Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
Ik ben van plan om mijn kennis weer op te krikken betreft ICT en misschien wel een nieuwe weg in te slaan in mijn carriere.

Voordat een volledige baan heb genomen heb ik een MBO4 ICT beheer opleiding gedaan.
Momenteel werk ik bij de landmacht en heb de afgelopen 4 jaren fysiek pittige functies gedraaid, hierdoor heb ik weinig kans gehad om met de ICT bezig te zijn. Niet zo zeer dat ik het niet wou, maar had er te weinig tijd voor. Nu zit ik iets meer dan een jaar bij de inlichtingen. Door een blessure heb ik een tijdje weinig kunnen doen aan cursussen etc..

Ik merk aan mezelf dat ik hier niet op mijn gemak ben, de mensen zijn top maar het echte werk waar ik hiervoor ben gekomen wordt te weinig en op een te laag niveau uitgevoerd. Ik wil wel een overstap maken naar een andere eenheid, maar daar zitten ze ook een beetje op hetzelfde niveau.

Ik twijfel dus ook of ik bij defensie wil blijven werken, het loon staat me als 27 jarige ook niet aan 1814 bruto. Ik ben sld1, bewuste keuze om eerst ervaring op te doen en dan pas richting sgt. Net niet aangenomen voor de opleiding sgt ivm met blessure. Volgende ronde grote kans op aangenomen te worden omdat ik alles positief heb afgerond + mbo4. Dan gaat me loon ongeveer met 200 euro bruto omhoog.

Met veel moeite kan ik hopelijk de cursus CCNA1 doen, aangezien dit niet in mijn vakgebied momenteel ligt zal ik CCNA2 en de rest waarschijnlijk niet mogen volgen.

Nu vraag ik mij af, mocht ik de "Burgermaatschappij" weer in willen, wat zijn cursussen die werkgevers graag willen zien. Ik ben geen liefhebber van programmeren, maar sta open voor alles. Ik dacht misschien om iets van ITIL te gaan volgen.

Heb ook overwogen om weer een HBO op te pakken, maar heb geen behoefte momenteel aan 4 jaar in de schoolbanken te zitten.

Ook denk ik erover om de zaterdag ochtenden bij een computer bedrijfje mee te lopen/helpen om mijn kennis wat op te krikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Als je niet wilt programmeren kan je denken aan bijv testen. Hiervoor zijn Tmap en ISTQB handig. Verder ITIL en Prince is handige bagage (voor op je cv). Scrum, Lean en Agile zijn het nieuwe werken en kennis van automatiseren (selenium, soapui etc) kan dan ook handig zijn.

Waarom trouwens niet de beheer kant op? Zelf verder niet veel verstand van maar daar heb je toch die MCCA cursussen voor (ofzo?)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo manii,

Denk dat qua arbeidskansen (even los van je persoonlijke voorkeur) de volgende functies het interessantst voor je zijn bij een instroom in de ICT.

1. (PHP) Programmeur (probeer dan wel in een framework te werken zoals Zend of Symfony(2))
2. Testing (zoals hierboven aangegeven, TMAP en ISTQB zijn dan belangrijk)
3. Beheer (Microsoft certificaten :))

Termen als Agile (Scrum) en projectmanagement certificaten (Prince) kunnen je helpen, maar zijn mijn inziens niet essentieel om ergens in te stappen.

Als junior/starter zul je het vooral van je gedrevenheid moeten hebben, energie uitstralen en 'willen leren'.

Een HBO (Informatica) zal wel helpen bij je instroom, maar is niet noodzakelijk.
Indien je gewoon meters kunt maken op je CV zal je vooropleiding bij veel werkgevers steeds minder relevant worden.

Succes!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2015 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties, ik zal me even verdiepen hierin en wie weet kan ik deze via de baas volgen. Of tenminste in de baas zijn tijd. Als ze betaalbaar zijn natuurlijk.

Ik sta eigenlijk te springen om hard aan het werk te gaan, ik wil graag verder en doorleren.

IS er ook een 4. ? netwerken .. Ik hoop dat ik net voor of na de zomer vakantie CCNA1 kan doen en heel misschien 2,3 en 4 ook.

Ga ook eens naar vacatures kijken hier in de buurt om te kijken wat de eisen qua papieren nodig zijn. Denk dat ik dit eerder had moeten doen, maar omdat ik achterloop qua kennis ben ik eigenlijk bang om weg te gaan. maarja,, Oude schoenen niet weggooien voordat je nieuwe heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
manii schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 10:38:
Ik ben van plan om mijn kennis weer op te krikken betreft ICT en misschien wel een nieuwe weg in te slaan in mijn carriere.

[...]

Ik twijfel dus ook of ik bij defensie wil blijven werken, het loon staat me als 27 jarige ook niet aan 1814 bruto. Ik ben sld1, bewuste keuze om eerst ervaring op te doen en dan pas richting sgt. Net niet aangenomen voor de opleiding sgt ivm met blessure. Volgende ronde grote kans op aangenomen te worden omdat ik alles positief heb afgerond + mbo4. Dan gaat me loon ongeveer met 200 euro bruto omhoog.
Als je niet wilt programmeren kan je grofweg nog de volgende dingen doen: technische beheer, functioneel beheer of testen.

Voor beheer kan je dan denken aan MCSA Windows Server 2012 als je de Microsoft kant op wilt, of LPIC als je de Linux kant op wilt gaan.

MCSA 2012 bestaat uit een drietal examens, deze kan je in principe halen door de boeken te kopen en te oefenen met virtuele machines. De boeken kosten grofweg 70 euro per stuk. De examens 150 euro.

Voor LPIC zou ik de opbouw niet weten, maar wie weet wil iemand dat aanvullen.

Netwerkbeheer ben je nu in feite al mee begonnen, dat is dan dingen als CCNA.

Voor dingen als testen of functioneel beheer kan je denken aan certificaten als TMAP, BiSL of ITIL. Dit is overigens de zachtere kant van de IT. Technische kennis is geen harde eis, maar wel leuk als je het hebt. Als je snel de IT in zou willen gaan is denk ik hier de drempel het laagste.
Ook denk ik erover om de zaterdag ochtenden bij een computer bedrijfje mee te lopen/helpen om mijn kennis wat op te krikken.
Als dit iets is al computers repareren dan zou ik het laten. Dat is niet echt IT werk. Je kan dan nog beter op de helpdesk van een internet provider gaan werken.

De vraag is ook wat je wilt doen. IT op MBO niveau is vooral dingen als helpdesk. Het duurt veelal langer voordat je op hoger niveau kan werken. Met HBO of hoger is dat relatief makkelijker. Ook twijfel ik over het salaris, je vindt wat je nu verdiend onvoldoende, maar ik weet vrijwel zeker dat een beginnend MBO IT'er minder verdiend dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
CMD-Snake schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 19:26:
[...]

Als je niet wilt programmeren kan je grofweg nog de volgende dingen doen: technische beheer, functioneel beheer of testen.

Voor beheer kan je dan denken aan MCSA Windows Server 2012 als je de Microsoft kant op wilt, of LPIC als je de Linux kant op wilt gaan.

MCSA 2012 bestaat uit een drietal examens, deze kan je in principe halen door de boeken te kopen en te oefenen met virtuele machines. De boeken kosten grofweg 70 euro per stuk. De examens 150 euro.

Voor LPIC zou ik de opbouw niet weten, maar wie weet wil iemand dat aanvullen.

Netwerkbeheer ben je nu in feite al mee begonnen, dat is dan dingen als CCNA.

Voor dingen als testen of functioneel beheer kan je denken aan certificaten als TMAP, BiSL of ITIL. Dit is overigens de zachtere kant van de IT. Technische kennis is geen harde eis, maar wel leuk als je het hebt. Als je snel de IT in zou willen gaan is denk ik hier de drempel het laagste.

[...]

Als dit iets is al computers repareren dan zou ik het laten. Dat is niet echt IT werk. Je kan dan nog beter op de helpdesk van een internet provider gaan werken.

De vraag is ook wat je wilt doen. IT op MBO niveau is vooral dingen als helpdesk. Het duurt veelal langer voordat je op hoger niveau kan werken. Met HBO of hoger is dat relatief makkelijker. Ook twijfel ik over het salaris, je vindt wat je nu verdiend onvoldoende, maar ik weet vrijwel zeker dat een beginnend MBO IT'er minder verdiend dan dat.
Heb zojuist een aanvraag gedaan voor de volgende cursussen, of het wordt goed gekeurd weet ik nog niet.

MCSA windows server 2012 + examens
MCSA Windows 7

Zijn deze cursussen ook te doen voor beginners?

TMAP, BISL, of ITIL heb ik geen recht op helaas. Deze zou ik altijd kunnen volgen bij een nieuwe werkgever, als die kans zich aanbied.

Ook als beginnend MBO IT'er die 27 jaar is verdien ik minder?

De volgende cursussen zou ik ook een aanvraag op kunnen doen en lijkt mij ook heel interessant

MS 20410B
MS 20411C
MS 20412C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaaf, ik kom ook vanuit defensie de ICT in.
Heb je je MBO opleiding gevolgd via ROC Friese Poort? :)

De cursussen 20410-411 en 412 zijn cursussen om de examens 70410-411 en 412 te halen. De 3 examens bij elkaar vormen MCSA Server 2012. Dus als zelfstudie niet helemaal je ding is of als je weinig ervaring hebt met Windows Server en je krijgt deze cursussen aangeboden van de koning zou ik hier zeker gebruik van maken.

Om terug te komen op je vraag of deze cursussen geschikt zijn voor beginners?
Ja, er zit een chronologische volgorde in en het is goed te doen. Verwacht ze echter niet te halen zonder er moeite in te steken en trek met zelfstudie ongeveer een maand uit per examen.

Ook is het het makkelijkst om te beginnen met een Windows 7 examen, hiervan ligt het niveau een stuk lager dan die van het Server examen, zo krijg je de kans om te wennen aan de manier van examen doen/vraagstelling van Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
manii schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 09:16:
[...]
Heb zojuist een aanvraag gedaan voor de volgende cursussen, of het wordt goed gekeurd weet ik nog niet.

MCSA windows server 2012 + examens
MCSA Windows 7

Zijn deze cursussen ook te doen voor beginners?
Die cursussen zijn prima te doen voor beginners, als je MBO4 ICT hebt gedaan, gaat dat gewoon lukken. Er zullen wat nieuwe dingen in zitten, maar als je een IT achtergrond hebt, en je steekt er wat tijd in, pik je dat zo op. Ik vraag me alleen af of het niet handiger is om Windows 8 certificeringen te behalen, Win7 word wel veel gebruikt maar is wel een beetje gedateerd, en inmiddels is Windows 10 al aangekondigd (win9 hebben ze overgeslagen).

Er is trouwens een heel topic over Microsoft certificeringen:
[Microsoft Certified] Ervaringen en discussies - Deel 9

Over ITIL, de situatie die een beetje geschetst word in dit topic neigt naar beheerwerkzaamheden. En in de beheerderswereld is ITIL iets wat vaak word gevraagd, zeker in grote omgevingen, omdat het de structuur en rollen van de IT organisatie uitlegt. Het is allemaal geen magie, en als je al een paar jaar rondloopt in de IT pik je het zo op, maar ik denk dat als je een aantal Microsoft certs + ITIL hebt, je eigenlijk gegarandeerd op een beheerdersplek kan komen als je dat wilt.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 09:51:
Gaaf, ik kom ook vanuit defensie de ICT in.
Heb je je MBO opleiding gevolgd via ROC Friese Poort? :)

De cursussen 20410-411 en 412 zijn cursussen om de examens 70410-411 en 412 te halen. De 3 examens bij elkaar vormen MCSA Server 2012. Dus als zelfstudie niet helemaal je ding is of als je weinig ervaring hebt met Windows Server en je krijgt deze cursussen aangeboden van de koning zou ik hier zeker gebruik van maken.

Om terug te komen op je vraag of deze cursussen geschikt zijn voor beginners?
Ja, er zit een chronologische volgorde in en het is goed te doen. Verwacht ze echter niet te halen zonder er moeite in te steken en trek met zelfstudie ongeveer een maand uit per examen.

Ook is het het makkelijkst om te beginnen met een Windows 7 examen, hiervan ligt het niveau een stuk lager dan die van het Server examen, zo krijg je de kans om te wennen aan de manier van examen doen/vraagstelling van Microsoft.
Hallo fireball,

Ik heb voordat ik bij defensie kwam ICT gedaan bij friesland college. Ben pas op me 20e defensie in gegaan.

Blij dat deze cursussen geschikt zijn voor beginners, en niet geschoten is altijd mis. De andere cursussen kan ik alleen via een raamcontract volgen. Dus eigenlijk geen kans op omdat ik nu niet op een functie zit waarbij ik deze cursussen nodig ben.

Mag ik vragen wat voor werk je nu doet buiten defensie? mag ook via DM
Widow schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:15:
[...]

Die cursussen zijn prima te doen voor beginners, als je MBO4 ICT hebt gedaan, gaat dat gewoon lukken. Er zullen wat nieuwe dingen in zitten, maar als je een IT achtergrond hebt, en je steekt er wat tijd in, pik je dat zo op. Ik vraag me alleen af of het niet handiger is om Windows 8 certificeringen te behalen, Win7 word wel veel gebruikt maar is wel een beetje gedateerd, en inmiddels is Windows 10 al aangekondigd (win9 hebben ze overgeslagen).

Er is trouwens een heel topic over Microsoft certificeringen:
[Microsoft Certified] Ervaringen en discussies - Deel 9

Over ITIL, de situatie die een beetje geschetst word in dit topic neigt naar beheerwerkzaamheden. En in de beheerderswereld is ITIL iets wat vaak word gevraagd, zeker in grote omgevingen, omdat het de structuur en rollen van de IT organisatie uitlegt. Het is allemaal geen magie, en als je al een paar jaar rondloopt in de IT pik je het zo op, maar ik denk dat als je een aantal Microsoft certs + ITIL hebt, je eigenlijk gegarandeerd op een beheerdersplek kan komen als je dat wilt.
Ik ben windows 8 niet tegengkomen nog, waarschijnlijk omdat ze dit nog niet gebruiken. Alles is zo beetje net overgestapt van XP ;) En ze zijn net bezig met het integreren van server 2012, ook al weet ik niet hoe dat op alle eenheden zit.

Ik ben bang dat ik ITIL niet kan of mag volgen. Maar goed niet geschoten is altijd mis. Ga maandag antwoord krijgen of ik ze in het systeem mag zetten en dan hopen op een snelle goedkeuring.

[ Voor 35% gewijzigd door Zaratrass op 07-05-2015 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werk zelf als systeembeheerder bij een klein bedrijf (<10 man). We hebben redelijk grote klanten en nemen vaak het gehele beheer of een groot deel hiervan over.
Nadelen: Hoge werkdruk en je moet flexibel zijn met vakanties en bij ziekte van collega's
Voordelen: Uitdagend werk (volledig beheer, incl. support. Niet alleen heldesk zaken dus.) hierdoor blijft het werk afwisselend en groei je snel als ITer

Qua salaris moet je proberen te zorgen minimaal gelijk uit te komen, dus bruto wat meer salaris om de vergoedingen van defensie (zorgverzekeringen enz.) te compenseren. Verwacht niet ineens het dubbele te gaan verdienen.

Tip: mocht je je MCSA relatief snel kunnen halen (tijd genoeg voor bij defensie weet ik uit ervaring :)), probeer dan ook voor je de dienst uit gaat je MCSE 2012 binnen te slepen, dit zijn nog eens 2 certificaten maar geven je net dat beetje extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:38:
Ik werk zelf als systeembeheerder bij een klein bedrijf (<10 man). We hebben redelijk grote klanten en nemen vaak het gehele beheer of een groot deel hiervan over.
Nadelen: Hoge werkdruk en je moet flexibel zijn met vakanties en bij ziekte van collega's
Voordelen: Uitdagend werk (volledig beheer, incl. support. Niet alleen heldesk zaken dus.) hierdoor blijft het werk afwisselend en groei je snel als ITer

Qua salaris moet je proberen te zorgen minimaal gelijk uit te komen, dus bruto wat meer salaris om de vergoedingen van defensie (zorgverzekeringen enz.) te compenseren. Verwacht niet ineens het dubbele te gaan verdienen.

Tip: mocht je je MCSA relatief snel kunnen halen (tijd genoeg voor bij defensie weet ik uit ervaring :)), probeer dan ook voor je de dienst uit gaat je MCSE 2012 binnen te slepen, dit zijn nog eens 2 certificaten maar geven je net dat beetje extra.
Ik ga kijken wat de mogelijkheden zijn. Er komt eind jaar weer een infoop uit voor de verbindingsdienst. En maak een grote kans om daar te komen, dus kijken of ik in zeer korte tijd deze cursussen kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyninja
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-03-2021
Ik zie veel van deze functies voorkomen en:

VMware
Citrix
Microsoft certificaten
ITIL

Worden het meest gevraagd bij veel beheer functies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themac1983
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-02 00:02
Wat ik niet echt snap.

Defensie heeft zelf toch ook een groot ICT apparaat (complete aanname overigens, maar ik kan me niet anders voorstellen). Kun je daar niet aan de slag?

I-racing Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
themac1983 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:32:
Wat ik niet echt snap.

Defensie heeft zelf toch ook een groot ICT apparaat (complete aanname overigens, maar ik kan me niet anders voorstellen). Kun je daar niet aan de slag?
Als daar plek is wel, maar ik kan helaas niet solliciteren als mijn contract afloopt. Ik wordt in mijn volgende functie geplaatst, ook al ga ik naar de KMS om sgt te worden, zal ik geplaatst worden in nationaal belang, ze houden wel rekening met voorkeur/woonplaats. Als je pech heb kom je ergens waar ik weinig tot niet met ICT bezig zal zijn.

Heb vandaag toestemming gekregen om MSCA cursussen aan te vragen, heb een goeie motivatie erbij gezet en dat is geen probleem.
Hoop snel een datum te kunnen vinden dat ik aan de slag kan!
Pagina: 1