Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

3 modems 1 switch

Pagina: 1
Acties:

• spides89
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-11 09:08
Hallo,

Sinds een tijdje houd ik me meer bezig met netwerken. Nu red ik mij prima met thuis netwerken maar als het iets ingewikkelder word pak er toch vaak Google even bij. Helaas kan Google me bij deze vraag niet helpen daarom bij deze:

Ik heb 3 modems van Ziggo met 3 werkende 200 mbit lijnen. Kan ik hier een switch tussen plaatsen zodat deze combineerd bij mijn router aankomen? Is dit uberhaubt mogelijk?

Alvast bedankt!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:42
Je gebruikt dan een multi-wan router. Die kan load-balancen over de drie lijnen. :)
Met die term zal je al een stuk verder komen. De meeste standaard-consumenten oplossingen ondersteunen maximaal 2 wans, maar met bijvoorbeeld OpenWRT kun je alle poorten op routers als wan bestempelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Torrentus op 06-05-2015 18:08 ]

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:03
nee hier moet een router tussen met 3 wan poorten. Je hebt meerdere opties hoe je dit wilt aanpakken, of je stelt alle 3 wan adressen in als 1 natpool en laat de router ze random uitdelen. Of je hangt er een loadbalancer voor die verkeer op basis van hoeveel het nodig heeft verdeelt over je lijnen.
Je zou hier bv een oude computer met 4 netwerk kaarten voor kunnen gebruiken icm pfsense.

Let wel op zo goed als alle consumenten routers hebben maar 2 poorten, eentje voor wan en eentje voor LAN, die lan poort zit dan via een geïntegreerde switch naar naar de 4 lan poorten op het device zelf.

[ Voor 21% gewijzigd door justahuman op 06-05-2015 18:09 ]

• spides89
Bedankt voor de snelle reacties! Dat was dus te makkelijk gedacht...

Ik bezit momenteel een Draytek Vigor 2960 met slechts 2 wan poorten. Vandaar dat ik iets zocht om er voor te zorgen dat ik alsnog die 3de lijn kon gebruiken. Nu was ik van plan om nog een 2960 aan te schaffen om ze elkaar op te laten vangen wanneer er 1 zou uitvallen. Dan heb ik uiteraard ook nog 2 wan poorten extra.

Maar daar wordt het niet simpeler van haha!

Verwijderd

Je kunt er ook over denken om een Mikrotik Routerboard 2011 te kopen. Daar zitten in totaal 10 ethernet poorten op die je allen in kunt zetten als individuele verbinding. Hierdoor kun je de drie verbindingen met een apparaat bundelen.
Nadeel is wel dat de Routerboard 2011 maar 5 Gbit poorten heeft, de andere 5 zijn 100Mbit poorten.

Routerboard heeft aangegeven in Q2 van 2015 een opvolger met 10 1Gbit poorten uit te brengen (de RouterBoard 3011) maar tot op heden heb ik dit apparaat nog niet zien verschijnen op hun website.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 12:09

M2M

medicijnman

Ik zou eigenlijk zelf een router in elkaar zetten met een PFsense distributie. Stukken goedkoper en bij 200 megabit/s torrent materiaal routeren, komt het CPU verbruik op mijn j1900 nog niet boven de 15% uit.

-_-

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Overigens even in de gaten houden, je kan 3 x 200Mbps bundelen maar effectief heb je per IP sessie maximaal 200Mbps. Dus even 600Mbps downloaden gaat niet werken of je moet naar 3 verschillende IP's gaan. Daarnaast kan het andere problemen opleveren wanneer je hem laat load balancen naar systemen die hier niet tegen kunnen, dan is opeens het bron IP adres anders, maar dat komt weinig voor. Met Torrent's werkt het wel fijn omdat je meerdere peers hebt dus je verkeer netjes over 3 verbindingen gebalanceerd kan worden.

Maar een leuke strikvraag:
Je zet een aantal download sessies op in de volgende volgorde:
Sessie 1 naar IP A: 120Mbps
Sessie 2 naar IP B: 120Mbps
Sessie 3 naar IP C: 120Mbps

Hoe veel heb je nog over? (antwoord 3 x 80Mbps)

Nu zet je een sessie 4 op naar IP D, wat is je download snelheid? (antwoord 80Mbps)

Nu zet je sessie 5 op en sessie 6 naar respectievelijk IP E en F deze vragen 40Mbps. Je houdt over 2 x 40Mbps.

Zoals je ziet is het minder efficiënt dan 1 x 600Mbps.......

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 20:39:
Je kunt er ook over denken om een Mikrotik Routerboard 2011 te kopen. Daar zitten in totaal 10 ethernet poorten op die je allen in kunt zetten als individuele verbinding. Hierdoor kun je de drie verbindingen met een apparaat bundelen.
Nadeel is wel dat de Routerboard 2011 maar 5 Gbit poorten heeft, de andere 5 zijn 100Mbit poorten.

Routerboard heeft aangegeven in Q2 van 2015 een opvolger met 10 1Gbit poorten uit te brengen (de RouterBoard 3011) maar tot op heden heb ik dit apparaat nog niet zien verschijnen op hun website.
RB2011 (met 600Mhz cpu) komt hier niet boven de 250 a 300 Mbps uit. Dus als het de bedoeling van TS is om de bandbreedte volledig te benutten is dit niet echt een optie. Als failover natuurlijk wel.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:19
M2M schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 20:44:
Ik zou eigenlijk zelf een router in elkaar zetten met een PFsense distributie. Stukken goedkoper en bij 200 megabit/s torrent materiaal routeren, komt het CPU verbruik op mijn j1900 nog niet boven de 15% uit.
En dan kun je nog een quad port NIC van eBay bijprikken om voldoende poorten te realiseren. Met Mikrotik wordt dit lastig tenzij je een CCR aanschaft, en dan nog zijn de balancing opties een stuk beperkter dan plain Linux/BSD..

Verwijderd

Maar eigenlijk een simpele vraag: Hoe kom je aan 3 lijnen? Zijn dat "buren", of heb jij alle drie op één adres?

En wat moet je eigenlijk met deze drie lijnen?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 12:09

M2M

medicijnman

Thralas schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 21:35:
[...]

En dan kun je nog een quad port NIC van eBay bijprikken om voldoende poorten te realiseren. Met Mikrotik wordt dit lastig tenzij je een CCR aanschaft, en dan nog zijn de balancing opties een stuk beperkter dan plain Linux/BSD..
nou ja, je kunt ook drie extra netwerkkaarten plaatsen, of 1 single port en 1 dual port. Zolang je maar genoeg uitbreidmogelijkheden hebt op je moederbord is er niets aan de hand.

-_-

• spides89
Ik merk wel dat ik iets te lang heb gewacht met het bijscholen op netwerk gebied.

Ik ben 2 jaar geleden bij een pop festival begonnen met het aanleggen van een simpel netwerk. Ieder jaar is het de bedoeling om iets uit te breiden. Een vriend van mij werkt bij Ziggo en regelt ieder jaar modems voor de internetverbindingen. Nu kon hij dit jaar 3 modems regelen met 200 mbit per stuk. Maar toen zat ik ineens met 2 wan poorten vandaar deze vraag.

Daar hang ik dan een aantal ruckus accespoints aan om per tent wifi op te zetten. Vorig jaar heb ik dit bij 1 tent gedaan wat bijzonder goed werkte. Dit jaar komen er 3 te hangen.

Ik heb op zich geen 600 mbit nodig. Maar ik vond het wel zonde om de 3de modem ongebruikt te laten staan vandaar.

Als ik zo de reacties lees heb ik nog veel te leren. Want ik heb nu eigenlijk geen idee waar ik beginnen moet. Wel super dat jullie even met mij mee willen denken!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Ik zou zeggen begin met een plan ;)

Schrijf alles op: welke tenten van WiFi moeten worden voorzien, wat de bedoeling is qua bereik (overal? alleen FoH en het podium?), waar netwerkkabels moeten komen, wat de minimumeisen zijn aan de beschikbare bandbreedte per client, verzin maar. Op basis daarvan kan je beslissingen gaan maken over hoe o.a. de router(s) moeten gaan werken. Pak er daarna een wiki bij en schrijf een testplan: hoe kan je een testopstelling bouwen die het te bouwen netwerk simuleert? Welke tests kan je daarop doen om te bewijzen dat jouw uitwerking van het plan werkt zoals bedoeld? Volgens mij ben je dan al een heel eind.

Ik raad trouwens ook pfSense aan om mee te experimenteren. Je kan dit in een virtuele omgeving installeren, en vervolgens virtuele clients (Windows desktops oid) en meerdere virtuele netwerken aanmaken, en kijken hoe dit werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Ximon op 07-05-2015 10:23 ]

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11 15:52
Je kunt met een mikrotik router bijvoorbeeld een http://www.wimoodshop.nl/...tch-CRS125-24G-1S-2HnD-IN je kunt elke poort als wan gebruiken, de routering per poort bepalen, tevens failover instellen.

• Ioramus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-11 11:21
CRS125 is gelimiteerd wb throughput (zelfde CPU als de RB2011) dus houd daar wel rekening mee. CCR zou dan beter zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Ioramus op 07-05-2015 13:26 ]

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:05
Als het een tijdelijke oplossing voor een evenement is, waarbij er voldoende bandbreedte moet zijn voor verschillende gebruikers in plaats van veel bandbreedte voor 1 gebruiker, dan zou ik de 3 lijnen gescheiden houden. Alle 3 voorzien van een NAT router die geschikt is om 200 Mbit te natten met een hoog aantal connecties.

Clients voorzien van ip adressen uit drie verschillende pools en afhankelijk van de pool één van de drie interne gateways (NAT routers) aanwijzen.

Om iets nuttigs met loadbalancing te doen ben je waarschijnlijk zo lang bezig met tweaken dat het evenement alweer voorbij is voordat je een stabiele verbinding hebt.
Pagina: 1