WiFi aanleggen kapperszaak

Pagina: 1
Acties:
  • 1.592 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdlindenmark
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 15:16
Beste,

Ik ben op zoek naar een oplossing om een WiFi verbinding aan te leggen bij een kapperszaak.
Op dit moment ben ik op zoek naar een router die:
- Een beveiligd WiFi netwerk kan maken voor eigen gebruik.
- Een gastnetwerk kan aanmaken die ook beveiligd is met een wachtwoord.
- Een minimaal bereik van 10 meter heeft
- Snel genoeg is om mogelijk later ook een NAS met voldoende snelheid over het internet te sture
- het liefst het wifi netwerk voor eigen gebruik ook in 5ghz kan versturen

Het gastnetwerk willen we graag wel afknijpen zodat de eigenaar zelf met al het apparatuur geen problemen ondervind. Ik zit zelf te denken aan een x aantal mb/kb per seconden voor het gastnetwerk, of per gebruiker van het gastnetwerk.

Kan iemand mij een geschikte router vertellen? Het budget ligt tussen de 50/100 euro.
Zelf hebben wij thuis een WNDR3700 staan, met deze kan ik opzicht de constructiebouwen die ik in gedachten heb, alleen niet het afknijpen van de internet verbinding (of ik weet niet hoe).

Mocht iemand niet een geschikte router weten, maar wel weet waar ik naar moet zoeken als het gaat om internetverbinding afknijpen, dan hoor ik dit graag :-)
Ik zie jullie reactie tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:29

lier

MikroTik nerd

OpenWRT
("limit bandwidth guest network" zijn goede zoektermen)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdlindenmark
Dank! Ruim een half jaar terug heb ik ook al eens gekeken naar OpenWRT, maar kwam er toen niet echt uit, al was dit niet hiervoor.

Heb ik met OpenWRT nog steeds dezelfde functies? Ik vind het aan mijn router wel fijn dat hij zelf al veel instelt, en dat ik hem op afstand ook kan beheren.

Stel ik zet OpenWRT erop, kan ik dan zomaar weer terug naar de standaard firmware van de WNDR3700? En mag dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een minimaal bereik van 10 meter heeft
WiFi reikt over open veld >300m. Of je 10m verderop komt hangt volledig af van wat er tussen AP en client 10m verderop zit.
- Is dit 10m open ruimte? Zo niet wat voor obstakels zijn er?
- Is er interferentie van andere WiFi-netwerken of non-WiFi devices in 2.4GHz resp 5GHz band?
Snel genoeg is om mogelijk later ook een NAS met voldoende snelheid over het internet te sture
Definieer "voldoende" voor jou eens... en geef ook aan wat voor client je voor ogen hebt (ik heb bijv een router waar ik met MacBook Pro 506Mbps mee haal, maar met m'n telefoon 37Mbps...). Sowieso zou ik een NAS bedraad aansluiten.
Kan iemand mij een geschikte router vertellen?
Zonder info van wat je exact voor eis hebt qua performance en zonder info van waar dat ding komt te staan (RF-omstandigheden ter plekke): nee.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdlindenmark
dion_b schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:56:
[...]

WiFi reikt over open veld >300m. Of je 10m verderop komt hangt volledig af van wat er tussen AP en client 10m verderop zit.
- Is dit 10m open ruimte? Zo niet wat voor obstakels zijn er?
- Is er interferentie van andere WiFi-netwerken of non-WiFi devices in 2.4GHz resp 5GHz band?

[...]

Definieer "voldoende" voor jou eens... en geef ook aan wat voor client je voor ogen hebt (ik heb bijv een router waar ik met MacBook Pro 506Mbps mee haal, maar met m'n telefoon 37Mbps...). Sowieso zou ik een NAS bedraad aansluiten.

[...]

Zonder info van wat je exact voor eis hebt qua performance en zonder info van waar dat ding komt te staan (RF-omstandigheden ter plekke): nee.
Dank voor je reactie!
Opzich mag je het verhaal van bereik vergeten, de router komt in dezelfde ruimte te hangen als waar de klanten zich bevinden. Ook het verhaal van de NAS zal geen hoogstaande eis zijn, puur een toekomst idee. De NAS zelf zal idd hoe dan ook bedraad aangesloten worden.

Waar het voornamelijk om gaat is dat op het eigen netwerk voor de eigenaar een 3 tal windows laptops op komen, en op het gastnetwerk (wat dus alleen aangesloten op het internet mag zijn, deze mag niet de 3 laptops of een eventuele NAS zien/kunnen benaderen) zal hooguit een aantal smartphones komen. Waar ons om gaat is dat deze smartphones niet de volledige bandbreedte van de internet verbinding op mogen slokken, daarom moeten deze het liefst afgeknepen worden, of de eigenaar moet voorrang krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan is bereik geen issue idd. Wel kan interferentie relevant zijn. Iets om uit te zoeken. Maar goed, oplossing heb je al in je eisen staan: 5GHz.

Wel relevant voor capaciteit: je moet dat op twee niveau's benaderen bij WiFi:

1) IP (dus bandbreedte van pakketjes over de modem)
2) Airtime (dus tijd van de WiFi-antenne(s) om te zenden/ontvangen)

Die laatste wordt nogal eens onderschat. Bij default wordt tijd op de antenne evenredig verdeeld tussen clients die data willen ontvangen. Maar hoeveel data verstuurd kan worden in die tijd hangt af van de kwaliteit van de verbinding. Als een client dus een zeer slechte verbinding heeft (brakke RF of brakke specs/implementatie van z'n radio) gaat hij voor zelfs een kleine hoeveelheid data een bovenmatige hoeveelheid tijd op de antenne inpikken. Neem mijn voorbeeld van 506Mbps van MacBook Pro vs 37Mbps op telefoon. Als beide tegelijk proberen te downloaden zal de laptop 253Mbps krijgen en de telefoon 18.5Mbps. Die 18.5Mbps van de telefoon kosten dus meer dan tienvoudige aan bandbreedte voor de high-end device :o

Daar heb je een simpele oplossing voor en een moeilijke:
Simpel: 2.4GHz *alleen* voor gasten gebruiken, 5GHz alleen voor werknemers.
Ingewikkeld: 'Airtime fairness' feature nemen op je router/AP.

Airtime fairness is een algoritme om de impact van trage devices op airtime van de snelle devices te beperken. Exact hoe dat werkt verschilt per vendor, maar doel is om te zorgen dat een aantal trage devices de boel niet volledig in de soep kunnen laten lopen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een bedrijf hebt, kijk eens naar Cisco Meraki. Als je hun webinar volgt krijg je gratis één access point (dual band), inclusief 3 jarige licentie op de beheerspagina. Mooiste is, dat jij ook in timboektoe, alles kan zien en regelen wat waar gebeurt. Je kan per user, per applicatie etc.... filteren of beperken. Zee mooi spul.

Maar na 3 jaar kan je er niet meer bij. Hij blijft wel werken, maar je kan geen wijzigingen meer aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 08:07

GB2

Tenzij je weer een licentie afneemt, voor 1, 3, 5 of zelfs 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 21:59:
Maar na 3 jaar kan je er niet meer bij. Hij blijft wel werken, maar je kan geen wijzigingen meer aanbrengen.
Als je licentie verloopt, stopt 't ook met werken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Of een capitive portal zoals: http://www.packetfence.org/

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meraki bij een kapperszaak aanraden is totale overkill.

Die kerel heeft geen enkel van de features die meerwaarde bieden tov consumenten/SOHOmeuk nodig. Zelfs Ubiquiti zou ik bij enkele AP overkill noemen. Als je semi-pro wilt kijken is meer dan een simpele Engenius niet echt zinnig, en die featureset kun je gewoon met *WRT ook regelen.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 06-05-2015 22:16 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-10 21:42
Precies, gezien de eisen van de TS voldoet bijv een Asus RT-n66-u daar al aan. Enige beperking met in achtname van de wensen is dat het beperken van de snelheid van het guest netwerk niet 1-2-3 op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oilman schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 00:01:
Precies, gezien de eisen van de TS voldoet bijv een Asus RT-n66-u daar al aan. Enige beperking met in achtname van de wensen is dat het beperken van de snelheid van het guest netwerk niet 1-2-3 op te lossen is.
Ipv het beperken van de internetsnelheid bij de ASUS routers kan je daar heel simpel QoS op instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:14:
Daar heb je een simpele oplossing voor en een moeilijke:
Simpel: 2.4GHz *alleen* voor gasten gebruiken, 5GHz alleen voor werknemers.
Ingewikkeld: 'Airtime fairness' feature nemen op je router/AP.

Airtime fairness is een algoritme om de impact van trage devices op airtime van de snelle devices te beperken. Exact hoe dat werkt verschilt per vendor, maar doel is om te zorgen dat een aantal trage devices de boel niet volledig in de soep kunnen laten lopen.
Meraki AP's hebben hiervoor iets als Band Steering. Hiermee kan je wifi clients dwingen om de 5GHz te gebruiken. Legacy wifi clients die alleen 2.4GHz hebben, blijven op deze band.

Meraki en andere fabrikanten hebben Facebook Wifi. Hiermee kan de Facebook pagina van de kapperszaak een landingspagina worden voor gasten die wifi willen gebruiken. Heb je meer dan 30 likes, dan kan je ook FB Insights gebruiken. Met iets als Purplewifi kan je vouchers genereren voor terugkerende bezoekers. Wifi wordt hiermee een tool die niet geld kost, maar geld oplevert. Elke ondernemer wordt daar blij van..

@Onderbuur:
1 á 2 AP's is denk ik voldoende, maar een klein netwerk betekent natuurlijk niet dat je hoeft in te leveren op features, zoals guest management, traffic shaping, wifi marketing, etc. Vaak moeten klanten even wachten. Gasten kan je dan redirecten naar je FB pagina en hierop kan je foto's van kapsels plaatsen ter inspiratie.

[ Voor 10% gewijzigd door Bl@ckbird op 08-05-2015 12:02 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nofi, maar hoe groot is die kapperszaak wel niet? Als ik naar onze kapster kijk (zaak van 10x10) dan staat daar welgeteld 1 pc in. En die is bedraad :)
Dus wedervraag: in hoeverre zijn die laptops die er staan portable? Worden ze uberhaupt wel verplaatst, of zijn het desktop vervangers?

De simpele oplossing die dion_b noemt is een goede btw: router pakken die twee SSID's aan kan op de 2,4 en 5Ghz band. 5Ghz voor jezelf, en 2,4Ghz voor de klanten. Beiden met ww beveiligd :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-10 22:40
Oilman schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 00:01:
Zoek een 10 Mbit hubje op marktplaats. Of twee, zodat je een reserve hebt. Met een beetje zoeken voor een paar centen op zelfs gratis te krijgen en zet die tussen het AP voor de gasten en de rest van je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 17:43
Heb onlangs bij een grandcafe http://www.wimoodshop.nl/...tch-CRS125-24G-1S-2HnD-IN geplaatst.

je kunt elke poort de bandbreedte beperken en onbeperkt wifi punten aanmaken en deze isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-10 09:22
The Eagle schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 01:36:
Nofi, maar hoe groot is die kapperszaak wel niet? Als ik naar onze kapster kijk (zaak van 10x10) dan staat daar welgeteld 1 pc in. En die is bedraad :)
Dus wedervraag: in hoeverre zijn die laptops die er staan portable? Worden ze uberhaupt wel verplaatst, of zijn het desktop vervangers?

De simpele oplossing die dion_b noemt is een goede btw: router pakken die twee SSID's aan kan op de 2,4 en 5Ghz band. 5Ghz voor jezelf, en 2,4Ghz voor de klanten. Beiden met ww beveiligd :)
Volledig mee eens.

Volgens mij kan dit prima met bijvoorbeeld TP-Link TL-WDR4300. Deze heeft ook bandwith control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdlindenmark
Bedankt allemaal voor jullie heldere invulling!
Ik neem het allemaal ter overleg mee. :D

Sommige, waarvan jullie dit zelf ook al zeggen, lijken me te overkil.
Het gaat hier inderdaad niet om een extreem grote kapperszaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogerkleinen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-06-2023
Unifi met key controller. Goedkoop en super oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogerkleinen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-06-2023
Unifi met key controller. Goedkoop en super oplossing.
Hebben wij ook in onze zaak.
Klanten krijgen een hotspot waar ze voowaarden moeten accepteren.
Geen gedoe voor klanten met een ssid encrypt wachtwoord (sleutel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Rogerkleinen schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:49:
Unifi met key controller. Goedkoop en super oplossing.
Hebben wij ook in onze zaak.
Klanten krijgen een hotspot waar ze voowaarden moeten accepteren.
Geen gedoe voor klanten met een ssid encrypt wachtwoord (sleutel)
Ik vermoed dat na ruim 4 jaar (!) deze topic starter wel zelf inmiddels een oplossing heeft gevonden ;)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:06

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Goedemorgen @Rogerkleinen, Welkom (terug) op GoT *O*

Bedankt voor je aanvulling ;) :+

Het omhoog kicken van een oud topic alsmede het dubbelposten is hier op GoT ongewenst.

Deze gaat op slot :)
Breezers schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:07:
[...]

Ik vermoed dat na ruim 4 jaar (!) deze topic starter wel zelf inmiddels een oplossing heeft gevonden ;)
Ik denk dat je de feature van TR wel kent ;)?

[ Voor 39% gewijzigd door MisteRMeesteR op 02-10-2019 09:08 ]

www.google.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.