin nodig heeft.

Verder is DCU2 iets nieuwer, daarom is het verkrijgbaar bij minder winkels en er zijn minder reviews te vinden.

Ik heb ook gekeken hoe het in je kast komt te zitten en ik denk dat de koeling en hoe het eruit ziet niet zo veel uit maakt. De koelers komen recht bovenop 2 case fans te zitten, dus je krijgt direct lucht van buiten de case. Hierdoor zal je de gpu ook niet zien.

Wat wel belangrijk kan zijn, zijn de scherm aansluitingen. Ik geef zelf altijd de voorkeur aan Display Port boven HDMI en DVI is al wat ouder. DCU2 heeft dan ook 3 Display Port uitgangen tegen 1 van Strix, dit kan handig zijn bij multi monitor setups (Ik weet niet of je dat in de toekomst wel wilt)

Linker fan van DCU2 is wel afwijkend. Ik had een GTX560 met DCU2 koelers, hier was de linker fan ook een beetje afwijken en Ja niet alle lucht wordt direct op koelblok geblazen, maar ook naar de zijkanten en dus ook naar achter. Of dit ook nuttig is kan ik niet echt zeggen, ten slotte zit de koeler op de koelblok en in principe wordt lucht naar achteren geblazen die nog niet door de koelblok is gegaan.

Dus beide hebben voor en nadelen, verder heb je ook de MSI Gaming 4G, ik weet niet waarom je deze hebt laten vallen, misschien omdat je je moederbord ook naar Asus hebt veranderd.
Bedankt is erg duidelijk! Ik heb de MSI Gaming laten vallen omdat deze idd 3 display port aansluitingen heeft. En wil zeker een multimonitor setup gaan maken ;) Daarnaast ben ik misschien een klein beetje autistisch en heb ik ook de switch naar een asus GPU gemaakt vanwege het moederbord O-)
Pagina: 1