Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidahmic
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
Beste mede Tweakers,

Ik zit in een discussie verwikkeld en ik kom er niet uit :'(

Wellicht kunnen jullie mij hulp bieden ? Ik zit in de 52 % schijf en mag een nieuwe lease auto uitzoeken.

Leasebudget : €450.-
Eigen bijdrage prive gebruik: €100.-
Kosten leaseauto die ik wil: € 1000.-

De Mercedes C-kllasse met 7% bijtelling op € 62.000.- = € 361,66 bijtelling per maand

Wat kost de auto mij netto? Ik kreeg een berekening van de werkgever op 496 euro netto maar ik lees ook dit :

http://www.athloncarlease...et-fiscus/Eigen-bijdrage/

Volgens de vereniging eigen zaak :

De totale eigen bidjrage mag op de bijtellign in mindering worden gebracht, zolang er maar geen negatieve bijtelling ontsaat.

Dit zou betekenen dat ik ook de eigen bijdrage van 550 euro van de bijtelling af kan trekken..? Ik snap er in ieder geval vrij weinig van en hoop dat jullie mij aan een berekening kunnen helpen? :)

De ham vraag wat kost de auto netto ?

Bedankt !

[ Voor 4% gewijzigd door aidahmic op 07-05-2015 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik snap niks van je verhaal, eerst zeg je dat je 100 euro eigen bijdrage hebt, en vervolgens heb je het over 550 euro eigen bijdrage..?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:06
Jij moet dus 550 (1000-450) + 100 (eigen bijdrage) betalen bruto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Is een C-klasse btw niet een beetje te hoog gegrepen voor iemand met 450 euro leasebudget? :') Dat is eerder formaat 208/Fiesta/Focus etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:00
Het eerste wat ik lees is dat je met een leasebudget van €450 een auto probeert te lease die als leaseprijs €1000 heeft. Zit je niet gewoon geheel verkeerd te zoeken?

Ik snap die hoge netto kosten wel, de werkgever gaat gewoon de overschrijding van het leasebudget netto doorbelasten. En ja dan mag je het prive gebruik van die overschrijding weer aftrekken van je bijtelling. Maar alsnog kom je heel hoog uit in de kosten.

Al met al, weet je zeker dat je deze auto wilt leasen met dit budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad, begrijp ik goed dat je overweegt een auto te leasen waarvan de leaseprijs 1000/maand is terwijl je een maxbudget hebt van 450? :X Niet doen!
-
Je zegt niet wat de catalogusprijs van de auto is, daar betaal je de 52% over. Of eigenlijk over 4% a 25% daarvan. Als je bedoelt dat dat resulteert in 1000/maand dan wordt het al een iets ander verhaal maar nog steeds zou ik het niet doen. Ook niet als je de (bruto) 550/maand er van af trekt.

Edit: ah, de topicstart is aangevuld.

[ Voor 10% gewijzigd door F_J_K op 07-05-2015 10:44 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
F_J_K schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:39:
-
Je zegt niet wat de catalogusprijs van de auto is, daar betaal je de 52% over. Of eigenlijk over 4% a 25% daarvan. Als je bedoelt dat dat resulteert in 1000/maand dan wordt het al een iets ander verhaal maar nog steeds zou ik het niet doen. Ook niet als je de (bruto) 550/maand er van af trekt.
Dat zegt ie wel :
De Mercedes C-kllasse met 7% bijtelling op € 62.000.- =

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:48

FreakNL

Well do ya punk?

Sowieso is je leasebudget erg karig, zeker als je bedenkt dat je in de 52% schaal zit. Ik vind dat een vreemde verhouding.

Weet je zeker dat dit klopt?

Bovendien moet je oppassen met die overschrijding van 550, die is (in tegenstelling tot de eigen bijdrage) waarschijnlijk niet aftrekbaar:
Een bijdrage vanwege het rijden met een duurdere auto is dus niet meer automatisch aftrekbaar, tenzij de eigen bijdrage enkel ziet op privégebruik en direct aan de werkgever wordt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
je moet dan dus over 55400 bijtellen, 323 euro per maand + 550 eigen bijdrage = 873 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
418O2 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:42:
je moet dan dus over 55400 bijtellen, 323 euro per maand + 550 eigen bijdrage = 873 euro?
Duur geintje voor een c-klasse :P
PS : Ik zie dat je 22 jaar bent pas, misschien iets minder heftig aan de haal gaan met je lease budget en gewoon iets 'normalers' gaan rijden? :P

[ Voor 23% gewijzigd door DennusB op 07-05-2015 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-07 12:41
Je realiseert je dat jij op deze manier meer betaalt aan je leaseauto dan je baas? Alle eigen bijdragen mag je aftrekken van de bijtelling, dus als jij 550 euro boven budget en 100 euro prive-bijdrage aan de baas betaalt, en je bijtelling is 360, dan betaal je dus niks meer aan bijtelling. Want deze mag niet negatief worden.

Alleen betaal je dus wel 650 euro per maand _netto_ voor een auto die aan het eind van de rit terug gaat naar de leasemaatschappij. Ik weet niet hoeveel kilometer je van plan bent te rijden, maar voor dat bedrag kun je ook zelf een auto op de weg houden. Plus dat je dan waarschijnlijk de leasevergoeding bruto uitgekeerd krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@PhilipsFan,

Je kan er niet zomaar vanuit gaan dat die overschrijding van het leasebudget aftrekbaar is! Die 100 euro eigen bijdrag wellicht wel, maar ook dat moet goed beschreven worden (dat het een eigen bijdrage voor privegebruik is!!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:45:
@PhilipsFan,

Je kan er niet zomaar vanuit gaan dat die overschrijding van het leasebudget aftrekbaar is! Die 100 euro eigen bijdrag wellicht wel, maar ook dat moet goed beschreven worden (dat het een eigen bijdrage voor privegebruik is!!!)
Jawel, dat staat gewoon in de belastingregels! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07 09:12
Ik denk dat het aantal kilometers niet veel zal zijn. 1k lease op een auto van 62k vind ik namelijk ook niet veel...

Krijg het idee dat de auto niet echt essentieel is voor de functie anders was het leasebudget wel wat hoger geweest (zeker als je in de 52% zit).

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-07 16:31
Dus je bent 22 jaar oud, hebt een salaris waarmee je in de 52% schijf valt, maar krijgt een budget van 450 euro. Die verhouding is een beetje scheef.

Maar vervolgens wil je, met die 450 euro, een auto gaan leasen die 1000 euro per maand kost. Je zit in een veel te hoog segment te zoeken, en dat snap ik wel, aangezien je pas 22 bent en droomt van een dikke bak, maar dit is echt geen strak plan. En dan ook echt niet.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

DennusB schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:46:
[...]

Dat is echt niet in beton gegoten!
Bovennormbijdrage
De extra bijdrage die een leaserijder aan de werkgever betaalt wanneer hij het leasebudget overschrijdt, is slechts deels aftrekbaar voor de bijtelling. Namelijk alleen voor zover de bijdrage valt toe te rekenen aan de privékilometers. Tot januari 2006 mocht volgens de Belastingdienst elke eigen bijdrage in mindering worden gebracht op de bijtelling. Ook als de werkgever een hogere eigen bijdrage vraagt van de werknemer omdat hij bijvoorbeeld kiest voor een auto uit een duurdere klasse. Bij een hoger leasebedrag voor een auto uit een duurdere klasse komt thans alleen het bedrag dat de werknemer aan de werkgever betaalt voor het privégebruik in mindering op de bijtelling', aldus een arrest van de Hoge Raad.
Zitten dus best wat haken en ogen aan. Volgens mij (als ik bovenstaande goed lees) moet je dan met je WG afspreken dat het gehele bedrag aangemerkt wordt als eigen bijdrage voor privegebruik. Aangezien de TS echter al 100 euro daarvoor betaald en het verder sowieso compleet uit verhouding is weet ik niet of de BD daarmee akkoord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik denk dat de bdienst daar inderdaad niet intrapt. Behalve als de functie een C-klasse vereist, maar dat blijkt niet uit het leasebudget.
-
Houd ook rekening met eigen bijdragen voor schade. Die gaat komen en zijn, afhankelijk van wat/wanneer, voor jouw rekening (althans, dat gok ik met dit leasebudget).

[ Voor 2% gewijzigd door F_J_K op 07-05-2015 10:53 . Reden: bedrag -> budget ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-07 12:41
FreakNL schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:45:
@PhilipsFan,

Okee, dat was altijd wel zo, maar mijn laatste lease-auto is ook alweer wat jaartjes geleden. Misschien dat ze daar nu wat strenger op zijn geworden.

Wat maakt het uit of de auto essentieel is voor de functie? Dat was hij bij mij ook niet. Het is gewoon een soort arbeidsvoorwaarde om mensen aan te trekken, sommigen zijn daar erg gevoelig voor. Het kostte mij twee leaseauto's om erachter te komen dat bij weinig kilometers een eigen auto goedkoper is. Okee, je hebt wat meer risico want als er iets stuk gaat dan moet je dat zelf betalen, maar netto kun je goedkoper in een eigen auto rijden (of voor hetzelfde geld een veel grotere auto rijden, zoals hier) bij niet al te veel kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik ben bang dat je je leasebudget met de bijtelling verward :) bij auto's leasen heb je (simpel gezegd) de volgende personen:
-Werkgever: stelt budget beschikbaar voor een auto,
-Werknemer: Leased een auto van dat budget,
-Leasemaatschappij: verhuurt als het ware een auto voor dat budget, en in dat budget zit verzekering, wegenbelasting etc.
-Belastingdienst: ziet prive gebruik van een leaseauto als belastbaar, en heft belasting over dit privégebruik bij de werknemer.

In de praktijk zijn er wat meer details, maar waar het om gaat is dat het budget wat je werkgever beschikbaar stelt, bedoelt is om bij een leasemaatschappij een auto te kiezen. En met 450eu kan je iets in het A of B segment leasen, afhankelijk van het aantal kilometers en of dit bedrag inclusief of exclusief brandstof is. Vervolgens komt de belastingdienst, die bij jou aanklopt voor de bijtelling vanwege prive-gebruik van deze auto. Ik denk dat je een Merc C350e niet gaat halen voor die 450 euro, tenzij je zelf 600euro per maand wilt bijbetalen voor je leasebudget én de bijtelling wilt betalen.

Misschien dat we je op een andere manier kunnen helpen: als je bij je werkgever navraagt of die 450 euro voor full operational lease is, en voor hoeveel kilometers per jaar, en of het inclusief of exclusief brandstof is, dan denk ik dat we hier wel een paar leuke auto's kunnen opzoeken voor je :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Maar zelfs als hij het wel kan aftrekken zou ik er niet aan beginnen.

Met dat budget zou ik lekker voor een 14% auto gaan in het C-segment. Een Cactus of 308 of Clio of Auris past beter... Gezien de opmerking van Bart (1k voor een auto van 62k is niet hoog qua leasebedrag dus het aantal contractkm's zal niet al te hoog zijn) kom je dan misschien zelfs wel uit met je leasebudget.. (ik heb zelf een Cactus, 4 jaar/35k tegen 500 euro bruto (ex brandstof)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DennusB schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:46:
[...]
Nee...
Betaalt u een eigen bijdrage voor het privégebruik auto van de werkgever? Dan trekt uw werkgever de eigen bijdrage af van de bijtelling.
http://www.belastingdiens...e_regeling/eigen_bijdrage

Alleen de eigen bijdrage voor het privé gebruik (in dit geval 100 euro) is aftrekbaar. De 550 euro voor overschrijding van het leasebudget zijn dus niet aftrekbaar.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
PhilipsFan schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:54:
[...]

Wat maakt het uit of de auto essentieel is voor de functie?
Dat maakt ook niet uit maar dan moet je niet 550 euro boven je budget gaan leasen :+

Dat gaat echt een vermogen kosten maandelijks en weet de TS wel zeker dat de werkgever dit toestaat? Bij ons mag je bijv. maar een X bedrag (wat dan voor eigen rekening is) boven je budget leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:52
Question Mark schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:56:
[...]

Nee...

[...]

http://www.belastingdiens...e_regeling/eigen_bijdrage

Alleen de eigen bijdrage voor het privé gebruik (in dit geval 100 euro) is aftrekbaar. De 550 euro voor overschrijding van het leasebudget zijn dus niet aftrekbaar.
Ook niet als je aannemelijk kunt maken dat je puur vanwege privé-redenen die hogere bijdrage betaalt?

Edit: Het kost je minimaal € 550,- netto, namelijk je eigen bijdrage. De eigen bijdrage wordt namelijk netto ingehouden. Het kan wel voor een verlaging van je bruto-bijtelling zorgen, maar dat is een verlaging van een extra-netto-effect

[ Voor 16% gewijzigd door rik86 op 07-05-2015 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Laatst online: 10:10
Je leasebudget klinkt wel laag voor iemand in de 52% belastingschijf? Maar je moet wel héél graag Mercedes willen rijden als je bereid bent om 550 euro eigen bijdrage plus je bijtelling maandelijks neer te leggen.. :X

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Om toch even mee te gaan in de vraag van de TS.

Ik doe even een hele simpele bruto-netto calculatie op basis van een bruto maandsalaris van 4300 euro. De TS geeft immers aan in de 52% schaal te zitten. Dat is bijzonder veel voor een 22-jarige, maar okay, we gaan even van de gegeven waarden uit.

Ik laat pensioen en eventuele andere zaken dan even buiten beschouwing.

Ik kom dan op een netto loon van 2887.

Als ik dan daarna een auto toevoeg van 7% X 62k kom ik op een nettoloon van 2713. Dus je netto bijtelling is grofgezegd 174 euro. Dat valt nog mee.

Maar als we dan de andere waarden toevoegen:

100 EB (aftrekbaar)
550 overschrijding (niet aftrekbaar)

Kom je op een netto loon van 2111. Dan kost de auto je dus 2887 - 2111 = 776.

Als je overigens die 550 wel zou kunnen aftrekken (wat dus valt te betwijfelen!) kom je netto op 2237, dan zou de auto je alsnog 2887 - 2237 = 650 kosten, nog steeds een fors bedrag! Je zou een groter verschil verwachten als je die 550 ook mag aftrekken, maar je mag natuurlijk sowieso maar aftrekken tot 361 aangezien de bruto bijtelling van de auto niet hoger is. Dus in het meest gunstige geval mag je de volledige bijtelling aftrekken, maar ik zou er maar vanuitgaan dat je slechts 100 mag aftrekken, en dan kom je dus op het bedrag/kostenpost van 776. (uitgaande van een bruto loon van 4300).

Dit zijn groffe berekeningen, maar ga er maar vanuit dat het zoiets is. Een forse bedrag voor een auto, en in een casus als deze zou ik toch echt kiezen om een wat verstandigere keuze te maken m.b.t. de leaseauto.

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 07-05-2015 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-07 20:56
Interessant. Iemand in de 52% belastingschijf die dit niet zelf kan uitzoeken, en niet zelf hier en daar wat vraagtekens plaatst. Deze post komt een beetje trollerig over. Heb niets meer van aidahmic vernomen in deze thread...

Maar het kan.

De vraag was: wat kost de auto netto gegeven bovenstaande informatie?
FreakNL geeft het antwoord.
Vraag is nog wel hoe ver hij in de 52% schaal zit....

Misschien eerst even een reactie van de poster afwachten voordat men hier tijd en moeite insteekt (wat best leuk kan zijn, maar om andere, persoonlijke, redenen)?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-07 18:33
aidahmic schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:32:
Beste mede Tweakers,

Ik zit in een discussie verwikkeld en ik kom er niet uit :'(

Wellicht kunnen jullie mij hulp bieden ? Ik zit in de 52 % schijf en mag een nieuwe lease auto uitzoeken.

Leasebudget : €450.-
Eigen bijdrage prive gebruik: €100.-
Kosten leaseauto die ik wil: € 1000.-

De Mercedes C-kllasse met 7% bijtelling op € 62.000.-
Aanname: je werkgever heeft een convenant met de belastinginspecteur dat een eigen bijdrage voor normoverschrijding mag worden behandeld gelijk een eigen bijdrage voor privegebruik.

Bijtelling 7% over 62.000 euro = 4340 euro per jaar - eigen bijdrage privegebruik 1200 - eigen bijdrage normoverschrijding = 6600 = minder dan 0 = 0 euro. Je eigen bijdrage overschrijdt de fiscale waarde, dus je hoeft niet bij te tellen.

De netto kosten van je auto bedragen dus 650 euro. Zo simpel als dat :)

Dit soort gevallen zijn fiscaal niet optimaal. De auto heeft te weinig bijtelling om je hele eigen bijdrage te verrekenen. Misschien kun je tijdelijk een stuk salaris inleveren t.b.v. een hoger leasebudget.

[ Voor 10% gewijzigd door t_captain op 07-05-2015 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:45

SeatRider

Hips don't lie

Vergeet ook niet dat als je zelf bijbetaalt voor een duurdere leasebak (in dit geval maar liefst €550 per maand) dat je dat bedrag ook vaak in 1x moet ophoesten voor de resterende leasetermijn als je je baan opzegt. Als dat dan nog 3 jaar is, dan ben je in 1 klap €19800 verder. En dat is niet aftrekbaar :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

De wergever komt trouwens zelf met een bedrag van 490, ik heb het niet nagerekend, maar wellicht gaan zijn ervanuit dat de bijtelling negatief mag zijn. Anders kan ik zo'n bedrag niet verklaren, het gaat je (op basis van de gegevens) minimaal 650 netto kosten, en dat is nog in het gunstigste geval...

Dit soort gevallen zijn fiscaal niet optimaal. De auto heeft te weinig bijtelling om je hele eigen bijdrage te verrekenen. Misschien kun je tijdelijk een stuk salaris inleveren t.b.v. een hoger leasebudget.
Een verstandiger advies zou (IMHO!) zijn om gewoon voor een goedkopere auto te gaan... Maar dat ben ik...

[ Voor 36% gewijzigd door FreakNL op 07-05-2015 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidahmic
Heren,

52% gezien het feit dat het bij ons 60/40 is :) Dus betekend dat 40% van mijn loon bestaat uit bonus.

450 is gewoon het budget binnen de company en dat is voor iedereen die een lease auto mag, dont ask me why maar is op 25.000 gebaseerd.

Wat betreft het "auto" uitzoeken is dit gewoon vrije keus en mag je een Ferrari leasen als je dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
En hoe 'vast' staat die bonus? Als dat variabel is dan zou ik deze auto al helemaal niet leasen. Je weet namelijk zeker dat het elke maand een fortuin kost en daarnaast kan je inkomen dus, er vanuit gaande dat de bonus variabel is, ineens een stuk minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat roept alleen maar meer vragen op!

60/40, minimaal 4300 is in mijn boekje dus zo'n 2600 vast en zo'n 1700/1800 bonus. Hoe "vast" is die bonus? En lijkt het je verstandig om op basis daarvan zo'n auto te leasen?

offtopic:
Ik ben daar bij mijn eerste werkgever (Sogeti, wat boeit het ook) ook "ingetrapt"., variabel loon. Had een normbonus van 50 euro die je vrijwillig kon ophogen door er bruto salaris in te stoppen. Had al maanden achter elkaar 200% (dus 100 euro), dus op een gegeven moment extra geld erin gestopt (150 euro erbij), dus mijn bonus werd 400 per maand. Dat ging ook een tijdje goed, maar daarna kwam er een crisis en had ik al geluk als ik mijn inleg er nog uit had. Uiteindelijk lukte dat zelfs niet meer. Voor de grap heb ik, toen ik wegging bij Sogeti, mijn complete inleg bij elkaar opgeteld (was iets van 12k) en gekeken wat ik er uitgekregen had. Over 7 jaar stond ik 300 in de min. :+. Als ik overigens niet weggegaan stond ik nu nog verder in de min. Benader variabel loon inmiddels dan ook met de nodige scepsis.

[ Voor 66% gewijzigd door FreakNL op 07-05-2015 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
F_J_K schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:53:
Ik denk dat de bdienst daar inderdaad niet intrapt. Behalve als de functie een C-klasse vereist, maar dat blijkt niet uit het leasebudget.
En ook richting soortgelijken: Hoeveel functies precies hebben een C-klasse nodig? Behalve testrijder van een C-klasse auto kan ik geen functies bedenken.

Het is altijd een status/luxe iets. Ik zou het er niet voor over hebben, maar als hij graag zijn geld daaraan wil besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 16:16

ATS

Ik zie even niet hoe je met 60/40 automatisch in 52% zou vallen. Dat is wellicht de voorbelasting over je variabele deel, maar niet wat je onderaan de streep gaat betalen (afhankelijk van je totale loon natuurlijk).

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Scherp ATS, 60/40 is gewoon 100 in mijn boekje!

En dus niet perse meteen 52%, behalve als het variabele deel inderdaad tegen 52% wordt belast.. Het verhaal wordt er alleen maar vager op.

Misschien wil de TS gewoon even uit de doeken doen hoeveel hij vast verdient en hoeveel variabel, maar dat zal wel niet.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 07-05-2015 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidahmic
Ik doe even een rekenvoorbeeld voor jullie:

€ 3000 vast per maand
€ 2000 bonus te behalen per maand ( deze word altijd 52% belast)
Totaal € 5000

Waarbij je er minimaal vanuit moet gaan dat de bonus 10 van de 12 maanden behaald word in de regel....

Hoop dat het voor jullie nu wat helderder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Wat is er mis met die construct? Het vaste deel plus het variabele deel is zeg 65k. En dus in de 52%-schaal. Als het een jaartje slecht gaat met het bedrijf dan wordt het loon opeens 39k. (En dat kan echt gebeuren, zonder dat het leasecontract kan worden stopgezet. Reken bij luxe met je minimum- niet met je maximumsalaris!)
Sissors schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:25:
[...]

En ook richting soortgelijken: Hoeveel functies precies hebben een C-klasse nodig? Behalve testrijder van een C-klasse auto kan ik geen functies bedenken.

Het is altijd een status/luxe iets. Ik zou het er niet voor over hebben, maar als hij graag zijn geld daaraan wil besteden.
C-klasse of vergelijkbaar natuurlijk. Sommige senior sales-achtige functies (en directie) kunnen dat dan best 'vereisen'.

Edit:
aidahmic schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:36:
€ 2000 bonus te behalen per maand ( deze word altijd 52% belast)
Nee. De belasting die je betaalt is wat je na aangifte moet betalen of terugkrijgen. Wat je nu betaalt is niet relevant.

[ Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 07-05-2015 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidahmic
F_J_K schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:36:
Wat is er mis met die construct? Het vaste deel plus het variabele deel is zeg 65k. En dus in de 52%-schaal. Als het een jaartje slecht gaat met het bedrijf dan wordt het loon opeens 39k. (En dat kan echt gebeuren, zonder dat het leasecontract kan worden stopgezet. Reken bij luxe met je minimum- niet met je maximumsalaris!)

[...]

C-klasse of vergelijkbaar natuurlijk. Sommige senior sales-achtige functies (en directie) kunnen dat dan best 'vereisen'.

Edit:

[...]

Nee. De belasting die je betaalt is wat je na aangifte moet betalen of terugkrijgen. Wat je nu betaalt is niet relevant.
Correct eens, maar ga maar uit van 52% :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ah OK, dan is je verwachte salaris dus meer dan 5k want jaarlijks tenminste 57.586 + 12*650 = 65.4k (bij minder valt immers een deel van de aftrekkosten waar je op hoopt op 42%). Dat scheelt.

Houd zoals gezegd echt rekening met minder: zeg 40k en dus 42% belasting v.w.b. het hier relevante deel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidahmic
F_J_K schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:46:
Ah OK, dan is je verwachte salaris dus meer dan 5k want jaarlijks tenminste 57.586 + 12*650 = 65.4k (bij minder valt immers een deel van de aftrekkosten waar je op hoopt op 42%). Dat scheelt.

Houd zoals gezegd echt rekening met minder: zeg 40k en dus 42% belasting v.w.b. het hier relevante deel :)
Juist en er zijn nog een aantal extra bonussen te behalen etc... Dus dat verklaart het, het is namelijk een sales job haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidahmic
Ik heb een rekenvoorbeeld van de accountant:

€ 550 bruto inhouding heeft tot gevolg dat je €286 ( €550 x 52%) minder salaris hebt.

Daarnaast meen 100 euro netto inhouding, deze inhouding mag je in mindering brengen op je bijtelling.

Bijtelilng: € 361
Af: Eigen bidjrage € 100
Totaal bijtelling: € 261

Over 261 betaal je extra loonheffing € 136 ( 261 x 52%)
Dus de auto kost per maand € 286 + €100 + 136 = € 522

Klopt dit ? Want iedereen geeft aan 650 euro hier in dit topic...

[ Voor 5% gewijzigd door aidahmic op 07-05-2015 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het is maar net de vraag of die 550 euro bruto of netto is.... De accountant rekent met bruto, maar ik gok dat dit een netto bedrag is. Het is immers geen bijdrage voor privé gebruik van de auto.

Ongeacht of het nu 500 of 600 euro kost. Wordt het niet veel voordeliger om zelf een auto te gaan rijden icm een km vergoeding?

[ Voor 25% gewijzigd door Question Mark op 07-05-2015 11:56 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidahmic
Question Mark schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:55:
Het is maar net de vraag of die 550 euro bruto of netto is.... De accountant rekent met bruto, maar ik gok dat dit een netto bedrag is. Het is immers geen bijdrage voor privé gebruik van de auto.

[ Voor 9% gewijzigd door aidahmic op 07-05-2015 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidahmic

Ongeacht of het nu 500 of 600 euro kost. Wordt het niet veel voordeliger om zelf een auto te gaan rijden icm een km vergoeding?
Nope vind het prima om 500 euro netto kwijt te zijn voor een auto :) Auto liefhebber :9~ , kan ook een Golf leasen en 300 euro netto kwitj zijn, is een bewuste keus

[ Voor 6% gewijzigd door aidahmic op 07-05-2015 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Maar voor die 500 euro kun je wellicht ook een nog dikkere auto rijden die dan van jezelf is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:20
Question Mark schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:59:
Maar voor die 500 euro kun je wellicht ook een nog dikkere auto rijden die dan van jezelf is...
Maar als je 22 jaar bent, een auto een grotere status symbool heeft, je nog weinig vaste lasten/verantwoordleijkheden hebt, dan is 500 euro per maand misschien geen probleem.

Sommige mensen betalen netto minder aan hun hypotheek per maand, maar dat terzijde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-07 07:16

Tijntje

Hello?!

Houd ook eventueel rekening met extra regels van de werkgever.
Zo is het bij ons dat de maandelijkse overschrijding van het leasebudget direct moet worden betaald in de eerste 6 maanden.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Alvorens een dikke auto te gaan leasen; wat zijn de regels van jouw werkgever als je over een jaar wordt ontslagen of zelf uit dienst wil?

In veel gevallen bestaan er werkgevers-regels dat een bepaald bedrag van de auto in 1x moet worden afgerekend. Denk hierbij aan dat je de extra opties op je auto voor de resterende looptijd van het contract moet afbetalen. Of dat je verplicht bent de auto zelf over te nemen of ervoor moet zorgen dat het lease-contract bij je nieuwe werkgever wordt ondergebracht.

Voorbeeld: je leest een auto voor 4 jaar (48 maanden) en je wil extra leren bekleding van 2000 Euro, grotere velgen van 1000 Euro, mooi navigatiesysteem van 1000 Euro en dan ook nog winterbanden-lease ter waarde van 800 Euro. Toevalligerwijs 4800 Euro bij elkaar. Nou heb je je auto 10 maanden en ga je uit dienst; jouw werkgever wil voor deze luxe opties dus nog 38 maanden geld zien en kan jou verplichten om ineens die 3800 Euro op te hoesten. Let wel: veel werkgevers willen eerst dat geld zien voordat ze de resterende loon/vakantie-betaling aan je geven.

Just saying; staar je vooral niet blind op wat we hier zeggen/vinden maar hou wel rekening met financiele gevolgen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:49

Dido

heforshe

Ik denk dat dat wel bruto is. De werkgever moet 550 euro bijbetalen aan de leasemaatschappij, en kan die 550 euro simpelweg in mindering brengen op het salaris van de TS.

Als de BD vindt dat dat netto zou moeten (du smet privegeld) dan zou het logischerwijze onder privegebruik moeten worden omschreven (en ja, als je meer dan 100% can je leasebudget bijlegt voor je hobby dan is aannemelijk dat je dat ding ook echt aanzienlijk prive gaat gebruiken...)

Anders verlaagt WG gewoon het brutoloon met 550 euro, in ruil voor geen extra bijdrage. Doet de BD weinig tegen. Wel moet je in het geval van bruto-inhouding rekening houden met de gevolgen voor vakantiegeld, eventuele dertiende maand, pensioenopbouw en gevolgen voor eventuele WW. Die zaken worden door werkgevers vaak makkelijk over het hoofd gezien, maar het tikt wel aardig aan.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
aidahmic schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:53:
Ik heb een rekenvoorbeeld van de accountant:

€ 550 bruto inhouding heeft tot gevolg dat je €286 ( €550 x 52%) minder salaris hebt.

Daarnaast meen 100 euro netto inhouding, deze inhouding mag je in mindering brengen op je bijtelling.

Bijtelilng: € 361
Af: Eigen bidjrage € 100
Totaal bijtelling: € 261

Over 261 betaal je extra loonheffing € 136 ( 261 x 52%)
Dus de auto kost per maand € 286 + €100 + 136 = € 522

Klopt dit ? Want iedereen geeft aan 650 euro hier in dit topic...
Het verschil is eenvoudig. De accountant gaat uit dat je belastbaar loon met 550 euro per maand wordt verlaagd, i.p.v. te rekenen met een eigen bijdrage voor de leaseauto.

Fiscaal verschil tussen die twee opties is dat:
- een EB slechts aftrekbaar is van de bijtelling; bijtelling kan niet minder dan 0 worden
- terwijl een salarisverlaging onbeperkt ten laste gaat van je belastbaar inkomen in box 1

In dit geval is de totale eigen bijdrage / loonsverlaging (550 + 100)*12 maanden groter dan de fiscale bijtelling (7%*62k). dat veklaart het verschil.

Tenslotte maakt je accountant misschien nog een rekenfout: heffingskortingen worden tegenwoordig afgebouwd. Het effectieve marginale belastingtarief is daardoor geen 52% maar een paar procent meer. Zie ook t_captain in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt #3", al kunnen de getallen iets zijn aangepast in de politieke besluitvorming van de afgelopen 4 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dido schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 12:30:
[...]
Als de BD vindt dat dat netto zou moeten (du smet privegeld) dan zou het logischerwijze onder privegebruik moeten worden omschreven..)
Waarom? Er zijn twee soorten "extra betalingen":
  1. Een eigen bijdrage voor het privé mogen rijden van de auto van de zaak
  2. Een eigen bijdrage voor het overschrijden van het leasebudget (bovennormbijdrage)
Als je nu kijkt naar wat de regels nu zijn:

Volgens de belastingdienst:
Betaalt u een eigen bijdrage voor het privégebruik auto van de werkgever? Dan trekt uw werkgever de eigen bijdrage af van de bijtelling.
Dit zou betekenen dat enkel bijdrage 1 in aanmerking komt voor het mogen aftrekken.

Uitspraak uit een arrest van de hoge raad:
Uit dit arrest kan niet de conclusie getrokken worden dat de bovennormbijdrage nooit meer aftrekbaar is. Wel moet voor aftrek aan twee voorwaarden zijn voldaan: de bijdrage moet aan de werkgever betaald worden en moet verschuldigd zijn wegens privégebruik.

De rechters oordeelden dat belanghebbende niet aannemelijk heeft gemaakt dat deze laatste bijdrage alleen voor privégebruik was. De conclusie is dan ook dat de bovennormbijdrage alleen aftrekbaar is voor het privégedeelte: oftewel in de verhouding van de privékilometers ten opzichte van het totaal aantal kilometers.
Kortom, het is onder voorwaarden aftrekbaar en dan alleen maar voor het prive gedeelte.

Stel dat Topicstarter 90% van zijn km's zakelijk rijdt, en slechts 10% zijn prive km's, dan mag hij ook slechts 10% van die 550 euro aftrekken van zijn bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:49

Dido

heforshe

Omdat je het anders gewoon bruto kunt doen onder de noemer "minder salaris", waarna de BD er niets meer over te zeggen heeft.

Het heeft geen enkele zin om een regel te maken die stelt dat je overschrijding van het leasebudget van netto geld moet betalen, want dat verhoogt de werkgever gewoon het leasebudget met hetzelfde bedrag waarmee hij het salaris verlaagt.
Stel dat Topicstarter 90% van zijn km's zakelijk rijdt, en slechts 10% zijn prive km's, dan mag hij ook slechts 10% van die 550 euro aftrekken van zijn bijtelling.
Ik vermoed van niet. Het moet in verhouding staan. Dus als werkgever en werknemer allebei 500 euro lappen en werknemer rijdt 50% privekilometers, is de verhouding perfect is is te verdedigen dat hij de volle 500 euro aftrekt als "eigen bijdrage privegebruik".

Als werkgever 1000 en werknemer 500 betaalt, dan zou dat dus bij 33% privekilometers zijn.

Nu is een en ander natuurlijk sowieso niet na te gaan met harde cijfers aangezien een kilometerregistratie alleen verplicht is als je claimt geen privekilometers te rijden.

Als iemand trouwens zo graag een auto wil die het dubbele kost van zijn leasebudget dan hoop ik dat hij er ook een hoop kilometers prive in wil maken :P

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Question Mark schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:18:
[...]

Kortom, het is onder voorwaarden aftrekbaar en dan alleen maar voor het prive gedeelte.
Ik heb hier wel eens eerder over geschreven. De kern is dat je formeel de EB wegens normoverschrijding (550 per maand) moet splitsen in een deel i.r.t. privegebruik en een deel i.r.t. zakelijk gebruik.

Het eerste deel kan als zijnde "EB i.r.t. privegebruik" worden afgetrokken van de bijtelling.

Het tweede deel mag worden opgevat als eigen bijdrage aan een bedrijfsmiddel (zakelijke uitgave); waarmee de deur voor de werkgever open staat om het netto te vergoeden.

Beide delen kunnen dus langs de loon- en inkomstenbelasting.

Omdat in de meeste gevallen de bijtelling groter is dan de eigen bijdrage, is het een beetje loon om oud ijzer. Vandaar dat veel bedrijven een afspraak met de belastinginspecteur hebben om de hele EB als "EB privegebruik" te administreren. In dit geval is die afspraak echter niet zo handig voor TS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Voor het berekenen: http://www.berekenhet.nl/...ing-auto-van-de-zaak.html

Overigens ben ik benieuwd naar je voorwaarden als je uit dienst gaat (zoals MAX3400 ook al zei). Bij veel bedrijven moet je de resterende maanden het deel betalen dat je boven budget zat (dus bv nog 36 maanden x 550 euro (die 100 euro is natuurlijk enkel bij privé gebruik). Nog even bijna 20k aftikken in zo'n geval.

Niet voor niets hebben veel bedrijven een policy dat je maar bedrag x over je budget heen mag. Daarnaast ben ik benieuwd hoe vrij je uiteindelijk bent, als directeur zou ik niet graag een "snotaap" van 22 in een te dikke auto voor die leeftijd zien rijden. Daar is Nederland net iets te Calvinistisch voor.

Overigens wel grappig, je zit in de 52% schaal, dus iets kun je toch goed. Daarnaast, zo'n eenvoudige berekening is dan iets onbegrijpelijks voor je. Onbegrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Via http://www.raet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen kan je vrij nauwkeurig een berekening maken van je netto salaris. Gewoon één keer bereken zonder auto van de zaak en één keer met, pak het verschil in netto inkomen en je weet wat de auto per maand kost.

Op basis van 3000 euro vast inkomen, 2000 euro variabel inkomen en geen mogelijkheid tot aftrek van de 550 euro eigen bijdrage kom je uit op een verschil in netto inkomen van 796 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat (800 netto) is de worst case. Best case (volledige aftrekaarheid EB / salarisverlaging) is vijfhonderdzoveel. Daartussenin (EB aftrekbaar tot aan bijtelling) is 650.

TS moet wel erg veel van de C-klasse houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Laatst online: 00:33
t_captain schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 21:12:
Dat (800 netto) is de worst case. Best case (volledige aftrekaarheid EB / salarisverlaging) is vijfhonderdzoveel. Daartussenin (EB aftrekbaar tot aan bijtelling) is 650.

TS moet wel erg veel van de C-klasse houden :)
Ik denk dat de TS de droom op een C350 Plug-In sowieso moet laten varen, de auto is namelijk al uitverkocht voor dit jaar. Dat wil zeggen: nog wel te bestellen, maar zal geregistreerd en afgeleverd worden in 2016 waardoor de bijtelling alweer naar 15% gaat. Op een fiscale waarde van 62.000 Euro wordt dat al gauw minder interessant :P

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het voordeel is dat je met 15% wel van de discussie af bent. Heeft de auto zoveel bijtelling dat je gewoon de hele EB (100+550) ten laste van de bijtelling kunt brengen. Zijn de netto kosten helder: sik 700 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Voor dat bedrag + km vergoeding zou je toch echt beter prive kunnen rijden lijkt me.

Ik heb ff geen tijd om het door te rekenen, maar ik zie op marktplaats een C-klasse uit 2011 staan, met 56.000 km voor nog geen 24K. Voor 700 euro oer maand zou afschrijving en onderhoud toch wel moeten lukken(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Question Mark schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 08:49:
Voor dat bedrag + km vergoeding zou je toch echt beter prive kunnen rijden lijkt me.

Ik heb ff geen tijd om het door te rekenen, maar ik zie op marktplaats een C-klasse uit 2011 staan, met 56.000 km voor nog geen 24K. Voor 700 euro oer maand zou afschrijving en onderhoud toch wel moeten lukken(?)
+ wegenbelasting + verzekering + verbruik + risico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Denman schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 22:29:
[...]

Ik denk dat de TS de droom op een C350 Plug-In sowieso moet laten varen, de auto is namelijk al uitverkocht voor dit jaar.
Wil niet zeggen dat er mogelijk nog 10 ergens opgeslagen staan bij een dealer of bij een lease-maatschappij en gewoon staan te wachten op een afnemer. Maar inderdaad; blindstaren op een auto die volgend jaar aanzienlijk duurder is/wordt, lijkt me een onhandig idee.
Napo schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 09:12:
[...]

+ wegenbelasting + verzekering + verbruik + risico
Verbruik wordt voornamelijk door de werkgever betaald tegen 19 Eurocent per kilometer. Of je daar winst/verlies op maakt, moet je zelf uitzoeken of geen zwaar rechtervoetje hebben.

Beetje non-argument eigenlijk van je; TS wil wel ergens tussen de 500 en 800 Euro netto in de maand neerleggen voor een auto. Als je voor dat bedrag geen C-klasse kan rijden in NL, dan weet ik niet precies waar het fout gaat.

Mijn vaste lasten aan mijn auto: 85 wegenbelasting/maand, 104 verzekering/maand, 35K km/jaar (waarvan 90% vergoed) in een Mitsubishi X (met een beurt bij elke 8000km). Ja, ik ben al 11 jaar schadevrij maar als je mij 800 Euro in de maand extra geeft, kan ik prive een Audi S8 of GTR rijden voor dat geld.

[ Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 08-05-2015 10:01 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
MAX3400 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 09:40:
[...]
Mijn vaste lasten aan mijn auto: 85 wegenbelasting/maand, 104 verzekering/maand, 35K km/jaar (waarvan 90% vergoed) in een Mitsubishi X (met een beurt bij elke 8000km). Ja, ik ben al 11 jaar schadevrij maar als je mij 800 Euro in de maand extra geeft, kan ik prive een Audi S8 of GTR rijden voor dat geld.
En de afschrijving?

Volgens autoweek voor een nieuwe C350 o.b.v. 15k per jaar:

KOSTEN PER MAAND (4 jaar/15.000 km p.j.)
afschrijving 4 jaar € 671
motorrijtuigenbelasting € 0
verzekering € 150
brandstofkosten € 55
onderhoud € 71
totale kosten € 947
totale kosten per kilometer 75,7 ct/km

Een vergelijkbare auto (nieuw) zal prive dus zeker niet goedkoper zijn, als hij een aantal jaar oud is zou het natuurlijk kunnen. Dat zou verstandig zijn, maar volgens mij zijn we in dit topic niet op zoek naar een verstandige oplossing >:)

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 08-05-2015 10:17 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Daarom keek ik ook al naar een auto die een paar jaartjes oud is. Voor degene die op marktplaats staat valt de berekening volgens mij heel wat gunstiger uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Question Mark schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 10:21:
Daarom keek ik ook al naar een auto die een paar jaartjes oud is. Voor degene die op marktplaats staat valt de berekening volgens mij heel wat gunstiger uit...
Dat zou verstandig zijn, als er toch een verstandige keus gemaakt gaat worden pak dan een mooie audi A3-etron in de lease dan is er ook geen probleem :9

Als iemand zoveel geld over heeft om per se een C350 te rijden vermoed ik dat hij ook per se wil dat hij nieuw is :>

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 08-05-2015 10:29 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07 14:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik denk dat het belangrijk is dat TS zich realiseert dat de belastingregels mbt leaseauto gemakkelijk en zonder overgangstijd kunnen wijzigen. En een auto die nu in de 7%-categorie zit, hoeft dat volgend jaar niet te zitten.

Ook dan bestaat de mogelijkheid dat de extra eigen bijdrage van € 550 niet afgetrokken mag worden van de bijtelling, dus dat de kosten echt drastisch omhoog gaan.

En uiteraard de gevolgen bij uit dienst gaan: die kunnen ook de pan uit rijzen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ardana schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:34:
Ik denk dat het belangrijk is dat TS zich realiseert dat de belastingregels mbt leaseauto gemakkelijk en zonder overgangstijd kunnen wijzigen. En een auto die nu in de 7%-categorie zit, hoeft dat volgend jaar niet te zitten.

Ook dan bestaat de mogelijkheid dat de extra eigen bijdrage van € 550 niet afgetrokken mag worden van de bijtelling, dus dat de kosten echt drastisch omhoog gaan.

En uiteraard de gevolgen bij uit dienst gaan: die kunnen ook de pan uit rijzen.
Dat bijtellingspercentage blijft wel gewoon gedurende je leasecontract gelijk aan wat het bij het afsluiten van het contract was hè ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Tot nu toe heeft de regering de bestaande bijtellingspercentages gerespecteerd. Dan gaat het om de looptijd van de lease-overeenkomst, met ingangsdatum de levering van de auto, en voor de duur van maximaal 5 jaar.

Dat is echter geen keiharde garantie. In 2006 is het universele tarief ineens verhoogd van 22% naar 25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Eens met ardana en t_captain.

De regels zijn op dit moment helder, het moment van afleveren is leidend en zolang je contract loopt blijf je in dezelfde bijtellingscategorie (let wel, ik zeg express categorie, niet percentage).

Volgend jaar gaan alle nieuw te leveren auto's naar (ik meen) 21% en vooralsnog blijven de 0, 7% , 14% , 20% en 25% (ja ze bestaan ;)) schalen gewoon bestaan voor reeds lopende contracten. Ik ga er dan ook vooralsnog vanuit dat ik met mijn (nog dit jaar te leveren Cactus) voorlopig in de 14% schaal blijf. Maar ik heb wel in mijn achterhoofd gehouden dat dit allemaal zeker niet in beton gegoten is, straks hebben we een andere regering en kan alles weer anders zijn. Wie weet gebruiken ze een doeddoener in 2016 of 2017 (bijvoorbeeld: teveel categorieen die door elkaar heen lopen, je hebt straks namelijk 0, 7,14,15,21 en 25) en vegen ze alles op 1 hoop... Je weet nooit....

Ik kan op basis van de Cactus (24k) ook best 21% hebben, of zelfs 25%. Maar bij een auto van 35-40k had ik toch wel even moeten slikken mocht dat gebeuren. Ik heb daar dus bewust rekening mee gehouden, ook het feit dat ik de auto moet overnemen/afkopen als ik wegga heeft overigens meegespeeld in mijn keuze...

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 08-05-2015 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:19

Croga

The Unreasonable Man

Orion84 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:46:
[...]
Dat bijtellingspercentage blijft wel gewoon gedurende je leasecontract gelijk aan wat het bij het afsluiten van het contract was hè ;)
Volgens de huidige regels wel ja. Er is geen enkele garantie dat die regels niet volgende maand verandert worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:58:
Ik kan op basis van de Cactus (24k) ook best 21% hebben, of zelfs 25%. Maar bij een auto van 35-40k had ik toch wel even moeten slikken mocht dat gebeuren. Ik heb daar dus bewust rekening mee gehouden, ook het feit dat ik de auto moet overnemen/afkopen als ik wegga heeft overigens meegespeeld in mijn keuze...
Dan nog... Je hoeft niet bij te tellen he... Gewoon laten staan kan ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

In het geval van TS maakt dat niet veel uit... Dan is zijn eigen bijdrage ook niet meer aftrekbaar, en kost het hem sowieso 550 + 100 euro netto. Eigen bijdrage is immers aftrekbaar van je bijtelling...

[ Voor 16% gewijzigd door Question Mark op 08-05-2015 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 13:37
Loon maakt niet uit voor de BT, wel de belastingschijf waar je in zit.

450 LB + 100 EB en een lease prijs van 1000 per maand is dus 1000 - 450 = 550 + 100 - 650 EB

62k op 7% + 650 EB = € 983,67 per maand netto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nee, de bruto bijtelling is 361 euro per maand (62K 7% /12).

Meer aftrekken dan 361 per maand kan dan niet. Een bijtelling kan immers niet negatief worden. Vergeet niet dat een eigen bijdrage aftrekbaar is van de bijtelling, en geen algemene aftrekpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Orion84 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:46:
[...]
Behalve als je auto gejat wordt en je weer een ander krijgt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 12:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

fredkroket schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 14:42:
[...]

Dan nog... Je hoeft niet bij te tellen he... Gewoon laten staan kan ook prima.
Ja inderdaad. Maar dan moet ik een auto kopen voor erbij, dat lukt me niet voor die 120 euro netto die de cactus mij kost. En ook niet voor 200 euro netto (als hij 25% wordt).

Loos argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-07 16:36

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Dido schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 15:06:
[...]

Omdat je het anders gewoon bruto kunt doen onder de noemer "minder salaris", waarna de BD er niets meer over te zeggen heeft.

Het heeft geen enkele zin om een regel te maken die stelt dat je overschrijding van het leasebudget van netto geld moet betalen, want dat verhoogt de werkgever gewoon het leasebudget met hetzelfde bedrag waarmee hij het salaris verlaagt.

[...]

Ik vermoed van niet. Het moet in verhouding staan. Dus als werkgever en werknemer allebei 500 euro lappen en werknemer rijdt 50% privekilometers, is de verhouding perfect is is te verdedigen dat hij de volle 500 euro aftrekt als "eigen bijdrage privegebruik".

Als werkgever 1000 en werknemer 500 betaalt, dan zou dat dus bij 33% privekilometers zijn.

Nu is een en ander natuurlijk sowieso niet na te gaan met harde cijfers aangezien een kilometerregistratie alleen verplicht is als je claimt geen privekilometers te rijden.

Als iemand trouwens zo graag een auto wil die het dubbele kost van zijn leasebudget dan hoop ik dat hij er ook een hoop kilometers prive in wil maken :P
Wil hier toch even op inhaken:
Met ingang van dit jaar is de Werkkostenregeling voor iedere werkgever verplicht geworden. Kern van deze wet is dat ieder privévoordeel voor werknemers in principe belast is met 80% belasting (te betalen door de werkgever dus). Er zijn uitzonderingen en tevens is er sprake van een belastingvrije voet van 1,2% van de totale fiscale loonsom van het bedrijf.

Als je als werkgever een inhouding doet op het brutosalaris van de werknemer vanwege iets waar hij/zij direct voordeel van heeft, kan de fiscus dit aanmerken als een voordeel voor je werknemer (ik zeg dus niet dat dit per definitie gebeurt) en daarmee telt het mee in de vrije voet van 1,2%. Dat bedrag is redelijk snel bereikt, denk aan fietsregelingen, kerstpakketten, lunch- of andere (ongespecificeerde) onkostenvergoedingen etc. etc.
Dus je werkgever zou dan om TS minder te laten betalen een naheffing krijgen van 80%*(52% van 550 euro) = € 228,80 per maand. Lijkt me sterk dat de werkgever dat ziet zitten, laat staan wanneer het voor meer werknemers gaat gelden.

Nogmaals, ik ken de exacte toepassing van de fiscus en afspraken met de werkgever(s) niet, maar het is absoluut niet zo simpel als 'onder de noemer minder salaris' gooien, daar wordt echt wel doorheen geprikt door de fiscus. En als de werkgever met een salarisverwerker zaken doet, wordt het waarschijnlijk daar al direct afgekapt. Nee, de TS zal die 550 euro toch écht uit zijn netto-salaris moeten betalen!

De rekening wordt dan als volgt:

bijtelling = 7% * 62.000 = 4.340 per jaar = 362 per maand
eigen bijdrage privegebruik = 100 per maand
effectieve bijtelling = 262 per maand
52% belasting hierover = 136 per maand
eigen bijdrage à 100 en extra leasevergoeding à 550 er weer bij op = 786 per maand netto

Moeilijker is 'ie niet. De in de TS genoemde 496 per maand netto komt op mij erg vreemd over. Ik denk dat ze daar dan geen rekening hebben gehouden met die 550 extra leasevergoeding óf dat ze die van het brutosalaris aftrekken. Misschien rekenen ze ook wel met 42%, wie zal het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
80% eindheffing is gunstiger dan 52% loonheffing. Je betaalt namelijk 80% bovenop het netto voordeel (dus netto=100/180 is ongeveer 55%, bij 52% loonheffibg resteert van dezelfde 180 euro voor belastingen minder dan 90 netto).

Overigens vallen auto's van de zaak expliciet buiten WKR. Bijtelling gebeurt o.b.v. cataloguswaarde en niet o.b.v. leasebijdrage van de werkgever). Alleen in buitensporige gevallen wordt gewaardeerd op een prive/zakelijk verdeling van de werkelijke kosten (met daaroverheen een correctie voor zuinige auto's). Voorbeelden zijn mensen die nauwelijks zakelijk rijden (waardoor er geen sprake is van een bedrijfsauto met privégebruik maar d facto een privéauto), extreem veel privékilometers of meerdere auto's van de zaak.

[ Voor 69% gewijzigd door t_captain op 08-05-2015 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-07 16:36

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

t_captain schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 19:51:
80% eindheffing is gunstiger dan 52% loonheffing. Je betaalt namelijk 80% bovenop het netto voordeel (dus netto=100/180 is ongeveer 55%, bij 52% loonheffibg resteert van dezelfde 180 euro voor belastingen minder dan 90 netto).

Overigens vallen auto's van de zaak expliciet buiten WKR. Bijtelling gebeurt o.b.v. cataloguswaarde en niet o.b.v. leasebijdrage van de werkgever). Alleen in buitensporige gevallen wordt gewaardeerd op een prive/zakelijk verdeling van de werkelijke kosten (met daaroverheen een correctie voor zuinige auto's). Voorbeelden zijn mensen die nauwelijks zakelijk rijden (waardoor er geen sprake is van een bedrijfsauto met privégebruik maar d facto een privéauto), extreem veel privékilometers of meerdere auto's van de zaak.
Alleen wordt die 80% door de wg betaald en niet door de wn. Dat zijn dus extra kosten voor de werkgever die hij anders niet zou hebben, dus erg ongewenst lijkt me. Ik zou er als werkgever niet mee akkoord gaan in elk geval!

En je hebt gelijk dat lease buiten de WKR valt, echter ken ik uit de praktijk een voorbeeld waarbij er door de fiscus (horizontaal toezicht, dus veel inhoudelijke afstemming tussen wg en fiscus) wel degelijk naar dit soort constructies gekeken wordt ook al vinden ze hun oorsprong in de lease-hoek zeg maar. Nogmaals, ik zeg niet dat het per se zo is, maar de fiscus kán hier moeilijk gaan doen.
Pagina: 1