Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackTian
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-07-2024
Ik ben van plan om een nieuwe koeler voor mijn processor te kopen. De reden hiervan is dat de stock koeler die nu op mijn processor zit ongelooflijk veel lawaai maakt. Mijn huidige processor is de pricewatch: AMD FX-8120 Black Edition.

Voor een nieuwe koeler wil ik graag een watergekoelde. Na even gezocht te hebben kwam ik uit op de pricewatch: Corsair Hydro H80i, hij past op mijn processor en na even na meten ook in mijn kast. Alleen ik kwam ook tot de ontdekking dat er nu een pricewatch: Corsair Hydro H80i GT is.

Nu moet ik zeggen dat ik de GT versie mooier vindt, maar ik vroeg me af of de prestaties ook beter zijn? Ik heb ze via de pricewatch vergeleken, maar daar werd ik niet veel wijzer van. http://tweakers.net/price.../320863;434614/categorie/

Het prijsverschil is niet groot, dus de enige reden waarom ik niet gelijk de GT versie aanschaf is omdat ze deze (nog?) niet bij de Mycom hebben. Nu heb ik daar een cadeaubon van, dus zou dat veel geld schelen.

Nu is dus de vraag, zijn de prestaties erg groot en is het de moeite waard om te wachten totdat de GT versie bij de Mycom beschikbaar is. Of raden jullie misschien een compleet andere aan?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Corsair heeft inderdaad een aantal nieuwe revisies van waterkoelers gemaakt:

H100i --> H100i GTX
H80i --> H80i GT
H110 --> H110i GT

De benamingen zijn behoorlijk verwarrend, maar de ' i ' staat voor een waterkoeler met Corsair Link functionaliteit, zodat je met software de boel kan aansturen.
De GT of GTX staat voor het nieuwste model met nieuwe pomp + zeer mooi gesleevede tubing en een radiator met mooier design. Verder is de pomp bij GT(X) versies variabel en draait dus niet meer op één vaste snelheid.

Al met al zijn de Corsair All In One waterkoeling kits behoorlijk verbeterd en op de schop genomen, ik zou daarom wellicht inderdaad even wachten totdat de GT weer beschikbaar is. Ze zijn een tijd moeilijk leverbaar geweest doordat er tijdens het vervoer een aantal tubes lek waren geraakt doordat de buiten temperatuur onder 0 was. Hierop heeft Corsair direct alle modellen teruggeroepen om te testen waardoor ze bizar lang niet leverbaar waren.

Bij Yorcom zit de pricewatch: Corsair Hydro H80i GT op 114 euro momenteel.
Ik zou het liefst een H100i GTX of een H110i GT aanraden (grotere radiator) maar ik weet niet zeker of dit fatsoenlijk past in jouw CM HAF 912 kast.

Ik denk daarom dat de H80i GT zeker een mooie oplossing is voor jouw kast :)
Het enige waardige alternatief op die maat is een pricewatch: NZXT Kraken X41 maar deze is ongelofelijk duur bij Yorcom en slecht leverbaar daar.

Ik zou daarom inderdaad een Corsair H80i GT nemen; wellicht Yorcom even mailen over de beschikbaarheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:00
Heb je je CPU overgeclockt?

Ik heb namelijk dezelfde CPU met een Hydro H80i (was toen de nieuwste), op de standaard setting voldoet dat prima, maar zodra je toch redelijk gaat overclocken moet je de fanspeed dusdanig hoog zetten dat hij goed hoorbaar wordt
Nou zijn mijn overclock skills ook niet bepaald goed, maar het is wel een puntje om naar te kijken
Met games zoals FarCry 4 of Dying Light loopt de temperatuur toch ook naar zo'n 55 graden

Zonder overclock blijft de temperatuur wel lekker laag, dan kan je de fans ook op een laag toerental zetten dat deze niet hoorbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-05 18:15
Een 120mm rad gaat je CPU echt niet perfect koel houden hoor. Zeker niet als je ook wat gaat overklokken.
Het voordeel van waterkoeling over luchtkoeling is dat je de warmte kan vervoeren naar een plek waar je dit makkelijk kwijt kan. (Het rad) Echter kan een 120mm rad niet magisch ineens meer warmte afvoeren dan een luchtkoeler van gelijke grootte.

Een luchtkoeler als de pricewatch: Noctua NH-D15 koelt bijvoorbeeld even goed als een H110i GT (280mm). Met een towerkoeler ben je echter afhankelijk van een goede airflow in je kast. Iets wat minder speelt bij een CLWC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:23
ik ben in bezit van de h80i gtx, ik ga er vanuit dat mijne kapot is maar ik vindt de prestaties tegevallen, wanneer ik mijn 3770k overclock naar 4,3 wordt hij zowat 80 graden en dat was onder het gamen..

de verdere features zijn wel goed en toen ik mn h100i nog had was ik zeer tevreden met corsair link, ik zou zeggen ga voor de h100i gtx. maar ook dat alleen als het uiterlijk er toe doet, zo niet dat kun je beter met een groot lucht koel blok gaan.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
aminam schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 09:42:
ik ben in bezit van de h80i gtx, ik ga er vanuit dat mijne kapot is maar ik vindt de prestaties tegevallen, wanneer ik mijn 3770k overclock naar 4,3 wordt hij zowat 80 graden en dat was onder het gamen..

de verdere features zijn wel goed en toen ik mn h100i nog had was ik zeer tevreden met corsair link, ik zou zeggen ga voor de h100i gtx. maar ook dat alleen als het uiterlijk er toe doet, zo niet dat kun je beter met een groot lucht koel blok gaan.
Op welk voltage draai je 4,3 Ghz?
En zit de backplate van de watercooler wel goed gemonteerd op de achterzijde van het moederbord?
Dit wil nog wel eens verkeerd gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackTian
stin00 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:22:
Corsair heeft inderdaad een aantal nieuwe revisies van waterkoelers gemaakt:

H100i --> H100i GTX
H80i --> H80i GT
H110 --> H110i GT

De benamingen zijn behoorlijk verwarrend, maar de ' i ' staat voor een waterkoeler met Corsair Link functionaliteit, zodat je met software de boel kan aansturen.
De GT of GTX staat voor het nieuwste model met nieuwe pomp + zeer mooi gesleevede tubing en een radiator met mooier design. Verder is de pomp bij GT(X) versies variabel en draait dus niet meer op één vaste snelheid.

Al met al zijn de Corsair All In One waterkoeling kits behoorlijk verbeterd en op de schop genomen, ik zou daarom wellicht inderdaad even wachten totdat de GT weer beschikbaar is. Ze zijn een tijd moeilijk leverbaar geweest doordat er tijdens het vervoer een aantal tubes lek waren geraakt doordat de buiten temperatuur onder 0 was. Hierop heeft Corsair direct alle modellen teruggeroepen om te testen waardoor ze bizar lang niet leverbaar waren.

Bij Yorcom zit de pricewatch: Corsair Hydro H80i GT op 114 euro momenteel.
Ik zou het liefst een H100i GTX of een H110i GT aanraden (grotere radiator) maar ik weet niet zeker of dit fatsoenlijk past in jouw CM HAF 912 kast.

Ik denk daarom dat de H80i GT zeker een mooie oplossing is voor jouw kast :)
Het enige waardige alternatief op die maat is een pricewatch: NZXT Kraken X41 maar deze is ongelofelijk duur bij Yorcom en slecht leverbaar daar.

Ik zou daarom inderdaad een Corsair H80i GT nemen; wellicht Yorcom even mailen over de beschikbaarheid!
Wou, wat een uitleg. Harstikke bedankt, maakt het een stuk duidelijker! Op jouw advies ga ik dan toch voor de H80i GT. Heb net een mailtje naar de Mycom gestuurd om te vragen of ze hem binnenkort in het assortiment gaan opnemen. Vanwege die cadeaubon die ik heb wacht ik dat eerst even af.
FabianGTI schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:30:
Heb je je CPU overgeclockt?

Ik heb namelijk dezelfde CPU met een Hydro H80i (was toen de nieuwste), op de standaard setting voldoet dat prima, maar zodra je toch redelijk gaat overclocken moet je de fanspeed dusdanig hoog zetten dat hij goed hoorbaar wordt
Nou zijn mijn overclock skills ook niet bepaald goed, maar het is wel een puntje om naar te kijken
Met games zoals FarCry 4 of Dying Light loopt de temperatuur toch ook naar zo'n 55 graden

Zonder overclock blijft de temperatuur wel lekker laag, dan kan je de fans ook op een laag toerental zetten dat deze niet hoorbaar zijn
Ik heb hem nog niet overgeclockt, dat is wel iets wat ik wil gaan proberen zodra ik de nieuwe koeler heb. Ik heb gelezen dat je de fans kan veranderen, omdat de stock veel lawaai zouden maken. Misschien dat dat helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
BlackTian schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:47:
[...]

Ik heb hem nog niet overgeclockt, dat is wel iets wat ik wil gaan proberen zodra ik de nieuwe koeler heb. Ik heb gelezen dat je de fans kan veranderen, omdat de stock veel lawaai zouden maken. Misschien dat dat helpt?
Klopt, er zijn andere fans voor te koop, maar uiteindelijk moet je die ook flink laten werken om alles koel te krijgen, dus die zal je ook gaan horen
Op idle heb ik ze op 1400 toeren staan, dan hoor je ze natuurlijk niet, alleen met gamen moet ik ze wat sneller zetten

Corsair Link is wel een programma wat nog wel eens flipt, vooral met Windows 8.1, maar ook daar is weer een download voor te vinden op het forum van Corsair

Je zou even kunnen opmeten of de H100i in je kast past, mocht dit passen zou ik eerder voor de H100i gaan vanwege de grotere radiator ;)

Bij mij ging het helaas niet passen vanwege de redelijk kleine kast
Afbeeldingslocatie: http://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/IMG_1520_zpsa64cfc02.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/IMG_1526_zps38910557.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
svenvv2 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:43:
Een 120mm rad gaat je CPU echt niet perfect koel houden hoor. Zeker niet als je ook wat gaat overklokken.
Het voordeel van waterkoeling over luchtkoeling is dat je de warmte kan vervoeren naar een plek waar je dit makkelijk kwijt kan. (Het rad) Echter kan een 120mm rad niet magisch ineens meer warmte afvoeren dan een luchtkoeler van gelijke grootte.

Een luchtkoeler als de pricewatch: Noctua NH-D15 koelt bijvoorbeeld even goed als een H110i GT (280mm). Met een towerkoeler ben je echter afhankelijk van een goede airflow in je kast. Iets wat minder speelt bij een CLWC.
Wat een onzin (de eerste zin), een 120mm rad houd een 295x2 toch ook gewoon koel?? En dat is een ruime 500W aan hitte...over dat luchtkoeler verhaal ben ik het wel met je eens, maar het oog wil natuurlijk ook wat :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
BlackTian schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:47:
[...]

Wou, wat een uitleg. Harstikke bedankt, maakt het een stuk duidelijker! Op jouw advies ga ik dan toch voor de H80i GT. Heb net een mailtje naar de Mycom gestuurd om te vragen of ze hem binnenkort in het assortiment gaan opnemen. Vanwege die cadeaubon die ik heb wacht ik dat eerst even af.

[...]

de stock fans zijn behoorlijk gaar, je kunt wel een grote hoeveelheid verschillend rpms op ze instellen maar ze trillen verschrikkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
stin00 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:22:
[...]

Op welk voltage draai je 4,3 Ghz?
En zit de backplate van de watercooler wel goed gemonteerd op de achterzijde van het moederbord?
Dit wil nog wel eens verkeerd gebeuren :)
heb m er al 2 keer opnieuw opgezet en hij zit er hardstikke vast op. kan het hele moederbord optillen aan de pomp zo vast, niet alleen de max temp valt tegen hitte opname is ook langzaam. wanneer je een stresstest start gaat je cpu in 3 seconden 20 graden omhoog voordat de warmte afgevoerd word, soms kun je de radiator net zo goed passief gebruiken het verschil met pushpull 2000rpm fans en passief is soms maar 7 graden... je zou dus denken dat het tussen de koperen plaat boven de cpu en de radiator een stuk beter kan

maar nu moet ik er wel bij zeggen dat mn pomp ook bromt en ik hem binnenkort ga rmaen

[ Voor 5% gewijzigd door aminam op 07-05-2015 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
pwillemske schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:07:
[...]

Wat een onzin (de eerste zin), een 120mm rad houd een 295x2 toch ook gewoon koel?? En dat is een ruime 500W aan hitte...over dat luchtkoeler verhaal ben ik het wel met je eens, maar het oog wil natuurlijk ook wat :)
295 heeft 2 pompen de vloeistof stroming is dan ook veel harder dan bij deze koelers en de 295 kan ook nog altijd heet worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
pwillemske schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:07:
[...]
Ik ben hier vooral op mijn eigen ervaringen afgegaan. Heb zelf tijdelijk een 1X140MM rad gehad (CM Nepton) en die hield een licht geOCde I7 niet eens fatsoenlijk koel. (Met benchmarks dan.)
Het verschil tussen 140 en 280MM was bij mij dan ook echt enorm. Zowel in temperatuur als geluidsniveau.

Ik zal van de zomer eens mijn 280- en 240MM rads eens loshalen. Eens zien wat 400W output met een 120MM rad doet :+

[ Voor 8% gewijzigd door svenvv2 op 07-05-2015 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Tja, maar 550W vs 100W....dat is nogal een verschil ;) . Een h80i koelt bijna even goed als een h100i, dus een h80i houd zo'n cpu makkelijk koel hoor...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackTian
FabianGTI schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:07:
[...]

Klopt, er zijn andere fans voor te koop, maar uiteindelijk moet je die ook flink laten werken om alles koel te krijgen, dus die zal je ook gaan horen
Op idle heb ik ze op 1400 toeren staan, dan hoor je ze natuurlijk niet, alleen met gamen moet ik ze wat sneller zetten

Corsair Link is wel een programma wat nog wel eens flipt, vooral met Windows 8.1, maar ook daar is weer een download voor te vinden op het forum van Corsair

Je zou even kunnen opmeten of de H100i in je kast past, mocht dit passen zou ik eerder voor de H100i gaan vanwege de grotere radiator ;)

Bij mij ging het helaas niet passen vanwege de redelijk kleine kast
[afbeelding]
[afbeelding]
Heb het nog even nagemeten maar de radiator zou dan op ongeveer 1 a 2 mm van mijn ram af zitten. Iets te krap om het er op te gokken, zeker als er nog schroeven etc tussen komen.

Die fans harder laten draaien, dat gaat automatisch via Corsair Link toch? Of is het aangeraden om die op een fan controller aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
BlackTian schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:29:
[...]
Die fans harder laten draaien, dat gaat automatisch via Corsair Link toch? Of is het aangeraden om die op een fan controller aan te sluiten.
Door een erg mooie eigenschap van waterkoeling, de thermische massa van water, moet je je fans eigenlijk regelen aan de hand van de watertemperatuur. Naar mijn beleving kan dit alleen met Corsair link.
Gelukkig zit er niet bijster veel water in zo'n AIO-setje, want CL is een enorm incompetent (zwak uitgedrukt) programma. Ik raad je dan ook aan om gewoon de fancontroller van het moederbord te gebruiken totdat ze een keer een versie uitbrengen die niet om de haverklap vastloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
[...]

Heb het nog even nagemeten maar de radiator zou dan op ongeveer 1 a 2 mm van mijn ram af zitten. Iets te krap om het er op te gokken, zeker als er nog schroeven etc tussen komen.

nee ze gaan niet automatisch, je sluit ze aan op de fanconnectoren van de pomp en dan zien je ze in link. je kunt dan een rpm/percentage aangeven of een costum fancurve maken, in dat geval gaan ze inderdaad harder wanneer cpu temperaturen stijgen. Maar link blijft spacey software dus het werkt niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb hier een 3930K op 4,6ghz met een H80i en 1 PWM noctua fan er op. Idle onhoorbaar en rond de 50 graden cores, onder load goed hoorbaar en rond de 70 graden. Hier ben ik tevreden mee. Gooit iig de warme lucht meteen naar buiten.

De originele Corsair fans waren maar meh.. En Corsair link heb ik ook maar meteen er af gegooid. :)

Nu zou ik denk ik voor een grotere rad gaan.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
[...]

Fancontroller is niet nodig, met een beetje Google werk is er een goede versie van Corsair Link te vinden
Ik had ik het begin ook problemen mee maar nu werkt het wel prima

Ik heb 3 settings ingesteld, 'Movie', 'Gaming' en 'Rendering', ik klik in de taakbalk dan gewoon wat ik ga doen en de fans gaan dan harder of langzamer draaien
Uiteraard op stand movie is het geheel lekker stil, terwijl op stand rendering de pc bijna voorbij komt blazen :+

Oude foto, maar laat een beetje het beeld zien:
Afbeeldingslocatie: http://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/25E035E3-8520-4D15-8CC6-B040E9F38C46_zpselphzztl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 502744

Nouja veel extra opties heeft de h100i gtx niet echt, 2 standen voor de pomp :/ vriend van me merkt niet echt verschil in performance maar wel in geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
Anoniem: 502744 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 23:12:
Nouja veel extra opties heeft de h100i gtx niet echt, 2 standen voor de pomp :/ vriend van me merkt niet echt verschil in performance maar wel in geluid
zelfde, een verschil tussen 1800 en 2900 rpm op de pomp merkt je alleen in geluid.

Pagina: 1