Doden door blikseminslag

Pagina: 1
Acties:
  • 1.662 views

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
http://nos.nl/artikel/203...n-twee-jonge-vrouwen.html

Het artikel van de dood van de 2 jonge vrouwen als gevolg van een blikseminslag is jullie vast niet ontgaan.
In 1 klap zitten we aan ons jaarlijkse gemiddelde m.b.t. doden als gevolg van een blikseminslag.

Ik vroeg me af wat jullie van deze situatie vinden.

Mijn mening:
Naar ik begrijp zijn de 2 vrouwen gestorven als direct gevolg van de klap van inslag en gelukkig niet door een vallende tak. Ik ga er dan ook van uit dat deze vrouwen dood waren voordat ze in de gaten hadden wat er aan de hand was en vermoedelijk op geen enkele manier hebben geleden. Daarnaast zijn er minder mooie lokaties om aan je eind te komen.

Hoe triest het ook is voor alle nabestaanden, heb ik toch een beetje een Darwin-award gevoel, te meer vanwege de afgegeven weerwaarschuwingen.
Het betreft hier volwassen vrouwen(20) in een ontwikkeld land. En hoewel ik niet bekend ben met de achtergrond van de vrouwen, snap ik oprecht niet dat je met een onweer onder een boom gaat schuilen. Los van de common-sense heb je toch ergens in je jeugd meegekregen dat een boom een bliksemafleider is en dat buiten het gevaar van ontploffende takken op je hoofd krijgen dat de schok van inslag ook al dodelijk kan zijn, zoals hier maar weer eens blijkt.

Nogmaals veel sterkte aan de nabestaanden.
Daarnaast vroeg ik me af of er Tweakers zijn die op eenzelfde manier zouden handelen als deze vrouwen.

*knip*Bold+capslock is nergens voor nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 07-05-2015 11:27 ]

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
Het was een plotselinge en geisoleerde blikseminslag las ik, niets wees erop dat er onweer aankwam ... dus ja, niet te snel oordelen ofzo ...

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

• Tomm13
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Triest. Maar het is niet nodig om ze achteraf zo na te trappen. Hoeveel mensen waren er niet buiten gisteren tijdens een onweersbui op een risicovolle plek? Hoeveel duizenden mensen hebben gisteren niet even in de buurt van een boom geschuild? De boom stond in een park tussen veel andere bomen. Er waren gisteren honderden mensen die in een vergelijkbare situatie waren, maar deze hadden net pech. Ik vind eigenlijk dat deze gesloten mag worden want je weet niets van de situatie. Soms is er een enkele blikseminslag, soms zijn het er veel. Ik vind dit natrappen.

[ Voor 17% gewijzigd door Tomm13 op 07-05-2015 09:19 ]

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:03

Moofnor

King of my castle

Tja, ik weet niet. Zo te lezen waren ze in een park, zoek dan maar eens iets anders dan een boom.
En dan hebben ze net de pech dat ze de verkeerde boom kozen...
Ik zou niet weten wat ik anders in die situatie had gedaan.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-11 09:39
CynicRelief schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 09:18:
Het was een plotselinge en geisoleerde blikseminslag las ik, niets wees erop dat er onweer aankwam ... dus ja, niet te snel oordelen ofzo ...
Dit klopt. Ik was gister voor mijn werk op ons kantoor in Amersfoort. En out-of-the-blue begon het te bliksemen en binnen een paar seconden de donder (onweer was dus al erg dichtbij). Het gerommel wat je normaal hebt als teken dat onweer er aan komt was er gister absoluut niet. Het kan dus zijn dat het bij de eerste bliksemschicht al gedaan was.

Zo niet, dan vind ik het inderdaad niet echt slim om onder een boom te gaan schuilen. Helaas zullen we het antwoord hierop nooit weten.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
En welke discussie wil je hier nu mee in ASP starten? Voor the time being zet ik hem in AZ. Je mag je OP ook wat nuanceren.

Het is goed te begrijpen dat men bij een zware regenbui onder een grote boom wil schuilen. Eigenlijk wees niets op onweer, dus ze zullen er door verrast zijn. Het artikel spreekt ook over meerdere getuigen in het park, dus die hadden eenzelfde lot kunnen ondergaan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dom gezwets van de TS zonder kennis te hebben van de situatie. Misschien wisten ze wel dat een boom risico gaf voor de bliksem maar namen ze die risico? Misschien was het een klein boompje? En je moet eens het voldelpark zien wanneer het onweert en hoeveel mensen er onder bomen staan.

Daarbij het risico dat je verongelukt in het verkeer meen ik vele maler risicovoller dan geraakt worden door een bliksem. Jaarlijks schijnt dat er één of twee doden vallen door bliksem (bron KNMI). Bij verkeersongelukken veel hoger.

Moet ik dan volgens het TS maar niet meedoen aan het verkeer?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-11 14:09
Het komt niet vaak voor, je hebt van die verdwaalde enkele bliksems of die eerst kilometers reizen door het wolkendek voordat ze naar beneden gaan.

Mijn opa was ooit aan het werk op het dak van de oude boerderij.
Het regende niet, het was wel bewolkt en het was maar 1 klap. Gelukkig heeft hij het overleeft.
De bliksem is ingeslagen op de oude TV antenne. Op weg naar beneden heeft een gedeelte de weg gevonden over zijn rug. De kleding die hij droeg was aan stukken gescheurd en heeft een paar weken op een stoel geslapen wegens brandwonden op de rug.

Sindsdien pakt hij het schrikdraad vast met de hand, doet z'n rubberen klomp uit en drukt z'n dikke teen in de aarde om te kijken of er nog genoeg prik op zit.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

eL_Jay schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 09:14:
Hoe triest het ook is voor alle nabestaanden, heb ik toch een beetje een Darwin-award gevoel, te meer vanwege de afgegeven weerwaarschuwingen.
*knuppel in hoenderhok*

En hoeveel waarschuwingen/adviezen omtrent allerlei dagelijkse zaken volg jij altijd op zodat jezelf geen kans maakt op een Darwin-award of een eerder/voortijdig overlijden?

Wat anderen ook al zeggen; dit is een beetje een topic qua natrappen en dient geen enkel nut in AZ, noch als discussie noch als leermoment.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Let ook zeker even op het gegeven dat er geen onweersbui was blijkbaar.
Een blikseminslag uit het niets, dan heb je dus geen waarschuwing dat je onweer kunt verwachten.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ver in mijn achterhoofd ken ik ook de onweers-regeltjes, maar het regent hard en gaat onweren (dit heeft een redelijke impact en is best indrukwekkend) en instinct zegt "ga schuilen".

Er is op dat moment niets wat je zegt "ga lekker midden op een open veld staan".

Dus enigszins snap ik het wel.

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-11 13:12
Dit soort zaken kan je via een Topicreport Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif melden. :)

[ Voor 81% gewijzigd door Señor Sjon op 07-05-2015 11:54 ]

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
...
Het betreft hier volwassen vrouwen(20) in een ontwikkeld land. En hoewel ik niet bekend ben met de achtergrond van de vrouwen, snap ik oprecht niet dat je met een onweer onder een boom gaat schuilen.
...

[mbr]*knip*Bold+capslock is nergens voor nodig.[/]
Laatst stond ik voor ons huis naar een zich ontwikkelende bui te kijken. Toen opeens uit het niets een lichtflits direct gevolgd door een enorme pestklap. Dat was dus een inslag zeer dichtbij zonder enige aanleiding. Ik kon de statische elektriciteit voelen en had oorsuizen daarna. Als ik op dat moment bij een boom in de buurt had gestaan had het best eens anders af kunnen lopen.

onweer is een ongrijpbaar iets en kan je overvallen. Of ik ben ook onderontwikkeld, dat kan. :$

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Marco_Dijk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:25
Ik kan me de vraag die je stelt heel goed voorstellen. Ook ik denk dat iedereen die in Nederland is opgegroeid zich realiseert dat schuilen voor onweer onder een boom niet erg handig is.

Zelf was ik toen het onweer begon net uit Leiden CS gelopen. Het begon keihard te hagelen. Ik pakte direct mijn paraplu en liep verder. Toen uit het niets een keiharde donderslag een hele dikke bliksemstraal die ik door de lucht zag schieten voorbij kwam.

De boodschap: was ik dom door mijn paraplu te pakken? Nee! Want ik had nog geen onweer gehoord of gezien...

Wat als deze vrouwen gewoon schuilden voor de regen/hagel. Waarna die bliksemstraal keihard uithaalde. Ik denk daarom niet dat een Darwin Award op zijn plek is. Ik denk alleen aan een noodlottig toeval de schuld is van dit ongeval.

Sterkte voor de nabestaanden,

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-11 23:26
Daarnaast heb je midden in een park weinig keuze. Je kan op een open plek gaan staan, maar dat is ook niet echt verstandig. Een kleine boom opzoeken naast een serie grote bomen is dan nog niet eens zo'n slecht idee. Als je maar goed klein maakt in ieder geval.
Blijft dat dit hele zaakje natuurlijk enorm vervelend is.

Overigens ben je thuis ook niet altijd veilig. Genoeg gevallen van bolbliksem bekend en zo'n wandelende plasmabol is ook niet echt fijn om tegen je aan te krijgen. Al is de kans om geraakt te worden door een plasmabol waarschijnlijk nog eens vele malen kleiner dan door een rechtstreekse blikseminslag

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:48
De plek waar ze stonden was overigens nog geen 100 meter van het einde van het park.
https://www.google.nl/map...xeb5bde8ec34e6e5e!6m1!1e1

Je ziet rechts onderin het park een huis/villa staan en daar zijn ze vlakbij gevonden. Het is dan nog geen 100 meter om het park uit te gaan. Maar dan moet je dus wel 100 meter lopen onder de bomen door.

Dus als ze wisten dat er onweer aan kwam, dan had je ook nog wel een minuutje onder de bomen door moeten gaan wat dus ook niet helemaal zonder risico is. En was het pas de eerste klap en loop je te schuilen voor regen/hagel dan ben je überhaupt kansloos. Sneu maar hier doe je denk ik niets aan.

Heb zelf ook wel eens gehad dat ik midden in het bos aan het hardlopen ben en dat er een onweersbui overtrekt. Dan moet je er ook maar het beste van maken.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het betreft hier volwassen vrouwen(20) in een ontwikkeld land.
Kruip jij elke keer dat het KNMI met een waarschuwing voor "noodweer" komt in je schuilkelder? Ik niet! Ik heb me nog nooit laten tegenhouden door het weer in Nederland, en ben niet van plan dat te gaan doen.
Er zijn waarschijnlijkere doodsoorzaken dan onweer, waarbij het risico vele malen groter is en waar veel meer mensen aan dood gaan. Er bestaat ook zoiets als "gewoon pech hebben", en dat was hier het geval.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:53

Dido

heforshe

Sowieso, "niet onder een boom schuilen bij onweer" slaat op de eenzame wilg in het weiland! In een bos moet je niet onder de (duidelijk) hoogste boom van het bos gaan staan, maar normaliter is een bos (in dit geval een park) bij uitstek een veilige schuilplek.

De Darwin-awardtoespeling uit de TS is dan ook ongepast, en toont hooguit dat de TS mogelijk zelf niet helemaal goed heeft opgelet toen ze hem uitlegden wat ie wel en niet moest doen bij onweer...

Wat betekent mijn avatar?

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
http://nos.nl/artikel/203...n-twee-jonge-vrouwen.html

Het betreft hier volwassen vrouwen(20) in een ontwikkeld land. En hoewel ik niet bekend ben met de achtergrond van de vrouwen, snap ik oprecht niet dat je met een onweer onder een boom gaat schuilen. Los van de common-sense heb je toch ergens in je jeugd meegekregen dat een boom een bliksemafleider is en dat buiten het gevaar van ontploffende takken op je hoofd krijgen dat de schok van inslag ook al dodelijk kan zijn, zoals hier maar weer eens blijkt.
Je weet toch helemaal niet wat de situatie was? Goede kans dat er regen was en ze gaan schuilen en vervolgens is het de eerste klap waar ze / de boom door geraakt worden.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
De bewoording uit de OP is uiterst onhandig gekozen en de standpunten worden een herhaling van zetten met een ik ook/ik niet gehalte. Vandaar een slotje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.