Speakers & receiver passende bij TV meubel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ter vervanging van een goedkope Sony all-in-one set ben op ik zoek naar nieuwe speakers en een receiver die passen bij / op / in het TV meubel. Het TV meubel is 165cm breed en 40cm diep met ruimte voor apparatuur van 74 x 15 x 32cm. Het budget is enigzins flexibel maar het moet geen 2000+ euro kosten.

In eerste instantie kwam ik bij een Energy Take Classic 5.1 set uit maar die vond m'n vriendin niet mooi. :( Wel lekker compact.

pricewatch: Yamaha RX-S600 Zwart lijkt de enige ondiepe receiver die past..

Dan is er in het meubel nog 30cm over voor een center speaker, wat volgens mij nogal krap is.

Qua speakers heb ik onder andere voorbij zien komen:
pricewatch: Boston Acoustics A 23 (Zwart)
pricewatch: Boston Acoustics A 25 set (Zwart)
pricewatch: Dali Zensor 1 (Zwart)

De A25 en de Z1 zijn (IMO) te groot voor aan de muur als rear speakers en ook de center speaker is dus een probleem.
Wat is aan te raden in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Wat is het beoogde gebruiksdoel... muziek, films of gamen? Voor de laatste 2 kom je misschien nog wel met met zo'n setje als de Energy's maar qua muziek verwacht ik daar op het gebied van geluidskwaliteit bijzonder weinig van.

Ik vraag me wel af of je speakers moet kopen op formaat dan wel looks. Goed geluid is toch ook wel belangrijk; daar zijn die dingen immers voor bedoeld. :+ Mijn advies zou zijn om je vriendin eens mee te nemen naar een audiozaak om daar met wat eigen cd's diverse modellen in een bepaalde prijsklasse te luisteren en vergelijken. Dan vinden jullie vanzelf de speaker die bij jullie past.

Ten slotte nog een schopje naar CEA aangezien dit aankoopadvies betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Radio, TV, series en films. Echt puur muziek luisteren (van CDs) wordt eigenlijk niet gedaan.
S1NN3D schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 13:21:
Ik vraag me wel af of je speakers moet kopen op formaat dan wel looks.
Ik ook, maar mijn vriendin denkt daar anders over, voor haar zijn lijken looks prio #1.
Voor vloerstaanders is ook echt geen plek, de fronts moeten echt naast de TV en de center moet eronder.

Naar een audiozaak gaan om te luisteren is een goed idee maar enige voorselectie leek me wel zo handig.
Zijn A25s of Z1s ook echt niks voor muziek?

[ Voor 5% gewijzigd door Olaf van der Spek op 07-05-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Olaf van der Spek schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:01:
Radio, TV, series en films. Echt puur muziek luisteren (van CDs) wordt eigenlijk niet gedaan.

[...]

Ik ook, maar mijn vriendin denkt daar anders over, voor haar zijn lijken looks prio #1.
Voor vloerstaanders is ook echt geen plek, de fronts moeten echt naast de TV en de center moet eronder.

Naar een audiozaak gaan om te luisteren is een goed idee maar enige voorselectie leek me wel zo handig.
Als je geen audiofiel bent is met jouw budget een sonos opstelling misschien ook interessant? Playbar, sub en 2x play1. Ziet er in ieder geval superstrak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Kasj schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 17:20:
Als je geen audiofiel bent is met jouw budget een sonos opstelling misschien ook interessant? Playbar, sub en 2x play1. Ziet er in ieder geval superstrak uit.
Dat gaat aardig rap richting de 2000 euro... Volgens mij is de prijs/kwaliteit verhouding niet zo goed als je het draadloze aspect niet nodig hebt.
Ondersteunt Sonos eigenlijk wel Dolby en DTS surround formaten?

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 07-05-2015 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Dit al gezien http://www.besthomecinema...210-yst-fsw100-zwart.html
Of het een optimale config is weet ik niet, maar als de vrouw het mooi vindt? De prijs is netjes, houdt je een paar centen over samen een weekendje naar Parijs te gaan. Haal je op de terugweg je setje op.. ;)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Olaf van der Spek schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:01:
Het is maar waar je eisen liggen of het goed, voldoende of niets is. Je kan zeker stellen dat het altijd beter is dan het geluid uit de TV en eigenlijk ook beter dan 99,9% van de standaard home cinema-setjes. Enige voordeel wat die laatste hebben is de subwoofer welke het laag wat aanvult waar een Dali en Boston Acoustics dan eerder stoppen in het laag. Waar je ook weer kan discussiëren of dat laatste erg is aangezien de subwoofers van kan en klare setjes veelal midplaatste middentoners zijn die te actief zijn en overheersen. Ik heb zelf een setje A25 op de slaapkamer en ben er zeer content mee, komt zeker een leuk stukje muziek uit. Een dergelijke speaker (dus puur qua formaat) heeft net wat meer body wat het geluid veelal ten goede komt ten opzichte van speakers met kleiner formaat. Dus ook de Yamaha uit de laatste post: het zijn wel zuilen, maar qua grootte van de units stelt het niet veel voor. Laat je dan ook niet misleiden door de opgegeven frequenties van die set, Yamaha staat er om bekend zeer creatief te meten met waardes van -10 dB of meer. Let wel dat de A-serie EOL is wat aan de ene kant betekent dat je ze soms voor dumpprijzen kan krijgen, maar ook dat op lange termijn verdere aanvulling lastig kan zijn.
Olaf van der Spek schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 22:47:
[...]
De Playbar doet alleen Dolby Digital, DTS wordt niet ondersteunt. Aangezien de meeste TV's deze codec toch niet doorsturen via een externe bron niet echt een issue, maar het is en blijft wel een faal voor een product wat in de markt wordt gezet voor gebruik binnen home cinema. Sluit je een andere bron als de TV aan ben je direct weg...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Olaf van der Spek schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 22:47:
[...]

Dat gaat aardig rap richting de 2000 euro... Volgens mij is de prijs/kwaliteit verhouding niet zo goed als je het draadloze aspect niet nodig hebt.
Ik geloof dat ik het geheel voor een dikke 1600 euro heb gekocht. DTS wordt niet ondersteund, Dolby wel. Ik mis het niet.

Voor 1600 euro kun je zeker ander moois kopen. Maar dan is het wel al snel 'aanwezig' in je woonkamer. De sonos zet gaat als het ware op in de omgeving. Heb al meerdere keren de vraag gehad waar het geluid vandaan kwam.

Het punt dat ik wil maken, als het toch mag opvallen dan zou ik toch proberen vloerstaanders kwijt te kunnen. Dat geeft vaak het mooiste geluid. Weet niet hoe duur dat TV meubel is/was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Kasj schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 07:45:
Het punt dat ik wil maken, als het toch mag opvallen dan zou ik toch proberen vloerstaanders kwijt te kunnen. Dat geeft vaak het mooiste geluid. Weet niet hoe duur dat TV meubel is/was?
Het meubel vervangen is onbespreekbaar. ;) Was iets van 350 euro volgens mij, is een Emblaze II.
Waar zijn de specs van die Sonos te vinden? Heeft ook geen HDMI inputs toch? En hoe zou zo'n Sonos set zich verhouden tot de Energy Take Classic?
FeaR schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 07:17:
Het is maar waar je eisen liggen of het goed, voldoende of niets is. Je kan zeker stellen dat het altijd beter is dan het geluid uit de TV en eigenlijk ook beter dan 99,9% van de standaard home cinema-setjes. Enige voordeel wat die laatste hebben is de subwoofer welke het laag wat aanvult waar een Dali en Boston Acoustics dan eerder stoppen in het laag.
Daar hoort toch ook een sub bij? Zeker voor films.
Waar je ook weer kan discussiëren of dat laatste erg is aangezien de subwoofers van kan en klare setjes veelal midplaatste middentoners zijn die te actief zijn en overheersen. Ik heb zelf een setje A25 op de slaapkamer en ben er zeer content mee, komt zeker een leuk stukje muziek uit. Een dergelijke speaker (dus puur qua formaat) heeft net wat meer body wat het geluid veelal ten goede komt ten opzichte van speakers met kleiner formaat.
Gaat het dan om de grootte van de behuizing of om de grootte van de woofer? De A25s zijn niet bepaald melkpakjes.
Wat zou jij aanraden voor hogere kwaliteit? Zijn boekenplank speakers dan nog een optie of zit je dan toch bij de zuilen?

[ Voor 82% gewijzigd door Olaf van der Spek op 08-05-2015 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-10 17:29
Als receiver zou je ook nog kunnen gaan voor:
pricewatch: Pioneer VSX-S510 Zwart
of als netwerk etc je niet interesseert:
pricewatch: Pioneer VSX-S310-K
Of een van de volgende: http://tweakers.net/categ...m9BQxjGLfxv6anv4aYt1orb0B
Dat scheelt je al aardig op de receiver.

Voor de boxen kan je ook beginnen met eerst zuilen zoals:
pricewatch: Q-Acoustics 2050i Hoogglans (Wit)

[ Voor 19% gewijzigd door Willie Billie op 08-05-2015 11:27 ]

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 10:49:
Daar hoort toch ook een sub bij? Zeker voor films.
Als je er een sub bij gaat plaatsen is het verschil nog vele malen kleiner.
Gaat het dan om de grootte van de behuizing of om de grootte van de woofer? De A25s zijn niet bepaald melkpakjes.
Wat zou jij aanraden voor hogere kwaliteit? Zijn boekenplank speakers dan nog een optie of zit je dan toch bij de zuilen?
Combinatie van. Als je een grotere behuizing hebt kan er ook een grotere woofer in. De kast zelf kan dan ook nog eens op speciale manieren worden gebouwd (gesloten, gepoort, transmissielijn, et cetera) wat het laag beïnvloed.

De A25 is inderdaad niet een melkpakje, de A25 is daarmee ook echt een boekenplank/monitor speaker. Ikzelf heb altijd een grens van 5" voor de woofer, maar dat is meer gevoel en slaat eigenlijk ook nergens op aangezien - zoals gezegd - de bouw van de kast er ook toe doet. Dat zuilen een beter geluid geven dan een boekenplank is zeker niet waar. Idem met dat zuilen per definitie lager gaan. Dat eerste is een kwestie van smaak en dat tweede wederom bouw van de speaker. Het is daarmee ook zeker niet zo dat jouw setup met twee boekenplankmodellen en een subwoofer onder gaat doen voor een zelfde set maar dan met zuilen. Zuilen adviseren omdat het beter is dan monitoren is mijn inziens dan ook zeker niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:25
5xKef e301/e305 met een marantz 1605 zou mijn advies zijn

[ Voor 4% gewijzigd door PheraX op 08-05-2015 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
FeaR schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:39:
Als je er een sub bij gaat plaatsen is het verschil nog vele malen kleiner.
Ik volg je even niet. Het verschil tussen A25s en wat? Een sub is wel aan te raden toch, zeker voor films?
De A25 is inderdaad niet een melkpakje, de A25 is daarmee ook echt een boekenplank/monitor speaker. Ikzelf heb altijd een grens van 5" voor de woofer, maar dat is meer gevoel en slaat eigenlijk ook nergens op aangezien - zoals gezegd - de bouw van de kast er ook toe doet. Dat zuilen een beter geluid geven dan een boekenplank is zeker niet waar. Idem met dat zuilen per definitie lager gaan. Dat eerste is een kwestie van smaak en dat tweede wederom bouw van de speaker. Het is daarmee ook zeker niet zo dat jouw setup met twee boekenplankmodellen en een subwoofer onder gaat doen voor een zelfde set maar dan met zuilen. Zuilen adviseren omdat het beter is dan monitoren is mijn inziens dan ook zeker niet juist.
Okay, maar wat zou dan beter zijn dan bijvoorbeeld de A25/Z1? Z3 met 7" woofers (als we puur naar de specs kijken)? Ik weet ook niet wat het verschil is tussen alle reeksen van Dali.
PheraX schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:48:
5xKef e301/e305 met een marantz 1605 zou mijn advies zijn
Die Marantz is helaas te diep. E305 ziet er interessant uit maar het zijn wel satellites.

[ Voor 9% gewijzigd door Olaf van der Spek op 08-05-2015 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:25
satallites met geweldige performance :) dacht dat er stond 40cm diep maar is dus 32, dat wordt lastig :)
Pioneer VSX-S510-S
Yamaha RX-S600D
maar denk dat het lastig wordt aangezien er ook nog kabels achter de versterker uit zullen komen..

• Olaf van der Spek
  • Niet online
› 110 W/ch (4 ohms 1 kHz 1 % 1ch Driven)
› 65 W/ch (8 ohms 20 Hz – 20 kHz, 0.5 % 1ch Driven)
Ik weet dat vermogen weinig zegt maar 1ch driven... 65 W... Dat zijn geen specs om over naar huis te schrijven toch?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:25

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zat om in je woonkamer knetterhard te kunnen spelen zonder dat het stuk gaat ofzo. Verschil 30 en 100 watt is niet echt interessant, je zit toch altijd te spelen in het 0,0001 tot 0,1watt bereik ofzo.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Wil je iets ècht passends bij een TV-meubel: YouTube: IKEA UPPLEVA

En dat oude meubel kan prima op Marktplaats voor extra €€€.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Olaf van der Spek schreef op donderdag 26 november 2015 @ 20:40:
Ik weet dat vermogen weinig zegt maar 1ch driven... 65 W... Dat zijn geen specs om over naar huis te schrijven toch?
Wat hierboven wordt gezegd. En vergeet niet dat er ook nog een verschil is tussen opgegeven vermogen en daadwerkelijk geleverd vermogen. Genoeg receivers die mooie waardes opgeven maar net aan de 20-30 Watt komen zodra je een surround opstelling maakt. Wat dus nog steeds meer dan genoeg is.

Getalletjes zijn leuk om mee te patsen naar anderen, maar baseer je keuze er niet op.

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Je kunt ook nog naar 5.1 setjes in iets hoger segment kijken.

http://hificorner.nl/spea...q-acoustics-2000i-walnoot

Een vriend van mij heeft bijvoorbeeld zo'n harman kardon set, niet echt mooi. Maar voor films prima! Link is niet naar hm, maar q acoustics.

Dan voor n mooi prijsje receiver erbij er voila

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 22:38:
Wil je iets ècht passends bij een TV-meubel: YouTube: IKEA UPPLEVA

En dat oude meubel kan prima op Marktplaats voor extra €€€.
Hij blijft grappig :p
FeaR schreef op donderdag 26 november 2015 @ 22:40:
Genoeg receivers die mooie waardes opgeven maar net aan de 20-30 Watt komen zodra je een surround opstelling maakt. Wat dus nog steeds meer dan genoeg is.
20 W/channel met 5ch driven?
JvS schreef op donderdag 26 november 2015 @ 21:15:
Zat om in je woonkamer knetterhard te kunnen spelen zonder dat het stuk gaat ofzo. Verschil 30 en 100 watt is niet echt interessant, je zit toch altijd te spelen in het 0,0001 tot 0,1watt bereik ofzo.
Ik geloof jullie natuurlijk direct maar dit is toch GoT, een bron zou erg interessant zijn.

Er moet toch een reden zijn dat sommigen losse power amps gebruiken.

[ Voor 61% gewijzigd door Olaf van der Spek op 30-11-2015 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik geloof jullie natuurlijk direct maar dit is toch GoT, een bron zou erg interessant zijn.
Ja het is mooi met je. Ik wil je alleen maar helpen, we hebben geen discussie met twee standpunten. Kom jij maar met een goede technische bron of ga jezelf lekker inlezen in vermogensverbruik bij normaal spelen als je het niet gelooft. En al blijf je bij je stanpunt, dan heb je ook nog eens alleen jezelf ermee.

8)7

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 30-11-2015 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Als ze dat al halen, er zijn ook receivers die bij 5-7 kanalen in protection springen. Maar nog steeds genoeg zoals gezegd.

Er moet toch een reden zijn dat sommigen losse power amps gebruiken.
Omdat er speakers zijn die wel echt veel en stabiel vermogen nodig hebben of een ruimte die fiks gevuld moet worden. Ik heb zelf ook twee forse eindversterkers staan, maar echt heel veel voegt het niet toe, het staat wel leuk.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 30-11-2015 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Er moet ook een reden zijn waarom mensen kabels van 10.000 euro gebruiken :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JvS schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:26:
Er moet ook een reden zijn waarom mensen kabels van 10.000 euro gebruiken :P.
True. Andere dingen die ik nog kan bedenken is voor personen met een loss pre/pro en eindversterkers, dan moet je wel een losse eindversterker hebben. Al is het verlengde daarvan natuurlijk weer de vraag of het echt nodig is om je voor- en eindversterkers te scheiden. In 99% van de gevallen kom ik toch weer altijd uit op redenen in de vorm van "omdat het kan" of "waarom niet". In ieder geval niets gegronds.

@ Olaf van der Spek:
Ooit een VU-meter in werking gezien? Die komen eigenlijk nooit voorbij de helft qua uitslag. Hier een voorbeeld van een mooie VU-meter van een McIntosh:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6045/6338239793_56509759ab.jpg

Aan de schaalverdeling wel te zien dat de hoge vermogens echt de extremen zijn en het deel links (waar je dus zit) vermogen is ver voor de komma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
FeaR schreef op maandag 30 november 2015 @ 16:19:
@ Olaf van der Spek:
Ooit een VU-meter in werking gezien? Die komen eigenlijk nooit voorbij de helft qua uitslag. Hier een voorbeeld van een mooie VU-meter van een McIntosh:
[afbeelding]

Aan de schaalverdeling wel te zien dat de hoge vermogens echt de extremen zijn en het deel links (waar je dus zit) vermogen is ver voor de komma.
Wel gezien maar nooit echt op gelet. Ik heb mijn Logitech Z2300 setje nu aangesloten op een Voltcraft Energy Check 3000. Verbruik bij minimaal volume en bas is 14,4W. Op normaal volume 15,0W, maar met max bas toch al 20W. Schroef ik het volume en de bas wat op dan gaat het toch al richting de 50W..
Dit is natuurlijk wel gemeten aan de input, niet aan de output, dus speelt efficiency van de versterker (en de speakers) ook nog mee. En de sub wordt ook meegeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Laatst online: 14-10 18:02
Ja zo kan ik ook wel meten.
Je meet zo alleen maar het verbruik van je apparaat,niet het vermogen wat hij geeft!
Je moet ook rekening houden met het rendement en die zou wel eens heel laag kunnen zijn ,oftewel hij zet het meeste vermogen om in warmte en die rest gaat naar je speakers!

Vb ik heb hier een tranceiver staan die heeft 13,8V en 24A nodig om vol vermogen te kunnen zenden
Hij verbruikt dus 13,8x24 =331.2W maar het uit eindelijke zend vermogen na filtering e.d. is misschien in de P.E.P. maar 100W ,waar blijft de rest van het vermogen :? :?
B) Yep Warmte B) !!

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Een transceiver is natuurlijk iets anders dan een versterker maar ik begrijp je punt.
Bij power input (foto achterkant s310) zie ik echter ook 70W staan, dat betekent dan toch dat ie niet meer dan 70W trekt?
En die waarde is dan toch vergelijkbaar met de waarde die ik gemeten heb?

pricewatch: Pioneer VSX-S310-K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Pioneer VSX-S310 heeft een Klasse D-versterker, die is niet te vergelijken met de Logitech waar waarschijnlijk een Klasse A/B-versterker in zit.

Pagina: 1