Twijfel tussen ITX bordjes

Pagina: 1
Acties:

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:18
Ik zoek een?
Mobo ivm overstappen naar Mini-ITX, veel verhuizen van het systeem.

Wat is je budget?
Niet meer dan €100.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar Gigabyte/MSI

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
LAN kabel, 2 SATA schijven, een GPU, i5 4690, 16GB DDR3 (2 stickies), 1 CPU fan, 2 casefans (PWM), 3USB minimaal voor M+KB, typisch gamesysteem.

Zelf zit ik een beetje te twijfelen, heb nu een duur moederbord (Z77) waarvan ik driekwart v/d features niet gebruik, maar wil nu ook weer niet zo'n heel goedkoop bordje die binnen 2 jaar stuk is. En vroeger was het simpel, gewoon een Intel LAN chip, maar je hebt nu ook Killer die opkomt bij de MSI borden, en maakt de audiochip nog wat uit? gebruik nu een Sennheiser HD380 Pro, maar wil overstappen naar een Beyerdynamic DT-770, wil uiteraard in-game kunnen horen waar de "vijand" vandaan komt, wat nu goed lukt met een Realtek ALC892.
Heb zelf dit gevonden:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M-ITX€ 77,95€ 77,95
1Asus H97I-PLUS€ 109,90€ 109,90
1Gigabyte GA-B85N Phoenix€ 88,95€ 88,95
1MSI B85I Gaming€ 104,90€ 104,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,70

[ Voor 6% gewijzigd door Woask op 06-05-2015 09:34 ]

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-02 21:53
De MSI kan ik je alvast afraden. De CPU socket zit daar erg dichtbij het PCI-e slot, waardoor veel aftermarket koelers niet zullen passen.

Mijn persoonlijke voorkeur zou naar de Gigabyte gaan. Net een stukje luxer dan de Asrock vanwege de Intel NIC en de toevoeging van een mPCI-e slot.

De Asus heeft uiteraard als voordeel dat je geen y-splitter voor je casefans hoeft te gebruiken aangezien dat bordje gewoon 3 fanheaders heeft.

Edit: In de Prodigy die in je wenslijstje staat zitten standaard DC-fans, geen PWM fans. Als je die kast wilt zou ik toch eerder naar de Asus neigen omdat die zowel DC- als PWM fans kan aansturen.
(Of je hangt er gewoon een pricewatch: BitFenix Recon White in :+)

[ Voor 19% gewijzigd door svenvv2 op 06-05-2015 13:17 ]

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb zelf een dergelijk gamesysteem (zie handtekening) en ik heb gekozen voor de ASRock B85M-ITX. Voldoet voor mij prima, maar zoals hierboven genoemd wordt is de aanwezigheid van een Intel NIC wel erg prettig.

• Woask
Ben voor de ASUS gegaan, kan dan evt. nog upgraden naar broadwell. Heb trouwens geen DVD drive binnen handbereik, is het een mogelijkheid BIOS te installeren via USB? Of gaat dat echt alleen maar met een DVD drive?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tuurlijk :)

Een beetje fatsoenlijke BIOS leest FAT32 geformatteerde USB sticks waar de image file op staat, stick bootable maken hoeft meestal niet eens, mits de BIOS zichzelf kan bijwerken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:15
Als je een Core i5 4690 gaat gebruiken en een losse GPU is Broadwell geen upgrade meer. Broadwell zal veel zuiniger zijn, maar heeft een miniem sneller IPC en de desktopvarianten zijn even hoog of zelfs lager geklokt.

Een BIOS installeren is mogelijk via USB, dat doe ik al jaren zo. Bedoel jij een OS (Ubuntu/Windows/etc) installeren met USB? Dat kan ook, daar zijn verschillende methodes voor afhankelijk van het OS dat je wilt gebruiken. USB stick moet 4GB zijn voor Windows en voor Linux volstaat vaak 1GB.

• Woask
Mooi, dat upgraden geen zin heeft weet ik maar tpch handig al shet evt. kan.
Pagina: 1