HTPC upgrade naar scilent

Pagina: 1
Acties:

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-01 22:19
Ik heb inmidels 1,5 a 2 jaar een HTPC en dat bevalt erg goed. Alleen vind ik dat het systeem (inmiddels) te veel lawaai maakt. Hoe kan ik mijn systeem op een voordelige manier helemaal stil krijgen? Er zijn naar mijn idee meerder manieren:

Huidige situatie:
Processor; Intel Pentium G3220 Boxed
Moederboad; ASRock B85M-HDS
Behuizing; Epsilon EC-HTPC-1
Processorkoeling; Scythe Shuriken Rev. B (33,67 dB, op papier, maar volgens mij is dat na 1,5 jaar gebruik inmiddels veel meer)
Intern Geheugen; Corsair CMV4GX3M2A1333C9
Optische Drive; Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)
Voeding; be quiet! System Power 7 300W (20,7dB)
SSD; Samsung 840 EVO 120GB

Er zijn 2 componenten die lawaai maken, namelijk de voeding en de processor koeler. Daarnaast is er een ander beperking; ik heb de behuizing in een afgesloten tv meubel staan die aan de muur hangt. Hierdoor is er natuurlijk minder 'ruimte' om de warme lucht kwijt te kunnen. Ik zou dit eventueel op kunnen lossen door de componten over te plaatsen naar een kleinere behuizing en deze onder het tv meubel te plaatsen zodat het als nog uit het zicht is, maar wel alle warmte kwijt kan.

Upgrade opties:
1. alles verkopen en een Intel Compute Stick of iets dergelijks aanschaffen (nadeel; geen bluray meer, maar dat gebruik ik nauwelijks)
2. van huidige set up de processorkoeling en eventueel voeding vervangen voor stillere opties. (Of kan ik misschien alleen de ventilator van mijn huidige koeler verwijderen, koelt deze dan nog genoeg?)
3. van huidige set up de naast processorkoeling en eventueel voeding ook de behuizing vervangen voor een compacter exemplaar en dit onder de tv meubel plaatsen voor betere ventilatie.

Welke optie is het beste en hoe kan ik die optie dan het beste uitvoeren? Ik ben benieuwd naar jullie advies!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
is het ook een optie om een grote behuizing te nemen? de reden dat ik het vraag is omdat je bv ook. pricewatch: Nofan CR-95C Copper - Passive kan gebruiken. maar als de 20db als storend is voor je.... je kan eens met speedfan kijken wat de temps doen als je de cpu fan uit zet. een is niet echt een warmte monster. mijn pentium loopt idle(met fan vrijwel uit) op 37. en tijdens het kijken van een film loopt hij op naar 45/50 graden en draait de fan nog steeds vrijwel niet. en als voeding kan je gaan voor bv pricewatch: Super Flower Golden Silent 430 Watt

en als het toch nog te warm is. kan je misschien een kast kopen met betere airflow. veel fans op lage snelheid kunnen als nog vooldoende airflow creëren.

en die intel stick zou ik niet doen. met die hoge piep toon. zou ik eerder voor een fanless Nuc gaan.

/edit eidt.... als voeding moet je natuurlijk lekker een pico psu nemen. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door loki504 op 07-05-2015 12:03 ]

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-01 22:19
Thanks, maar een hogere casing gaat helaas niet passen. Daarnaast vind ik 80euro voor een koeler wel erg veel geld...Misschien dat een NUC dan een betere optie is. Die is lekker compact, dus kan ik dan onder mn tv meubel hangen, maar ik weet of al mijn huidige hardware daar in past en of dat werkt met mijn IR extender en Logitech afstandsbediening...

edit: dan mis ik dus wel mn optische drive...die past er niet in..

[ Voor 9% gewijzigd door Burnd op 07-05-2015 12:35 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
pricewatch: Nofan CR-80EH Copper - Passive deze is iets goedkoper. maar zal niet qua hoogte passen. zou eerst eens met speedfan kijken wat de temp doet als je hem langzamer zet. dit is gratis. en de fan kan je gewoon veranderen.