• Wereldkaart
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-12-2024
Wist niet precies waar ik het moest plaatsen, maar denk dat het betrekking heeft tot de videokaart.

Als ik FarCry 4 speel wordt m'n pc redelijk warm (65-70 graden), iets wat ik liever niet heb.

Nu heb ik destijds voor de behuizing gekozen voor een BitFenix Comrade gekozen (http://www.bitfenix.com/global/en/products/chassis/comrade/ de zwarte versie), welke gesloten is.
Na verloop van tijd toch een frontfan erin laten zetten omdat ik tegen hetzelfde probleem aanliep.
Dit was een jaar geleden en een jaar geen last meer gehad van een warme PC.
Nu speelt het dus weer op.

Iemand enig idee wat ik kan doen om de computer beter te koelen?
Zat eraan te denken om anders een zijvlak weg te halen en daar een enorm stoffilter voor te plaatsen, als dit überhaupt mogelijk is.
Tevens is er ruimte voor een tweede frontfan, alleen blijft dus achterin het gat evengroot, dus weet niet of dit zin heeft.
Ik maak de stoffilters (onder en voor) eens in de twee maanden schoon ongeveer.

Mijn systeem is:
CLUB3D Radeon R9 270 '14 Series
AMD FX-6300 - Boxed
Crucial Ballistix Sport 8GB (4GBx2) DDR3 1600MHz CL9 1.5V UDIMM
Gigabyte GA-970A-UD3P
Seagate 1TB SATA HDD
Corsair CX430 V2

[ Voor 12% gewijzigd door Wereldkaart op 07-05-2015 17:18 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Wat wordt 70 graden? Je gpu of cpu?
Een gpu van 70 graden is niet ongewoon, de 6300 houdt echter niet van +65 graden dus dat kan een probleem zijn.
Probeer wat tooltjes zoals GPU-z en Coretemp om te kijken wat zo warm wordt.

Aannemende dat het de cpu is: zit daar de standaard koeler nog op, deze?
Afbeeldingslocatie: http://i.ytimg.com/vi/aTsZ1UBJR9c/hqdefault.jpg

In dat geval is het makkelijk, namelijk een aftermarket koeler kopen welke wel overweg kan met zo'n heethoofd van n cpu :)

Fixing things to the breaking point...

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01-2025
Heb je alles stofvrij gemaakt? Aangezien het probleem eerst weg was en nu weer terug is.

• Wereldkaart
Bijgevoegd zit een foto van de binnenkant.
De pc is stofvrij voor zover ik weet, heb hem vorige week schoongemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/29c9sbc.jpg

Bij Speedfan stond dat Fan2 op 69 graden was, dus weet niet of dit GPU of CPU is.
Zal die programmas zo installeren en het nog eens zien.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:08

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wat wordt er precies zo warm? De cores (van de CPU of GPU) mogen best 60-70 °C worden, geen probleem. GPUs mogen meestal nog wel iets warmer worden, 80 °C is voor sommige GPUs niet ongewoon.

[ Voor 30% gewijzigd door Compizfox op 07-05-2015 20:02 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Aan leuke after market CPU koeler is echt een goede investering zo te zien! Qua temperatuur van de CPU, de algehele kast (airflow) maar ook geluidsproductie. De stock AMD koeler is gewoon niet zo geweldig.

pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Dit is wel een leuke optie bijvoorbeeld:)
Het is alleen even de vraag of het past met je geheugen en kast! Het feit dat er dan ook even opnieuw koelpasta moet worden aangebracht heeft ook altijd een positief effect.

Het veronderstel dat de huidige AMD koeler teveel warme lucht in de kast achterhoudt.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:23
Ik zou geen speedfan gebruiken maar HWMONITOR: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html .

De belangrijkste temperatuur is die van je harde schijf. Die mag niet boven de 35-40 graden komen. Je cpu en gpu zullen zichzelf beschermen tegen oververhitting.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Wereldkaart
Heb ze alledrie laten kijken:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/qzq3px.png

Moet zeggen dat ze vandaag veel lagere temperaturen aangeven gelukkig, de kast voelt wel even warm.

• sdk1985
Als je echt iets wilt weten dan zul je toch echt op HWMONITOR moeten overstappen...
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lx2Ny4QnEpYlqRphZssSlAf0/full.png
Hoe goed (of niet) de airflow in de kast is blijkt uit of de harde schijven opwarmen en of de temperatuur na afloop van "zwaar" gebruik weer vlot afneemt. In mijn geval halveert de opwarming van de videokaart in circa 30 seconde. Zoals je ziet heeft mijn cpu fan even 887RPM gestaan en draait hij nu weer op 584 rpm (ook al is de cpu nog iets warmer dan eerst).

Op jou screenshot staat dat je harde schijf 27 graden is. Niet aan de hand dus... Je zou eens kunnen kijken of dat opwarmt naar mate je load krijgt. Verder staat op je linker screenshot staat dat de Tjmax van je cpu 80 graden is. Dat is dus de maximum temperatuur van de cpu. Alles daar onder is prima.

[ Voor 23% gewijzigd door sdk1985 op 08-05-2015 17:55 ]

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
6300 FX cpu met standaard koeler, ook niet zo heel erg gek dat je dan vrij hoge temps krijgt ^^

• Wereldkaart
Heb HWmonitor gedownload, zal hem morgen even runnen

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Wereldkaart schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 00:26:
Heb HWmonitor gedownload, zal hem morgen even runnen
Die staat hier altijd aan - samen met 'Open Hardware Monitor' zodat je altijd bijtijds doorhebt als er iets mis zou zijn ;)
http://openhardwaremonitor.org/

• Wereldkaart
Heb hier wat screens van Openhardware en HWmonitor

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2cgxzmh.png
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/qzix7d.png
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/zmnk3l.png

Temperatuur loopt wel redelijk rap terug van AMD, maar max temperatures zitten wel tegen de 70 aan:S

• sdk1985
Je schijf wordt niet warmer dus met de airflow van je kast is weinig mis. Verder zit die 70 graden nog 10 graden onder het maximum dus dat is niet erg. Met een stock koeler deed mijn Intel i5 2500K ook 80 graden :P.

Als je het leuk vindt dan zou je een wat beter koeler kunnen overwegen (tower model). Dit is een aardig instap model: pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo . Circa 63 graden bij een i5 4670K@4.0 Ghz. Kan natuurlijk altijd groter en duurder.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 09-05-2015 19:44 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:30

Nemesizz

Untouchable

Als ik zo die lijst bekijk heb ik m'n twijfels of die 71ºC wel de CPU is.

Als je kijkt bij core, en temp 3, zijn die ongeveer gelijk (~66ºC).
Kan ook best zijn dat die 71ºC van iets anders is dan de CPU, misschien zelfs wel een spooksensor.
(bij mij in HWMonitor staan ook 4 of 5 sensors met een willekeurige temperatuur die nergens op slaan, gewoon valse uitlezingen van sensors die waarschijnlijk niet zijn aangesloten, is bij een MSI moederbord overigens)

Overigens is de aanbevolen maximum voor een AMD FX (als ik me niet vergis) 61ºC , throttelen begint rond de 80ºC (wat ik zo her en der lees, kan het niet uittesten :P ).
Dus 66ºC is niet helemaal ideaal, maar ook niet geheel onverwacht bij een boxed koeler.

[ Voor 17% gewijzigd door Nemesizz op 09-05-2015 20:36 ]

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar die reading zijn nou niet echt heel overtuigend. In geval van twijfel zou ik even de kast in duiken en rondom je CPU koeler voelen of het daadwerkelijk warm is. 60-70C moet je duidelijk voelen (niet met je tengels aan je mobo ofzo komen he, gewoon om de cpu voelen).

Echter een FX6300 kan in mijn ervaring altijd beter gecombineerd worden met een aftermarket koeler. Zelfs in goed gekoelde cases zitten ze soms snel tegen hun throttle-limiet, dus investeren in een leuk tower koelertje lijkt mij sowieso een strak plan.

• sdk1985
Hardware aanraken zonder ESD bescherming lijkt me niet verstandig. Verder zie ik weinig reden tot twijfel. Halverwege staat toch duidelijk de cpu bij inclusief MHz en temperatuur? Sinds wanneer kunnen we dat niet vertrouwen?:P

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

sdk1985 schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 21:49:
Hardware aanraken zonder ESD bescherming lijkt me niet verstandig.
Stel je niet zo aan.

Dat kan echt zonder problemen hoor. Het is wel slim om eerst even de behuizing aan te raken voordat je iets op het moederbord aanraakt. ;)

@TS: Het lijkt me wel handig om ook even de temperaturen onder load te posten, dat zegt veel meer dan idle temperaturen.

Verder vind ik het vooral opvallend dat je niet de temperatuur per core kan zien. Of hoort dat zo bij deze processor?

[ Voor 26% gewijzigd door Compizfox op 09-05-2015 22:01 ]

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Buiten de rest van de reacties gelezen te hebben.

Je lijkt nog een stock cooler te hebben , die zou ik vervangen voor een aftermarket variant , goede koelpasta en dat scheelt weer een graad of 5-10

voor de rest heb je niet veel plek voor wat extra airflow.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Even over het ESD verhaal: Flake's blog: Hardware kapot? Waarschijnlijk door ESD!
PC's schijnen hierdoor dus eerder defect te kunnen raken. Niet gelijk, maar op den duur dus wel. Ik durf zelf ook niet met zekerheid te zeggen wat voor invloed dit heeft. Mijn PC is pas 1-2jaar oud, en die daarvoor al een jaartje of 7. Werken nog zonder problemen...

我的名字是Mirno

• sdk1985
Compizfox schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 21:58:
[...]

Stel je niet zo aan.

Dat kan echt zonder problemen hoor. Het is wel slim om eerst even de behuizing aan te raken voordat je iets op het moederbord aanraakt. ;)
ESD schade is vaak niet direct zichtbaar. Dat wil zeggen dat de hardware in eerste instantie wel blijft functioneren.
Afbeeldingslocatie: http://www.pcinside.info/images/esd-visable-under-a-microscope.png
Gewoon altijd een esd polsbandje en/of esd mat gebruiken.

Wisten ze jaren geleden al:

edit: Ook nog video uit 1987 YouTube: The Shocking Truth (1/4) :+ .

Via de kast ontladen (beter iets dan niets) werkt overigens alleen als je een geaard stopcontact gebruikt. Anders staat daar de helft vd netspanning op.

[ Voor 40% gewijzigd door sdk1985 op 09-05-2015 22:21 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

sdk1985 schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 22:12:
[...]

ESD schade is vaak niet direct zichtbaar. Dat wil zeggen dat de hardware in eerste instantie wel blijft functioneren.
[afbeelding]
Gewoon altijd een esd polsbandje en/of esd mat gebruiken.

Wisten ze jaren geleden al:
[video]
edit: Ook nog video uit 1987 YouTube: The Shocking Truth (1/4) :+ .
ESD bestaat wel, maar het is voor het grootste deel bangmakerij. De kans dat het gebeurt is verwaarloosbaar, zeker als je wat voorzorgsmaatregelen neemt. En daarmee bedoel ik geen onzin als polsbandjes of matjes, gewoon even de kast aanraken is voldoende. Het is ook handig om bij het werken aan de PC de netkabel ingeplugd te houden, maar met de schakelaar uit. Op die manier is de kast nog steeds geaard.

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Het was niet mijn intentie om een ESD discussie te starten, maar met je hand rondom (als in, de lucht, niet de hardware) de processorkoeler voelen moet wel een indicatie geven van temperatuur. Als hij echt 60-70+ C lucht loopt te verplaatsen dan voelt dat 'opvallend warm' aan.

Maar nogmaals. FX6300 (of FX8xxx) => koop een degelijke koeler. Dat is mijn vuistregel in elk geval, zelfs FX4xxx kan al throttlen met standaard koeling, en de 760K uit mn vorige testbak trok het ook niet de cpu koel te houden onder 'slechts' boost. Die stock koelers zijn m.i. alleen voldoende voor eenvoudig gebruik.

• Wereldkaart
Oké, laat ik nogmaals zeggen dat ik niks weet van pc's, dus het moederbord aanraken o.i.d. zit er niet in, zou niet eens weten wat het moederbord is als ik mn pc opentrek :p

Maar als ik zo'n koeler koop en erin laat zetten incl. koelpasta dan zou mijn pc in principe save moeten zijn voor oververhitting?
Want als hij bij FC4 al moeilijk doet zal GTA 5 wel helemaal een ramp worden..

En iemand die nog een goede plek weet in Utrecht waar ze die dingen verkopen en monteren? Want ik zag de MyCom er niet tussenstaan. Al deed die kerel van MyCom de frontfan er de vorige keer inzetten ook zonder handschoenen o.i.d. dus dan zou m'n pc in principe al ESD schade kunnen hebben?

Bedankt voor jullie hulp in ieder geval!

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je zou een "vraag" advertentie kunnen plaatsen in V&A. Met de vraag of een behulpzame Tweaker jou wil helpen met het monteren van een juiste CPU cooler.
Ik heb zojuist rondgekeken naar computerwinkels bij jou in de buurt, en zie dat die tussen de €37.50 & €75.- rekenen aan reparatie kosten. (kon geen kopje: 'Montage Kosten' vinden.)
Utrecht is groot en ga er vanuit dat er een hele tros tweakers bij jou in de buurt wonen. ;)

Hopelijk heb je hier wat aan.

• sdk1985
Handschoenen is niet nodig het gaat om het polariteits verschil. Als jij dezlefde lading hebt als wat je aanraakt dan is het goed. Beste is een polsbandje waarmee je jezelf aan de aarde verbind zodat je dezelfde lading als je kast hebt. Verder is het gewoon oppassen met bepaalde truien, tapijt, stofzuigers, enz.

Helaas werken veel winkels ook niet 100% ESD veilig. Bij mij zit het er extra goed in ivm telecom industrie (in telefooncentrale moet je zelfs esd veilige schoenen aan :+ ).Dus ik ben vrij "over the top" daarin. Dat is echter beter dan zonder na te denken je hardware aan te raken :). Ik zeg het er altijd bij: eerst ontladen. Dat kan ook aan de verwarming of zoals gezegd je kast (die geaard is) aanraken.

Alle MyCom winkels hebben tegenwoordig een afdeling voor dat soort dingen. Weet niet wat het kost maar voor een hele pc rekenen ze 70 euro. Een koeler monteren moet een stuk goedkoper zijn zou je dan denken!

Heb even in het assortiment van Mycom gekeken in combinatie met deze review:reviews: Vijftien populaire processorkoelers getest

Optie1: Hyper TX3 Evo . Circa 15 graden koeler dan stock volgens de test. Hoogte: 136mm. Gebruik deze toevallig zelf in een niet overgeclockte i5 4670K.

Optie2: De duurdere Hyper 212 Evo is 20 graden koeler dan stock maar is geloof ik vrij groot. Hoogte 159mm, 465 gram.

Optie 3. De Scythe Mugen 4 . Hoogte: 157mm. Weegt ook 625 gram. Zelf heb ik de oude 2 versie van deze joekel maar is overdreven als je niet overclocked!

Verder is er misschien ook wel een shop in Utrecht te vinden die de Gelid voert?

edit: Paradigit Utrecht heeft de Gelid Tranquillo Rev.2 - 120 mm Hoogte 153mm, gewicht 645 gram (gaat dat wel passen jongens???)

Die Hyper Evo TX3 heeft een clicksysteem dat je er zo op drukt. De andere koelers hebben een backplate in verband met het gewicht en dan moet waarschijnlijk het hele moederbord uit de pc. Ik zou het zelf erop gokken dat die goed genoeg is. Maar dat is niet objectief getest ofzo.

[ Voor 48% gewijzigd door sdk1985 op 10-05-2015 00:35 ]

• Wereldkaart
De Mycom rekende de vorige keer geloof ik 20 euro kosten om dat ding te monteren, dus dat is opzich niet heel veel.

Qua ruimte weet ik niet precies wat er in past en hoe, maar aan de reacties te zien zal 15 graden koelen genoeg zijn?

• sdk1985
Volgens deze website tot 160mm dus dan past alles (net): http://www.maximumpc.com/..._time_builders_budget2013.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:45

Esumontere

Floep, banaan.

Wereldkaart schreef op zondag 10 mei 2015 @ 17:20:
De Mycom rekende de vorige keer geloof ik 20 euro kosten om dat ding te monteren, dus dat is opzich niet heel veel.

Qua ruimte weet ik niet precies wat er in past en hoe, maar aan de reacties te zien zal 15 graden koelen genoeg zijn?
20 euro montage bij een koeler van 20 euro vind ik best wel duur, zeker omdat het 10 minuutjes werk is...

15 graden koeler moet ruim voldoende zijn. In principe zijn je huidige temperaturen geen probleem (nog geen throttling toch?), maar een beetje koeler mag wel inderdaad.

• Wereldkaart
Esumontere schreef op maandag 11 mei 2015 @ 09:17:
[...]

20 euro montage bij een koeler van 20 euro vind ik best wel duur, zeker omdat het 10 minuutjes werk is...

15 graden koeler moet ruim voldoende zijn. In principe zijn je huidige temperaturen geen probleem (nog geen throttling toch?), maar een beetje koeler mag wel inderdaad.
Moest het even googlen, neem aan dat je haperen bedoeld?

Hij hapert niet, ik zie wel dat hij soms de dingen in de verte wat langzaam laadt (bijvoorbeeld huizen dat eerst een witte vlek is en dan langzaam aan contouren etc begint te krijgen

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:45

Esumontere

Floep, banaan.

Wereldkaart schreef op maandag 11 mei 2015 @ 19:02:
[...]

Moest het even googlen, neem aan dat je haperen bedoeld?

Hij hapert niet, ik zie wel dat hij soms de dingen in de verte wat langzaam laadt (bijvoorbeeld huizen dat eerst een witte vlek is en dan langzaam aan contouren etc begint te krijgen
Nee, met throttlen bedoel ik het automatisch omlaag schroeven van de processorsnelheid om beschadigingen door oververhitting te voorkomen. Omdat dit bij jou processor pas vanaf 80 graden gebeurt, kunnen de huidige temperaturen eigenlijk geen kwaad.

• Wereldkaart
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2hq7yok.png

Dit is hem tijdens FC4 (was toen een uurtje bezig ongeveer)

[ Voor 4% gewijzigd door Wereldkaart op 15-05-2015 17:24 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik zie het probleem niet. 59 °C onder load, daar is toch helemaal niets mis mee?

Verwijderd

legendareN schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 19:20:
6300 FX cpu met standaard koeler, ook niet zo heel erg gek dat je dan vrij hoge temps krijgt ^^
Volgens mij laat Coretemp de ideaale waarde zien, namelijk rond de 60 graden.

En dat is niet zo erg... want hardware is daar ook voor gemaakt. Ze kunnen zelfs richting de 70 a 80 graden, geen probleem.

Wil je betere koeling? Een andere CPU koeler in huis halen, of bijvoorbeeld het GPU fanprofiel wat aanpassen.

• Wereldkaart
Compizfox schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 18:43:
Ik zie het probleem niet. 59 °C onder load, daar is toch helemaal niets mis mee?
Ik zag 71 ergens staan, dus dacht dat dat veel was :(

Maar als het prima is bedank ik jullie voor de hulp, dan ga ik hiermee verder :)

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Kijk eens in het monitor programma: HWinfo. Die is...vind ik...een heel stuk duidelijker met het aangeven wat welke temperatuur heeft. Dan kun je tenminste duidelijk stellen waar die 71 graden vandaan komt. :)

Directe download HWinfo32: http://www.fosshub.com/HWiNFO.html

Edit: betere download link. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door r3solution op 15-05-2015 22:03 ]

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

http://www.amd.com/en-us/markets/game/downloads/overdrive

Ik ben met een 860K ook weer even aan het kloten geweest met de temperaturen. HWmonitor bleef maar rare dingen zeggen (20C verschil per core etc). Toen (zie link) AMD Overdrive maar weer eens gepakt en dat werkte keurig. Je ziet daar niet de concrete temp, maar wel hoe ver je van de thermal limit af zit. Praktisch net zo relevant natuurlijk.

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 14:05
Staat koeler niet gewoon op dynamische snelheid waardoor die pas harder draait vanaf een bepaalde temperatuur?
Pagina: 1