PC Upgraden

Pagina: 1
Acties:

• Killerman1991
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-02 16:06
Na meer dan 4 jaar tijd vind ik het tijd om mijn PC te upgraden.
Heb de laatste tijden gemerkt dat mijn videokaart het niet altijd trekt bij de meeste spellen die ik speel

Wat ik op het moment heb.
#Product
1Intel Core i7 2600 Boxed
1Asus P8P67 DELUXE
1XFX HD6970
1WD Black SATA 6 Gb/s, 2TB
1Samsung 840 Pro 256GB
1Cooler Master Silent Pro M1000
1Kingston HyperX KHX1333C7D3K4/8GX
1Samsung Syncmaster PX2370 Zwart

De vraag is wat ik het beste kan doen.
Ik denk zelf eraan om alleen de videokaart te vervangen, maar dan is de vraag naar welke videokaart?
Ik zelf dacht aan een Nvidea GTX970 aangezien die nog redelijk betaalbaar is en hij niet veel slechter is dan de GTX980. Of moet ik toch bij een AMD kaart blijven en zo ja welke?

Of loont het toch om deze zomer mijn hele pc te upgraden naar de nieuwste i7 en DRR4 etc.

Of kan ik beter eerst alleen videokaart doen en over 2 á 3 jaar mijn hele pc inclusief videokaart upgraden?

Ook wil ik graag weten of het nodig is om een nieuw scherm te kopen?
En of een 27 inch nog mooi formaat is voor gamen of dat ik toch bij een 23 inch moet blijven?

Belangrijkste is dat ik er weer een paar jaar mee vooruit kan.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door Killerman1991 op 06-05-2015 17:46 ]

• Raketje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-02 21:11
Met dit systeem hoef je voorlopig alleen de video kaart te vervangen , je kan dan inderdaad kiezen voor een gtx970 of voor een non reference cooled r9 290 gaan deze presteert iets minder dan de 970 maar is ook zo een 60 euro goedkoper (ligt eraan welke versie je wilt natuurlijk).
Ik game zelf al een jaar of 7 op een 24 inch full hd monitor en ben daar happy mee, misschien dat iemand anders je daar wat meer inzicht in kan geven, maar mijn idee hierbij is altijd ; als het nog voldoet waarom vervangen.

Verwijderd

Een R9 290 of R9 290X geven het meeste performance voor je geld, een GTX 970 heeft een betere performance per watt verhouding.

• Killerman1991
Ik heb zonet even gekeken op internet, maar daar lijkt de GTX 970 toch beter dan de R9 290X.

Welke GTX 970 is de beste, want onderling zit ook nog veel verschil dacht ik.

Verwijderd

Killerman1991 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:54:
Ik heb zonet even gekeken op internet, maar daar lijkt de GTX 970 toch beter dan de R9 290X.
Dat is niet zo, op full HD zijn ze nu gelijk en op hogere instellingen wint de R9 290X het gemiddeld gezien. Over een paar jaar wanneer games zwaarder worden zal de R9 290X gemiddeld sneller zijn als een GTX 970 door meer geheugenbandbreedte.

http://www.techpowerup.co...gabyte/GTX_960_OC/27.html

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De GTX970 is sneller dan een R9 290 op fullHD ja, maar ook duurder.

Als je prijs/prestatie gaat vergelijken, wint de R9 290 het, ook op fullHD. Op 1440p en hoger al helemaal.

Levensduur van die twee zal vergelijkbaar zijn, met een kans dat de R9 290 het net wat langer uitzingt omdat hij minder beperkt wordt bij grotere textures.

Wat je moet nemen, tja, ze zijn allebei goed, ik ben iemand die altijd erg naar prijs/prestatie kijkt, dus ik raadt bijna altijd de R9 290 aan.

People as things, that’s where it starts.

• Killerman1991
Oke dan lijkt de R9 290X de betere keuze. Nu is de vraag welke?

Heb net even gekeken je hebt 4gb versie en 8 gb versie en iets met tri-x. Zit een groot prijsverschil in.

Heb zelf niet super veel verstand tussen de verschillen onderling. Weet niet of 8gb teveel is.

Ik heb net even gekeken nog naar die nvidia kaart (GTX 970) en zie dat je het spel the witchers 3 erbij krijgt.
Zelf ben ik hier geen fan van maar kan hem altijd verkopen. Weet dus niet of het dan weer aantrekkelijker wordt om toch voor deze kaart te kiezen.

Ik heb altijd een nvidia kaart gehad en de 6970 is mijn eerste AMD kaart. Mijn ervaring is wel dat deze meer herrie maakt dan de nvidia kaarten deden.

[ Voor 44% gewijzigd door Killerman1991 op 07-05-2015 08:50 ]

• Killerman1991
Ik heb het volgende gevonden en dan lijkt de GTX 970 toch net even iets beter dan de R9 290X.

YouTube: 290x vs GTX 970 (tests only)

Wat is nou de juiste keuze, ik ben er nogsteeds niet over uit :(

Verwijderd

Serieus? Youtube als bron voor iets gebruiken?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De 290x wordt niet heel veel aangeraden, nogal hoge prijs voor zijn prestaties. Zoals ik al zei, qua prijs/prestatie is de R9 290 toch wel het meest interessant.

8GB VRAM is alleen nodig als je op idiote resolutie gaat spelen in CF, anders is de GPU zelf een te grote bottleneck. Op 4K kan 4GB VRAM wat weinig zijn als je de kaarten in CF hebt.

pricewatch: VTX3D Radeon R9 290 4GB is nu de goedkoopste R9 290, maar heeft een koeler welke ik nergens in de reviews tegen kom. VTX3D is overigens hetzelfde als Club3D Powercolor. Die koeler lijkt erg op eentje die ook op de R9 280 en 280x zitten, maar die chips zijn dusdanig anders dat het eigenlijk onmogelijk is om die koeler 1 op 1 over te zetten.

De goedkoopste wel bekende R9 290 zijn de pricewatch: Asus R9290-DC2OC-4GD5 en de pricewatch: XFX R9 290 4GB Double Dissipation Edition

De Asus is een aangepaste GTX780 koeler, met daardoor wat nadelen, het grootste nadeel is dat de VRM's niet heel goed gekoeld worden. Overclocken kun je eigenlijk wel vergeten, en de levensduur kan wat korter zijn, maar als het goed is niks wat je merkt tijdens de bruikbare levensduur.

De XFX had eerder ook veel problemen met het koelen van de VRM's, ik weet niet hoe het er nu mee zit, het kan best zijn dat ze hem wat verbeterd hebben.

Wat wel echt leuke R9 290's zijn met goede koeling, zijn deze, gesorteerd op prijs/kwaliteit:
pricewatch: Club 3D Radeon R9 290 royalAce is imo de beste betaalbare: goede koeler, mooie backplate voor meer stevigheid.
pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X, New Edition lijkt heel erg op de RoyalAce qua prestaties, maar mist de backplate.
pricewatch: Gigabyte GV-R929OC-4GD lijkt qua prestaties ook heel erg op de RoyalAce en de Sapphire, maar is wat duurder.
pricewatch: MSI Radeon R9 290 Gaming 4G is weer even duur als de TriX en RoyalAce, maar presteerde volgens mij nét ietsje minder.
pricewatch: HIS R9 290 iPower IceQ X² OC 4GB GDDR5 de goedkoopste, koelt goed, maar is wat luider dan de rest.

Zelf zou ik de RoyalAce pakken als je hem kwijt kan, want hij is net als de Tri X erg lang. De Asus is leuk als je iets meer lawaai voor lief neemt voor 20 euro meer, en de Gigabyte, MSI en HIS zijn leuk als je de RA en TriX niet kwijt kan.

Van de XFX DD moet ik eerst weten of de VRM problemen opgelost zijn eer ik hem aanraad.

Edit:
Met een paar minuten zoekwerk vond ik dat de huidige DD beter zou presteren dan de oude, met name de VRM problemen zouden over zijn: http://www.hardwarecanuck...dissipation-review-9.html als ik dat lees, zou ik de XFX DD nu kunnen aanraden, hij is wat minder stil dan de competitie, maar hij is ook een stukje goedkoper. Prima "budget" R9 290 dus.

Zelf zou ik dus of de XFX DD nemen, of de RoyalAce.

[ Voor 7% gewijzigd door RobinHood op 07-05-2015 14:56 ]

People as things, that’s where it starts.

• Killerman1991
Bedankt voor je duidelijke uitleg.

Ik wil ook graag een nieuwe monitor wss een 1440p. Ik las net iets over monitors met g-sync, hierbij zit je dan wel vast een een nvidia kaart en bij AMD heb je weer freesync. Wat is de beste combinatie? of heeft een monitor met g-sync of freesync geen meerwaarde?

Ik heb al die kaarten even bekeken en de prijsverschillen gaat bij de meesten maar om een paar euro. Ik heb ook even gekeken op marktplaats en op vraag&aanbod van tweakers en zie dan wel dat R9 290 voor ongeveer 180 a 220 weg gaan. Dit scheelt nog wel een beetje met een nieuwe kaart ongeveer 100 euro. Helaas zijn dit niet de typen die jij noemde. Is het dan om het prijsverschil van ongeveer 100 euro niet slimmer om een iets minder R9 290 te kopen? De meesten zijn uitgerust met een standaard koeler, weet niet of dit nog wat uitmaakt?

[ Voor 8% gewijzigd door Killerman1991 op 07-05-2015 17:48 ]

Pagina: 1