Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben al enige tijd bezig met fotograferen (vooral steden en landschap). Nu kom ik regelmatig het probleem tegen dat door de zon de lucht is uitgebeten of dat een deel van de foto te donker is. Nu is dit met Lightroom soms deels nog wel op te poetsen maar met name de wit uitgebeten lucht is vaak slecht op te lossen.

Nu vroeg ik me af, ik beschik over een D3200 met kitlens. Zelf zag ik twee (mogelijke) oplossingen:
- Upgraden naar een D5xxx model, die over HDR beschikt.
- Een grijsverloopfilter.

Wegens het gebruiksgemak zou ik in eerste instantie een camera met HDR prefereren, maar ik vroeg me af in hoeverre het een goede oplossing is voor het probleem (in vergelijking tot prijsverloop).

• Scaptic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-01 17:00
Er is nog een derde optie die ook op je D3200 werkt: Exposure Bracketing.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat vaak uit naar een grijsverloop filter, maar daar kleven ook nadelen aan. In een stad is het niet altijd mogelijk om een duidelijk horizon neer te leggen. In dat geval kan je met Exposure Bracketing meerdere foto's maken met verschillende belichting.

Door deze foto's weer samen te voegen maak je je eigen HDR.

Canon EOS 80D | Sigma 10-20mm f/4-5.6 | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS | Canon EF 70-200mm f/4 L IS | Canon EF 100mm f/2.8 Macro | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS

Verwijderd

Topicstarter
Scaptic schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:30:
Er is nog een derde optie die ook op je D3200 werkt: Exposure Bracketing.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat vaak uit naar een grijsverloop filter, maar daar kleven ook nadelen aan. In een stad is het niet altijd mogelijk om een duidelijk horizon neer te leggen. In dat geval kan je met Exposure Bracketing meerdere foto's maken met verschillende belichting.

Door deze foto's weer samen te voegen maak je je eigen HDR.
Helaas heeft de D3200 deze functie dus niet... Of je moet de foto's handmatig maken, maar automatische bracketing lijkt me toch wel essentieel (om beweging te minimaliseren).

Is het met exposure bracketing wel mogelijk om in RAW te schieten, ik zie net dat dat met HDR niet mogelijk is.

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05-2025
Je kunt drie RAW-foto's schieten en deze in de nabewerking op -2, 0 en +2 belichten? En dan deze foto's als HDR samenvoegen in bv photoshop (wel vanaf statief dan).

Beetje omslachtige workaround natuurlijk. Mis zelf de BRK optie ook wel op mijn D3200..

[ Voor 14% gewijzigd door werkenslaap op 06-05-2015 15:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou een upgrade naar een D5200 of D5300 met auto-bracketing een goede oplossing zijn? En in hoeverre gaat dit lukken handheld?

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:00

Deathchant

Don't intend. Do!

Tja, afhankelijk van het aantal fps van je camera en of je wel/geen stabilisatie hebt kan lukken of mislukken.
Beweging tussen de individuele shots in kun je handheld toch niet voorkomen. Goeie HDR tools (of in photoshop) kun je dat wel corrigeren.

Met een monopod/statief gaat het wel beter :)

Ik weet niks over de kwaliteit van in-camera-HDR, maar ik heb liever zelf de controle achteraf.

Maar goed, ik lees dat je wilt kiezen uit 2 dingen: of een verloopfilter of een nieuwe camera met ingebouwde HDR functie....Wat mij betreft klinkt het kopen van een nieuwe camera vanwege een HDR-functie wat drastisch. Je huidige body is prima in staat om middels AEB gewoon 3 (of meer) anders belichte shots te maken. In photoshop, en zelfs de nieuwe lightroom, of photomatix kun je ze makkelijk samenvoegen met vaak maar 1 druk op de knop. Om nou geld uit te geven aan een nieuwe body...nou nee.

Een grijsverloopfilter kan ook, maar zoals al is gezegd zijn er nadelen, namelijk dat je dingen die boven de horizon uitsteken dan ook donker krijgt.
Een grijsverloopfilter kun je ook softwarematig in Lightroom over je foto heen doen, maar als de lucht al overbelicht is, zit er sowieso geen detail meer in en heeft dat ook geen zin meer.

Dus ik denk dat handmatig 3 (of meer) anders belichte shots maken de beste en goedkoopste oplossing voor je is.
Je kunt natuurlijk -2, 0, +2 shots maken, maar je kunt ook lichtmeting doen op de lucht en dan -1, +1, +3 doen (of 0, +2, +4).

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Topicstarter
Deathchant schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:45:
Tja, afhankelijk van het aantal fps van je camera en of je wel/geen stabilisatie hebt kan lukken of mislukken.
Beweging tussen de individuele shots in kun je handheld toch niet voorkomen. Goeie HDR tools (of in photoshop) kun je dat wel corrigeren.

Met een monopod/statief gaat het wel beter :)

Ik weet niks over de kwaliteit van in-camera-HDR, maar ik heb liever zelf de controle achteraf.

Maar goed, ik lees dat je wilt kiezen uit 2 dingen: of een verloopfilter of een nieuwe camera met ingebouwde HDR functie....Wat mij betreft klinkt het kopen van een nieuwe camera vanwege een HDR-functie wat drastisch. Je huidige body is prima in staat om middels AEB gewoon 3 (of meer) anders belichte shots te maken. In photoshop, en zelfs de nieuwe lightroom, of photomatix kun je ze makkelijk samenvoegen met vaak maar 1 druk op de knop. Om nou geld uit te geven aan een nieuwe body...nou nee.

Een grijsverloopfilter kan ook, maar zoals al is gezegd zijn er nadelen, namelijk dat je dingen die boven de horizon uitsteken dan ook donker krijgt.
Een grijsverloopfilter kun je ook softwarematig in Lightroom over je foto heen doen, maar als de lucht al overbelicht is, zit er sowieso geen detail meer in en heeft dat ook geen zin meer.

Dus ik denk dat handmatig 3 (of meer) anders belichte shots maken de beste en goedkoopste oplossing voor je is.
Je kunt natuurlijk -2, 0, +2 shots maken, maar je kunt ook lichtmeting doen op de lucht en dan -1, +1, +3 doen (of 0, +2, +4).
Het probleem is dat de huidige body geen AEB heeft. Ik zal dus handmatig de instellingen moeten veranderen en vervolgens drie foto's moeten nemen. Dat is een beetje het issue en daarom dacht ik aan de upgrade.

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-01 07:39

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Je belichting kan je neem ik aan onder een snelknop zetten.
Dan gewoon foto op -2 of -3 maken.
omschakelen naar 0 en foto maken.
en omschakelen naar +2 of +3 en foto maken.

Eventueel kan je ook eens kijken naar Custom firmware voor je camera.
Als die er is, dan wordt er vaak wel tools als AEB toegevoegd.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• werkenslaap
In RAW 3 platen schieten en dan achteraf de belichting corrigeren is geen goed idee? (Dat is wat ik ga proberen namelijk)

[ Voor 18% gewijzigd door werkenslaap op 06-05-2015 15:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
werkenslaap schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:55:
In RAW 3 platen schieten en dan achteraf de belichting corrigeren is geen goed idee? (Dat is wat ik ga proberen namelijk)
Dat is inderdaad het idee. Enkel, als ik het correct heb zorgt autobracketing (een functie die de d3200 niet heeft) ervoor dat die foto's automatisch achter elkaar worden gemaakt, met verschillende belichting. Vervolgens kan je ze handmatig corrigeren. Echter, doordat hij geen AEB heeft moet je de belichting tijdens het schieten veranderen. Ik vraag me af in hoeverre de foto's onbewogen zijn dan...

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:04
Als je achteraf de belichting/exposure corrigeert kan je natuurlijk ook af met 1 RAW afbeelding. Weet je iig zeker dat je geen evt. onscherpte hebt tussen de foto's

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Verwijderd

Topicstarter
Puc van S. schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:19:
[...]

Als je achteraf de belichting/exposure corrigeert kan je natuurlijk ook af met 1 RAW afbeelding. Weet je iig zeker dat je geen evt. onscherpte hebt tussen de foto's
Natuurlijk, dat doe ik momenteel en hier valt vaak flink wat mee te behalen. Maar eenmaal verloren detail krijg je niet meer terug.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01 23:23
Grijsverloopfilter gaat volgens mij niet met de meeste kitlenzen, omdat de voorkant van de lens draait bij het focussen. Of is dat bij jouw kitlens niet het geval?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-01 11:31
Zoals eerder aangegeven: dan kan je net zo goed 1 plaat schieten. Je hebt nog best wat overhead als je RAW schiet, maar op een gegeven moment loop je ook tegen de limieten aan. Als je tegen de zon in schiet, wordt het heel moeilijk om alles te recoveren, omdat je niet genoeg dynamisch bereik hebt. Je kan inderdaad 3 belichtingen schieten. Wanneer je camera bracketing heeft, kan je dit nog wel uit de hand doen, maar in jouw geval moet je met een statief werken.

Je kan inderdaad voor een grijsverloopfilter gaan, waardoor je veel minder snel het probleem hebt dat er overbelichte delen in zitten. Vooral als je nog een keer je RAW nabewerkt. Nadeel is dat je over het algemeen een platte horizon moet hebben, omdat onderwerpen in de voorgrond ook donkerder worden door je filter.

Ik schiet zowel bracketed (ik gebruik Enfuse en tegenwoordig de HDR functie in Lightroom CC) als met (grad) ND filters. De situatie verschilt gewoon wanneer je welke techniek gebruikt. Soms heb ik geen mogelijkheid om HDR te schieten (bijvoorbeeld bij bewegende onderwerpen) en gebruik ik filters en soms staan er onderwerpen (zoals gebouwen) op de voorgrond en dan gebruik ik al snel bracketing.
Universal Creations schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:41:
Grijsverloopfilter gaat volgens mij niet met de meeste kitlenzen, omdat de voorkant van de lens draait bij het focussen. Of is dat bij jouw kitlens niet het geval?
Je kan natuurlijk voor een filterset Cokin set met vierkante filters gaan. Ik zou dan overigens geen Cokin nemen, die hebben bij 1 filter al een kleurzweem. Je kan bijvoorbeeld voor een 84dot5mm setje gaan (toevallig afgelopen weekend erbij gehaald voor m'n reiscamera). Hierbij kan je heel eenvoudig na focussen het filter weer recht zetten.

[ Voor 33% gewijzigd door tommyz op 06-05-2015 16:53 ]

Flickr

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-01 09:15

Nohead

PSN ID: Nohead

Je kan toch 1 RAW foto schieten. Daarna deze bewerken in bijv. lightroom.
1 foto normale belichting, daarna -2.0 EV opslaan, daarna +2.0 EV en voilla. 3 foto's die je kan mergens voor je HDR. Ik doe dit zelf ook en krijg daarmee prima resultaat

Verwijderd

Topicstarter
Nohead schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:45:
Je kan toch 1 RAW foto schieten. Daarna deze bewerken in bijv. lightroom.
1 foto normale belichting, daarna -2.0 EV opslaan, daarna +2.0 EV en voilla. 3 foto's die je kan mergens voor je HDR. Ik doe dit zelf ook en krijg daarmee prima resultaat
Lukt je dit zonder statief? Ik zou me kunnen voorstellen dat door beweging onscherpte ontstaat...

• Universal Creations
Hij heeft het over maar 1 foto schieten en deze 3x te bewerken: 1x met overbelichting, 1x met normale belichting en 1x met onderbelichting. Dus geen last van beweging. Het punt is wel, dat je alle belichtingsdata uit 1 foto moet halen. Je bent dan niet altijd nog in staat om de overbelichte lucht terug te trekken naar een blauwe lucht. Tijdens het maken van je foto moet je dus heel goed op de belichting letten. Dit kun je doen door te kijken naar het histogram. Met liveview kun je ook live het histogram zien en zorgen dat je niet overbelicht. "Exposure to the right" heeft die techniek. Hiermee belicht je eigenlijk net niet over, waardoor je nog maximaal gebruik kunt maken van de lucht. Met witte wolken zou je eventueel nog iets verder kunnen gaan, omdat witte wolken best overbelicht mogen blijven, want echt wit blijft dan echt wit.

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Vaak bevat één RAW meer dan genoeg detail.

Als dat niet zo is, dan kan je prima handmatig bracketen. Exposure Compensation veranderen kan razendsnel, en meer dan 3 foto's heb je meestal niet nodig.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• tommyz
Universal Creations schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 17:16:
Hij heeft het over maar 1 foto schieten en deze 3x te bewerken: 1x met overbelichting, 1x met normale belichting en 1x met onderbelichting. Dus geen last van beweging. Het punt is wel, dat je alle belichtingsdata uit 1 foto moet halen. Je bent dan niet altijd nog in staat om de overbelichte lucht terug te trekken naar een blauwe lucht. Tijdens het maken van je foto moet je dus heel goed op de belichting letten. Dit kun je doen door te kijken naar het histogram. Met liveview kun je ook live het histogram zien en zorgen dat je niet overbelicht. "Exposure to the right" heeft die techniek. Hiermee belicht je eigenlijk net niet over, waardoor je nog maximaal gebruik kunt maken van de lucht. Met witte wolken zou je eventueel nog iets verder kunnen gaan, omdat witte wolken best overbelicht mogen blijven, want echt wit blijft dan echt wit.
Maar waarom zou je dit doen? Dit heeft geen meerwaarde t.o.v. bijvoorbeeld je belichting aan te passen met je sliders in Lightroom. Dus de whites en highlights naar beneden en je shadows en blacks omhoog. Hiermee bereik je hetzelfde en is ook nog eens een stuk sneller :)

Flickr

• Universal Creations
Ik weet ook niet waarom je het zo zou doen, het was ook niet mijn idee ;) Ik leg alleen uit hoe het werkt. Het stuk over ETTR blijft natuurlijk wel gelden.

Verwijderd

Topicstarter
Universal Creations schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 17:34:
Ik weet ook niet waarom je het zo zou doen, het was ook niet mijn idee ;) Ik leg alleen uit hoe het werkt. Het stuk over ETTR blijft natuurlijk wel gelden.
Bedankt voor de uitleg. Hier probeer ik inderdaad al op te letten. Ook met het nabewerken in Lightroom lukt het vaak schaduwen etc te herstellen. Echter, de lucht is vaak toch af en toe (onherstelbaar) uitgebeten.

• tommyz
Dat is waar :) Overigens geldt ETTR ook niet altijd. Sommige Nikons en Sony's hebben een groot dynamisch bereik, maar dit zit vooral in de schaduwgebieden, dus kan je beter ETTL doen :P Hierbij zorg je dat de lucht genoeg detail bevat (wat je niet meer kan recoveren bij nabewerking) en zorg je dat je onderbelichte voorgrond lichter wordt door de shadows en de blacks terug te halen :) Voorbeeldje hier, hier en hier.

Met andere woorden: leer je camera kennen. Met mijn Olympus is het ook de truc om onder te belichten, terwijl dit voor m'n Canons niet veel zin heeft (veel ruis in de donkere gebieden).

[ Voor 40% gewijzigd door tommyz op 06-05-2015 17:50 ]

Flickr

• Universal Creations
Het is toch een beetje uitvogelen wat betreft belichting. Hangt ook sterk af van de scene die je fotografeert.

Verwijderd

Even losstaand van het probleem van de TS: Ik heb op mijn Olympus de mogelijkheid te bracketen met verschillende iso's (dus als je 'm dan op 400 zet schiet hij zowel 200 als 800 met dezelfde shutterbeweging) en ik kan me niet voorstellen dat ze daar de enige in zijn. Als je geen bracketing met meerdere exposures wil of uit de hand schiet is dat nog een oplossing voor enige extra speelruimte.

• Universal Creations
Dat levert nagenoeg dezelfde resultaten als bovenbeschreven methode, aangezien iso800 niet echt veel anders is op veel camera's dan iso400 1 stop optrekken.

• werkenslaap
Puc van S. schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:19:
[...]

Haha ja das waar natuurlijk 8)7
Pagina: 1