Laser of inkjet voor ong. 300 ppm

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:49
Voor ZZP oplossingen zoek ik een nieuwe printer na het eerste debacle waarbij de eerste printer verstopt raakte na het gebruik vna fake cartridges, en het tweede debacle dat de printer continu wil uitlijnen (en daarbij faalt) na het vervangen van de (originele!) cartridges.

Beide keren een dure HP OfficeJet uit de 7xxx serie.

Aangezien nieuwe printkoppen en wéér nieuwe inkt bij elkaar lekker aantikt en het nu wel eens afgelopen moet zijn met het eeuwige gepruttel en gekraak (voordat er een keer een printje uit komt ben je een hele tijd verder) zijn we opzoek naar ene nieuwe printer.

Tot nu toe altijd inkjet omdat de prijs daarvan gemiddeld laag is (27,50 voor 2.500 pagina's is 1,1 cent per afdruk) maar misschien is laser ook wel interessant na bovenstaande slechte ervaringen.

De eisen zijn als volgt:
- een snelle (!) hoge capaciteit (30-50 velletjes is handig) ADF scanner, dubbelzijdig is een leuke optie maar die zag ik alleen bij de duurdere (>400) printers
- zoals bovenstaand moet deze dus kunnen scannen en faxen (MFC dus)
- gemiddeld 300 printjes per maand (voornamelijk zwart maar ook kleur).
- Budget: ongeveer tot 500 euro. Geld is niet zo zeer het probleem, het moet gewoon betrouwbaar stabiel en goed werken. Het is een bedrijfscruciaal apparaat. Lage prijs per afdruk is leuk maar 1 cent bij 300 afdrukken is 3 euro per maand extra dus dat is ook niet zo'n ramp

Ik heb nagedacht over een goedkope z/w laser met een kleuren inkjet er naast maar het gemak van één apparaat is ook relaxt natuurlijk.

Ik heb gezien dat de Brothers een redelijk hoge scansnelheid hebben (18ppm) maar de duurdere HP's kunnen er ook wel wat van. Daarbij is een hoge printsnelheid ook een pré. Het is vervelend als er maar 4ppm uit komen (bij de goedkopere HP's en Canon).

Tot nu toe gezien:
pricewatch: HP Color LaserJet Pro MFP M476dw
Mooi apparaat, kan zelfs dubbelzijdig ADF scannen en heeft hoge print en scan snelheden. toner kost 97,50 voor 4400 paginas dus dat is 2,1 cent per afdruk

pricewatch: Brother DCP-9020CDW
Geen dubbelzijdig ADF scannen, verder even duur qua toners (de helft goedkoper maar de helft minder afdrukken)

En om toch een inkjet in de race te gooien:
pricewatch: HP Officejet Pro 8620 e-All-in-One
Natuurlijk heel goedkoop (1,1 cent per pagina) maar ik ben weer vang voor de inkt-perikelen. Plus in een review staat Eerste afdruk vanuit stand-by duurt redelijk lang. en dat merk ik bij mijn privé OfficeJet ook, die HP printers van tegenwoordig zien er zeer goedkoop uit en duurt inderdaad vreselijk lang bij de eerste afdruk (printer controleren.... 8)7 8)7 )

Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre het verstandig is om fake toner te gebruiken ipv origineel? Bij inkt merk ik duidelijk nadelen, maar hoe zit het met toner?

TL;DR: Ik zoek een printer voor 300 pagina's per maand, laser of inkjet en zo ja, welke is aan te raden met bovenstaand eisen?

[ Voor 8% gewijzigd door maarud op 06-05-2015 11:10 ]

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 11:48
Inkjet zie ik persoonlijk als vergane glorie. Jouw specificaties in de pricewatch, gecombineerd met laser, producteert de pricewatch: Samsung CLX-6260FD

25ppm printen; 20ppm scannen.
ADF
MFC
Geen dubbelzijdig scannen
1,31 ct/p bij zwart met deze originele tonercartridge

Let ook op slijtage fuser, drum, etc. bij je ct/pagina (gelijk aan versleten printkop, uitlijn-inktverspilling, uitgedroogde cartridges, etc.). Verder zijn kleurenafdrukken duurder, en hangt het er vanaf of je voornamelijk tekst, of juist korrelige jpeg-afbeeldingen print.

'nep' toner kan altijd problemen geven (printer geeft altijd bijna lege toner aan, weigert gewoonweg te printen, lagere kwaliteit, etc.).

• maarud
Hmm, dat ding ziet er inderdaad zeer goed uit. Ik zie alleen niet zo snel andere fusers en drums voor die Samsung, ook niet in hun manual? Dus de drum zal wel in de toner zitten? Zit ik alleen nog met de fuser.

Het lijkt dus alsof deze dan goedkoop qua afdrukken is, als je de drum tegelijk met de toner vervangt, dan hoef je die niet los aan te schaffen.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-02 13:55
maarud schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:35:
Het lijkt dus alsof deze dan goedkoop qua afdrukken is, als je de drum tegelijk met de toner vervangt, dan hoef je die niet los aan te schaffen.
Die drum betaal je sowieso wel, cartridges met drum zijn sowieso al duurder vanwege de drum. Maar een losse drum gaat ook een stukje langer mee, die hoef je eigenlijk pas te vervangen als de afdrukken slecht worden. Ik werk heel veel met Canon printers en mijn ervaring daarbij is dat de drums ongelooflijk lang mee gaan, die hoeven we echt zelden te vervangen... alleen op de machines die heel intensief worden gebruikt moet het wel eens vervangen worden..

• maarud
Jawel, maar alsnog is de toner met drum ingebouwd goedkoper dan de losse HP toner (weet niet of daar ook de drum bij in zit).

Enige minpuntje die ik kan vinden is geen dubbelzijdige adf scan. Verder een nek aan nek race met de HP.

• MicGlou
maarud schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:47:
Jawel, maar alsnog is de toner met drum ingebouwd goedkoper dan de losse HP toner (weet niet of daar ook de drum bij in zit).
Is dat een aanname die je doet of heb je daar ook echt gegevens van? Het is namelijk onderdeel van mijn professie... ik weet dus wel een klein beetje waar ik het over heb. Nu ben ik dan toevallig niet zo bekend met HP, vooral met Canon, Konica Minolta en Kyocera... maar dergelijke bedragen voor toebehoren liggen heel erg dicht bij elkaar. Het verschilt uiteraard per machine bekeken en kwaliteit van de onderdelen, maar zonder drum is gewoon altijd goedkoper... hetzelfde verschil zie je bij inkjet cartridges, cartridges waar de printkop erop zit zijn stukken duurder dan de cartridges waarvan de kop vast zit in de machine... heeft ook weer met volume en omslagpunten te maken e.d.

• maarud
Dat is duidelijk, dat ben ik met je eens.

Waar ik naar kijk is als volgt:
Prijs van toner + prijs van drum + prijs van fuser / aantal afdrukken = prijs per afdruk

De Samsung heeft geen losse drum, dus pak je de prijs van de toner.
Die is 78,50 vppr 6000 pagina's.

De HP toner kost 97,50 voor 4400 afdrukken. Eerst dacht ik dat hier geen drum ingebouwd zat, vandaar mijn stelling, op basis van deze twee printers (niet in het algemeen) dat toner + drum goedkoper was dan alleen toner.

Nu schijnt het dat de drum ook bij HP in de toner zit, dus die vlieger gaat nu niet per sé op (alhoewel de HP dan alsnog veel duurder is).

In het algemeen is losse toner inderdaad veel goedkoper (ik heb toners gezien die 14 euro kosten voor 6000 afdrukken, gewoon een simpel kannetje met tonerpoeder).

Maar de printers die tot nu toe door de selectie kwamen hebben alleen de combo (toner + drum).

• MicGlou
maarud schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 13:31:
In het algemeen is losse toner inderdaad veel goedkoper (ik heb toners gezien die 14 euro kosten voor 6000 afdrukken, gewoon een simpel kannetje met tonerpoeder).

Maar de printers die tot nu toe door de selectie kwamen hebben alleen de combo (toner + drum).
Precies en de drums in die machine die gaan vele kannetjes poeder mee :) Het was overigens ook wel een beetje om een punt te maken, want zoals ik begrijp gaan er geen grote volumes gedraaid worden en dan ben je meestal wel het beste af met een machine die niet zoveel onderhoud behoeft etc en dan ben je beter af met een machine waar je de drum ook verwisselt als je de toner verwisseld. Ik zou dan vooral kijken naar de maximale capaciteit, hoe meer afdrukken per cartridge des te goedkoper.

Ik ben zelf altijd wel te spreken over de kleinere machines van Canon en Kyocera en Konica Minolta/Océ in het duurdere/grotere segment. Mijn ervaring is dat ze erg betrouwbaar zijn en de storingen die ze vertonen vaak niet van ernstige aard zijn... kalibratie probleempje oid, in die geest. Maar dan ben je wel wat meer kwijt. Ik zou bv. je graag een Konica Bizhub 1050 of 1060 willen adviseren maar die zijn vrij kostbaar... ik heb een aantal jaren met een aantal uitvoeringen van de Bizhub 1050 mogen werken en dat was een erg fijne machine. Maar ik dwaal af...

Ik weet niet wat het budget is, maar doorgaans heb je voor wat meer toch wel wat degelijkere machines. De machines die je linked zijn aardig en die HP ziet er interessant uit, maar het zijn wel apparaten die het consumer level niet echt ontstijgen en doorgaans niet een lang leven beschoren zijn als ze wat intensiever worden gebruikt... zeker niet als er af en toe wat onkundige handjes aan zitten. Ik schat gezien je keuzes in dat je maximaal 500 wil uitgeven?

pricewatch: Canon i-Sensys MF8540Cdn

Leuke machientjes, net eventjes boven het consumer level maar niet veel :) Ook in meer uitgebreide/duurdere versies te krijgen naar gelang extra opties e.d.

Overigens is de pricewatch doorgaans een goede plek om naar hardware op zoek te gaan, behalve als je op zoek gaat naar een geschikte printer :) Er staan er zat, maar toch is de keuze vrij beperkt... Canon heeft bijvoorbeeld veel meer mogelijkheden dan ik in de pricewatch kan vinden, ik zie bijvoorbeeld een Imagerunner C1225i staan die voor net geen duizend te krijgen is... maar daar bestaat ook een goedkopere versie van, de C1028i.

Ik denk daarom dat de beste tip die ik je kan geven is: kijk even verder dan de pricewatch, kantoorgroothandel e.d. die je niet in de pricewatch vind. Zelfs een Staples of een Makro heeft regelmatig leuke aanbiedingen van vaak wat meer non-consumer spul wat je niet in de pricewatch ziet.

• maarud
Budget is tot 500 euro ongeveer (staat ook in startpost :)).

Heb zelf een iR in de lease gehad, inderdaad prima apparaten. Daar kan je tenminste nog met een deurtje smijten zonder dat hij kapot gaat :P

Staples ben ik ook graag te vinden inderdaad, die kwamen ook met de HP die ik linkte. Die Samsung mag dan wel goedkoop zijn qua printjes maar hij mist dubbelzijdig ADF scannen, iets wat je gelinkte Canon wel heeft.

Zijn dit de beste keuzes voor mijn budget, of zou ik een stapje hoger moeten? Bedenk dat het 'maar' 300 pagina's per maand zijn, en dat de huidige printer drie jaar heeft gewerkt, dus het is al vrij snel een goed apparaat. Als jouw 'goedkopere' Canon niet veel onderdoet dan zijn duurdere broertjes dan is de keus snel gemaakt, want als de huidige HP inkjet al voldoet dan is die extra honderd euro ook niet per sé nodig ;)

Oja...
De HP is iets goedkoper qua toner dan de Canon, maar wellicht is de Canon wel iets betrouwbaarder. Er staat alleen niets in over de scansnelheid...zou dat sneller zijn dan de 13ppm van de HP?

edit:
ah, in de handleiding wel:
Scansnelheid
(A4, 300 x 600 dpi)
Kleur: 10 vellen/minuut
Zwart-wit: 20 vellen/minuut
Ik vraag me af waar HP's getal van 13 dan op gebaseerd is (kleur/zw).
edit2:
Ah, ook de manual:
Scansnelheid documentinvoer (metrisch, afbeelding)
Tot 31 ipm (in zwart-wit), 11 ipm (in kleur)
Scansnelheid (standaard, A4)
Tot 17 ppm (in zwart-wit), 13 ppm (in kleur)
De HP lijkt dus wel in veel opzichten beter te zijn... denk dat ik dan toch maar daar voor moet geen tenizj er ene goede reden is om de Canon te doen.

[ Voor 49% gewijzigd door maarud op 07-05-2015 09:11 ]

Pagina: 1