Lekkage in berging; verzekeringskwestie

Pagina: 1
Acties:

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-11 10:00

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Topicstarter
Situatie:

* deWit is woonachtig in een, van de woningcorporatie, gehuurd appartement op de derde verdieping. Onder mijn appartement zijn nog twee andere woningen; met daar onder op de begane grond gedeelde bergingen. Mijn berging ligt precies onder het balkon van het appartement op de eerste etage.

Over de afgelopen weken is mijn berging erg vochtig geweest, met bevrijdingsdag en de bijbehorende regen is het echter meer dan alleen vochtig geworden. Vanuit een scheur in het plafond van mijn berging is het gaan lekken, en fors ook. De scheur loopt over de gehele breedte van mijn berging en lijkt precies op het punt te zitten waar het (inpandige) balkon over gaat in het appartement..

Als gevolg van de lekkage is eigenlijk de gehele inhoud van mijn berging goed nat geworden. Aangezien ik binnenkort ga verhuizen stond daar het nodige spul wat niet zo goed compatible was met water. Voorzichtige schatting is dat we een schadepost hebben van een kleine 1500 euro (het nodige ikea spul is inmiddels drie keer zo dik geworden, daarnaast spullen die schoongemaakt moeten worden etc.)

De oorzaak van de lekkage is gevonden, het balkon van mijn onderbuurman stond vol met water; de afvoer van dit balkon is verstopt geraakt omdat de buurman zijn balkon niet geheel schoon heeft gehouden. Toen ik de lekkage in de berging opmerkte heb ik direct de woningcorporatie gebeld, na wat doorverbinden had ik de storingsdienst te pakken (op 5 mei, niemand bereikbaar...). We hebben het balkon van de onderbuurman (die niet thuis was/is) leeg gepompt om het ergste lekken te verhelpen.

So far so good, ik heb de dag erna de inboedelverzekering gebeld; echter deze geeft aan dat het een schade is die verwijtbaar is (aan de woningcorporatie voor het niet fixen van de scheur). Mijn inboedelverzekering wil een verklaring zien van de woningcorporatie dat dit een defect is aan het huis en dat er daardoor schade is ontstaan. Probleem; de woningcorporatie wijst mij snel door naar de huurder van het appartement op de eerste etage; onder vermelding van de woorden "De huurder is verantwoordelijk van het schoonhouden en vrijhouden van de afwatering op het balkon".

Mijn inziens is het gek dat ik als huurder bij een andere huurder iets moet gaan claimen. De verhuurder is mijn inziens verantwoordelijk voor een deugelijk huis, met een berging die niet lekt. Als er als gevolg van een andere huurder een situatie ontstaat.

Is dat gek gedacht?

Buurman geeft niet thuis (als in, doet geen deur open). Ik heb geen rechtsbijstandverzekering

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:58

D4NG3R

kiwi

:)

Als je bovenbuurman met opzet z'n huis onder water zet klop je toch ook niet bij de verhuurder aan voor een schadevergoeding? De eigenaar van dat balkon onderhield de boel niet goed, dan vind ik het (persoonlijk) niet meer als logisch dat de verhuurder hem als aansprakelijk stelt. Echter: Dit zou via de verhuurder moeten gaan, en niet direct van huurder op huurder.

Maargoed, IANAL en ik weet absoluut niet welke rechten en plichten een (ver)huurder heeft in dit soort gevallen. Ik ga dit topic wel even volgen omdat een bekende van mij in bijna dezelfde situatie zit. (Berging heeft onder water gestaan omdat de bewoner schuin erboven erg achterstallig omging met zijn badkamer die onder de schimmel en gaten zat.. Verhuurder vind dat de bewoner hier meer aan had kunnen doen, bewoner vind dat het de fout is van de verhuurder).

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 07-05-2015 13:39 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 118% gewijzigd door _eLMo_ op 14-02-2018 11:28 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

_eLMo_ schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 13:38:
-Edit: Daarnaast lijkt het mij geen normale gang van zaken als bij verstopping van de primaire vorm van hemelwater afvoer, gelijk woonruimtes onder water gaan lopen...
Zo vreemd vind ik dat zelf nog niet, zeker als de buien heel kort en hevig zijn zoals de laatste week..

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 97% gewijzigd door _eLMo_ op 14-02-2018 11:28 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:48
ignore, dacht dat ik in de HK zat :*(

[ Voor 84% gewijzigd door Renzzie op 07-05-2015 15:04 ]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Bel eens het Juridisch Loket, die kunnen je prima verder informeren en eventueel verwijzen.

Met een laag inkomen heb je recht op gesubsidieerde rechtsbijstand, en als je via Het Juridisch Loket gaat, kun je in sommige gevallen zelfs korting krijgen.

Ik ben zelf redelijk juridisch geschoold, maar dit kun je van zoveel kanten bekijken, dat ik echt geen goede richting zou weten om te starten, vandaar: Juridisch Loket.

[ Voor 24% gewijzigd door Ardana op 07-05-2015 15:24 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

_eLMo_ schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 13:54:
[...]

Persoonlijk huur ik liever een architect die het balkon laat overstromen naar de tuin in plaats van naar de woning 8)7 no offence, maar je mag echt wel wat meer eisen stellen aan je woning / verhuurder.
Natuurlijk, maar wie zegt dat dat onder normale omstandigheden ook niet gebeurt? Voor het zelfde geld loopt het balkon ietsje schuin van het gebouw af maar zit die kant helemaal dicht met zand en mos, dat is wel degelijk iets waar de eigenaar verantwoordelijk voor is.

Ik ken de situatie niet en zit hier dus ook maar een paar mogelijkheden te bedenken. ;)

Voorop staat iig dat de TS hier met de verhuurder van doen heeft, en niet met de andere huurder.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Waarom zou de verhuurder er iets mee te maken hebben?

Dan moet het echt liggen aan een structureel gebrek.
Die scheur zegt daar niks over - kan een zettingsscheur zijn, dus dan is het niks.

Enkel bij schade aan de waterkering heeft de TS een punt om de verhuurder aan te spreken.
Of als zou blijken dat de waterkering in de muur niet goed gestoken is - want laten we eerlijk zijn, een beetje water dat op een balkon, troittoir staat zou normaal niet direct binnen mogen komen.

Maar de TS zal dat wel moeten aantonen, gewoon een claim neerleggen gaat daar niet veel aan veranderen. Degene die eist, bewijst.

Ook is het zo dat als het geen structureel gebrek is je eerder bij de huurder moet zijn omwille van gebrekkig onderhoud.

Heb je een verzekering die regen - of stormschade dekt?
Hetzij via jezelf of hetzij via het appartementsblok.
Zo ja => spreek die aan, het is regenschade, laat die dan maar uitzoeken op wie ze de kosten moeten verhalen.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 23:07

Illusion

(the art of)

Heb jij invloed op wie je bovenbuurman wordt? Kan jij dingen van je bovenbuurman eisen? Heb jij een overeenkomst met je bovenbuurman?
Volgens mij 3 maal nee.

Je hebt WEL een overeenkomst met je verhuurder, dat die jou een (waterdichte) woon- en opslagruimte levert. Als dat alleen mogelijk is als je bovenbuurman zijn balkon schoonhoudt/onderhoudt, dan moet de verhuurder dat bij je bovenbuurman afdwingen. Daar heb jij echter geen invloed op. (en zou je je ook niet druk over moeten hoeven maken, je bent geen expert, en niet op de hoogte van het feit dat dat mogelijk van belang zou kunnen zijn).

Laat je inboedelverzekering het dus lekker met je verhuurder uitvechten.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

chime schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 16:25:
Waarom zou de verhuurder er iets mee te maken hebben?

Dan moet het echt liggen aan een structureel gebrek.
Die scheur zegt daar niks over - kan een zettingsscheur zijn, dus dan is het niks.

Enkel bij schade aan de waterkering heeft de TS een punt om de verhuurder aan te spreken.
Of als zou blijken dat de waterkering in de muur niet goed gestoken is - want laten we eerlijk zijn, een beetje water dat op een balkon, troittoir staat zou normaal niet direct binnen mogen komen.

Maar de TS zal dat wel moeten aantonen, gewoon een claim neerleggen gaat daar niet veel aan veranderen. Degene die eist, bewijst..
[knip]
Dus er stroomt water uit het plafond van de berging en als huurder moet je een bouwkundig expert inschakelen om uit te zoeken wat daar de oorzaak van is alvorens je bij de verhuurder aan kan kloppen ?

• chime
  • Nu online
Hippocampus schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 16:48:
[...]

Dus er stroomt water uit het plafond van de berging en als huurder moet je een bouwkundig expert inschakelen om uit te zoeken wat daar de oorzaak van is alvorens je bij de verhuurder aan kan kloppen ?
Dat of 2 verzekeringsmaatschappijen die ping pong gaan spelen ...

Enne, die kunnen heel lang ping pong spelen.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Lijkt me toch logischer dat je het 'defect' aangeeft bij de verhuurder en die het laat onderzoeken ?

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-11 10:00

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Topicstarter
Ardana schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 15:23:
Bel eens het Juridisch Loket, die kunnen je prima verder informeren en eventueel verwijzen.
Goeie tip, die korting kom ik niet voor in aanmerking, maar mocht het op korte termijn niet willen met de verhuurder dan gaan we daar eens informeren.
D4NG3R schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 15:36:
[...]

Natuurlijk, maar wie zegt dat dat onder normale omstandigheden ook niet gebeurt? Voor het zelfde geld loopt het balkon ietsje schuin van het gebouw af maar zit die kant helemaal dicht met zand en mos, dat is wel degelijk iets waar de eigenaar verantwoordelijk voor is.
Het balkon op de eerste etage is redelijk knudde ontworpen. Er is geen mogelijkheid voor water-overstort behalve de aanwezige afvoer op het balkon 8)7 . Deze gaat dmv een buis in buis principe naar beneden; behalve de balkons gaat ook het water vanaf het dak hier langs.

Normaliter zou het water weg kunnen lopen, en zelfs bij een beetje viezigheid gaat dit nog wel goed. Op het balkon van de onderbuurman staat zoveel drap (zie foto) dat het waterpijl dusdanig is gaan stijgen dat het door de waterkering richting de keuken is gegaan. Deze is hier uiteraard niet op ontworpe (wie heeft er 10 cm water op z'n balkon staan...) dus het water heeft zich een weg gezocht. Mogelijk dat deze scheur al eerder aanwezig was, echter zou hij ook kunnen zijn ontstaan door dit water. Daar is de woningbouwvereniging inmiddels naar aan het kijken (wel uiterst moeizaam en ze hebben de nodige aansporing nodig, maar volgende week komt er iemand voor kijken...).

Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/6qfzwcv0x/2015_05_05_10_07_18.jpg

Ik heb zelf een inboedelverzekering die ook storm en waterschade dekt. Echter, deze geeft aan bij mijn opmerking: "Er zit een scheur in mijn berging waar water uit komt" dat ze dat graag ook even op papier willen hebben van de verhuurder, waarom zit daar een scheur etc... De verhuurder geeft op zijn beurt aan (zonder overigens de scheur/waterballet te hebben gezien) dat ik dit met de huurder van het appartement op de begane grond moet regelen omdat daar het water vandaan omt... |:(

Inmiddels heb ik de verzekeraar kunnen overtuigen dat ik geen idee heb hoe het zit, maar dat mijn inboedel waterschade heeft door een lekkage aan het gebouw. Daar lijken ze nu even voldoende aan te hebben, al sputteren ze nog wel wat over hoe die scheur daar dan kan ontstaan. Op dat gebied blijf ik dus afhankelijk van beoordelen (en uiteindelijk repareren) van de woningbouwvereniging.

• chime
  • Nu online
deWit schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 17:23:

...

Ik heb zelf een inboedelverzekering die ook storm en waterschade dekt. Echter, deze geeft aan bij mijn opmerking: "Er zit een scheur in mijn berging waar water uit komt" dat ze dat graag ook even op papier willen hebben van de verhuurder, waarom zit daar een scheur etc...

...
Om het cru te stellen is dat net de reden waarom je best zo karig mogelijk bent met informatie bij een verzekeringsmaatschappij.
Want alles wat ze kunnen aangrijpen om niet te moeten uitbetalen grijpen ze aan.

Best hou je je van de domme en laat je je verzekeringsmaatschappij maar een expert / lekdetectie bedrijf langs sturen.
Als die ziet dat er iets is waardoor dat lek ontstaan kan zijn, dan heb je direct iets tastbaarders om de verhuurder of de huurder mee om de oren te slaan.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-11 16:34

icecreamfarmer

en het is

Overigens is het toch de verzekeringstaak om het te verhalen niet de jouwe?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je ook een rechtsbijstandsverzekering hent deze inschakelen en het uit laten vechten. Dit kan nog wel eens de boel bespoedigen. Verder is het aan jouw verzekering om het te verhalen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:22
Kan bovenstaande antwoorden alleen maar onderstrepen.
Jou inboedel, jou verzekering aanspreken. Bij Centraal Beheer doen ze dat ook zo. Lever ze gelijk zoveel mogelijk gegevens van de (verzekeringen van) de betrokken partijen.

Verwijderd

icecreamfarmer schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:32:
Overigens is het toch de verzekeringstaak om het te verhalen niet de jouwe?
Dit inderdaad. Jij bent verzekerd, als men dat graag elders wil gaan halen wens je ze succes en verleen je ze alle medewerking, maar is het verder jouw probleem niet meer.
Pagina: 1