Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gplux
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Sinds enige tijd ben ik accountmanager bij een leuk software bedrijf. In principe doe ik alleen acquisitie, maar omdat we uitbreiden mag ik me sinds kort ook tijdelijk bezig houden met het werven van twee collega programmeurs. Na een klein trauma met een recruitmentkantoor die zich niet zo netjes richting kandidaten gedroeg willen we het nu eerst zelf proberen.

Probleem is alleen; ik heb 0 ervaring met recruitment. Sowieso hou ik niet van mensen lastig vallen zoals recruiters nogal schijnen te doen (wellicht herkenbaar voor jullie): http://shit-recruiters-do.tumblr.com/

Vraag is: hebben jullie wellicht tips voor het vinden van programmeurs? En op wat voor manier zouden jullie het liefst benaderd willen worden? Hartelijk dank voor eventuele tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
  • Vacature plaatsen en de reacties lezen.
  • Een goede recruiter inhuren die zijn werk WEL goed doet.
  • Op LinkedIn aan de slag en mensen met een goed profiel actief uitnodigen voor een gesprek.
Dat lijkt me het makkelijkste.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 23:25
Ik zit helaas aan de andere kant, werkzoekende als programmeur. Ikzelf vind het irritant als ik opgebeld word.

Ik zelf benader werkgevers via sites zoals linkedin, jobbird, monsterboard etc. , dan heb ik rustig tijd om de vacature goed door te nemen en te kijken of het bedrijf/baan bij mij past.

Ik zou het niet erg vinden als een werkgever mij zou benaderen per mail waarin hij zijn telefoonnummer achterlaat. Helaas krijg ik vaak berichten van recruiters die nergens op slaan (d.w.z ze hebben mijn profiel niet doorgelezen). Ik krijg dan vacatures van ('minimaal 3 jaar php ervaring") terwijl ik duidelijk heb vermeld dat ik alleen de basiskennis van php heb die nodig is voor een frontend webdeveloper.

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:22

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Sibylle schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:58:
  • Een goede recruiter inhuren die zijn werk WEL goed doet.
    • Op LinkedIn aan de slag en mensen met een goed profiel actief uitnodigen voor een gesprek.
Als je mensen via LinkedIn benadert, laat dan weten waarom het profiel van die persoon je aanspreekt.

Ik krijg wekelijks berichtjes "hoi, je profiel spreekt me aan, vriendjes worden?". Dan is het antwoord heel simpel: :w.
Krijg ik een berichtje "hoi, ik zie dat jij ervaring hebt met x, y en z, en daarom pas jij precies bij deze vacature", dan is dat een hele andere insteek. Dan kun je ook een reactie van mij verwachten.
Laat ook zeker weten dat het om een direct dienstverband gaat, zonder tussenpersoon. Persoonlijk zou ik dat erg waarderen.
Uiteraard niet te geheimzinnig doen over "een vacature" bij "een bedrijf", maar gewoon zeggen waar het op staat.

Ten slotte: Veel recruiters misbruiken de uitnodigingsfunctionaliteit van LinkedIn om een berichtje te sturen. Dat kan natuurlijk, maar ik krijg ook wel eens "InMails". Omdat je hiervoor moet betalen wordt dit (door mij) een stuk serieuzer genomen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
Gplux schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:51:
Sowieso hou ik niet van mensen lastig vallen zoals recruiters nogal schijnen te doen
Met die insteek en een beetje gezond verstand kom je waarschijnlijk al beter over dan 90% van de "echte" recruiters d:)b

Zoek je fulltimers of freelancers?

In ieder geval: doe open en eerlijk; geef nuttige feedback aan iedereen waar je contact mee hebt gehad; verdiep je in de functie-eisen qua benodigde kennis & ervaring, begrijp wat ze precies inhouden (nee, java is niet hetzelfde als javascript) en breng ze duidelijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 06:41
Jij hebt 1 voordeel op recruiters.
Je kan mensen gewoon direct vertellen wat de vacature is en bij welk bedrijf.

Recruiters doen daar vaak geheimzinnig over. Aan de ene kant omdat ze niet willen dat je direct solliciteert, dan lopen ze hun commissie mis. En er zijn een hoop recruiters die helemaal geen functie hebben waar je perfect voor bent, maar je alleen aan hun bestand willen toevoegen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indien je voor het bedrijf waar je zelf al werkt programmeurs zoekt:

Schrijf gerichte en gedetailleerde vacatures.
Zit er momenteel al een team met programmeurs? Wat voor sfeer heerst er, wat voor types zijn het, wat voor type zoek je zelf?

Vaak word er teveel gekeken naar de hard skills (hoewel deze wel belangrijk zijn), maar ik denk dat zowel een toekomstig collega als jullie organisatie erbij gebaat is om mensen voor de lange termijn aan te trekken.
Probeer dus die soft skills naar voren te brengen in de vacatures, daarnaast kun je zoals al eerder gezegd op LinkedIn rondkijken.

Ook kun je een "goede" recruiter in de arm nemen, die "exclusief" voor je zoekt. Zo kan hij/zij ook openlijk richting kandidaten zijn over zijn/haar opdrachtgever.

Succes!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2015 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gplux
  • Niet online
Ik gebruik nu inderdaad al inmails op Linkedin, waarbij ik heel specifiek op het kandidaatprofiel reageer. Ik stuur altijd gelijk een linkje naar de vacature op onze website mee, die is vrij gedetailleerd. Zoals ik het nu zie zou ik de vacature nog iets meer kunnen toespitsen op de soft skills en op de werkplek zelf.

Denk dat ik zo ook even een vacature op een banensite plaats (suggesties zijn welkom). Bedankt voor de tips! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Vermijd generiek geneuzel. Ieder bedrijf wil een teamplayer die ook alleen zijn mannetje staat, geen 9-5 mentaliteit heeft en communicatief vaardig is :)

Specifieke technologie (primair) en applicatiedomein (secundair) zijn belangrijk om de juiste kandidaten te vinden. Een kort regeltje zoals "ecom / django / DRF / MongoDB" of "embedded / C / ISR / ARM" zegt meer over de inhoud dan de meeste vacatures.

Wat betreft je organisatie heb je het voordeel dat je er zelf nog niet zo heel lang werkt. Dan heb je veel scherper wat er nu bijzonder is aan jouw bedrijf. Iemand die al 17 jaar bij een bedrijf werkt, gaat dat bedrijf als "normaal" zien. Verder: LinkedIn en IT specifieke communities zoals StackOverflow en Github.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gplux schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:00:

Denk dat ik zo ook even een vacature op een banensite plaats (suggesties zijn welkom). Bedankt voor de tips! :D
Genoeg gratis banensites te vinden, probeer deze eens voordat je naar de betaalde versies toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gplux
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:16:
[...]

Genoeg gratis banensites te vinden, probeer deze eens voordat je naar de betaalde versies toe gaat.
Heb je daar heel toevallig namen van? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:00

Rmg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gplux schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:19:
[...]

Heb je daar heel toevallig namen van? :)
Uiteraard,
Jobbird
Vacatures.nl
Werk.nl
Vacant.nl
Solliciteren.nl

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:04
Briljant topic! Help mij een programmeur vinden topic op een forum waar toevallig ontzettend veel programmeurs komen. Een keer raden wanneer de persoon in kwestie zich aangemeld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wellicht is het handig vacatures te plaatsen op:
- Jullie eigen website ("wij zoeken collega's etc"). Wanneer programmeurs dan via Google zoeken komen ze op de site terecht.
- LinkedIn bericht plaatsen
- Eventueel Facebook bericht plaatsen (moet je wel een publieke Facebook hebben van het bedrijf)
Limbeckx schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:27:
Briljant topic! Help mij een programmeur vinden topic op een forum waar toevallig ontzettend veel programmeurs komen. Een keer raden wanneer de persoon in kwestie zich aangemeld heeft.
Er blijkt nergens uit van welk bedrijf hij is. Briljant was geweest als er in zijn profiel of iets nog een verwijzing naar de vacatures had gestaan :D

[ Voor 42% gewijzigd door Lethalis op 06-05-2015 16:29 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gplux
  • Niet online
Lethalis schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:27:
Wellicht is het handig vacatures te plaatsen op:
- Jullie eigen website ("wij zoeken collega's etc"). Wanneer programmeurs dan via Google zoeken komen ze op de site terecht.
- LinkedIn bericht plaatsen
- Eventueel Facebook bericht plaatsen (moet je wel een publieke Facebook hebben van het bedrijf)

[...]

Er blijkt nergens uit van welk bedrijf hij is. Briljant was geweest als er in zijn profiel of iets nog een verwijzing naar de vacatures had gestaan :D
"haar" profiel ;) En dat zou ik niet zo netjes vinden. Ik kom voor tips, niet voor een sneaky recruitmentpoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:04
Gplux schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:32:
[...]

"haar" profiel ;) En dat zou ik niet zo netjes vinden. Ik kom voor tips, niet voor een sneaky recruitmentpoging.
Afbeeldingslocatie: http://www.quickmeme.com/img/7f/7fa6b0be9d5614e6e8aa57089f47c718ec462a462188bb1b058a1456cfd02d12.jpg

Jk; ik ben geen ontwikkelaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:59
Allemaal tweakers en niemand die op het idee komt om de vacature op de vacaturesite van Tweakers te plaatsen? :P

http://www.itbanen.nl/

Staan al goede tips hierboven; ik denk dat ze als echte werkgever met echte banen best wat animo kunt krijgen - plaats je vacature ook in relevante LinkedIn groepen. Daar zitten best veel werkzoekenden en die bereik je dan gewoon direct.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Een persoonlijke inmail doet inderdaad ook heel veel. Ik werd pas geleden briljant benaderd met een hoop humor en toegespits op mijzelf, dat trekt de aandacht.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sibylle schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:58:
    [*]Een goede recruiter inhuren die zijn werk WEL goed doet.
Dat
Vaceture plaatsen op oa Linked-in, Nationale vacaturebank, monsterboard, jobbird etc.

Verder wees duidelijk wat je wilt en waarom (veel vacatures van recruiters zijn bewust vaag waardoor je als werkzoekende er erg weinig mee kan) en als je iemand benaderd zou ik het via mail oid doen en wees to the point en duidelijk waarom die gene mailed (ergo, maak het wat persoonlijker).

[ Voor 24% gewijzigd door GoldenSample op 06-05-2015 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Lees het profiel van de kandidaat.

Ik negeer 99.99% van de recruiters die linked-in berichtjes versturen, aangezien ze meestal mijn profiel niet bekijken of een generiek bericht versturen.
Bv (geparafraseerd):
- "ik heb een erg interessante positie bij X. Jouw profiel past erg goed bij de job omschrijving.".
- "Dat klopt. Wij zijn namelijk op zoek naar een nieuwe collega." (ik werkte toen voor X).

[ Voor 4% gewijzigd door koentje115 op 07-05-2015 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:01

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Het maakt al heel wat verschil als je het bedrijf en de functie direct vermeld (en het liefst de sfeer etc). 99% van de recruiter mails betreft 'onze opdrachtgever in de omgeving Den Haag'. Daar reageer je meestal sowieso niet op.

Dit dus.

Pagina: 1