Wijziging thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-07 20:42
Beste tweaker,

Ik wil mijn thuisnetwerk iets anders gaan inrichten dmv een extra router op de 1e etage. Nu gebruik ik een standaard UPC/Ziggo modem als Acces Point en wil een Netgear R7000 gaan kopen en deze op de 1e etage gaan aansluiten, mijn vraag is of dit allemaal gaat met de huidige bekabeling, Wifi op moden ga ik uitzetten en dhcp uitzetten zodat router "leading" wordt.

Reden voor extra router is beter wifi signaal in huis en wil over op 5ghz ipv 2.4ghz

Situatie nu:
Modem op BG > LAN: aangesloten op AppleTV, HT setje, TV 1e etage en switch op zolder.
Modem op BG > Wifi: 2x iPhone, iPad en Macbook, allemaal op 2.4ghz
Switch op zolder: aangesloten op PC, NAS, Printer en nog een los kabeltje.
Afbeeldingslocatie: http://makooy.nl/public/netwerk_1.PNG

Gewenste situatie:
Modem op BG > LAN: aangesloten op AppleTV, HT setje, TV 1e etage en router op 1e
Router op 1e > LAN: Switch op zolder
Router op 1e > Wifi: 2x iPhone, iPad en Macbook, allemaal op 5ghz
Switch op zolder: aangesloten op PC, NAS, Printer en nog een los kabeltje.
Afbeeldingslocatie: http://makooy.nl/public/netwerk_2.PNG

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioramus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-01 11:00
Wat is je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
of dit wel gaat werken als ik de routeringen/dhcp uit ga zetten in me modem en de nieuwe router alles laat regelen. Dit omdat er ook apparaten op de modem aangesloten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-07 15:45
Als je DHCP/NAT op je modem uitzet komt die praktisch in een "bridge" modem. Daardoor kan er slechts een apparaat op je modem worden aangesloten, dit apparaat krijgt dan je publieke IP adres toegewezen. In jouw situatie wil je dat je router het publieke IP toegewezen krijgt, waarna je router DHCP/NAT toepast om IP adressen uit te delen aan apparaten binnen jouw interne netwerk.

Het is dan niet meer mogelijk om je modem als switch te gebruiken. Een oplossing zou zijn om je modem nog altijd te laten routen en je router op de 1e etage als AP in te stellen. Ook kun je er voor kiezen om nog een extra AP te kopen.

Ik zit eigenlijk met de vraag, waarom wil je je modem in bridge zetten? Vaak zijn bepaalde functionaliteiten in ISP-gateways ruk, dat zou een reden kunnen zijn. Mocht je hier geen last van hebben dan kun je ook je router op de 1e etage als AP instellen en je modem het routen te laten doen (+ wifi, ook al wil je 5GHz, als je modem op een ander kanaal zit is dat signaal alleen maar mooi meegenomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:13

Prx

Nieknikey schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:00:
Het is dan niet meer mogelijk om je modem als switch te gebruiken. Een oplossing zou zijn om je modem nog altijd te laten routen en je router op de 1e etage als AP in te stellen. Ook kun je er voor kiezen om nog een extra AP te kopen.

Ik zit eigenlijk met de vraag, waarom wil je je modem in bridge zetten? Vaak zijn bepaalde functionaliteiten in ISP-gateways ruk, dat zou een reden kunnen zijn. Mocht je hier geen last van hebben dan kun je ook je router op de 1e etage als AP instellen en je modem het routen te laten doen (+ wifi, ook al wil je 5GHz, als je modem op een ander kanaal zit is dat signaal alleen maar mooi meegenomen).
Ik zou inderdaad het bovenstaande advies overnemen. Laat de modem/router van je ISP lekker DHCP en andere dingen uitdelen en zet daar dan je Wi-Fi uit. Daarna steek je die CAT6 kabel in een normale LAN poort van die router boven (die je dan dus als Accesspoint in gaat zetten) en gebruik je deze als Wi-Fi toegangspunt. Vergeet niet op die router op de 1e etage je DHCP uit te zetten (en geef hem even een statisch IP).

Met deze oplossing kun je ook gewoon apparaten blijven gebruiken die in je Modem/Router (beneden) zijn gestoken. :)

ps. mocht je dit gaan doen, kijk dan even naar een goedkopere router, want dan is het wel zonde om zo'n dure Netgear voor te nemen. Tenzij je echt helemaal hotel de botel bent op dat ding. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Prx op 07-05-2015 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Nieknikey schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:00:
Als je DHCP/NAT op je modem uitzet komt die praktisch in een "bridge" modem. Daardoor kan er slechts een apparaat op je modem worden aangesloten, dit apparaat krijgt dan je publieke IP adres toegewezen. In jouw situatie wil je dat je router het publieke IP toegewezen krijgt, waarna je router DHCP/NAT toepast om IP adressen uit te delen aan apparaten binnen jouw interne netwerk.

Top, bedankt voor het advies!
ISP modem is een Technicolor TC7200, is een ruk apparaat qua mogelijkheden(static ip's bijv) en functies.
Prx schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:10:
[...]

Ik zou inderdaad het bovenstaande advies overnemen. Laat de modem/router van je ISP lekker DHCP en andere dingen uitdelen en zet daar dan je Wi-Fi uit. Daarna steek je die CAT6 kabel in een normale LAN poort van die router boven (die je dan dus als Accesspoint in gaat zetten) en gebruik je deze als Wi-Fi toegangspunt. Vergeet niet op die router op de 1e etage je DHCP uit te zetten (en geef hem even een statisch IP).

Met deze oplossing kun je ook gewoon apparaten blijven gebruiken die in je Modem/Router (beneden) zijn gestoken. :)

ps. mocht je dit gaan doen, kijk dan even naar een goedkopere router, want dan is het wel zonde om zo'n dure Netgear voor te nemen. Tenzij je echt helemaal hotel de botel bent op dat ding. :P
Toevallig een ideetje welke ik dat kan nemen? Zat zelf naar een router te kijken a Netgear R7000 of Asus RT-AC68U maar als een AP goedkoper is is dat mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
TerrorSource schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:31:
[...]

ISP modem is een Technicolor TC7200, is een ruk apparaat qua mogelijkheden(static ip's bijv) en functies.
Als je daar last van hebt moet je het niet negeren en het modem gewoon in bridge zetten. Als je die netgear, die je zelf aangaf, dan het routen laat doen (en die beneden neerzet, naast het modem), kun je daar je apparaten op aansluiten die je normaliter op het modem had zitten. Maar je kunt er ook voor kiezen om het eerst met het modem te proberen.

Boven kun je dan een (stukken goedkoper) AP neerzetten. Je hebt dan bovendien zowel boven als beneden een goed wifi signaal (mits je dit goed afstelt) en dat kan, vooral als de verdieping van beton is gemaakt, veel schelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nieknikey op 07-05-2015 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Nieknikey schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:38:
[...]

Als je daar last van hebt moet je het niet negeren en het modem gewoon in bridge zetten. Als je die netgear, die je zelf aangaf, dan het routen laat doen (en die beneden neerzet, naast het modem), kun je daar je apparaten op aansluiten die je normaliter op het modem had zitten. Maar je kunt er ook voor kiezen om het eerst met het modem te proberen.

Boven kun je dan een (stukken goedkoper) AP neerzetten. Je hebt dan bovendien zowel boven als beneden een goed wifi signaal (mits je dit goed afstelt) en dat kan, vooral als de verdieping van beton is gemaakt, veel schelen.
Wil eigenlijk de router/ap op de 1e etage zetten zodat het bereik in het hele huis beter wordt, als ik de router/ap bij de modem op de BG zet dan heb ik op zolder nog maar half-half bereik ivm 2x gewapend betonnen vloeren.

Nadeel hieraan is weer dat als ik de bridge modus aanzet op de modem dat ik de andere apparaten die daar op aangesloten zit niet kan gebruiken via de router/ap op de eerste of ik moet alle bekabeling naar de 1e laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioramus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-01 11:00
Je kan ook WiFi op de modem houden en AP op zolder neerzetten dan zou ook de tussenliggende etage een rdelijk tot goede ontvangst moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
TerrorSource schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:42:
[...]

Wil eigenlijk de router/ap op de 1e etage zetten zodat het bereik in het hele huis beter wordt, als ik de router/ap bij de modem op de BG zet dan heb ik op zolder nog maar half-half bereik ivm 2x gewapend betonnen vloeren.
Zoals ik al zei kun je ook je router op de begane grond zetten en dan een (goedkoper) AP kopen om op de eerste etage te zetten.
Pagina: 1