Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Thuisnetwerk uitbreiden nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

• K1LL3RB33
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 13-08 00:34
Over een aantal weken ga ik van een appartement naar een woonhuis verhuizen.
Hierdoor wil ik mijn thuisnetwerk het liefst met een NAS gaan uitbreiden voor het eenvoudig kunnen streamen van films, muziek, foto's, etc. door het hele huis (op bekabelde en draadloze apparatuur).
Echter ben ik totaal niet bekend met NAS systemen.
Ik heb hier op het forum al wel het een en ander gelezen waarbij gesproken werd over VPN verbindingen gebruiken i.v.m. veiligheid en dat Synology Quickconnect gevoelig kan zijn voor hacken, etc.

Hetgeen waar ik de NAS voor wil gebruiken is alleen voor het lokaal en centraal opslaan van belangrijke bestanden, en het kunnen streamen van multimedia naar verschillende apparaten.
Voor mij is het dus niet belangrijk dat je de NAS van buitenaf kan bereiken (tenzij dit eenvoudig en veilig op te zetten is).

Op dit moment ziet mijn netwerkje er uit zoals op onderstaand plaatje.
Ik maak nu gebruik van een HTPC voor het opslaan van multimedia en voor het afspelen van multimedia naar mijn TV.
Echter staan alle apparaten van onderstaand plaatje op dit moment in de woonkamer van mijn appartement en heb ik dus ook zo een apparaat aangezet wanneer ik iets over het netwerk wil kopiëren.
Straks in het woonhuis heb ik weinig zin om op en neer te moeten lopen om een apparaat aan te moeten zetten om iets te kunnen kopiëren.
In deze HTPC zitten 2 Western Digital Green HDD's van 2Tb in RAID 1.

Nu leek het mij handig om een NAS toe te voegen, daar de WD HDD's van 2Tb per stuk in te zetten en dan van de HTPC af te zijn.
Alleen heb ik dan de volgende vragen:

1) Op welke plek in het netwerk moet ik dan de NAS toevoegen zodat bekabelde en draadloze apparaten de NAS kunnen bereiken?
2) Hoe kan je streamen van NAS naar TV (is geen smart TV) wanneer de HTPC ontbreekt? En hoe krijg ik het geluid over mijn Denon afgespeeld wanneer de HTPC er tussenuit valt?
3) Wat voor NAS zou voor mijn doeleinde geschikt zijn? (heb naar Synology gekeken maar die zijn nog best duur)

Daarnaast staat mijn Netgear router op dit moment ook in de huiskamer tussen alle andere apparaten die er draadloos aan gekoppeld zitten.
In het woonhuis wil ik de router, samen met de NAS, het liefst in de meterkast hebben.

4) Maar welke oplossing kan ik kiezen wanneer Netgear router signaal te zwak is vanuit de meterkast?

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21:10

M2M

medicijnman

1) de nas plaatsen achter de router
2) niet... je hebt een afspeelapparaat nodig. HTPC, android usb stick of zo'n google tv dingetje oid
3) elke moderne nas is geschikt
4) extra accesspoint plaatsen (bekabeld) of wifi repeater. Bij voorkeur op 5GHz als de buurt te druk bezet is met wifi signalen. Als je dezelfde wifinaam gebruikt op een ander kanaal zal je wifiapparatuur automatisch switchen naar het sterkste signaal.

-_-

• MJanzn
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 26-08 01:02
Beetje zonde om een ac-router in een meterkast te zetten. Zeker de 5ghz gaat er onder lijden.
Waar komt het Ziigo modem? Door de routers evt over de verdiepingen te verdelen krijg je een betere dekking.
Kies een NAS die plex ondersteund.

• K1LL3RB33
Ik had het idee om de Ziggo modem ook in de meterkast te zetten want daar gebruik ik de router eigenlijk niet van.
Eigenlijk nooit bij stil gestaan dat ik die router natuurlijk ook in kan schakelen en dan de Netgear router als AP in kan stellen.

Zou het dan bijv. een goed idee zijn om de modem in de meterkast te hangen met de router ingeschakeld voor 2,4Ghz WiFi en de Netgear router bijv. boven (centraal) te plaatsen ingesteld als AP met 2,4 en 5Ghz WiFi?

Is er dan ook nog een voorkeur voor het te gebruiken type kabel tussen modem en router (Cat5e vs 6)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23:55
Het beste idee heb je zelf al gevonden.
Zet die ziggo in als router/wifi en plaats die netgear op de eerste verdieping als AP. Veel meer dekking
Er is hier een uitgebreid topic hoe dat moet.

Als je nieuwe kabel trekt kun je het beste Cat6 nemen, maar als je meerdere kabels in een buis moet trekken is cat5e net iets dunner.
Beiden zijn geschikt voor GB netwerken, maar cat6 kan ook 10Gb aan en is dus meer toekomst gericht.

Wat betreft je Nas is het wel zo dat een Synology wat duurder is maar zijn meerwaarde echt wel bewijst met z'n veel betere besturingsoftware (DSM), extra gratis software en heel veel gratis third partie software.

Afspelen vanaf een Nas is niet mogelijk als je geen smart TV hebt, neem een eenvoudig mediaplayer zonder harddisk zoals bijvoorbeeld een mede8er (klein doosje, niet al te duur).
Ook met een smart TV blijft het behelepen want dat gaat via het dlna protocol wat veel gebreken kent.

Plex is al helemaal onzin, want ook daar heb je een smart TV voor nodig en ook nog een NAS met een zware intel CPU.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johanl79
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 17-07 07:20
Plex i.c.m. een Chromecast is prima te doen hoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
Plex met chromecast speelt een aantal formaten goed af, maar als er iets tussen zit dat niet zonder trancoden afgespeelt kan worden dan heb je in je NAS een heel zware cpu (voor Nas begrippen) nodig om die trancoding realtime te kunnen doen.

Chromecast werkt ook via DLNA en ondersteund maar een beperkt aantal formaten.

Bespaar je die ellende en koop een mediaplayer die gewoon alles hardwarematig aan kan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22:38
Ik zou de Ziggo modem in bridge mode houden, de Nighthawk gaat je betere NAT performance en beheer geven dan de Ziggo CPE.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
Onzin die ziggo router is geschikt voor de snelheid van je internet abonnement dus kan hij dat ook Natten.
Dat die Netgear misschien nog meer aan zou kunnen is uiteraard van geen enkel belang, je internet is toch niet sneller.

Alleen als je speciale dingen wil kan die Netgear meer mogelijkheden bieden, maar als je die zou willen weet je dat zelf ook wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tomdabom
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 28-09 09:55
johnkeates schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 13:09:
Ik zou de Ziggo modem in bridge mode houden, de Nighthawk gaat je betere NAT performance en beheer geven dan de Ziggo CPE.
Exact dit, die troep die ze leveren bij Ziggo moet je gelijk in bridge modus laten zetten.

http://valid.canardpc.com/z5h6en - 5GHz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tomdabom
johanl79 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:25:
Plex i.c.m. een Chromecast is prima te doen hoor.
Hier ben ik het compleet mee eens, deze oplossing is nog eens goedkoop ook.
Beetje Synology van tegenwoordig kan dat makkelijk aan.

[Voor 9% gewijzigd door tomdabom op 08-05-2015 15:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14:09

FikkieHo

Wokmaster

tomdabom schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 15:21:
[...]

Hier ben ik het compleet mee eens, deze oplossing is nog eens goedkoop ook.
Beetje Synology van tegenwoordig kan dat makkelijk aan.
Niet mee eens. Met uitzondering van een select aantal Synology NASsen, zijn de syno's niet sterk genoeg voor transcoding van 1080p materiaal. Ook met de goede video/audio formaten zal er in veel gevallen getranscode moeten worden (onder andere wanneer er subtitles in zitten). Dit heeft te maken hoe Plex omgaat met de syno. Je zal op internet genoeg topics vinden dat mensen vaak op 99% CPU gebruik zitten icm met chromecast. Ook is het zo dat er een bandwidth limiet zit op de Chromecast.

Ik heb zelf een DS415play welke zogenaamd geschikt voor chromecast is, maar als je eenmaal 1080p mkv's pakt, dan kom je al snel in de problemen met plex. DS video, welke synology zelf levert, geeft beter resultaat maar ook niet altijd optimaal.

Het beste is gewoon een smartTV die standaard de plex app kan installeren en dus ook genoeg power heeft om te transcoden. Scheelt je enorm veel gedoe.

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tomdabom
FikkieHo schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 15:30:
[...]

Niet mee eens. Met uitzondering van een select aantal Synology NASsen, zijn de syno's niet sterk genoeg voor transcoding van 1080p materiaal. Ook met de goede video/audio formaten zal er in veel gevallen getranscode moeten worden (onder andere wanneer er subtitles in zitten). Dit heeft te maken hoe Plex omgaat met de syno. Je zal op internet genoeg topics vinden dat mensen vaak op 99% CPU gebruik zitten icm met chromecast. Ook is het zo dat er een bandwidth limiet zit op de Chromecast.

Ik heb zelf een DS415play welke zogenaamd geschikt voor chromecast is, maar als je eenmaal 1080p mkv's pakt, dan kom je al snel in de problemen met plex. DS video, welke synology zelf levert, geeft beter resultaat maar ook niet altijd optimaal.

Het beste is gewoon een smartTV die standaard de plex app kan installeren en dus ook genoeg power heeft om te transcoden. Scheelt je enorm veel gedoe.
Bouw een Xpenology bak en je bent klaar. Dat limiet op de Chromecast kun je gewoon aanpassen door een aparte config te maken. Heb ik tenminste gedaan op m'n Windows Server bak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
Tja je neemt een NAS omdat je die 7x24 aan wilt hebben staan en dan wil je geen zware intel bak die de stroomrekening de pan uit laat vliegen.

Elke watt die 7x24 uur aan hebt staan kost je 2 euro per jaar.
Zo'n intel bak trek zelfs in rust al gauw 100 watt, wat je dus per jaar zo'n 200 euro kost.
Kun je al gauw een mediaplayer van kopen (en niet zo'n chromecast speeltje) die alles afspeelt en in standby een paar honder milliwatt verbruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14:09

FikkieHo

Wokmaster

Klopt, maar dan heb je het dan ook niet meer over een kant-en-klare Synology NAS ;) En ik neem aan dat de meeste huis/tuin gebruikers niet hun chromecast zover aanpassen.

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tomdabom
Ben(V) schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 15:37:
Tja je neemt een NAS omdat je die 7x24 aan wilt hebben staan en dan wil je geen zware intel bak die de stroomrekening de pan uit laat vliegen.

Zo'n intel bak trek zelfs in rust al gauw 100 watt, wat je dus per jaar zo'n 200 euro kost.
Kun je al gauw een mediaplayer van kopen (en niet zo'n chromecast speeltje) die alles afspeelt en in standby een paar honder milliwatt verbruikt.
Tegenwoordig is een Intel bak met een celeron ook zeer zuinig. Ik snap je punt, maar dit blijft wel Tweakers.net ;)

Tevens snap ik niet waarom je een Chromecast naar beneden haalt, ding kost maar 35 euro, zoek daar maar eens een zelfde soort mediaspeler met dezelfde functies voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
Ik haal chromecast helemaal niet naar beneden en is echt heel veel waar voor z'n geld.
Echter als het op gemak en lekker alles kunnen afspelen haalt hij het niet bij een fatsoenlijke mediaplayer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• K1LL3RB33
WiFi
Ok, als ik het goed begrijp dat zou het voor wat betreft WiFi setup het beste zijn om router/wifi in te schakelen op router, mijn Netgear als AP in te stellen en op de eerste verdieping te plaatsen.
Ik heb even in de settings van mijn Ziggo Cisco modem gekeken maar daar leek het op dat je alleen kon kiezen tot 2,4Ghz of 5Ghz en niet beide tegelijk uit kon zonden, bij die Netgear kan dat wel.
Zie ik iets over het hoofd in de modem?

Klopt het ook dat het dan het beste is om de router en AP dezelfde SSID en wifi wachtwoord te geven maar ze enkel op verschillende (minder bezette) kanalen te laten uitzenden?

NAS
Als ik het goed begrepen heb dan zou ik de NAS achter de modem/router moeten hangen waardoor deze door alle apparaten toegankelijk zou moeten zijn, ook degene die met de Netgear AP verbonden zijn?
Daarnaast vroeg ik me af of jullie nog een ander advies hebben voor een merk NAS, naast Synology aangezien die best prijzig zijn of zijn dit soort bedragen gewoon gemiddeld voor een goede NAS?
Klopt het ook dat je op een NAS gebruik kan maken SabNZB, Couchpatato, etc.?

Tot slot vroeg ik me af of je met zo'n Mede8er vrijwel nooit problemen hebt met het afspelen van video en audio material?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tomdabom
K1LL3RB33 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 23:53:
WiFi
Ok, als ik het goed begrijp dat zou het voor wat betreft WiFi setup het beste zijn om router/wifi in te schakelen op router, mijn Netgear als AP in te stellen en op de eerste verdieping te plaatsen.
Ik heb even in de settings van mijn Ziggo Cisco modem gekeken maar daar leek het op dat je alleen kon kiezen tot 2,4Ghz of 5Ghz en niet beide tegelijk uit kon zonden, bij die Netgear kan dat wel.
Zie ik iets over het hoofd in de modem?

Klopt het ook dat het dan het beste is om de router en AP dezelfde SSID en wifi wachtwoord te geven maar ze enkel op verschillende (minder bezette) kanalen te laten uitzenden?

NAS
Als ik het goed begrepen heb dan zou ik de NAS achter de modem/router moeten hangen waardoor deze door alle apparaten toegankelijk zou moeten zijn, ook degene die met de Netgear AP verbonden zijn?
Daarnaast vroeg ik me af of jullie nog een ander advies hebben voor een merk NAS, naast Synology aangezien die best prijzig zijn of zijn dit soort bedragen gewoon gemiddeld voor een goede NAS?
Klopt het ook dat je op een NAS gebruik kan maken SabNZB, Couchpatato, etc.?

Tot slot vroeg ik me af of je met zo'n Mede8er vrijwel nooit problemen hebt met het afspelen van video en audio material?
WiFi:
Helemaal correct, waarschijnlijk is het Ziggo modem niet dual-band en heb je dus alleen de optie om hem op 2,4 of 5Ghz te zetten. SSID en WW hetzelfde maken en inderdaad kanalen veranderen.

NAS:
Dit is correct, je hebt naast Synology ook QNAP maar de prijzen liggen voor een 2-bay gewoon rond de 300 euro. Je kunt ook gebruik maken van SAB en CP maar verwacht niet te veel performance. Voordeel van een Synology is dat er een enorme community achter zit en dat het ontzettend gebruiksvriendelijk is.
Eigenlijk zit je met beide merken wel goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
Een mede8er speelt alles af zonder problemen behalve iets waar een H.265(a.k.a. HEVC) codec voor nodig is.
Zelfs iso images heeft hij geen problemen mee.
Hij speelt af vanaf een netwerk share dus nauwelijks een belasting voor een NAS.

Voor 80 euro heb je al een med400xs.
http://mede8er.eu/nl/index.php?d=400x2s

Als je ook 3D wilt hebben zul je voor de med600x3D kunnen gaan die je vanaf 140 euro kunt krijgen.

[Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 12-05-2015 10:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:16

Croga

The Unreasonable Man

Ben(V) schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 15:37:
Seriously? In rust 100 watt? In de jaren 80 mischien. Tegenwoordig zit je dichter bij de 10 watt in rust en als je een beetje oplet zelfs eerder op 5 watt.
Overigens geld hetzelfe voor een beetje fatsoenlijke mediaplayer. Niet zo raar ook; dat zijn gewoon PCs. Het verschil is absoluut minimaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
Tja ga maar eens meten dan.
En een mediaplayer is helemaal niet een pc, die zijn opgebouwd met alleen maar een chip en wat ram en
Bijvoorbeeld een realtek 1185 en trekken in standby mode maar enkele honderden milliwatts.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 21:07
Waarom neem je als mediaplayer geen Raspberry Pi2 met Kodi, (kost je met toebehoren ~50 euro)

Speelt bijna alles af en gebruikt bijna geen stroom.

Heeft echter geen netflix ed dus daar zou je een andere oplossing voor moeten zoeken

android since G1.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tomdabom
coredalae schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 12:01:
Waarom neem je als mediaplayer geen Raspberry Pi2 met Kodi, (kost je met toebehoren ~50 euro)

Speelt bijna alles af en gebruikt bijna geen stroom.

Heeft echter geen netflix ed dus daar zou je een andere oplossing voor moeten zoeken
Waardoor je gewoon weer bij een Chromecast met een zelfbouw Xpenology nas uitkomt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
tomdabom schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 20:11:
Tegenwoordig is een Intel bak met een celeron ook zeer zuinig. Ik snap je punt, maar dit blijft wel Tweakers.net ;)
Een i3/5/7 is idle ook best zuinig..
Croga schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 10:37:
[...]

Seriously? In rust 100 watt? In de jaren 80 mischien. Tegenwoordig zit je dichter bij de 10 watt in rust en als je een beetje oplet zelfs eerder op 5 watt.
Zo zuinig zijn Intel systemen ook weer niet. Minder dan 20W is het niet.
K1LL3RB33 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 00:42:
Nu leek het mij handig om een NAS toe te voegen, daar de WD HDD's van 2Tb per stuk in te zetten en dan van de HTPC af te zijn.
Waarom wil je van je HTPC af? En waarom wil je de router in de meterkast?
Een NAS/HTPC combi lijkt mij de beste oplossing.

[Voor 63% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-05-2015 13:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Squixx
tomdabom schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 13:04:
[...]

Waardoor je gewoon weer bij een Chromecast met een zelfbouw Xpenology nas uitkomt.
Het is de vraag waar je meer geld aan uit wil geven, of je koopt een nas met een dikkere cpu voor transcoding (+x euros) of je koopt 2 afspeel devices (+x euros)

Net wat je zelf prettiger vind/hoeveel tv's je wilt aansturen

Ik moet eerlijk zijn ik gebruik altijd Kodi en heb al tijden geen Plex gebruikt dus geen idee hoe goed dat tegenwoordig werkt.

android since G1.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tomdabom
coredalae schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 16:30:
[...]

Het is de vraag waar je meer geld aan uit wil geven, of je koopt een nas met een dikkere cpu voor transcoding (+x euros) of je koopt 2 afspeel devices (+x euros)

Net wat je zelf prettiger vind/hoeveel tv's je wilt aansturen

Ik moet eerlijk zijn ik gebruik altijd Kodi en heb al tijden geen Plex gebruikt dus geen idee hoe goed dat tegenwoordig werkt.
Dat is inderdaad de afweging die je moet maken. Beide goede oplossingen naar mijn mening.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Squixx
Wat trouwens ook nog de moeite is om te noemen:
Check even hoe druk je wifi spectrum is. Als t erg druk is kan je stabiel over wifi streamen namelijk wel vergeten. Een oplossing met kabel is dan prettiger.

Is je nieuwe huisje in niemandsland dan kan wifi natuurlijk prima uit :)

android since G1.

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True