Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Testcase] Ierland 2014

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17:14

F.West98

Alweer 11 jaar hier

Topicstarter
Afgelopen zomer op vakantie geweest naar Ierland en daar een boel foto's gemaakt. Nu ben ik nog een puber en heb ik helaas geen geld voor een degelijke camera. De foto's zijn gemaakt met een Galaxy S5 en het viel me enorm mee hoe veel detail er nog in zat. Soms zijn er delen wat donker en sommige foto's hebben iets te veel ruis, maar het ging mij bij het maken van de foto's vooral om de compositie en een beetje de belichting (die niet altijd even goed uitviel).

#1: Uitzicht op een meertje door de bomen heen. Water heeft naar mijn mening iets te veel ruis, maar de compositie vond ik toch iets bijzonder hebben.

#2: Groter meer in zeer fel zonlicht, vandaar wat donker uitgevallen

#3: Zonsondergang na een regenachtige dag, wolken trekken eigenlijk net weg

#4: Zelfde zonsondergang vanaf een lager standpunt, helaas wat scheef, maar ik vond het een leuk effect hebben

#5: Andere zonsondergang, vanaf het gras, ik vond het bijzonder hoe scherp de waterdruppels in het midden zijn.

#6: Een verlaten ruïne op het zuidelijkste schiereiland, stukje lopen door de heuvels heen en je komt hier.

#7: Zeer helder en stil meer

Ik ben heel benieuwd naar jullie feedback, kleuren en alles komen natuurlijk niet in de buurt van de rest van de foto's hier :P

2x Dell UP2716D | i7 6700K | 64GB RAM | Samsung 850 1TB | ASUS ROG Maximus VIII Formula | GTX960 - Alles
Firesphere: Chrome is dubieus. Firefox FTW
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 26-09 16:56
Mogelijks kan je op je S5 wel de HDR optie aanzetten in je camera. Dat zou al flink helpen vooral bij foto 2. Dat gezegd zijnde, zijn 4&5 wel goed gelukt qua belichting ondanks het tegenlicht..

Omdat je zelf aangeeft dat het vooral om compositie te doen is, zal ik enkel daarop antwoorden.

1: is altijd een leuk idee, maar dan zou je er imo wel voor moeten zorgen dat er ook effectief iets boeiends te zien is in het midden. Zoals het nu is, vind ik het toch vrij oninteressant.
2: zou mooi kunnen zijn, maar de totaal onderblichte voorgrond gooit zoals gezegd roet in het eten. Misschien ook een tikkeltje meer naar onder richten.

De andere vind ik goed, maar bij 4 staat je horizon wel overduidelijk scheef :) Zo'n zaken maken mij nerveus :p
En 6: ok, maar het is spijtig dat de linkertoren er niet volledig op staat.

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Behalve foto 1, 6 en 7 kan ik helaas niks Ierland-achtigs uit opmaken, wat jammer is.
Foto's 3, 4 en 5 zijn min of meer hetzelfde. Ik zou 1 van de 3 kiezen en verder wat meer variatie van de landschappen laten zien.
Foto 2 is op te lossen met HDR idd. Bij foto 7 heb je de bergtop rechts eraf gesneden wat afbreuk doet aan de foto. Jammer, want verder ziet het er wel goed uit, je wordt mooi de foto ingeleid door die steentjes in het water, en de berg rechts zorgt daar ook voor vandaar dat het jammer is dat die is afgesneden.
Kun je uitleggen wat je zo goed vindt aan de compositie bij 1? Je moet je even bedenken dat wij het niet in real life gezien hebben, dus wij weten niet of er een mooi pad naar deze view toeleidde ofzoiets. Ik vind de foto wat druk ogen en de bergen op de achtergrond komen niet zo goed uit zo, buiten het feit dat de tak bovenin nogal storend in het beeld is.

Ik ben tot op voor kort toch vaak in Ierland geweest en ik vind het vooral jammer zo weinig typisch Iers terug te zien.

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

Acties:
  • 0Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 21:35
Ik denk dat foto 2 prima recht te trekken is met lightroom. Schaduwen op +75 en de voorgrond zal weer zichtbaar zijn. Dat lukt echt wel met een jpg.

#2, #5 en #6 vind ik echt leuke foto's. #2 kan je nog een stuk verbeteren via lightroom, maar an sich is het al een prima foto. #5 en #6 hoef je echt niks meer aan te veranderen; die zijn gewoon hartstikke leuk zo.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Schaduwen op 75? Dat doe ik meestal met RAW nog niet eens met dit soort veel te donkere foto's. De extra bak ruis die je ziet is het mij niet waard, laat staan met een jpg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 11 jaar hier

Topicstarter
Buzz_Fuzz schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:37:
Mogelijks kan je op je S5 wel de HDR optie aanzetten in je camera. Dat zou al flink helpen vooral bij foto 2. Dat gezegd zijnde, zijn 4&5 wel goed gelukt qua belichting ondanks het tegenlicht..

Omdat je zelf aangeeft dat het vooral om compositie te doen is, zal ik enkel daarop antwoorden.

1: is altijd een leuk idee, maar dan zou je er imo wel voor moeten zorgen dat er ook effectief iets boeiends te zien is in het midden. Zoals het nu is, vind ik het toch vrij oninteressant.
2: zou mooi kunnen zijn, maar de totaal onderblichte voorgrond gooit zoals gezegd roet in het eten. Misschien ook een tikkeltje meer naar onder richten.

De andere vind ik goed, maar bij 4 staat je horizon wel overduidelijk scheef :) Zo'n zaken maken mij nerveus :p
En 6: ok, maar het is spijtig dat de linkertoren er niet volledig op staat.
#1 vond ik ook een beetje een twijfelgeval voor deze serie. De foto is niet helemaal gelukt inderdaad.
Ik heb regelmatig HDR uit en aan gezet, #2 is de non-HDR versie. Daar heb ik ook een HDR versie van, die is een stuk lichter (zie hieronder). #4 zou bij rechtzetten te veel beeld verliezen helaas, dus daarom niet gedaan.
#6: Was me nog niet eens opgevallen! Volgende keer iets beter op letten inderdaad
Deathchant schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:51:
Behalve foto 1, 6 en 7 kan ik helaas niks Ierland-achtigs uit opmaken, wat jammer is.
Foto's 3, 4 en 5 zijn min of meer hetzelfde. Ik zou 1 van de 3 kiezen en verder wat meer variatie van de landschappen laten zien.
Foto 2 is op te lossen met HDR idd. Bij foto 7 heb je de bergtop rechts eraf gesneden wat afbreuk doet aan de foto. Jammer, want verder ziet het er wel goed uit, je wordt mooi de foto ingeleid door die steentjes in het water, en de berg rechts zorgt daar ook voor vandaar dat het jammer is dat die is afgesneden.
Kun je uitleggen wat je zo goed vindt aan de compositie bij 1? Je moet je even bedenken dat wij het niet in real life gezien hebben, dus wij weten niet of er een mooi pad naar deze view toeleidde ofzoiets. Ik vind de foto wat druk ogen en de bergen op de achtergrond komen niet zo goed uit zo, buiten het feit dat de tak bovenin nogal storend in het beeld is.

Ik ben tot op voor kort toch vaak in Ierland geweest en ik vind het vooral jammer zo weinig typisch Iers terug te zien.
De echte 'Ierland'-foto's zijn vooral landschappen, maar ik merk dat deze al snel detail verliezen in mijn camera. Vrij veel ruis waardoor de foto's wat minder worden.
Foto 7 was me ook nog niet eens opgevallen, maar klopt ook wel. Bedankt voor de tip.
link0007 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:11:
Ik denk dat foto 2 prima recht te trekken is met lightroom. Schaduwen op +75 en de voorgrond zal weer zichtbaar zijn. Dat lukt echt wel met een jpg.

#2, #5 en #6 vind ik echt leuke foto's. #2 kan je nog een stuk verbeteren via lightroom, maar an sich is het al een prima foto. #5 en #6 hoef je echt niks meer aan te veranderen; die zijn gewoon hartstikke leuk zo.
:)

Hier nog wat extra foto's, die ik qua puur beeldkwaliteit niet in de serie heb gedaan, maar die er wellicht wel bij passen qua thema.
#8: De HDR-versie van #2 in de TS, iets lager ook

#9: Uitzicht vanaf heuveltop op weg naar dat kasteeltje in #6

#10: Weg tussen twee bergen door

#11: Vrij standaard foto van een berg

In mijn album zijn er nog wat extra foto's van de plek bij #10.

2x Dell UP2716D | i7 6700K | 64GB RAM | Samsung 850 1TB | ASUS ROG Maximus VIII Formula | GTX960 - Alles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

8 en 9 zijn een STUK beter dan 1 t/m 3 ;)

• the mod man
  • Registratie: april 2006
  • Nu online

the mod man

iets van beeldmaker

Ik zag nummer 2 en zag potentie. Dit is met 1-2 minuten fotoshoppen. Mocht je dit niet op prijs stellen dan haal ik hem meteen weer weg. Staat alleen in m'n tweakers album

Links onder kreeg ik helaas al snel een regenboog effect bij het oplichten

[Voor 9% gewijzigd door the mod man op 07-05-2015 00:51]

I can't wait to shoot!

• F.West98

F.West98

Alweer 11 jaar hier

Topicstarter
Ik heb geen photoshop, kan niet photoshoppen en heb (te) weinig tijd om het te leren :+
Ik denk dat er bij de randen gewoon net iets te veel detail is verloren in het donkere deel, waardoor ik in de photoshop het contrast tussen water en land iets te groot vind geworden, het water is ietsje te fel. De wolken zijn wel echt een stuk mooier geworden, 'wilder'. Heel leuk om te zien wat er allemaal mogelijk is, en als ik nog eens tijd heb zal ik me daar wel in gaan verdiepen. Ik denk dat er al wel vrij veel te doen is met wat simpelere, gratis tools.

[Voor 7% gewijzigd door F.West98 op 07-05-2015 02:25]

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 03-09 20:22
Deathchant schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 20:54:
8 en 9 zijn een STUK beter dan 1 t/m 3 ;)
Was ook meteen mijn idee!

Wellicht poept de S5 sowieso geen raw uit en dan kan je met GIMP al een heel eind.

• F.West98

F.West98

Alweer 11 jaar hier

Topicstarter
Android heeft pas sinds 5.x volgens mij de mogelijkheid om RAW eruit te halen, en nog niet alle toestellen ondersteunen het. Afaik enkel de Nexus 6 en de Moto X. Ik zat gister al wel wat te spelen inderdaad, maar ik kreeg niet echt hele mooie dingen er nog uit.

[Voor 23% gewijzigd door F.West98 op 07-05-2015 15:19]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True