Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bashett
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-02-2021
Ik zoek een?
Binnenkort wil ik een computer gaan bouwen, maar ik zit nog te twijfelen welke processor ik wil kiezen. Ik zit te twijfelen tussen de AMD A8-6600K en de AMD A10-5800K

Wat is je budget?
Mijn budget ligt tot ongeveer €110,00

Wat moet de processor allemaal uitvoeren?
De dagelijkse dingen wat ik op de computer doe is internetten, tekst verwerken, Photoshoppen Ook game ik af en toe en dan speel ik meestal GTA V.

Welke processor is het snelste en raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Ze zijn quasi even snel. Maar welk moederbord heb je of ga je gebruiken?

En als je de computer toch nog moet bouwen, waarom gebruik je dan geen recentere componenten? Een pricewatch: AMD A-Series A8-7650K Boxed Black Edition heeft een modernere GPU en kost even veel. Die moet je wel wat overklokken om met de CPU dezelfde prestaties te hebben, maar dat is makkelijk genoeg.

Besef ook dat als je wilt gamen op een APU, je best ook snel geheugen hebt (liefst 2133MHz of misschien meer).

Als je een pc wilt die iets meer geschikt is voor het gamen, dan raad ik je aan de iets goedkopere pricewatch: AMD Athlon X4 860K Boxed te nemen met een losse GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:28
Denk dat het handiger is om aan te geven wat het totaalbudget is dat je voor je te bouwen pc wilt/kunt uitgeven.

Dat maakt het veel makkelijker om advies te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bashett
Ik ga de MSI A78M-E45 gebruiken als moederbord. De configuratie heb ik van de Best Buy Guide van Tweakers gehaald.

Raad je een ander moederbord aan of lijkt je deze wel geschikt?

Het is inderdaad verstandig om recentere componenten te gebruiken, ik zal hier even naar kijken.

De computer wil ik niet echt intensief gebruiken voor het gamen, ik ga hem voornamelijk gebruiken voor internetten en fotobewerking.
MacPoedel schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 19:47:
Ze zijn quasi even snel. Maar welk moederbord heb je of ga je gebruiken?

En als je de computer toch nog moet bouwen, waarom gebruik je dan geen recentere componenten? Een pricewatch: AMD A-Series A8-7650K Boxed Black Edition heeft een modernere GPU en kost even veel. Die moet je wel wat overklokken om met de CPU dezelfde prestaties te hebben, maar dat is makkelijk genoeg.

Besef ook dat als je wilt gamen op een APU, je best ook snel geheugen hebt (liefst 2133MHz of misschien meer).

Als je een pc wilt die iets meer geschikt is voor het gamen, dan raad ik je aan de iets goedkopere pricewatch: AMD Athlon X4 860K Boxed te nemen met een losse GPU.

[ Voor 4% gewijzigd door bashett op 06-05-2015 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bashett
Het budget wat ik maximaal wil uitgeven is ongeveer €400. Zelf zit ik te denken aan de volgende configuratie. Dit is groten deels uit de Best Buy Guide gehaald.

-MSI A78M-E45
-AMD A8-6600K
-G.Skill RipjawsX 4GB 1866MHz
-Be quiet! System Power 7 300W
-Samsung 850 EVO 250 GB
-Cooler Master Force 500
Baloes schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 19:58:
Denk dat het handiger is om aan te geven wat het totaalbudget is dat je voor je te bouwen pc wilt/kunt uitgeven.

Dat maakt het veel makkelijker om advies te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
De processoren die je noemt zijn zogenaamde APU's. Dwz processor met ingebouwde videokaart zogezegd..
De A8 laat je een game als GTA V niet lekker spelen.. Dan zou de A10-7850 beter zijn.. Maar die is weer een stukkie duurder.

Als je GTA echt een beetje soepel wil spelen zou ik je toch aan willen raden om een losse processor met een videokaart te nemen zoals MacPoedel al aanraadde.

Heb je ook gedacht aan het feit dat er vaak nog extra kosten bovenop kunnen komen zoals windows? Of valt dat buiten je budget?

Voor dat budget zou je ook kunnen kijken naar 2e hands componenten. Nu klinkt dat voor sommige mensen wat eng maar als je goed oplet wat je koopt en bij wie dan kun je voor zo'n 400 euro nog hele leuke dingen op de kop tikken. Hier kun je natuurlijk ook advies in krijgen op het forum :)

Verder zijn er op V&A regelmatig hele leuke hele pc'tjes te koop voor weinig geld die je vrij makkelijk om kunt toveren naar een gamepctje door er een leuke videokaart in te stoppen. Voordeel van die dingen is dat windows er vaak al op staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bashett
Ik heb er even over nagedacht, maar mijn prioriteit ligt in eerste instantie meer op snelheid dan graphics. Later ga ik wel een keer een videokaart aanschaffen.

Ik zal ook eens kijken naar een tweedehandse pc.

Een Windows licentie valt buiten mijn budget, omdat ik via school een gratis licentie kan krijgen.
Baloes schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 21:42:
De processoren die je noemt zijn zogenaamde APU's. Dwz processor met ingebouwde videokaart zogezegd..
De A8 laat je een game als GTA V niet lekker spelen.. Dan zou de A10-7850 beter zijn.. Maar die is weer een stukkie duurder.

Als je GTA echt een beetje soepel wil spelen zou ik je toch aan willen raden om een losse processor met een videokaart te nemen zoals MacPoedel al aanraadde.

Heb je ook gedacht aan het feit dat er vaak nog extra kosten bovenop kunnen komen zoals windows? Of valt dat buiten je budget?

Voor dat budget zou je ook kunnen kijken naar 2e hands componenten. Nu klinkt dat voor sommige mensen wat eng maar als je goed oplet wat je koopt en bij wie dan kun je voor zo'n 400 euro nog hele leuke dingen op de kop tikken. Hier kun je natuurlijk ook advies in krijgen op het forum :)

Verder zijn er op V&A regelmatig hele leuke hele pc'tjes te koop voor weinig geld die je vrij makkelijk om kunt toveren naar een gamepctje door er een leuke videokaart in te stoppen. Voordeel van die dingen is dat windows er vaak al op staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bashett
Deze topic mag gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Topics worden hier gewoonlijk niet gesloten.

Als je de focus wilt leggen op nu een snellere processor en later een videokaart zou ik iets als volgt selecteren:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4340 Boxed€ 133,-€ 133,-
1ASRock B85 Pro4€ 56,22€ 56,22
1Raijintek Arcadia€ 32,50€ 32,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 52,01€ 52,01
1Antec VPF Series 350W€ 36,54€ 36,54
1Crucial BX100 250GB€ 92,30€ 92,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 402,57

Moest het budget een beetje hoger kunnen, kan een Core i5 4460 in plaats van de i3. Voor gewoon gebruik is dit sowieso razendsnel. Als er dan toch grafisch wat meer snelheid vereist is later, zoek je er een tweedehands videokaart van ongeveer €100 bij (momenteel een HD7950 bv) en je kunt met alles goed mee.

Er moet nog wel een OS gekocht worden, was me niet duidelijk of dat binnen het budget moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Hij kan gratis aan windows komen :) dus das mooi.

Volgens mij gaat TS nu nog niks kopen.. Anders was dit ideaal geweest voor hem :

V&A aangeboden: Minitower I3-4130/6Gb/2TB/128GBSSD/R7-250OC/400wBequiet

Ander kastje er om heen. Gtx 660 of hd 7870 er in en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik raad je de FX serie van amd aan, die zijn en heel snel en heel betrouwbaar: http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=amd+fx

http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=amd+fx

deze valt net binnen je budget : pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition
een betere/snellere kun je niet vinden voor max 110euro.

de AMD A8-6600K en AMD A10-5800K vind ik persoonlijk rotzooi en een wandaad voor je portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bashett
Uit al jullie tips ben ik op het volgende gekomen.

Deze processor heeft geen cpu, maar omdat de prijs lager ligt kan er nu wel gewoon een videokaart in. MacPoedel gaf als tip om een tweedehandse videokaart te kopen. Om binnen mijn budget te zitten mag hij maximaal 50 euro kosten.

Wat voor tweedehandse videokaart raden jullie mij aan?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 73,-€ 73,-
1MSI A78M-E45€ 53,95€ 53,95
1Cooler Master Force 500€ 30,95€ 30,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 52,01€ 52,01
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,-€ 33,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 104,04€ 104,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 346,95

PS: De pc wordt aangesloten op een 4K scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Als je de ssd verandert naar een bx100 heb je weer 15-20 euro bespaard. Daarmee kom je op zo'n 70 euro, voor 80 euro kun je een HD7950 op de kop tikken (R9 280), die gaat GTA 5 op medium-high runnen :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Je zult ook een andere voeding moeten nemen. De nu gekozen voeding heeft geen stekkers voor je videokaart..

De voeding hangt weer af van je videokaart. Neem je een r9 270 dan heb je aan een pricewatch: Antec VP350P al genoeg.

Als je een 7950 wilt dan kun je beter een pricewatch: Antec VPF Series 450W nemen.. Geeft je ook meer upgrademogelijkheden in de toekomst.

Was dat systeempje wat ik linkte niks voor je? Kun je denk ik zelfs nog wel wat goedkoper krijgen..

Daar is eigenlijk alles goed aan :)

Betere/snellere processor. Onderdelen met garantie. Windows al geinstalleerd. Goede voeding met de juiste aansluitingen voor een 7950. Zeer betrouwbare verkopert :)

Let wel is niet om te drammen overigens. Uiteindelijk moet je gewoon nemen waar je je het lekkerst bij voelt natuurlijk.

Maar voor jouw budget zo'n mooi compleet systeempje wat eventueel nog eenvoudig te upgraden is naar een i5/i7 en pittige videokaartjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:19
Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 01:01:
Ik raad je de FX serie van amd aan, die zijn en heel snel en heel betrouwbaar: http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=amd+fx

http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=amd+fx

deze valt net binnen je budget : pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition
een betere/snellere kun je niet vinden voor max 110euro.
Een Core i3 setup zal in totaal ongeveer hetzelfde kosten en vergelijkbare prestaties neerzetten terwijl het stroomverbruik minder is. Daarnaast is de i3 up te graden naar een i5 of i7.

Wat betreft de APU's; niet doen. Voor gaming zijn ze ongeschikt en voor de prijs van de duurste heb je al de 860K met losse videokaart die absoluut beter zal presteren.

Qua geheugen; misschien kun je eerst uit met een reepje van 4GiB en dan over enkele maanden, als je weer drie tientjes hebt gespaard, een tweede reepje erbij?

Dan kom je op zoiets uit;

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 73,-€ 73,-
1MSI A78M-E45€ 53,95€ 53,95
1Cooler Master Force 500€ 30,95€ 30,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 26,95€ 26,95
1Antec VPF Series 450W€ 44,10€ 44,10
1Crucial BX100 250GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,95

Als je de bestelkosten berekent kom je op zo'n €330 uit als goedkoopste optie. Wil je alles bij één winkel dan zit je op zo'n €340. Dan houdt je €60 tot €70 over voor de videokaart inclusief verzendkosten.

Ik zou je budget dan ietsjes oprekken zodat je een V&A aangeboden: Club 3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE) of V&A aangeboden: MSI R7950 Twin Frozr kunt kopen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bashett
Het enigste probleem is dat de videokaart niet beschikt over een DisplayPort i.v.m. mijn 4K scherm. Zelf zit ik eraan te denken om de 2tb harde schijf en de videokaart te verkopen en in plaats daarvan een andere videokaart te kopen. Mijn budget ligt tot de 400 euro dus ik heb altijd speling op de prijs.

Hij staat er sinds 25 maart op, ik zal even contact opnemen of hij er nog is.
Baloes schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:50:
Je zult ook een andere voeding moeten nemen. De nu gekozen voeding heeft geen stekkers voor je videokaart..

De voeding hangt weer af van je videokaart. Neem je een r9 270 dan heb je aan een pricewatch: Antec VP350P al genoeg.

Als je een 7950 wilt dan kun je beter een pricewatch: Antec VPF Series 450W nemen.. Geeft je ook meer upgrademogelijkheden in de toekomst.

Was dat systeempje wat ik linkte niks voor je? Kun je denk ik zelfs nog wel wat goedkoper krijgen..

Daar is eigenlijk alles goed aan :)

Betere/snellere processor. Onderdelen met garantie. Windows al geinstalleerd. Goede voeding met de juiste aansluitingen voor een 7950. Zeer betrouwbare verkopert :)

Let wel is niet om te drammen overigens. Uiteindelijk moet je gewoon nemen waar je je het lekkerst bij voelt natuurlijk.

Maar voor jouw budget zo'n mooi compleet systeempje wat eventueel nog eenvoudig te upgraden is naar een i5/i7 en pittige videokaartjes :)

[ Voor 4% gewijzigd door bashett op 07-05-2015 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
bashett schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 17:00:
Het enigste probleem van de i3 is dat een dual core is, het liefst ga ik wel voor een quad core. Zelf zit ik eraan te denken om de 2tb harde schijf en de processor te verkopen en in plaats daarvan een tweedehandse i5 cpu voor terug te kopen. Mijn budget ligt tot de 400 euro dus ik heb altijd speling op de prijs.

Hij staat er sinds 25 maart op, ik zal even contact opnemen of hij er nog is.

[...]
Maar wat voor applicaties ga jij draaien dat een quadcore een must have is? Want met de low budget quad core processoren zoals de 860 hier boven tov de i3 maakt ook echt geen reet uit.

In dit prijs segment is een quadcore niet direct een vele betere investering.

Of laat ik het zo zeggen, er is niks wat een i3 niet kan wat een low budget quadcore niet kan :p want zware taken waar je echt multi core support bij gebruikt en je dus geen i3 wilt hebben, is een budget processor sowieso al niet helemaal voor gemaakt

tweede hands i5 is een goed idee, anders idd een i3 naar mijn mening en in de toekomst enkel de processor upgraden.

[ Voor 19% gewijzigd door legendareN op 07-05-2015 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bashett
Ik ga hem o.a. gebruiken voor gaming en fotobewerking. Mijn reactie heb ik al aangepast, want ik heb even vergeleken met andere cpu's op cpuboss.com.

Toch bedankt voor uw reactie. :)
legendareN schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 17:03:
[...]

Maar wat voor applicaties ga jij draaien dat een quadcore een must have is? Want met de low budget quad core processoren zoals de 860 hier boven tov de i3 maakt ook echt geen reet uit.

In dit prijs segment is een quadcore niet direct een vele betere investering.

Of laat ik het zo zeggen, er is niks wat een i3 niet kan wat een low budget quadcore niet kan :p want zware taken waar je echt multi core support bij gebruikt en je dus geen i3 wilt hebben, is een budget processor sowieso al niet helemaal voor gemaakt

tweede hands i5 is een goed idee, anders idd een i3 naar mijn mening en in de toekomst enkel de processor upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:19
ahum, kuch nee. cpuboss is absoluut geen prestatie-vergelijker! Als je wilt weten hoe processoren presteren moet je echte reviews lezen met benchmarks.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bashett
Uiteraard heb ik ook reviews gelezen om een beter beeld te krijgen :)
NitroX infinity schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 17:33:
ahum, kuch nee. cpuboss is absoluut geen prestatie-vergelijker! Als je wilt weten hoe processoren presteren moet je echte reviews lezen met benchmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-05-2023
Beste Bashett,

Ik ben heel toevallig bezig met het bouwen van een PC met hetzelfde moederbord welke je aangaf (A78M-E45), en ik heb mijn APU al binnen en wacht nu alleen nog op het moederbord. Ik ben gegaan voor de AMD A10-6790K Boxed, eigenlijk was ik voor deze gegaan omdat het moederbord welke ik voorheen had geen FM2+ socket had maar alleen FM2, maar ik heb uiteindelijk geen spijt gehad. Het enige wat ik wel aanraad om te doen is om voor lekker snel RAM te gaan, ik doe het nu met een 1333Mhz set, welke meer dan genoeg is.

Welke APU je kiest is is het belangrijkste bij zo een build, daarom raad ik je aan het budget wat op te krikken en voor een APU te gaan welke je over een paar jaar nog gewoon kan gebruiken.
Pagina: 1