Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Warmte GPU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DonnyL
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 26-09 15:15
Ik ben momenteel bezig om de airflow in mijn kast te verbeteren. Echter, als ik Furmark draai merk ik dat mijn GPU binnen 2 minuten op de 94 graden zit en hij op dat moment op begint te throttlen van de oorspronkelijke 1040MHz op de core op en neer gaande tussen de 600 en 1000MHz. Dit probleem heb ik zowel als mijn kast open staat als wanneer hij dicht is. Ik heb 1 intake aan de voorkant die momenteel niet aanstaat (nieuwe moederbord en kabel is te kort, moet nog een verlengstukje halen), een intake op het zijpaneel ter hoogte van de GPU en 1 outtake achter. De intake aan de zijkant van de kast wil ik sowieso vervangen omdat die teveel herrie maakt.
Mijn kast heeft al een aantal jaar open gestaan omdat er vaak toch warmteproblemen waren, maar nu ben ik die lelijke binnenkant toch wel aardig zat, en de herrie ook.
De GPU is een Gigabyte R9 290 Windforce 3X.

Op welke manier zou ik de airflow zo kunnen beïnvloeden dat mijn GPU gewoon op volle snelheid kan blijven draaien?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• r3solution
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
Wellicht erg handig om je systeemsamenstelling in je beginpost te plaatsen om een ieder een goed idee te geven waar het warmteprobleem aan kan liggen/mee te maken heeft.

(het eerste waar ik aan dacht is; een te zwakke/defecte voeding. Want hardware wat te weinig spanning krijgt wordt al snel te warm en laat het al gauw lijken dat de cooling niet goed is in je systeem.)

[Voor 22% gewijzigd door r3solution op 06-05-2015 03:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cowamundo
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 28-09 14:54
Welke kast heb je? overzicht van je setup?

Wat is de temperatuur van je CPU en andere onderdelen?
Dit is te zien met onder andere HWMonitor.

[Voor 24% gewijzigd door Cowamundo op 06-05-2015 08:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 11:53
Ik denk dat dit zijn systeem is, hij staat in zijn inventaris.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 920 @ 2.67GHz€ 0,-€ 0,-
1Asus P6T SE€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 319,-€ 319,-
1WD Green SATA 3 Gb/s, 1TB€ 71,64€ 71,64
1Scythe Kama Angle€ 0,-€ 0,-
1Corsair XMS3 TR3X6G1333C9€ 66,50€ 66,50
1LG BH10LS38 Zwart€ 58,95€ 58,95
1Antec Neopower 650€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 516,09

Maar welke kast heb je?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cowamundo
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 28-09 14:54
Inventaris is lang niet bij iedereen up to date, vandaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 15:23
r3solution schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 03:06:
Wellicht erg handig om je systeemsamenstelling in je beginpost te plaatsen om een ieder een goed idee te geven waar het warmteprobleem aan kan liggen/mee te maken heeft.

(het eerste waar ik aan dacht is; een te zwakke/defecte voeding. Want hardware wat te weinig spanning krijgt wordt al snel te warm en laat het al gauw lijken dat de cooling niet goed is in je systeem.)
Kan je door een te zwakke voeding ervoor zorgen dat je GPU te warm lijkt? Nooit van gehoord. Ik heb zelf een defecte Corsair 1200Watt voeding en die hield er gewoon mee op tijdens het gamen. Sindsdien vervangen voor een Corsair 750 en mijn probleem is opgelost,

Nu jou probleem. Furmark is een extreem tester voor je videokaart om te kijken of die niet throttled. Dit is absoluut niet een test die zich tijdens normaal gebruik voordoet. Hoe warm wordt je videokaart tijdens gamen?

Als ik furmark draai wordt mijn videokaart ook binnen no-time 80 graden, maar in games ook al staat de load op 100% wordt mijn videokaart nooit warmer dan 70 graden.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DonnyL
De configuratie in mijn usersystemen is verouderd, hier mijn huidige setup;
CPU: i5 4690K @ 4.3GHz
Koeler: Scythe Mugen 4
Mobo: Gigabyte Z97-D3H
GPU: Gigabyte Radeon R9 290 WindForce OC 4GB
RAM: 4x2GB 1333MHz Corsair
PSU: Antec NeoPower650
HDD: 1TB WD Green
SSD: M4 Crucial 128GB
Case: Cooler Master CM690 Nvidia Edition (versie 1)

Mijn CPU wordt met gesloten kast maximaal 68 graden als ik Intel Extreme Tuning Utility aanzet na 5 minuten stress testen.

Ik snap dat Furmark alles behalve een realistische weergave is van de temperaturen die mijn kaart haalt, maar ook in bijvoorbeeld Far Cry 4 gaat mijn GPU makkelijk naar de 90 graden (alhoewel ik het weet, Ubisoft...). Hierbuiten heb ik mijn oude GTX570 geloof ik niet zien throttlen onder Furmark toendertijd (is wel lang geleden, misschien heb ik het fout).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:32

HStyles

Hbass

94 C is normal voor een R 290 kaart. dit is een working as designed operating temp voor dit type kaart!!

Het enige wat je kan doen is de GPU fan speed hoger zetten of een aangepast fan profiel gebruiken om het throttlen tegen te gaan

Zhur > Exile > Roflcopter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Niet voor een Windforce, die hoort echt wel koeler te blijven.

Als het goed is heb je nog garantie, dus ik zou eens contact opnemen met de winkel waar je hem vandaan haalt, aangezien dit ding echt niet goed is.

Mijn R9 290 met Gelid Icy blijft ingame zo rond de 70 hangen.

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DonnyL
Is echt zo erg? Wat is nou de meest realistische benchmark of beste game die je kan gebruiken om de GPU temperatuur onder normale omstandigheden? Heb niet een al te hoge pet op van Furmark omdat ik er wel vaker negatieve verhalen over heb gehoord.
Ik heb hem van een medetweaker overgekocht hier en er zit tot begin 2016 garantie op. Enige probleem is dat ik de bon niet gelijk erbij heb gevraagd toen ik hem overkocht (maar het kwam uit een partij van 100 ofzo, dus ik neem aan dat de bon nog wel aanwezig is ergens).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 11:50
Realistische benchmark zijn de games die jij speelt. Heb je wel alles stofvrij aangezien je vermeld de kast vaak open te hebben staan? Airflow doet eigenlijk niet zo heel veel tegen de warmte van de GPU, meestal ligt het ergens anders aan als die echt te warm wordt (94 graden is behoorlijk aan de warme kant voor de windforce).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
94 graden is echt teveel voor een Windforce ja, tenzij hij echt onder het stof zit.

Maar, begin 2016, dat betekend dat je een van de eerste Windforce's hebt, en die hadden wel vaker dit probleem. De bevestiging van de koeler op de GPU was niet helemaal geweldig. Bij nieuwere hebben ze het aangepast, wat ze precies gedaan hebben weet ik niet, maar ze zijn wel een stuk beter nu.

Het beste is om hem toch terug te sturen naar waar ie vandaan komt, of kijken of je toestemming kan krijgen om de koeler eraf te halen, betere pasta erop te smeren en opnieuw te plaatsen, hopende dat hij dan beter contact maakt.

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DonnyL
Ook in Far Cry 4 wordt hij tijdens het spelen 94 graden waarna hij throttled. Ik ga dus de verkoper even een bericht sturen, en dan hopen dat de winkel waar de kaart gekocht is mee werkt. Bedankt voor de reacties, ben alweer een stuk verder.

EDIT: In zowel WWE 2K15 en GTA V online blijft de temperatuur rond de 70 hangen. Ik ga er dus van uit dat Far Cry 4 een nog slechtere port is dan dat ik in de eerste instantie al dacht.

[Voor 28% gewijzigd door DonnyL op 06-05-2015 17:33]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True