Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuwe laptop bio informatica

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen? Voornamelijk ga ik coderen met mijn laptop. Ook grote bestanden analyseren. Studie : Bio-informatica
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen? Ik wil uiteindelijk windows en ubuntu14.04 dualbooten. Verder is het coderen en aanleggen van databases belangrijk.

Wat is je budget?
Liefste onder de 800 euro, 900 max!

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, elke dag voor school.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Elk merk is welkom, geen HP!

Verder zijn nog een paar dingen waar de laptop aan moet voldoen:
Minimaal 8gb ram.
i7 quad core.
en een 17.3 inch scherm.

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-11 14:28
Als je hem iedere dag mee moet nemen zou ik zowiezo geen 17 inch nemen. 15 inch is groot genoeg. Het programmeren bij bio-informatica bestaat uit een beetje python en sql. Hier heb je echt geen i7 voor nodig. Ik zou je eisen iets bijstellen en gaan kijken naar een 15 inch met een SSD. Misschien is dit wel wat voor je:

pricewatch: Lenovo IdeaPad Z50-70 59440287

Verwijderd

Topicstarter
@Omisys.

Mij werd wel aangeraden om dan voor een quadcore te gaan. Omdat we ook met virtual OS werken. En je deze langs de normale OS gebruikt. Verder is 15 inch inderdaad groot genoeg nu je het zo zegt.

Deze is toch ook capabel voor bio-informatica ook al is het een gaming notebook?

https://www.4launch.nl/sh...10H--750GB--840M/tweakers

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-11 14:28
Een i5 kan virtuele machines prima aan, en zoals je het nu in je topic start verwoord lijkt mij dat je niet eens een virtuele machine gaat gebruiken maar echt twee losse installaties. Bijna iedere laptop is capabel voor je opleiding, ook een bakkie van 5 jaar oud. Ik zou wel echt naar een laptop met SSD kijken, of hij er nou standaard in zit of dat je hem zelf later inbouwt. Dit scheelt echt heel erg veel performance.

Wat je verder voor eisen stelt is maar wat je zelf wil. Wil je nog een spelletje erop spelen, haal er een met een videokaart. Wil je lang op je accu werken, kijk dan misschien naar een ultrabook. Voor je opleiding hoef je verder niet specifiek te voldoen aan specs.

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:25
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:56:
@Omisys.

Mij werd wel aangeraden om dan voor een quadcore te gaan. Omdat we ook met virtual OS werken. En je deze langs de normale OS gebruikt. Verder is 15 inch inderdaad groot genoeg nu je het zo zegt.

Deze is toch ook capabel voor bio-informatica ook al is het een gaming notebook?

https://www.4launch.nl/sh...10H--750GB--840M/tweakers
Ik zit zelf ook in het wereldje, Life Sciences, en ik kan je vertellen dat een quadcore overdreven is.
Het meeste programmeer werk is in python. Ik zou gewoon een dual boot maken met Linux en geen virtual OS. Ik heb het gevoel dat uni's en hogescholen laptop specs vaak te hoog willen zien. (Voor mijn Life Science wilden ze ook graag i7's zien maar in de praktijk gebruik je het never nooit)

Een dualcore i5 is prima, ik verwerk op mijn macbook pro (met een i5 ULV) Next generation sequence data zonder enige moeite (~15+ miljoen reads). Als je eenmaal op stages komt dan hebben de bedrijven waar je terecht komt zeker servers staan om al het number crunching te doen.

15 inch is sowieso een aanrader of een 13 met hoge resolutie (laatste prefereert mijn voorkeur vanwege het gewicht).

Mijn advies:
15 of 13"
SSD
8gb RAM
i5

Zou meer dan genoeg moeten zijn voor je doeleinden en je bespaart nog wat geld :)

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt!
Deze spel's die ik gaf zijn mij verteld juist als advies van iemand van de school.
Heel erg bedankt voor de info, scheelt toch weer een heel groot bedrag!

Maar is 13 inch niet een beetje klein als je er constant op moet werken?
Mvg, xirect

• Mauritio
  • Laatst online: 07:25
Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 00:30:
Heel erg bedankt!
Deze spel's die ik gaf zijn mij verteld juist als advies van iemand van de school.
Heel erg bedankt voor de info, scheelt toch weer een heel groot bedrag!

Maar is 13 inch niet een beetje klein als je er constant op moet werken?
Mvg, xirect
Ik kan niet spreken over windows laptops maar ik vind het heerlijk om te tikken op men 13", vooral omdat ik iedere dag met het ding moet zeulen.
Als de resolutie hoog is is er meer dan prima te werken op een 13".
Ik zou eens naar een mediamarkt gaan als het rustig is en gewoon wat gaan tikken op 13" en 15" om te kijken wat je zelf fijner vind :)

• D4NG3R
  • Laatst online: 08:22

D4NG3R

kiwi

:)

De resolutie bepaald hoeveel ruimte je hebt om te werken, niet de grote van het scherm. ;)

Pak bij voorkeur wel minimaal een 1920x1080 (15.6") of 1600x900 (13") paneel, het gaat heel snel tegenvallen als je constant dingen moet min- of maximaliseren omdat je het niet naast elkaar kan zetten. Zeker VM's zijn prettig om naast je 'gewone' werk open te kunnen hebben.

17" is lomp groot en daardoor in 9/10 gevallen ook lomp zwaar, meer een desktopvervanger dan iets wat je dagelijks heen en terug moet slepen ergens naartoe.

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 07-05-2015 13:17 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor jullie ervaring en tips!
Ik zal er nog eens rustig voor gaan door kijken!

Mvg, Xirect
Pagina: 1