Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik help iemand die met twee dezelfde wd2500-schijven zit. De ene werkt, daarvan heb ik alle data kunnen backuppen. De ander wordt niet eens herkend, deze lijkt helemaal dood te zijn.

Nu is er een kansje dat het printplaatje kapot is van deze schijf. Omdat ik nu met twee "dezelfde" schijven zit leek het me een idee om het printplaatje van de werkende schijf te gebruiken als vervanging van die van de defecte schijf.

De schijven zijn zelfde model, datum, dcm (?), firmware-versie en drive parameters.
Wat verschilt is het serienummer, ds/n th (?). Op de pcb is de ene T40 en de andere T42 gemarkeerd.

Kan het kwaad om het te proberen?

Enkele pics
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8850/17214719480_47960cb6f9_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7770/16779769324_7364a05d12_z.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7730/16782019633_9b57712ce2_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:23
Ik heb het eens gedaan met een oude WD en dat werkte toen perfect. Zelfde probleem, 1 lege schijf en 1 die totaal niets meer deed.

Het is dus te proberen, maar ik heb ze daarna wel beide weggedaan omdat ik het niet meer vertrouwde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Dat is bemoedigend!

Het is puur om nog data te kunnen redden van de defecte schijf. Een professioneel bedrijf zou een volgende stap kunnen zijn, maar dat is vrij kostbaar. De kans op verdere schade aan de schijf met verwisselen printplaatjes kan ik met deze gegevens niet goed inschatten, vandaar dat ik hoop dat iemand zijn licht kan laten schijnen op de relevantie van de verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:48

Rmg

Wat bedoel je met kan het kwaad?

Is het risicoloos? nee, bij de montage en demontage de print slopen, de data op de platters zul je niet snel kwijt raken.

de T40 lijkt me eerder een batch code oid aangezien dit achteraf gebeurd is. gezien dat de revisie op de PCB gelijk is zou ik er voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:38
Voordat je moeilijk gaat doen: Is de kortsluitingsbeveiligingsdiode niet gewoon doorgefikt op de ene WD print? Als ik het me goed herinner kan je die er af "breken" en dan doet ie het weer, of juist bridgen en dat hij het dan weer doet. Google er even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Thx, ik zal hem voorzichtig proberen los te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:28
Ik heb laatst hetzelfde geprobeerd en er is een kans dat het werkt dus waarom niet :)

Maar er is een maar! Op de pcb zit een firmwarechip die bijhoud hoe de blocks zich op de schijf bevinden. Hoe langer de schijf is gebruikt hoe groter de verschillen zijn in de firmware tussen de twee schijven vanwege verwisselde blocks etc. De schijf zal dan wel opspinnen alleen is er geen toegang tot, dat was ook de reden dat het bij mij niet werkte.

Nu heb ik een bedrijf in Canada gevonden die die firmware van de kapotte pcb kan overzetten naar een werkende pcb. Zie deze site, ze kunnen ook de firmware overzetten naar een door jou opgestuurde pcb maar daar moet je even over mailen. Het heeft mij toen 32,- dollar gekost inclusief verzenden dus dat is nog best netjes.

Veel succes ermee, mocht je meer info willen moet je even DM'en d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door wilmardo op 07-05-2015 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:37
Of anders eens aankloppen bij user Sebastius die heeft laatst ook zoiets gedaan in een tweakblog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Ik heb niet de juiste torx-schroevendraaier, ik zal dus even moeten wachten met de operatie. Ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:31
Torx setje bij de action halen. Passen precies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:22
Als het echt het bordje is wat is doorgebrand moet dit werken. Is vrij simpel als je ook maar een beetje soldeerskills hebt. Heb het meermaals gedaan en nooit gefaald, erg goed te doen dit!

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
De pcb van de werkende schijf op de kapotte schijf gemonteerd. Nu duur het booten lang, er wordt geprobeerd de schijf te herkennen maar dat lukt niet. Ondertussen geeft het moederbord beepjes. Ook in de bios wordt de schijf niet herkend.

Dat er nu beepjes zijn en dat er een detectiepoging gedaan wordt is een wijziging ten opzichte van de oorspronkelijke situatie. Daar werd de kapotte schijf met zijn eigen pcb compleet genegeerd.

Kan ik hieruit concluderen dat de orignele pcb kapot is, of had de schijf met een goede pcb wel herkend moeten worden?
Pagina: 1