Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Waarschijnlijk alleen een grafische kaart. Ik dacht aan GTX 960/970.

Wat is je budget?
Ca. 200 euro, maar verder minder relevant. Mijn vraag gaat over de performance.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
nVidia wegens een deal met CD Projekt Red voor The Witcher 3, wat eigenlijk het eerste spel is waarover ik me zorgen maak wat betreft de performance.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik speel alles op mijn HD Ready TV van 36" in een resolutie van 1360x768, met een Intel Core i7-950, een nVidia GTX470 en 6GB geheugen. Verder moederbord Asus P6X58D-E en PSU Be Quiet Straight Power E7 700W.

Dat ik alles op 1360x768 speel, is waarschijnlijk een grote reden waarom ik de afgelopen vijf jaar nog niet tegen performance problemen in games ben aangelopen. Anti-aliasing mag bij mij ook laag, aangezien ik 2-3 meter van het scherm speel en het verschil niet heel erg merk.

Het is mij lastig gebleken om benchmark vergelijkingen te vinden tussen een grafische kaart of CPU van 5-6 jaar oud en moderne kaarten en CPUs. Ik vind het dus moeilijk om de waarde van een grafische kaart upgrade in te schatten voor mijn systeem, ook omdat ik niet zeker weet of mijn (5-jaar oude quadcode-)CPU tegenwoordig nog een grote bottleneck zal vormen in games.

Dus wat is de wijsheid in een grafische kaart upgrade (GTX 960 of 970) in het kader van een game als The Witcher 3 dat binnenkort uitkomt en een schermresolutie van 1370x760 op een afstand van 2-3 meter? En levert de Intel Core i7-950 daar een probleem op?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2015 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antwoord op vraag 1: met de huidige grafische kaart die jij hebt zou je het spel zeker niet kunnen spelen, dus een upgrade naar gtx960 / gtx970 zou inderdaad wel handig zijn.

antwoord op vraag 2: zover ik weet zal je geen problemen hebben.

link: http://www.systemrequirem...er-3-wild-hunt/12446/?p=r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 06:01
Ten eerste, jouw televisie heeft een resolutie van 1366 x 768 pixels.
Ten tweede, HD Ready is een resolutie van 1280 x 720 pixels.
Meer info over resoluties kun je hier vinden.

Maar als ik het goed lees wil je nu al een andere videokaart kopen vanwege The Witcher 3? Voor die game heb je op de resolutie waarop jij speelt geen GTX970 nodig, dus waarom niet eerst is kijken hoe de game loopt met de huidige setup?
Zoals hierboven al aangegeven zal het waarschijnlijk niet al te best lopen, maar de resolutie is vrij laag dus kun je misschien nog met low/medium settings wegkomen?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik heb een R9 290 op een 1366x 768 tv'tje. Draait als een tierelier :P . De reden voor zo'n beest is dat ik wil upgraden naar een 3440 x 1440 scherm :) . Maar als je dat niet van plan bent (hoger als FHD gaan) dan zou een GTX 960 meer dan genoeg power hebben.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Freaky Maus schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 19:10:
Ten eerste, jouw televisie heeft een resolutie van 1366 x 768 pixels.
Ten tweede, HD Ready is een resolutie van 1280 x 720 pixels.
Oops, sorry. En waarom mijn TV 1366x768 is en niet 720p heb ik nooit helemaal begrepen. Altijd gedacht dat ik een soort vreemde 720p TV had. ;)
Voor die game heb je op de resolutie waarop jij speelt geen GTX970 nodig, dus waarom niet eerst is kijken hoe de game loopt met de huidige setup?
Zoals hierboven al aangegeven zal het waarschijnlijk niet al te best lopen, maar de resolutie is vrij laag dus kun je misschien nog met low/medium settings wegkomen?
Ongetwijfeld, maar low/medium doet wel pijn, dus een upgrade overwegen/onderzoeken kan geen kwaad. :)

Voor de rest: bedankt voor de antwoorden. Ik denk dat ik wel begrijp wat de opties zijn. Hoger dan een 960 zal ik dan ook niet gaan met dit scherm. En ik zal me niet druk al te druk maken over andere upgrades (i.e. CPU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 10:54:
Ongetwijfeld, maar low/medium doet wel pijn, dus een upgrade overwegen/onderzoeken kan geen kwaad. :)
768p doet toch ook pijn? Je hebt toch een beetje scherpte nodig om die effecten op beeld een beetje te appreciëren. Vind het eigenlijk een beetje absurd dat je geen compromis wilt maken in beeldinstellingen, maar resolutie is toch ook een instelling.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je een CPU upgrade overweegt van een i7 950 terwijl een 40" 1080p tv te krijgen is voor minder dan €500. Heck zelfs een 40" 4K tv kost tegenwoordig niet veel meer dan €600. Kleiner dan 40" tv's valt er echter weinig goeds te vinden, maar ik heb bv een 32" 1440p monitor, want wie heeft anno 2015 nog een tv nodig als je toch nooit de interne tuner gebruikt (in mijn omgeving gebruikt bijna niemand een CI+ kaart voor digitale tv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
Ik denk dat als je voor Witcher 3 wilt upgraden het beste kan wachten op reviews en benchmarks.
De recommended hardware is:
CPU: Intel CPU Core i7 3770 3.4 GHz / AMD CPU AMD FX-8350 4 GHz
CPU Speed: Info
RAM: 8 GB
Video Card: Nvidia GPU GeForce GTX 770 / AMD GPU Radeon R9 290
Free Disk Space: 40 GB

Maar dit is op mid/high settings op 1080p volgens http://wccftech.com/the-w...-ps4-optimization-issues/
Dan kan je eigenlijk niet zeggen wat je nodig gaat hebben, zal het 8 threads gebruiken en kan je het niet op hoge settings spelen zonder 8 threads? wie weet het... Ook heb je een R9 290 nodig voor mid/high dan heeft AMD nu waarschijnlijk nog geen GPU die Ultra aan kan. Van Nvidia moet je een GTX770 hebben dus dan red je het wel denk ik met een GTX970 op Ultra. Witcher 3 is geoptimaliseerd voor Nvidia http://wccftech.com/nvidi...exclusive-visual-feature/
Er zijn alleen nog maar vragen en weinig antwoorden tot hij uitkomt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Nature schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 22:25:
Ik denk dat als je voor Witcher 3 wilt upgraden het beste kan wachten op reviews en benchmarks.
De recommended hardware is:
CPU: Intel CPU Core i7 3770 3.4 GHz / AMD CPU AMD FX-8350 4 GHz
CPU Speed: Info
RAM: 8 GB
Video Card: Nvidia GPU GeForce GTX 770 / AMD GPU Radeon R9 290
Free Disk Space: 40 GB

Maar dit is op mid/high settings op 1080p volgens http://wccftech.com/the-w...-ps4-optimization-issues/
Dan kan je eigenlijk niet zeggen wat je nodig gaat hebben, zal het 8 threads gebruiken en kan je het niet op hoge settings spelen zonder 8 threads? wie weet het... Ook heb je een R9 290 nodig voor mid/high dan heeft AMD nu waarschijnlijk nog geen GPU die Ultra aan kan. Van Nvidia moet je een GTX770 hebben dus dan red je het wel denk ik met een GTX970 op Ultra. Witcher 3 is geoptimaliseerd voor Nvidia http://wccftech.com/nvidi...exclusive-visual-feature/
Er zijn alleen nog maar vragen en weinig antwoorden tot hij uitkomt. :?
De GPU's die The Witcher 2 op ultra aan konden (ubersampling aan) bestonden niet toen dat spel verscheen. Je hebt daar een GTX 780 of R9 290 voor nodig. Kan me dus voorstellen dat zowel AMD als Nvidia nu ook geen bestaande GPU gaan hebben die The Witcher 3 ultra aan kan, tenzij CDProjekt RED ubersampling laat vallen. Dat zou waarschijnlijk Titan X terrein of beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MacPoedel schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 17:43:
768p doet toch ook pijn? Je hebt toch een beetje scherpte nodig om die effecten op beeld een beetje te appreciëren. Vind het eigenlijk een beetje absurd dat je geen compromis wilt maken in beeldinstellingen, maar resolutie is toch ook een instelling.
Het zal je denk ik verbazen hoe weinig ik geef om resolutie en anti-aliasing ten op zichte van de meeste andere instellingen. ;) Op een meter of 3 afstand merk ik echt persoonlijk niet veel verschil meer. Maar iets als bijvoorbeeld draw-distance of ambient occlusion dan weer wel. Framerate doet mij in veel gevallen ook niet wat, waar 30-40fps voor mij voldoende kan zijn.

Misschien ben ik niet helemaal zoals de meeste PC gamers. ;)
MacPoedel schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 00:50:
De GPU's die The Witcher 2 op ultra aan konden (ubersampling aan) bestonden niet toen dat spel verscheen.
En Ubersampling had ik toendertijd ook één keer aangehad voor de gein en daarna nooit meer gemist. ;) Veel verschil in kwaliteit kon ik dus niet herkennen op mijn scherm, dus veel geef ik er niet om.

Waar kan ik mijn PC gamer pas inleveren? :D
Pagina: 1