Mijn router is dood? Nieuwe router advies?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asakir
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-10-2023
Goeieavond allemaal,

Ik heb hier een Cisco EPC3212 kabelmodem liggen met Cisco Linksys WRT54g2 router. Ik heb jaren lang geen problemen gehad met deze 2 apparaten en ze waren perfect. Totdat gisteren door een heftige storm/blikseminslag uit het niets stroom is uitgevallen waardoor de router opeens een 'brandgeur' kreeg. Na stroom opnieuw aangezet te hebben, wilde de router helemaal niet opstarten (de modem werkt nog prima). Ik kwam erachter dat de adapter dus dood was, maar zo dus ook de router zover ik mijn vermoeden heb. (met een ander adapter start ie wel, maar geen bereik of kan het niet 'pingen'?)

Ik heb nu geen Default gateway, nada niks. Ziggo heeft mij aanbevolen om een wi-fi modem aan te nemen maar ik ken deze wi-fi modem zeer goed en vind het duizend keer niks. (De Cisco EPC3928)

Kan iemand asjeblieft mij adviseren welke soortgelijke router als WRT54g2 nog bestaan en dus ook de kabelmodem ondersteunt. (Ja ben nog ouderwets maar ik ben hiermee al tevreden). Ik wil geen miskoop of spijt krijgen omdat ik geringe kennis heb over routers. Ik hoop op snelle antwoorden, omdat ik nu dus zonder internet zit! (met een modem kan je blijkbaar niet internetten op de computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Draaide je er DD-WRT op (of iets anders aan aangepaste firmware)? Of gewoon alles stock en was dat prima? Dan kan je in principe elke router halen die in je budget? past, trager zal het niet zijn, hooguit sneller, maar kom zelf ook met een aantal ideeen ;)

[ Voor 71% gewijzigd door RGAT op 06-05-2015 23:45 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asakir
RGAT schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 23:45:
Draaide je er DD-WRT op (of iets anders aan aangepaste firmware)? Of gewoon alles stock en was dat prima? Dan kan je in principe elke router halen die in je budget? past, trager zal het niet zijn, hooguit sneller, maar kom zelf ook met een aantal ideeen ;)
Nee, er draaide geen aangepaste firmware of DD-WRT. Alles was gewoon stock en voor mij was dat prima.

Op zich maakt mij niet uit welke router, want ik heb begrepen dat het compatibel moet zijn met de modem. (Iemand vertelde mij dat de huidige moderne routers de oudere niet aan kunnen? Weet niet of dat klopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electric Brainz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-07 19:24
Welk budget heb je voor de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asakir
Voor de router hou ik mijn budget minimaal tot 60 euro. (Ik weet half ook niet wat mijn internet snelheid was, ik geloof 50 Mbps). Als het maar een simpele router is zoals de WRT54g2 dat was en sowieso is Wi-Fi ook belangrijk als tie maar niet uitvalt wat ik dus nooit had met de WRT54g2. (en ruime ontvangst binnen het hele huis is ook belangrijk)

Op dit moment zit ik te kijken op MediaMarkt met ruime keuze, echter bepaalde routers hebben zo te zien niet ruime Wi-Fi codering?

[ Voor 4% gewijzigd door Asakir op 07-05-2015 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ik heb zelf de pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND gekocht bij de mediamarkt.
Goede,stabiele router welke B,G en N wifi ondersteund. Geen 5.0 GHz ondersteuning maar dat vindt ik persoonlijk niet zo belangrijk.
Ontvangst is erg goed met deze router.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:22
Ik kwam van een WRT54GL met Tomato en dat was erg stabiel. Had echter ook behoefte aan 5Ghz netwerk, dus heb nu een pricewatch: TP-Link TL-WDR3600 draaien. Wel met OpenWRT trouwens, de standaard software was ik niet heel erg van gecharmeerd.

In m'n review gebruikte ik hem alleen als accespoint, maar inmiddels heeft hij ook de taak als router op zich genomen en dat werkt eigenlijk supergoed en nog geen rare uitvallers of traagheid ofzo gemerkt. Voordeel van OpenWRT is dat je de zendsterkte ook omhoog kan schroeven. Ik heb hem niet extreem verhoogd, volgens mij 2 stapjes (nog steeds in het legale gebied iig). Zorgt wel voor een stuk beter bereik t.o.v. de standaard firmware waarin de radio een stuk minder hard zend.

De hierboven genoemde 1043ND zou ik niet meer kopen. Is al een router uit 2010 en allang voorbijgestreefd door de WDR3600 (die ook niet de nieuwste meer is, je hebt ook de Archer serie van TP-Link, maar die zijn duuuur).

En 5Ghz wil je toch wel graag hebben, onlangs nog gelezen dat de 2,4Ghz eigenlijk teveel wordt gebruikt en daardoor slecht functioneert op veel plekken. De 5Ghz is nog vrij rustig, al zenden veel Ziggo modems ook al standaard een 5Ghz netwerk uit ;w

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 07-05-2015 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asakir
Humma Kavula schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 00:13:
Ik heb zelf de pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND gekocht bij de mediamarkt.
Goede,stabiele router welke B,G en N wifi ondersteund. Geen 5.0 GHz ondersteuning maar dat vindt ik persoonlijk niet zo belangrijk.
Ontvangst is erg goed met deze router.
Ja, die zag ik net ook langs voorbij komen en wekte mij interesse op.
ThinkPadd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 00:14:
Ik kwam van een WRT54GL met Tomato en dat was erg stabiel. Had echter ook behoefte aan 5Ghz netwerk, dus heb nu een pricewatch: TP-Link TL-WDR3600 draaien. Wel met OpenWRT trouwens, de standaard software was ik niet heel erg van gecharmeerd.

In m'n review gebruikte ik hem alleen als accespoint, maar inmiddels heeft hij ook de taak als router op zich genomen en dat werkt eigenlijk supergoed en nog geen rare uitvallers of traagheid ofzo gemerkt.

De hierboven genoemde 1043ND zou ik niet meer kopen. Is al een router uit 2010 en allang voorbijgestreefd door de WDR3600 (die ook niet de nieuwste meer is, je hebt ook de Archer serie van TP-Link, maar die zijn duuuur).
Maakt dat zich wel uit hoe verre oud ze zijn? Oh ik lees het nu. Dus ik moet eigenlijk een 5,0gHz router hebben. [Trouwens, is het juist aanbevolen om een ingebouwde router in modem of gewoon nog oldskool houden bij 2 losse apparaten]?

[ Voor 8% gewijzigd door Asakir op 07-05-2015 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Die 5GHz is leuk maar lang niet al je apparatuur werkt daar op ;), ik noem mijn Plugwise Smile maar als voorbeeld en net wat al genoemd is, ook 5 GHz is binnenkort vol ( en sowieso al slechter bereik )

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asakir
Als ik maar de volgende 4 jaar nog mee kan, dan ben ik tevreden. Op zich maakt mij dus voor nu niet uit wat het is.

Mijn eisen zijn dan ook:

- Goede Wi-Fi ontvangst gehele huis voor smartphones, tablets en dergelijke.
- 'Ruime' instellingen qua beveiliging
- Makkelijk in te stellen.
- Compatibel zijn met de huidige Cisco modem.
- En natuurlijk weer kunnen internetten achter de computer.
- Owja en ik heb een hele oude kabelprinter HP.

[ Voor 13% gewijzigd door Asakir op 07-05-2015 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:22
Humma Kavula schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 00:21:
Die 5GHz is leuk maar lang niet al je apparatuur werkt daar op ;), ik noem mijn Plugwise Smile maar als voorbeeld en net wat al genoemd is, ook 5 GHz is binnenkort vol ( en sowieso al slechter bereik )
Je weet dat een moderne router meestal 2 netwerken heeft? 2,4Ghz en 5Ghz. Als dus niet al je apparatuur op 5Ghz werkt dan geeft dat niet, dan heb je 2,4Ghz nog achter de hand. Voor de apparaten die het wel ondersteunen scheelt het echter wel flink qua snelheid (in positieve zin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asakir
Ik word er ook niet wijs van op de webshop van MM. Misschien heeft de winkel zelf ruime keuze.

Dus ik moet toch voor de 5 gigahertz gaan? [Wat houdt dat eigenlijk in?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

ThinkPadd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 00:34:
Je weet dat een moderne router meestal 2 netwerken heeft?
Dat haalde ik zo niet uit de tweakers specs en jou review dus wist niet dat het ook voor dit modem geld.
ThinkPadd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 00:34:
Voor de apparaten die het wel ondersteunen scheelt het echter wel flink qua snelheid (in positieve zin).
Snelheid ja maar stabiliteit nee, er was volgens wifi analyzer geen enkele andere 5GHz acces in de buurt maar ik vond het bereik en stabiliteit echt tegenvallen. ( getest met cisco router, weet even niet welke en binnen en buitenshuis getest; max 5 meter vanaf router hemelsbreed)
Ik heb stabieler ontvangst met mijn huidige tp-link. WRT54 ook gehad en die was ook stabiel.
Asakir schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 00:47:
Dus ik moet toch voor de 5 gigahertz gaan? [Wat houdt dat eigenlijk in?]
Simpel gezegd: Sneller Wifi internet, minder bereik en je tablet/smartphone/tv/insert any moet het technisch aan kunnen wil je het gebruiken. Je kan de router van Thinkpad pakken als je dat wil, TP-Link is een goede fabrikant, en dan heb je 2,4 en 5 GHz. Via Wehkamp lekker goedkoop.

[ Voor 0% gewijzigd door Humma Kavula op 07-05-2015 00:59 . Reden: Meters typo ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asakir
Humma Kavula schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 00:56:
[...]

Dat haalde ik zo niet uit de tweakers specs en jou review dus wist niet dat het ook voor dit modem geld.

[...]

Snelheid ja maar stabiliteit nee, er was volgens wifi analyzer geen enkele andere 5GHz acces in de buurt maar ik vond het bereik en stabiliteit echt tegenvallen. ( getest met cisco router, weet even niet welke en binnen en buitenshuis getest; max 5 meter vanaf router hemelsbreed)
Ik heb stabieler ontvangst met mijn huidige tp-link. WRT54 ook gehad en die was ook stabiel.

[...]

Simpel gezegd: Sneller Wifi internet, minder bereik en je tablet/smartphone/tv/insert any moet het technisch aan kunnen wil je het gebruiken. Je kan de router van Thinkpad pakken als je dat wil, TP-Link is een goede fabrikant, en dan heb je 2,4 en 5 GHz. Via Wehkamp lekker goedkoop.
http://www.mediamarkt.nl/...7,1555269.html?langId=-11 [Veels te duur denk ik]

Of deze zoals boven werd aangegeven:

http://www.wehkamp.nl/Win...O-lz86crsUCFdMatAodfRMAFw

[oh wauw, als ik de reviews zo lees is het een toppertje] Zal ik dan toch voor deze TP Link gaan of voor de 1043ND?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:14
De WDR3600 is inderdaad een prima stabiele router voor een nette prijs en 5GHz support is tegenwoordig toch ook wel erg handig. Zelf heb ik deze router ook en nooit problemen ervaren, daarnaast komen er regelmatig firmware updates uit dus qua support zit het ook wel goed.

De 1043ND waarnaar verwezen wordt is een prima 2.4GHz router, het v2 model (donker blauw) heeft een moderne chip aan boord (QCA9558). Het verouderde v1 model (wit) is niet meer te koop volgens mij, en zou ik ook niet adviseren aangezien deze wel wat stabiliteitsproblemen heeft.

De 1043ND heeft echter geen 5GHz support wat toch wel handig kan zijn, dus zou zelf voor de WDR3600 gaan aangezien de prijs ook gelijk is tussen die 2 routers.

Tegenwoordig levert Ziggo trouwens ook het Technicolor TC7210 Wifi AC modem uit. De ervaringen over dat modem zijn toch wel positief: [Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 8 misschien dat je bij een vervangen van je modem kan regelen met Ziggo dat je een TC7210 krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asakir
Prolution schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 08:32:
De WDR3600 is inderdaad een prima stabiele router voor een nette prijs en 5GHz support is tegenwoordig toch ook wel erg handig. Zelf heb ik deze router ook en nooit problemen ervaren, daarnaast komen er regelmatig firmware updates uit dus qua support zit het ook wel goed.

De 1043ND waarnaar verwezen wordt is een prima 2.4GHz router, het v2 model (donker blauw) heeft een moderne chip aan boord (QCA9558). Het verouderde v1 model (wit) is niet meer te koop volgens mij, en zou ik ook niet adviseren aangezien deze wel wat stabiliteitsproblemen heeft.

De 1043ND heeft echter geen 5GHz support wat toch wel handig kan zijn, dus zou zelf voor de WDR3600 gaan aangezien de prijs ook gelijk is tussen die 2 routers.

Tegenwoordig levert Ziggo trouwens ook het Technicolor TC7210 Wifi AC modem uit. De ervaringen over dat modem zijn toch wel positief: [Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 8 misschien dat je bij een vervangen van je modem kan regelen met Ziggo dat je een TC7210 krijgt?
Bedankt voor de toelichting! Ik neig toch denk ik naar de TP Link. Mocht het zover komen dat Ziggo toch in deze omstandigheden de Technicolor TC7210 Wifi AC gratis aanbied, dan waarom niet.

Trouwens, wat zijn de voordelen van een ingebouwde router modem? Want ik zit nog steeds met 2 losse apparaten wat ik dus fijn vindt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Geen/tot weinig. Het voordeel is alles-in-een (router, AP, etc.). Tevens kun je (achter het modem) altijd een eigen router achterhangen (als modem in bridge staat).

Mijn ervaringen met modems van Ziggo: slecht bereikt, hotspot die altijd aanstaat, etc.

Waarom kijk je niet voor een (werkend) tweedehands router die je al had? Die ben je immers gewend en voldoet. Tevens hoeft die niet duur te zijn en doe je mee aan recyclen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asakir
HollowGamer schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 15:15:
Geen/tot weinig. Het voordeel is alles-in-een (router, AP, etc.). Tevens kun je (achter het modem) altijd een eigen router achterhangen (als modem in bridge staat).

Mijn ervaringen met modems van Ziggo: slecht bereikt, hotspot die altijd aanstaat, etc.

Waarom kijk je niet voor een (werkend) tweedehands router die je al had? Die ben je immers gewend en voldoet. Tevens hoeft die niet duur te zijn en doe je mee aan recyclen. ;)
Bedankt voor je uitleg. Ja maar dan heb ik alsnog garantie op de product snap je.

Trouwens, hoe kan ik zeker zijn of mijn modem Cisco epc3212 nog voor de zekerheid controleren of het nog leeft? De huistelefoon werkt zeker en de lichtjes branden nog. (EcHHter tel 1 knippert steeds weet niet of t ook zo was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allovich
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06 00:43
Naar je telefoon bellen/laten bellen? :p

Anders een UTP kabel in modem en er naast gaan zitten met een laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-07 17:34
Prolution schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 08:32:

Ondersteuning voor 5 GHz is vandaag de dag zeker een pluspunt, maar als er nog voldoende ruimte in het spectrum is of als je weinig van wifi gebruik maakt, is de TL-WR1043ND nog altijd een prima router. Wel meende ik dat juist de v1 de gewilde variant was. Die draait bij mij al jaren stabiel, maar wel met DD-WRT; de stock firmware is wellicht problematischer. Mocht hij nog te koop zijn, dan zou trouwens ik om het uiterlijk alleen al voor de v1 kiezen. Wat een spuuglelijk ding, dat blauwe ovaal.

Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asakir
Wi Fi wordt er vaak gebruikt daarom zal mijn voorkeur dus naar WDR3600 gaan. Ik heb geen verstand van DD-WRT, dus zit met de stock firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Asakir schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 23:41:
Ik heb nu geen Default gateway, nada niks. Ziggo heeft mij aanbevolen om een wi-fi modem aan te nemen maar ik ken deze wi-fi modem zeer goed en vind het duizend keer niks. (De Cisco EPC3928)
<knip>
Kan iemand asjeblieft mij adviseren welke soortgelijke router als WRT54g2 nog bestaan en dus ook de kabelmodem ondersteunt. (Ja ben nog ouderwets maar ik ben hiermee al tevreden). Ik wil geen miskoop of spijt krijgen omdat ik geringe kennis heb over routers. Ik hoop op snelle antwoorden, omdat ik nu dus zonder internet zit! (met een modem kan je blijkbaar niet internetten op de computer)
Ik zie hier de EPC3928 staan als mogelijke vervanger van je huidige modem en dat je dit maar niks vindt.
Geen idee over die EPC3928, geen ervaring er mee, dus ik kan die negatieve denkbeelden niet onderschrijven, noch kan ik ze ontkennen. Doet er ook niet toe, maar weet je zeker dat die het wordt, of vermoed je dit alleen? Ik heb namelijk als Ziggo-abonnee (voorheen UPC) heel kort geleden door een abonnementswijziging een nieuw modem gekregen. Ik vermoed dat ik geen keus had, maar hoe dat ook zij, ik kreeg geen EPC3928 maar een Pace DCR7111, (correctie, dit was de mediabox, de nieuwe modem is een UbeeEVW3226) een modem/router. Uiteraard weet ik niet welke eisen je stelt, best mogelijk dat deze daar ook niet beantwoordt. In dat geval kan ik je niet verder adviseren, maar ik ondervind er totaal geen problemen mee.

Modem-router dus, wat betekent dat je als vervanger van de kapotte router ook met een veel simpeler switch kan volstaan, of eventueel een accespoint.
Maar stel dat je oude modem (waar het op lijkt) niet kapot is en dat naar je vertelt je goed bevalt, dat is als ik het goed begrijp toch ook een combinatie modem-router? Of vergis ik me daarin? Dat zou betekenen dat je ook met dit voorstel verder kunt. Modem in router-mode en daar achter een switch of accespoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asakir
Techneut schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 19:39:
[...]
Ik zie hier de EPC3928 staan als mogelijke vervanger van je huidige modem en dat je dit maar niks vindt.
Geen idee over die EPC3928, geen ervaring er mee, dus ik kan die negatieve denkbeelden niet onderschrijven, noch kan ik ze ontkennen. Doet er ook niet toe, maar weet je zeker dat die het wordt, of vermoed je dit alleen? Ik heb namelijk als Ziggo-abonnee (voorheen UPC) heel kort geleden door een abonnementswijziging een nieuw modem gekregen. Ik vermoed dat ik geen keus had, maar hoe dat ook zij, ik kreeg geen EPC3928 maar een Pace DCR7111, een modem/router. Uiteraard weet ik niet welke eisen je stelt, best mogelijk dat deze daar ook niet beantwoordt. In dat geval kan ik je niet verder adviseren, maar ik ondervind er totaal geen problemen mee.

Modem-router dus, wat betekent dat je als vervanger van de kapotte router ook met een veel simpeler switch kan volstaan, of eventueel een accespoint.
Maar stel dat je oude modem (waar het op lijkt) niet kapot is en dat naar je vertelt je goed bevalt, dat is als ik het goed begrijp toch ook een combinatie modem-router? Of vergis ik me daarin? Dat zou betekenen dat je ook met dit voorstel verder kunt. Modem in router-mode en daar achter een switch of accespoint.
Het is inderdaad een vermoeden omdat ik toen op de productenlijst van Ziggo bekeek en indd hetzelfde zag als de Epc3928 (familielid heeft dat ook en steeds viel de wifi uit) De modem die ik nu heb is een kabelmodem. (De Epc3212) Dus geen ingebouwde router. Ik gebruikte dus de wrt54g2. 2 losse apparaten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:55
waarom ga je niet naar je lokale computerzaak en vraag je naar een tplink of een linksys router? ik denk dat je daar het snelst mee geholpen bent

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asakir
Oh fijn, ik merkte dat op mijn modem de Cisco EPC3212 TEL1 aan het knipperen was. Eenmaal alles uitgezet/stroom en dergelijke, was de led lampje van TEL1 weer normaal groen. Maar nu wil ik met de huistelefoon bellen, hoor ik niks. Maar bel ik met mijn mobiel naar huistelefoon, dan hoor ik het afgaan maar de huistelefoon reageert niks.

En nu weet ik niet of het aan mijn huistelefoon ligt of aan de modem... :S Die blikseminslag heeft hier bijna alle apparaten wel vernield zeg.. Jeetje.

[Kan ik Ziggo ook niet bellen]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
Techneut schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 19:39:
[...]
Geen idee over die EPC3928, geen ervaring er mee, dus ik kan die negatieve denkbeelden niet onderschrijven, noch kan ik ze ontkennen. Doet er ook niet toe, maar weet je zeker dat die het wordt, of vermoed je dit alleen? Ik heb namelijk als Ziggo-abonnee (voorheen UPC) heel kort geleden door een abonnementswijziging een nieuw modem gekregen. Ik vermoed dat ik geen keus had, maar hoe dat ook zij, ik kreeg geen EPC3928 maar een Pace DCR7111, een modem/router. Uiteraard weet ik niet welke eisen je stelt, best mogelijk dat deze daar ook niet beantwoordt. In dat geval kan ik je niet verder adviseren, maar ik ondervind er totaal geen problemen mee.
Zelfs als je het geluk hebt dat je van Ziggo een degelijke modem-router krijgt in plaats van die Ubee-zooi die stiekem op Win Me draait, zou ik er rekening mee houden dat het apparaat in de toekomst misschien niet meer volstaat. Ziggo rolt namelijk nog wel eens firmware updates uit die je niet kunt terugdraaien, maar die wel features wegnemen. Wellicht geen probleem voor iemand die z'n routerconfiguratie nooit van dichtbij bekijkt, maar voor mij was dat wel even een dafuq-momentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Tja, ik heb als ik dit zo lees duidelijk minder apparatenkennis of detailervaring dan jij om op die "Ubee-zooi die stiekem op Win Me draait" te reageren. Ik kan het dus niet tegenspreken, ik heb zo'n ding en hij draait bij mij als een tierelier, maar ik heb hem te kort om een oordeel te vellen op de lange termijn. Ik kijk net als bij mijn vorige modem af en toe even naar m'n signaalsterktes, maar dat dan ook alles. Hij staat weliswaar in routermode, maar ik gebruik maar één uitgang. De kabel daarop leidt naar een aparte router met z'n eigen DHCP-instellingen en dat geeft geen enkel probleem. Het leidt me dan ook tot de vraag of je uit eigen ervaring spreekt of alleen maar van horen en zeggen, want ik vind het zonder verdere toelichting nogal een boude uitspraak.
Indien uit eigen ervaring of ervaring in je onmiddellijke omgeving is, dan ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig hiernaar, want ik hoor dit voor het eerst. Welke features zijn het dan die zomaar wegvallen en zijn die relevant? En onderscheidt Ubee zich daarin van andere fabricaten? Je zegt "Ziggo rolt namelijk nog wel eens firmware updates uit die je niet kunt terugdraaien". Is dat zo? Kortom, zou je wat genuanceerder kunnen zijn?

Edit:
Geen idee of deze andere eigenschappen heeft (zie onderstaand bericht), ik heb Ubee type EVW3236.
Maar best mogelijk dat die in bepaalde opzichten verbeterd is. Doorgaans produceert men niet zomaar voor de lol een nieuw model.

[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 08-05-2015 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
Uit eigen ervaring, moet ik helaas bekennen. Zo af en toe loopt het apparaat vast en moet het gereboot worden. Gelukkig gaat dat meestal automatisch, maar niet altijd. De stabiliteitsproblemen zijn niet zo groot dat ik ze erg bezwaarlijk vind, maar sommige routers presteren hier merkbaar beter (en sommige nog veel minder).

Qua firmware heb ik op de Ubee EVW320, en ik weet niet of dit voor alle modem-routers die Ziggo levert geldt, een 'configuratiepagina' waarop ik kan zien welke versie ik draai, maar die verder niet interactief is. Updates worden uitsluitend door de ISP zelf uitgerold en dat gaat inderdaad niet altijd zonder slag of stoot. Één van de features die met een firmware-update verwijderd zijn is de mogelijkheid om op basis van MAC-adressen een passthrough in te stellen die de routerfunctionaliteit van het modem omzeilde; handig wanneer je je eigen router(s) wilt gebruiken. Een paar weken geleden rolde Ziggo in deze wijk firmware-updates uit voor IPv6 support. Daarna had ik overigens nog steeds geen IPv6, maar kreeg ik ook geen IPv4-adres meer toegewezen totdat ik het apparaat naar de fabrieksinstellingen had teruggezet.

Om te voorkomen dat het al te veel Ziggo-bashing wordt, ik moet wel zeggen dat de klantenservice mij met dit soort technische problemen altijd snel en deskundig heeft geholpen (ook al zijn ze sinds de fusie twee uur per dag minder lang open :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asakir
Ik heb Ziggo gebeld en ik krijg een wi-fi modem van hen. Ik ben benieuwd. Mocht het niet zo zijn zoals ik het al verwacht had, dan weet ik welke kabelrouter dan moet halen :)

Trouwens, is het uberhaupt mogelijk om de kabelmodem cisco EPC3212 direct aan te sluiten naar computer? Zo ja, hoe gaat dit? Vroeger hadden we maar 1 kabelmodem [zo'n Motorola modem] en daarop konden we gewoon internetten in de tijdperk waar routers niet zo in was en de Wifi nog niet echt nieuw was.

Is het mogelijk voor nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 03-07 20:58
Ja je kunt vanaf een Cisco 3212 modem rechtstreeks een pc aansluiten, maar meer ook niet
Als je meer devices aan wilt sluiten heb je een router nodig.

Ik moet echter het met Marcks eens zijn dat je er zwaar op achteruit gaat als je zo'n Ubee ding krijgt.
Alle fora staan vol met problemen met die dingen, ook problemen die helemaal niets met een router van doen zouden mogen hebben, zoals streaming over alleen het lan dat problemen geeft.

De beste situatie is eigenlijk alleen een modem (zoals een Cisco 3212) en een eigen router, heb je de kwaliteit in eigen beheer.

In jouw situatie zou ik van ziggo gewoon een vervanging van die Cisco 3212 willen hebben.
Kan best, de mijne hebben ze een paar maanden geleden ook vervangen door en andere.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asakir
Ben(V) schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 18:15:
Ja je kunt vanaf een Cisco 3212 modem rechtstreeks een pc aansluiten, maar meer ook niet
Als je meer devices aan wilt sluiten heb je een router nodig.

Ik moet echter het met Marcks eens zijn dat je er zwaar op achteruit gaat als je zo'n Ubee ding krijgt.
Alle fora staan vol met problemen met die dingen, ook problemen die helemaal niets met een router van doen zouden mogen hebben, zoals streaming over alleen het lan dat problemen geeft.

De beste situatie is eigenlijk alleen een modem (zoals een Cisco 3212) en een eigen router, heb je de kwaliteit in eigen beheer.

In jouw situatie zou ik van ziggo gewoon een vervanging van die Cisco 3212 willen hebben.
Kan best, de mijne hebben ze een paar maanden geleden ook vervangen door en andere.
Ik heb aangegeven voor die Technicolor en hij zei dat hij dat of Ubee had (hij voegde nog erbij dat ze de nieuwste Ubee wifimodem hebben). Ik hoop van niet. Mocht deze wifimodems niet lukken, dan ga ik direct de TP link nemen.

Maar offtopic, hoe sluit ik de Cisco kabelmodem direct? (Het is alleen voor de computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 03-07 20:58
Gewoon de utp kabel aan de ene kant in je computer en aan de andere kant in je Cisco modem.

Het probleem is wel dat je dan geen router hebt (en dus geen NAT) en je PC direkt aan het internet hangt.
Binnen een kwartier heb je dan bezoekers op je PC.

PS Die technicolor heeft beduidend minder problemen dan die Ubee's.
Uiteraard kan niemand zeggen of een nieuw type Ubee het beter zal doen, maar je weet hoe het gaat.

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

[ Voor 30% gewijzigd door Ben(V) op 08-05-2015 21:01 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asakir
Ben(V) schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 20:59:
Gewoon de utp kabel aan de ene kant in je computer en aan de andere kant in je Cisco modem.

Het probleem is wel dat je dan geen router hebt (en dus geen NAT) en je PC direkt aan het internet hangt.
Binnen een kwartier heb je dan bezoekers op je PC.

PS Die technicolor heeft beduidend minder problemen dan die Ubee's.
Uiteraard kan niemand zeggen of een nieuw type Ubee het beter zal doen, maar je weet hoe het gaat.

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Ik heb indd netwerkkabel in de ene naar andere gedaan maar er gebeurt niks. Dien ik dan reset uitvoeren op de modem?

Bezoekers? Is het dan geen veilige manier? Vroeger werd er ook zo gedaan zover ik me herinner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja, als je een ander apparaat op een kabelmoden in bridge mode aan wilt sluiten moet je altijd eerst de modem rebooten.

En veilig: zorg aub dat ieder apparaat dat je direct op internet hangt a) volledig voorzien is van alle relevante updates en b) een sterke firewall heeft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asakir
Ik heb de Ubee EVW 3226 gekregen.

https://www.ziggo.nl/klan...apparatuur/ubee-evw-3226/

Op dit moment ben ik op zich wel tevreden mee. (zover nu geen problemen gehad)
Pagina: 1