Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[koken] Frietjes maken zonder aardappelen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17-04 12:36
Mijn zoon is allergisch aan aardappelen. Heeft iemand ideeën of receptjes om frietjes te maken die zo veel mogelijk smaken als "echte" frietjes, zonder aardappelen?

Ik vond een receptje met zoete aardappel (welke hij wél mag eten) op http://www.wordfit.be/blo...etjes-van-zoete-aardappel Misschien zijn er nog andere grondstoffen die ik zou kunnen gebruiken? Iemand ideeën? Dank!

When I'm walking a dark road, I am a man who walks alone

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 09:09
Die zoete aardappel lijkt mij wel heel anders smaken, dus zijn er andere aardappelsoorten die ook kunnen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 08:03
Je zou dit kunnen proberen:

http://www.paleofamilie.n...-maak-kennis-met-de-taro/

(zelf geen ervaring mee maar klinkt intressant)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17-04 18:49

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

Van zoete aardappel kan prima patat maken in de oven. Een stuk zoeter dan echte frietjes natuurlijk, maar prima te eten!

Verder zou je nog naar patat van koolraap kunnen kijken. Genoeg recepten te vinden :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• demichel
Interessante tips al! Taro, laat ik hem volgende keer op testen. Koolraap mag, Standeman, misschien probeer ik dat vanavond eens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 08:47
Van Casave kan je ook goed patatten bakken. Deze kan je niet dun snijden voor frietjes, dan zijn ze niet zo lekker meer en worden ze te hard.

Om Casave te proberen kan je naar een suri toko gaan en daar telo bestellen. Kan je het even proberen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14-04 22:09
Wat wij thuis regelmatig eten is pastinaak (evt ook wortels) in frietpatatvorm gesneden uit de oven. Smaakt niet als frietpatat. Maar wel erg smakelijk en lijkt erop qua vorm

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 18-04 09:47
Wij maken regelmatig frites van zoete aardappel. Smaakt niet direct naar friet maar zelf vind ik ze veel lekkerder.
Ook maken wij wel eens frietjes van koolraap of knolselderij. Klein beetje olie en peper/zout/knoflookpoeder en uurtje op 160graden in de oven (regelmatig omscheppen)

thewizard2006 wijzigde deze reactie 06-05-2015 09:12 (23%)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0Henk 'm!

• talin
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19-04 16:42

talin

My god is the sun!

mijn vrouw eet geen vlees, vis, aardappels, champignons en pasta.

als de rest frietjes eet dan eet zij http://valess.nl/producten/valess-roerbakblokjes.php
meestal met groente zoals afgebeeld en daarbij een ommelet.

weet niet of ze in Belgie de Valess spullen kennen maar zelf ik vind ze goed te eten.

http://valess.nl/producten.php

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19-04 14:08
Ik heb ook wel eens van die zoete aardappel "patat" gemaakt uit de over. Erg smakelijk maar smaakt totaal niet naar echte patat. Ziet er wel uit als patat behalve het kleurtje. Als jouw zoon nog nooit echte patat geproefd heeft dan is dit echt wel een alternatief. Ik vond het in elk geval lekker en ik ben best een kieskeurige eter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 09:56
Wij eten regelmatig dit http://www.ah.nl/producten/product/wi223448/groente-friet vanuit de oven. Is nog het best te vergelijken met raspatat. Dit doen we met name als we te lui zijn om te koken. Het is lekker makkelijk en je hoeft het alleen maar in de oven te gooien.

Zit wel zetmeel in, waar is je zoon precies allergisch voor?

Craven wijzigde deze reactie 06-05-2015 09:29 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opinion
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 27-08-2016
quote:
Deze heb ik pas ook geproefd en vond het erg lekker, lijkt qua smaak behoorlijk op de "echte" frietjes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• demichel
quote:
Craven schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 09:28:
Wij eten regelmatig dit http://www.ah.nl/producten/product/wi223448/groente-friet vanuit de oven. Is nog het best te vergelijken met raspatat. Dit doen we met name als we te lui zijn om te koken. Het is lekker makkelijk en je hoeft het alleen maar in de oven te gooien.

Zit wel zetmeel in, waar is je zoon precies allergisch voor?
Dank voor de tip! Helaas, zit ei in en daar is hij ook allergisch voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 09:56
quote:
demichel schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 09:39:
[...]

Dank voor de tip! Helaas, zit ei in en daar is hij ook allergisch voor.
Als je zo'n raspatat perser fixt ergens kun je er in principe alle ingrediënten in gooien die je wilt. Dat ding maakt er wel een mooi vormpje van. Kun je makkelijk experimenteren. Je kan alle ingredienten uit die groente patat nemen en de eieren vervangen voor iets anders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 10:47

-tom-562

Oliesjeik

Eerste wat in mij op komt is cassave. Dat smaakt ook redelijk naar aardappel

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• talin
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19-04 16:42

talin

My god is the sun!

quote:
Craven schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 09:46:
[...]

Als je zo'n raspatat perser fixt ergens kun je er in principe alle ingrediënten in gooien die je wilt. Dat ding maakt er wel een mooi vormpje van. Kun je makkelijk experimenteren. Je kan alle ingredienten uit die groente patat nemen en de eieren vervangen voor iets anders.
zo'n ding?
http://nl.aliexpress.com/...r-Slicer/32231437037.html

die stond vroeger bij mn ouders ook achterin een kast, toen ik hem ooit tegenkwam heb ik er heel wat niet bedoelde voorwerpen door heen gedrukt ( klei, gum, dennenappels etc )

als je zo'n ding hebt staan is het een kwestie van uitproberen.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

quote:
TokkieB schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 09:04:
Om Casave te proberen kan je naar een suri toko gaan en daar telo bestellen. Kan je het even proberen.
NOFI maar een gemiddelde Suri-afhaal bakt de cassave zo ontzettend hard dat de hele smaak ervan verloren gaat. Sowieso, zonder bakkeljauw en peper, is je bestelling maar half af. :>

Telo wordt regelmatig thuis gemaakt; mooie gelijkmatige stukken in de wok in een laag olie netjes lichtbruin bakken. Ook een perfect alternatief voor chips op een feest; de gebakken cassave kan je ook leuk uit elkaar pluizen (net als cheese-strings, zeg maar) en goed in de dipsaus mikken.

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18-02-2018

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Demichel, ik zou een andere dokter zoeken als ik jou was, volgens mij wordt hij stinkend rijk van je. nog effe en het blijkt dat je zoon allergisch is voor O2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 08:47
quote:
MAX3400 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 10:48:
[...]

NOFI maar een gemiddelde Suri-afhaal bakt de cassave zo ontzettend hard dat de hele smaak ervan verloren gaat. Sowieso, zonder bakkeljauw en peper, is je bestelling maar half af. :>

Telo wordt regelmatig thuis gemaakt; mooie gelijkmatige stukken in de wok in een laag olie netjes lichtbruin bakken. Ook een perfect alternatief voor chips op een feest; de gebakken cassave kan je ook leuk uit elkaar pluizen (net als cheese-strings, zeg maar) en goed in de dipsaus mikken.
Ik moet eerlijk zeggen dat hier in Amsterdam de telo vaak best goed te doen is. Ik ken wel een aantal warungs hier die het inderdaad te hard bakken, maar over het algemeen klaag ik niet. Het kan natuurlijk niet in de schaduw staan van het zelf maken. Zelfde geld voor de bakkeljauw, als ik dat zelf maak.Heerlijk! Jammer alleen dat het nogal een zondagmiddag klusje is om de vis te pluizen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10:31

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Plantaan is wat je zoekt!

Dit is een bananensoort dat veel gebakken en stamppot van gemaakt wordt. Gebakken smaakt het echt naar aardappel. Totaal niet zoet zoals een zoete aardappel.

Je kan er perfect friet van bakken:

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LordofWhatever
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19-04 12:52

LordofWhatever

Uuhhh....?

Van pastinaak of knolselderij kan je ook prima friet maken. Er zit wel meer, en wat andere, smaak aan, wat ze naar mijn mening nog een stuk lekkerder dan aardappel maakt ook. Snij de pastinaak dik, de knolselderij dun (anders wordt die niet goed gaar).

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobinM16
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 22-03 16:51
quote:
LED-Maniak schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:35:
Knip...
Ik kan zelf niets vinden van plantaan, wel plataan (boomsoort), maar niets als groente of fruitachtig iets.
Ik vind dit topic zelf wel interessant, vandaar.

Robin

MIjn mening is mijn mening, ben je het daar niet mee eens? Dat is dan jouw mening!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• demichel
quote:
RobinM16 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 13:19:
[...]

Ik kan zelf niets vinden van plantaan, wel plataan (boomsoort), maar niets als groente of fruitachtig iets.

Robin
Ben het zelf net ook aan het googlen en vind ook niks. Plataan, de boom, ja, maar "plantaan" niet. Misschien anders gespeld?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 10-04 20:21
oh leuk topic (al is de reden natuurlijk niet zo fijn)
Ik dacht ook gelijk aan casave

Ken je de aardpeer? Een "vergeten" groente omdat de knollen kleiner van vorm zijn en veel ongelijkmatiger dan aardappels. Deze werden voor de opmars van de aardappel in west Europa gebruikt.
Het schijnt een makkelijk te kweken plant te zijn die itt de aardappelplant niet giftig is en zelfs het blad is als groete te gebruiken. Ze worden hier in Frankrijk bij veel winkels gewoon verkocht en ik heb net een zakje speciaal gekweekte gekocht die juist een uitgebreid worrtelstel hebben om te planten. Veel Nederlandse moestuiniers hebben ze staan en als je even wat rondzoekt op internet kan je zo plantbare knolletjes vinden. Ideaal moment om nu ergens in een redelijk zonng plekje in je tuin, of een grote pot op je balkon te poten.

Leesvoer: http://www.mindyourfeed.n...s/10-vervanger-aardappel/

Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 19-04 17:19

Foamy

Fulltime prutser

Pla(n)taan == bakbanaan ;)
quote:
Plataan of bakbanaan (ook wel kookbanaan) is een vrucht geleverd door planten uit het geslacht Musa en wordt gebakken of gekookt gegeten. Door het hoge zetmeelgehalte is de onrijpe, rauwe vrucht moeilijk verteerbaar.
http://www.meerdanvlees.n...es&page_id=ingredienten_b

blub

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 19-04 09:05

elhopo

nemo sine cruce

Zoek eens op Plantain

Hundreds of years from now, it will not matter what my bank account was, the sort of house I lived in, or the kind of car I drove... But the world may be different because I did something so bafflingly crazy that my ruins become a tourist attraction.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

quote:
RobinM16 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 13:19:
[...]

Robin
Dit:

Plantain. Volgens mij ligt dat bij de Appie bij ons :) .

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19-04 09:06
Afhankelijk van waar je woont: ga eens kijken bij een groentenwinkeltje in een multi-culti wijk. Die hebben het vaak wel. Of op de Haagse Markt ofzo als je daar woont. Er zijn ook nog verschillende soorten van. Welke je het beste kan hebben hiervoor weet ik zo niet (zou ik even aan mijn vrouw moeten vragen).

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22-03 11:26
Zoals 2x eerder genoemd, pastinaak leent zich hier uitstekend voor.

Gewoon dikke frieten van snijden. Deze kun je in de pan (olie of boter) of in de oven bereiden. Frituren kan ook, maar is m.i. minder lekker. Zelfgemaakte mayo erbij en je hebt een mooie vervanger!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• demichel
Ik probeer vanavond de cassave eens, als ik die vers kan vinden in de supermarkt hier (zal wel). Morgen mijn bevindingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pxRoberto
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 25-03 10:55
Plantaan / Plantain ook bekend als bakbanaan word veel gebruikt om chips van te maken (zelf geprobeerd gaat best goed!), dus goed mogelijk om ook frietjes mee te maken.

AH verkoopt ze inderdaad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bottom line: vrijwel iedere zetmeelrijke plant kun je voor friet gebruiken :z

Woon zelf in de Bijlmer en de diversiteit aan gefrituurd meuk hier is geweldig. Telo (cassave dus) zie je het meest, maar bakabana is ook overal te krijgen en iets wat ik nog niet helemaal heb kunnen identificeren uit Ghana ook :P

Iirc woonde jij in Gent. BE heeft itt NL geen (significante) Surinaamse bevolking, maar wel genoeg Ghanezen en Congolezen. Ik zou gaan kijken bij winkels die die groepen bedienen (meestal herkenbaar aan enorme Ghanese vlag voor de deur) en babbeltje gaan maken. Verhaal van allergie zullen ze allicht vreemd van opkijken, maar algemene punt van meuk willen hebben wat je kunt frituren en op friet lijkt kunnen ze je geheid bij helpen.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 17-04 22:20
quote:
LED-Maniak schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:35:

Dit is een bananensoort dat veel gebakken en stamppot van gemaakt wordt. Gebakken smaakt het echt naar aardappel. Totaal niet zoet zoals een zoete aardappel.

Je kan er perfect friet van bakken:
[afbeelding]
En waar is plantaan te halen? Ben wel nieuwschierig namelijk :D

Laat maar. Al gevonden :p

Volvo V50 T5 - Do88.se FMIC - Custom 3" DP - ECU Spacer --- DTC/RICA TUNE @ 250PK & 390nm

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

In de supermarkt. Lijkt op een veel te dikke, niet rijpe banaan.

Appeltaart is lekker!

• ATS
quote:
demichel schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:17:
Ik probeer vanavond de cassave eens, als ik die vers kan vinden in de supermarkt hier (zal wel). Morgen mijn bevindingen.
Kom maar door met die reviews dan...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• demichel
quote:
ATS schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 16:01:
[...]

Kom maar door met die reviews dan...
Sorry, gisterenavond door onverwachte omstandigheden geen tijd gehad. Planning is vanavond.

• Trishul
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 03-04 22:03
-Bakbanaan
-Cassave (let goed op de kwaliteit; zo min mogelijk/geen zwarte strepen in de cassave als het geschild is)
-Broodvrucht (is dit de NL naam :+?) --> onder Surinamers/Hindoestanen ook wel Belfoot genoemd. (wel erg lastig te krijgen hier, maar erg lekker als 'patat')

Trishul wijzigde deze reactie 07-05-2015 17:49 (4%)

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Broodvrucht is een NL naam ja, komt van de Wikipedia: Broodboom en komt oorspronkelijk uit Azië (vooral Indonesië/Nieuw-Guinea) en Polynesië ;)

En lastig te krijgen? Volgens mij heeft elke fatsoenlijke Toko die wel in hun assortiment? Heb ze iig zat zien liggen :)

Virussen? Scan ze hier!

• demichel
OK, vanavond dus geprobeerd met pastinaak. Peper, zout, olijfolie en half uurtje op 200 graden in de oven. Cassave, van die plantaan bakbananen en zoete aardappel hadden ze niet in de lokale Delhaize hier. Ikzelf vond de pastinaak frietjes best lekker, maar demichel junior vond ze helemaal niet lekker. Geen succes dus.

Morgen tweede poging. Dan ga ik naar een paar Aziatische/Arabische winkels hier in de stad, daar zullen ze wel cassave en zoete aardappel hebben.

demichel wijzigde deze reactie 07-05-2015 21:49 (11%)

• LED-Maniak

LED-Maniak

Geen zoete aardappel :? .

Zelfs de Lidl in Nederland heeft ze.

Als jij mij de kosten betaalt wil ik je best een doos sturen met alle drie de ingrediënten hoor :+

LED-Maniak wijzigde deze reactie 07-05-2015 22:56 (44%)

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Zoete aardappelen zijn volgens mij bij de meeste fatsoenlijke supermakrten wel te krijgen ja. Naast de door LED-Maniak al genoemde Lidl weet ik in ieder geval dat AH, Jumbo, Deen en EkoPlaza ze ook gewoon in de schappen hebben liggen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ATS
België is natuurlijk geen Noord Holland (af te gaan op de Deen referentie).

Edit:
Ok, ik wist niet dat Deen daar ook zat, ik dacht dat het een lokale keten was in NH.

ATS wijzigde deze reactie 08-05-2015 08:31 (47%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Noord-Brabant hier ;)

Nee, maar als ze hier in de betere supermarkt liggen, lijkt de kans me ook vrij aannemelijk dat dat in BElgie ook wel zo zal zijn. Een zoete aardappel is niet een of ander exotisch produkt ofzo ;)

Overigens doet toch half Belgie zijn boodschappen bij Nederlandse supermarkten, dus kunnen ze hem dan ook mooi meenemen :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• demichel
Ik ga vanvond eens langs bij AH hier, daar zullen ze wel bakbananen en zoete aardappel hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19-04 22:45
Zoete aardappel hebben ze ook in de Colruyt en Carrefour. Die bakbananen zijn me nog niet opgevallen.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True