Een vogelvriendelijke tuin: hoe doe je dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00
Van de zomer hopen we te verhuizen van een flatje naar een huis met tuin. De flat staat in een oudere buurt met daardoor veel oude, grote bomen, het huis staat op een plek waar volgens Google Earth nog weiland ligt. De bomen moeten daar dus nog een stukje groeien :) .

Wat ik erg waardeer aan onze huidige plek is de hoeveelheid vogels die je er hoort. Ik vermoed dat doordat het een nieuwe wijk is dat bij ons nieuwe huis wat minder zal zijn. Ik wil daarom dus stukje bij beetje kijken hoe we de tuin zo kunnen krijgen dat onze gevederde vriendjes zich er prettig voelen en zich er laten zien en horen.

De vraag nu: hoe doe je dat? Ik heb al even de site van de vogelbescherming bekeken en daar kun je je blijkbaar tegen betaling laten voorlichten. Het leek me echter leuker om er een topic voor te maken om ervaringen in te delen. Wellicht dat het namelijk anderen op een goed idee kan brengen gezien de terrassenwoestijnen die woonwijken steeds meer lijken te worden.

Wat ik denk dat alvast goed helpt is dat er een beukenhaag tegen de schutting staat. Verder kunnen we kijken naar het ophangen van nestkasten op beschutte plekjes. Wat kunnen we nog meer doen? Een vogelbadje misschien? Wat hebben jullie zoal gedaan om vogels naar de tuin te lokken :) ?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooiopdevork
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05-2023
Ik heb een conifeer in mijn tuin staan en daar zit ieder jaar wel een nestje in, ik denk dat dit de ideale boom is voor een vogel om zich hier te nestelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

- http://plantnu.nl/vogelvriendelijke-tuinen
- http://www.greenlagoon.eu...lvriendelijke%20tuin.html

Vond ik zo 1-2-3, hebben zo te zien wel de nodige tips en ideeën, wellicht heb je er wat aan? :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-04-2022
Wij hebben een vogel bad, vogel huisjes, meerdere voer plekken voor z'n beetje elke vogel soort wel wat, en een dichte klimop waar ze in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-05 16:19
Denk bij een nestkastje, waar de invliegopening zit. Volgens mij is dat meestal op het oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:11

arie_papa

Running on Ubuntu

Leuk topic :).

In mijn tuin heb ik aardig wat vogeltjes, vooral mussen, koolmeesjes en merels. Soms komt er ook nog een roodborstje langs.

Beukenhaag/taxushaag zijn erg geliefd door vooral de musjes. Verder zou ik ook zorgen voor goede vruchtbare aarde zodat er ook veel voedsel (wormen) te vinden is voor de beestjes.

Binnen een korte straal van mijn huis staan een hele rij eikenbomen, dus die zullen ook wel helpen.

En inderdaad, vogelbad, voederplekken, vogelhuisjes zullen ook wel meehelpen.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
TL >>> AZ

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
Wij wonen net aan de rand van het bos, dus veel vogels. Let wel, je moet de auto wel vaker wassen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 22:50
Hooiopdevork schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:00:
Ik heb een conifeer in mijn tuin staan en daar zit ieder jaar wel een nestje in, ik denk dat dit de ideale boom is voor een vogel om zich hier te nestelen.
De merels hier twitteren +1 :o ... poesen kunnen er niet echt inklimmen .. eksters en kraaien zijn ook wat te groot / niet handig genoeg. En ze houden van slakken .. enige nadeel is dat ze de tuin niet netjes binnen de lijntjes omspitten waar de helft van de aarde er naast kieperen .. achja.

En meesjes en musjes die af en toe langskomen zijn ware acrobaten die de luizen en ander ongedierte van de rozen af eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
Wij wonen dus ook direct aan het bos, met een open vlakte achter ons huis. Op wat duiven, soms een reiger of een buizerd in de tuin (we hebben namelijk ook een voilere) hebben wij hier maar weinig aan grotere vogels. Vooral meesjes (diverse soorten), mussen, goudvinken, roorborstjes en dat soort spul soms zelfs een eekhoorn maar dat is geen vogel :P. Ze mogen ook graag een bad in de vijver nemen, aan de rand dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Het stikt hier altijd van de vogels.

Als je vogels wilt kun je denken aan:
- bomen (heb je al)
- grote vaste planten/heesters waar ze onder kunnen scharrelen
- grond onder bomen/heesters bedekken met houtsnippers
- stukje gazon voor de merels om wormpjes te vinden
- een paar nestkastjes om vogels te lokken
- maatregelen treffen om katten zo veel mogelijk uit de buurt te houden
- enkele speciale dakpannen plaatsen om mussen te laten nestelen
- eventueel een plankje tegen de nok voor het nestelen van zwaluwen

[ Voor 14% gewijzigd door nokiaan958GB op 06-05-2015 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Leuk topic. Ik woon in een rustig dorp in Brabant, met een tuin grenzend aan een open weiland. We hebben veel dieren in de omgeving.

- in de voortuin staat een appelboom en grote conifeer. In de conifeer huizen merels in april/mei. Ideaal en beschut voor hun nest. Verder zijn daar veel mussen en muizen te vinden.
- in de achtertuin hebben we aan de linkerzijde een grote haag als scheidingslijn met de buren. Hier huizen eveneens veel merels maar ook mussen.
- over het algemeen zien we ook veel roodborstjes en koolmeesjes
- achter staat een beuk. Hier (in de buurt) zijn vleermuizen die in zomer bij schemering iedere avond op insectenjacht gaan. Rechts staat een kleine eik, maar die levert dermate weinig beschutting dat hier geen dieren in de buurt van zitten.

Wat wij doen: we hebben een druivenrank waar we in de koudere maanden vet en pinda's ophangen. Dit trekt echter ook muizen aan, maar dat vind ik geen probleem. Er komen hierdoor ook houtduiven en tortelduiven, echter geen reguliere duiven (voordeel). De haag snoei ik niet in de broedmaanden om de vogels te laten nesten. Verder hebben we een stenen drinkbak en een vijver, uit beiden drinken vele vogels.

We hebben zelf katten maar die komen niet buiten. Katten van sommige buren lopen in de tuin maar lijkt het ecologisch systeem niet echt te verstoren. De achtertuin is voor 20% betegeld, de rest is gras, aarde, vijver en bomen. De druiven hebben in de (na)zomer ook een grote aantrekkingskracht op verscheidene vogels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Badderende vogels zijn trouwens echt super grappig.
Wat hebben jullie zoal gedaan om vogels naar de tuin te lokken :) ?
Gewoon van die bollen vogelvoer die je in de supermarkt vindt aan de ramen gehangen met de meegeleverde zuignappen. Die dingen zijn in een paar dagen compleet leeg gegeten en je hebt constant vogels voor je ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:07
(Niet van mijzelf maar van de vader van mijn schoonzus)

Bij het aanleggen van een tuin moet je er ook aan denken om niet de (hele) bodem te bedekken met Hedera. Dit zorgt ervoor de vogels niet meer bij de aarde kunnen en daardoor niet de kevers en dergelijke uit de grond kunnen opvreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Seriph schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 08:36:
(Niet van mijzelf maar van de vader van mijn schoonzus)

Bij het aanleggen van een tuin moet je er ook aan denken om niet de (hele) bodem te bedekken met Hedera. Dit zorgt ervoor de vogels niet meer bij de aarde kunnen en daardoor niet de kevers en dergelijke uit de grond kunnen opvreten.
Sorry, maar wie bedekt nu de (hele) bodem in z'n tuin met klimop? Beetje raar toch.
Is meer om een betongaas schutting vol mee te laten groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Trommelrem schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 23:20:
[...]

Badderende vogels zijn trouwens echt super grappig.

[...]

Gewoon van die bollen vogelvoer die je in de supermarkt vindt aan de ramen gehangen met de meegeleverde zuignappen. Die dingen zijn in een paar dagen compleet leeg gegeten en je hebt constant vogels voor je ramen.
Ik zou ze niet aan het raam hangen eerlijk gezegd. Al was het alleen maar omdat je ramen daar nogal smerig van worden lijkt me, maar ook omdat vogels nog wel eens in de stress kunnen raken van de reflecties die ze in een raam zien. Zo hebben mijn ouders al een tijdje een pimpelmees die steeds weer terugkomt om met zijn spiegelbeeld te vechten / flirten.

Als je dan toch al een lekker groene tuin aan het inrichten bent, maak dan ook gewoon een mooie voederplek met een bestaande boom, of een dode boomstam of zo. Of een voedertafel.

* Orion84 heeft op zijn balkon een voedertafel staan, met daarop een eiken stam met gaten er in waar ik voer in kan stoppen. Daar komen dit jaar de nodige mezen op af. Inmiddels kan ik ze met wat geduld zelfs fotograferen met de balkondeur open.
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8804/16961604358_0735396918_c.jpgPimpelmees - Blue Tit by FrankVl, on Flickr

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
1 van onze voerder plekken is ook op een afgezaagde pruimen boom, en daar smeer ik in de herfst en winter maanden pindakaas op. De meesjes en kleine bonte specht zijn er gek op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Toch wel van die speciale vogelvoeder pindakaas hoop ik? De pindakaas zoals wij die eten is niet heel gezond voor ze.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
Orion84 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 12:05:
Toch wel van die speciale vogelvoeder pindakaas hoop ik? De pindakaas zoals wij die eten is niet heel gezond voor ze.
Ja ;) en van die vet blokken in gaas mandjes aan de schutting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:31

Zeeuw

5.6

Zorg ook voor nestmateriaal. Takjes, draadjes, mos. Hier komen de pimpelmeesjes onder het overdekte terras de draadjes uit een omslagdoek trekken om ze vervolgens in een door mij opgehangen vogelhuisje te gebruiken als nestmateriaal.

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:07
baronruud schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:47:
[...]

Sorry, maar wie bedekt nu de (hele) bodem in z'n tuin met klimop? Beetje raar toch.
Is meer om een betongaas schutting vol mee te laten groeien.
Het was mooi. Totdat hij bemerkte dat zijn bomen werden aangevreten door kevers die eitjes legden onder de klimop zonder dat er vogels bijkwamen. Dus hij trok de klimop er weer uit en de vogels kwamen terug en zijn bomen werden weer mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even een wettelijke domper laten vliegen: hou je wel in de gaten wat een eventueel voer-beleid is in de gemeente waar je komt te wonen?

Voor zover ik me kan herinneren geldt er een landelijke regel dat (bij-)voeren van vogels enigszins beperkt. Daarnaast zijn gemeenten vrij om in de APV op te nemen welke specifieke merken/typen van dieren je wel/niet mag voeren en gedurende welke periode. Een motivatie van gemeenten is om bijvoorbeeld te voorkomen dat er overlast ontstaat door dier A, in de grootte van de populatie of qua broedgedrag en overlast voor de buurt.

Niet dat ik je/jullie het plezier misgun van aandacht van/naar de natuur maar het is zoooo vervelend als je je helemaal inzet voor de natuur en een overijverige ambtenaar komt stiekem tellen hoeveel pinda-lijntjes je (nog) hebt hangen in mei.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ach, de APV is een calimiteiten regeling die pas uit te la wordt gehaald als er problemen/klachten zijn.

Eventjes vogels voeren zal niet een punt zijn. Kraaien, kouwen en meeuwen voeren wordt al wat minder. Maar de honderden eenden uit een nabijgelegen vijver naar je huis lokken zul je niet veel vrienden mee maken.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
@MAX3400 bedankt voor de waarschuwing ;)
Maar de ambtenaar zal toch eerst op me compleet afgesloten terrein moeten komen (hoge schutting, en sloten)
En dan nog krijg ik eerst een waarschuwing, dunkt me.
Verder een met nokiaan958GB

[ Voor 7% gewijzigd door Alternative op 07-05-2015 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je kunt bij de Vogelbescherming een gratis boekje met tips voor een vogelvriendelijke tuin aanvragen: http://www.vogelbeschermi...nvogels/vogels_dichterbij

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00
Ik was al bijna een nieuw topic aan het tikken voor het delen van ervaringen met vogels in de tuin, maar het stond me bij dat ik zoiets al eens gedaan had ;) .

Waar ik vorig jaar nog in een dorp met allemaal oude eiken en dergelijke woonde is de omgeving waar ik nu zit beduidend kaler, een kleilandschap. Doordat de wijk jong is zijn de boompjes ook nog bescheiden. Ik was daardoor een beetje bang dat het qua vogels ging tegenvallen hier.

Dat valt me nu best mee. Ik hoor af en toe pimpelmezen, een merel heeft onze tuin geclaimd en laatst zat er een roodborst in de heg. Ook hebben we een belangstellende koolmees die vandaag even bij de nestkast van onze schuur keek. Bijzonderdere verschijningen als kwikstaarten of groen-rode vogels (weet zo de soort niet) heb ik hier alleen nog niet gezien en ik heb ook nog geen tjiftjafs of winterkoninkjes horen zingen. 's Zomers komen hier echter wel zwaluwen :) .

Hoe is het met de vogeltjes bij anderen in de tuin?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:28

Wildfire

Joy to the world!

Bananenplant schreef op maandag 28 maart 2016 @ 13:56:

[..]

Hoe is het met de vogeltjes bij anderen in de tuin?
Ik zit hier in Tilburg midden in een lekker stedelijke woonwijk, maar zeker genoeg vogels. Onze zeer beperkte achtertuin is elk jaar favoriet bij twee stelletjes koolmezen, die echt elk jaar terugkomen. Andere vaste bezoekers: een stel stronteigenwijze houtduiven, diverse merels, kraaien en kauwen; het winterkoninkje heeft ook al meerdere malen lekker zitten wroeten in de tuin, ook al een paar keer een groenling gezien, roodborstje ook een paar keer gesignaleerd en na al ettelijke jaren geen mus meer te hebben gezien heb ik die deze week ook alweer twee gezien.

Oh ja: ook eens een eend gezien. Maar die was afgedwaald van de vijver een paar honderd meter verderop. :P

Niet dat er bij het inrichten van de tuin op gelet is deze vogelvriendelijk te maken. Wel hebben we een "voerhuisje" (met vogelpindakaas) hangen bij onze schuur, hangt op een muur die uitkijkt op het zuiden. Daarnaast hebben we een boompje (een of andere den of iets, iig iets met naalden ipv bladen) en daar hebben we in de winter altijd een vetbol en nootjes in hangen.

-- Edit: @dion_b hieronder, meeuwen vliegen hier wel vaak over maar komen nooit in de tuin gelukkig. Het is al lastig zat met die stronteigenwijze houtduiven. Eentje ervan is zo brutaal dat 'ie pas weggejaagd wordt als je bijna naast 'm staat. :P

-- Edit #2 (meer dan een jaar later): vergeten dat er ook regelmatig eksters zitten hier. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Wildfire op 20-07-2017 15:58 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kwantiteit is iig niet alles. Het stikt hier van de vogels, maar 50% kraaien, 30% meeuwen en de rest is mix van af en toe een merel, mees of bezoek van een stel halsbandparkieten. Enige positieve is dat de meeuwen de duiven weghouden...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12

Bestla

M/M -> V/F

Bij ons in de achtertuin hebben we zat vogels en een egel <3 . Met rechts een houten schutting, en links een heg, en op de kopsekant van die heg een 8 meter hoge conifeerachtige 'kerstboom'.

Ik bak zelf brood, en de restantjes gaan in de winter op een voedertafel. In de kers hangen we vetbollen en we hebben her en der vogelpindakaas potjes opgehangen. Met de al genoemde kers, de appel en pruim bieden we genoeg takken om op te zitten. De tuin zelf is voor 75 % betegeld, maar de rest is grond zonder bodembedekking.

Het bijvoeren loopt nu wel op zijn einde.

[ Voor 16% gewijzigd door Bestla op 29-03-2016 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:28

Wildfire

Joy to the world!

Wildfire schreef op maandag 28 maart 2016 @ 22:44:

[...]

Ik zit hier in Tilburg midden in een lekker stedelijke woonwijk, maar zeker genoeg vogels. Onze zeer beperkte achtertuin is elk jaar favoriet bij twee stelletjes koolmezen, die echt elk jaar terugkomen. Andere vaste bezoekers: een stel stronteigenwijze Turkse tortelduiven, diverse merels, kraaien en kauwen; het winterkoninkje heeft ook al meerdere malen lekker zitten wroeten in de tuin, ook al een paar keer een groenling gezien, roodborstje ook een paar keer gesignaleerd en na al ettelijke jaren geen mus meer te hebben gezien heb ik die deze week ook alweer twee gezien.

Oh ja: ook eens een eend gezien. Maar die was afgedwaald van de vijver een paar honderd meter verderop. :P
Bedenk me net dat ook af en toe een Vlaamse gaai voorbij komt :)

-- En vandaag landde ook eens een keer een ekster. En een vogeltje wat ik niet ken, was ongeveer zo groot als een mus, zag er grijzig uit en de staart was wat rossig. Iemand enig idee? :?

[ Voor 9% gewijzigd door Wildfire op 02-04-2016 20:37 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-05 08:51
Wij zijn momenteel bezig om de tuin te laten renoveren (sinds we de woning eind 2014 betrokken hebben), en ik zit ook nog met 'iets voor vogels' in mijn hoofd. Anderzijds, we hebben wel veel katten in de buurt (Utrecht), die ook geregeld in onze tuin komen en ik vraag me af hoe jullie daar mee omgaan? Tuin is niet zo groot, zo'n 25m2.

[ Voor 6% gewijzigd door Shadow_Zero op 20-07-2017 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob079
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-05 16:30
@Shadow_Zero Wat bij mij (Zoetermeer, oude dorp) heeft gewerkt om katten uit de tuin te houden zijn struiken met stekels (ben de naam even kwijt) en bodembedekkers. Zorg dat ze geen ruimte hebben om de grond om te graven en ze gaan al gauw naar elders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 16:55

Whuzz

Dodgeball!

Onze tuin stikt van de vogels tegenwoordig. Mussen, mezen, groenlingen, merels, eksters en een stel dikke duiven.

Toen we er kwamen wonen waren die er nog niet. Het enige verschil? Vogelvoer en wel het héle jaar door. Dus niet alleen in de winter wat bollen neerhangen, maar zorgen dat er het hele jaar vogelvoer is in overvloed. Vroeger werd gezegd dat dit slecht zou zijn en dat je ze alleen in de winter mocht voeren, maar dat schijnt achterhaald te zijn.

We hebben twee katten, die regelmatig in de tuin zitten en dat boeit de vogeltjes weinig.

[ Voor 7% gewijzigd door Whuzz op 21-07-2017 11:42 ]

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wildfire schreef op zaterdag 2 april 2016 @ 11:15:
[...]
En een vogeltje wat ik niet ken, was ongeveer zo groot als een mus, zag er grijzig uit en de staart was wat rossig. Iemand enig idee? :?
Roodstaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

686932

Een opgeruimde tuin is minder aantrekkelijk voor vogels en insecten. Een hoekje of randje met hoog gras, takken, bladen en ongesnoeide gewassen zorgt voor wat meer schutplek.

Wij wonen bovenin een flat en hebben veel mussen en mezen doordat we speciale dakpannen hebben. Nu ons stukje meer afgedekt is, lijken ze vaker bij ons te kijken. Ondanks dat we geen gras hebben liggen en nog weinig groen hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Wij wonen in een wijk die begin jaren '80 uit het weiland is gestampt. Wij hebben onze woning als eerste bewoners betrokken en vanaf het begin veel groen in de tuin aangebracht, waaronder diverse kleine coniferen, laaggroeiers, hooggroeiers, struiken en boompjes. Een conifeer, de laatste van zo'n 20 stuks die er oorspronkelijk geplant waren, is inmiddels zo'n 10 meter hoog en een geliefde plek voor van alles wat vleugels heeft. Een kersenboom, de verjaardagswens van onze toen nog jonge oudste dochter, is de tweede riante boom waarin de vogels graag vertoeven maar dan enkel overdag, en vooral als de kersen bijna rijp zijn. Wij komen zelf niet aan het plukken toe. Wel houden we alles middels snoeien zoveel mogelijk binnen onze grenzen hoewel er best eens een takje de grens over gaat (tot op dit moment zonder enige overlast voor anderen).

Wij zijn een tamelijke uitzondering in onze wijk v.w.b. het groen. Het is vooral veel steen bij de meesten aan huis en bij sommigen zie je in de achtertuin nog wel een hooggroeier staan maar vaak sneuvelt deze als het huis wordt verkocht en je ziet door de jaren heen steeds meer hoge natuur uit onze wijk verdwijnen.
Daar komt nog eens bij dat onze gemeente in vrij korte tijd zo'n 5000 bomen heeft gekapt en rondom onze woning zijn alleen al door de jaren heen zo'n 5 grote bomen "verdwenen".

Als ik was oude foto's en video's bekijk van jaren terug, dan valt pas op wat er allemaal aan groen is weggehaald de laatste 10-15 jaar. Een paar bomen hebben zelfs het veld moeten ruimen omdat deze bomen door het vallende blad "overlast" veroorzaakte bij menig bewoner. Ik heb het dan over hetgeen op de openbare weg terechtkwam maar schijnbaar mee naar binnen werd genomen.

Afijn..., mijn vrouw en ik, en de (inmiddels volwassen) kinderen houden van groen in de tuin en dan ook van alles wat dat met zich meebrengt. Voor een half-vrijstaand woonhuis met een iets grotere tuin, in een standaard woonwijk, loopt, kruipt, springt en vliegt er hier van alles rond. Van egels tot (land)kikkers (het stikt ervan in onze tuin, maar geen vijver in de buurt), van een enkele eekhoorn (ergens ontsnapt?), tot tamme roosduiven (eten soms uit je hand), en dan natuurlijk het standaard gevogelte wat weet waar dagelijks wat te halen valt (idd, het gehele jaar door blijven voeren). Natuurlijk ook aardig wat insecten, het een komt met het ander.

Wij hebben beslist geen grote tuin, maar het is wel bijna allemaal groen wat de klok slaat en wij vinden dat een erg fraai gezicht en hebben plezier van alles wat leeft en er gebruik van wil maken, ook van die enkele Slechtvalk die soms het aanbod aan vogels ook weet te waarderen. Voor ons is dat wel eens schrikken.

Testing, one, two ...

Pagina: 1