Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WiFi Performance Debugging

Pagina: 1
Acties:

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Regelmatig heb ik last van een trage WiFi verbinding (wie niet?). Clients (Android, Windows) geven vaak maar heel weinig details over de performance van de verbinding. Welke opties zijn er om op een lager niveau te kijken naar wat er aan de hand is?

Wireshark is volgens mij weer een niveau te hoog, welke tools zijn er beschikbaar om te kijken wat er op de WiFi laag zelf gebeurd?

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 15:01

BaRF

bijna kerst

Als je bedoeld dat je wil weten wat er in de buurt zit op welke kanalen dan kun je apps zoals wifi analyzer gebruiken, of gaat het om diepere info?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:34
Iets als inSSIDer?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
BaRF schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 15:41:
Als je bedoeld dat je wil weten wat er in de buurt zit op welke kanalen dan kun je apps zoals wifi analyzer gebruiken, of gaat het om diepere info?
Het gaat inderdaad om diepere info, niet iets wat apps all WiFi Analyzer kunnen.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Wat is de "wifi laag"? Als wireshark al te hoog is (ik neem aan dat je het iso model bedoeld, waar het hoogste nivo meten is aan de applicatie is, en het laagste nivo je kijkt wat er in de lucht aan signaal verstuurd wordt)

Op mijn android telefoon heb ik data transfer speed optie aan staan (niet alle android versies hebben dat). Dat verteld me als de telefoon bezig met data overtrekken b.v. als er een app geupdate wordt, en andere app daardoor traag is. Op windows kun je ook in de properties van de wireless optie kijken of er eigenlijk wel pakketjes heen en weer verstuurd worden. Als er veel verkeer is met wireshark uitzoeken wat dat doet.

ook op je access point kun je wellicht kijken of er nou veel verkeer doorheen gaat, of dat het verkeer wat er door heen gaat hapert.

nog meer low-lever kom je dan denk ik gauw uit op iets insiddr, die kijkt wat er in de lucht hangt. Nooit geprobeerd dat te reproduceren met standaard windows/android.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Waar je wellicht naar opzoek bent zijn packet-captures op 802.11 niveau. Onder Linux/MacOS kun je dit bereiken door je interface-card in "monitor-mode" te zetten. Hierbij luister je naar alle 802.11 frames op een bepaald kanaal.

Deze blog geeft je wellicht insight naar de mogelijkheden:

http://www.revolutionwifi...lysis-with-wireshark.html

Wil je nog een niveau lager dan moet je kijken naar een spectrum analyzer. WiFi specifieke spectrum analyzers worden bijv. gemaakt door Metageek en AirMagnet/Fluke.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
leuk_he schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 17:53:
Wat is de "wifi laag"?
...
nog meer low-lever kom je dan denk ik gauw uit op iets insiddr, die kijkt wat er in de lucht hangt. Nooit geprobeerd dat te reproduceren met standaard windows/android.
Het gaat om de lagen onder de ethernet laag. Ik wil zien op welke rates er ontvangen en verzonden wordt en waarom, hoeveel fouten er optreden, etc.

inSSIDer is er ook voor Windows maar laat ook alleen maar zien welke netwerken welke kanalen gebruiken en hoe sterk de signalen zijn. Veel te weinig data dus.
AK47 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 19:53:
Waar je wellicht naar opzoek bent zijn packet-captures op 802.11 niveau. Onder Linux/MacOS kun je dit bereiken door je interface-card in "monitor-mode" te zetten. Hierbij luister je naar alle 802.11 frames op een bepaald kanaal.

Deze blog geeft je wellicht insight naar de mogelijkheden:

http://www.revolutionwifi...lysis-with-wireshark.html

Wil je nog een niveau lager dan moet je kijken naar een spectrum analyzer. WiFi specifieke spectrum analyzers worden bijv. gemaakt door Metageek en AirMagnet/Fluke.
Interessant. Het is niet voor professioneel gebruik dus WiFi adapters van 700 euro vind ik een beetje overdreven.
Packet captures zijn ook niet direct nodig, ik heb toegang tot de client en het AP zelf.

[ Voor 41% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-05-2015 18:09 ]

• dion_b
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je dieper wilt dan layer 2, dan moet je richting spectrum analysis gaan en dan ontkom je niet aan dure custom hw zoals hierboven genoemd.

Wil je dat niet, dan moet je via inferentie te werk gaan, dus systematisch op moment dat het stroever gaat kijken wat kanaal/frequentie veranderen cq andere band proberen uitmaakt, en als je dat in kaart hebt, kijken wat locatie uitmaakt. Dat is traag, maar kan met veel moeite zowel bron achterhalen als workaround helder maken.

Oslik blyat! Oslik!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 10 mei 2015 @ 01:14:
Als je dieper wilt dan layer 2, dan moet je richting spectrum analysis gaan en dan ontkom je niet aan dure custom hw zoals hierboven genoemd.
Ik hoef niet te weten wat er door de lucht vliegt maar de driver / firmware zou toch wel informatie over opgetreden fouten etc moeten kunnen geven?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:31

Nox

Noxiuz

Chanalyzer is volgens mij te gebruiken met een trial. Fijne software, alleen heb je volgens mij wel een aparte analyzer nodig voor de volledigheid.

Is er misschien een IT bedrijf die dit kan doen voor een paar tientjes?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• dion_b
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NoxiuZ schreef op zondag 10 mei 2015 @ 17:40:
Chanalyzer is volgens mij te gebruiken met een trial. Fijne software, alleen heb je volgens mij wel een aparte analyzer nodig voor de volledigheid.

Is er misschien een IT bedrijf die dit kan doen voor een paar tientjes?
Chanalyzer heeft aparte hw - de Metageek WiSpy - nodig om te functioneren. Die kost weer de nodige honderden EUR. Die hw is trouwens het relevante, er zijn meerdere opensource-tools die gratis gebruik kunnen maken van de WiSpy. De software is dus niet noodzakelijk, de hw wel.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1