Upgrade huidig AMD systeem

Pagina: 1
Acties:

• kiiv3H
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben me aan het oriënteren om mijn huidige PC te upgraden. Allereerst het systeem dat ik nu heb:
CPU: Phenom II X6 1055T
MOBO: Asus M4A77T
RAM: 8GB DDR3
GPU: Nvidia GTX770 2GB
256GB SSD
Voor zover relevant gebruik ik een 1080p beeldscherm.

Na wat research kwam ik eigenlijk op de volgende twee sets uit, waar ik niet echt een keuze tussen kan maken. De verschillen, behalve de overclockbaarheid, zijn denk ik niet erg groot maar er is wel een redelijk prijsverschil.

De sets die ik had gevonden:
Intel Core i5-4460 i.c.m. een Gigabyte G1.Sniper B6
of
Intel Core i5-4690k i.c.m. een Gigabyte GA-Z97X-SLi

Het prijsverschil tussen deze twee sets is op dit moment zo'n €86, toch nog best veel. Echter wil ik wel een setje van processor en moederbord dat er weer een tijdje tegenaan kan. Zou het bijvoorbeeld zin hebben om te wachten op de volgende generatie processoren van Intel?
Qua gebruik voor het systeem heb ik niet echt speciale dingen. Wel wil ik bijvoorbeeld nieuwe games fatsoenlijk kunnen draaien op het systeem, videobewerking o.i.d. of ander renderwerk doe ik niet op mijn pc. Hierom is in mijn ogen een i7 4790(k) niet heel nuttig en best wel overkill.

Het budget voor de upgrade is ongeveer de prijs van de 4690k-set.

Graag hoor ik jullie mening hierover,

Marc

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Wat wil je met de upgrade bereiken?? Meer fps --> gpu upgraden
Die 6-core komt nog wel mee hoor ;)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-02 17:06

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

pwillemske schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 21:10:
Wat wil je met de upgrade bereiken?? Meer fps --> gpu upgraden
Die 6-core komt nog wel mee hoor ;)
Ligt echt 100% aan je game hoor, Battlefield 4 kun je inderdaad nog makkelijk met zeg een 965BE spelen zonder al te veel fps verlies op een "moderne" high-end CPU.

Arma, aan de andere kant, is echter gigantisch afhankelijk van CPU single-thread kracht, ik heb mijn FX8320 op 4.6Ghz lopen en dan is dat systeem met dezelfde GPU nog steeds 50% minder snel (in Arma, qua FPS) dan een i5 4670K op 4.0Ghz. Nogal dramatisch verschil dus...

Daarom, welke games denk je te gaan spelen of speel je nu? Voor games als Battlefield hoef je het echt niet te doen, daar kun je inderdaad beter je GPU upgraden, maar: GTX770 = 280X en 280X speelt de meeste games ook nog wel op high bij 50-60 fps.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• kiiv3H
  • Niet online
De games die ik op dit moment vooral speel zijn GTA V, FIFA15 en Prepar3D (vliegsimulatie). Vooral Prepar3D is behoorlijk CPU-intensief volgensmij. Voor een spel als FIFA15 weet ik ook wel dat ik daarvoor niet hoef te upgraden, dit kan mijn huidige systeem nog wel makkelijk aan. De andere twee games willen echter niet al te lekker lopen op mijn huidige pc.
Ik zat er zelf eigenlijk niet zo aan te denken om mijn GPU te upgraden, ik had namelijk het idee dat die nog altijd wel redelijk mee kon komen.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
het is heel simpel. draai msi afterburner en kijk welke onderdelen op load staan.

is je gpu <100% en cpu 100% koop nieuwe CPU.
is je CPU <100% en GPU 100% koop ander GPU

al is het normaal dat je GPU 100% load is tijdens gamen. hij probeert er altijd zoveel mogelijk fps uit te gooien. en kijk dan ook even wat je fps doen met de fps counter:P

http://www.gamersnexus.ne...-benchmark-graphics-cards

als je als je ultra draait zal je zien dat je 770 daar niet echt geweldig is.
high komt hij al een stuk beter uit de voeten.

[ Voor 23% gewijzigd door loki504 op 06-05-2015 07:46 ]

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
loki504 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 07:44:
het is heel simpel. draai msi afterburner en kijk welke onderdelen op load staan.

is je gpu <100% en cpu 100% koop nieuwe CPU.
is je CPU <100% en GPU 100% koop ander GPU

al is het normaal dat je GPU 100% load is tijdens gamen. hij probeert er altijd zoveel mogelijk fps uit te gooien. en kijk dan ook even wat je fps doen met de fps counter:P

http://www.gamersnexus.ne...-benchmark-graphics-cards

als je als je ultra draait zal je zien dat je 770 daar niet echt geweldig is.
high komt hij al een stuk beter uit de voeten.
Mwah het is niet zozeer CPU belasting hoor. Ik had met mijn oude 955 BE ook geen volle 100% belasting en toch was mijn FPS onstabiel en crappy in WoW. Ik ging toen naar een 2500k en hield mn oude kaart de 6950 nog, en ineens kwam mn fps niet meer onder de 50, terwijl dat eerst 30 was, en mn fps was gewoon stabiel ipv 80-60-30-50-80.. was t eerder 80-100 en af en in 25man raid 50.

Ook in andere games overigens maar bij deze weet ik de resultaten nog.

[ Voor 3% gewijzigd door legendareN op 06-05-2015 10:05 ]

• kiiv3H
  • Niet online
Na wat testjes te hebben gedaan met de benchmark functie van GTA V denk ik dat de CPU de bottleneck is in het systeem. Qua FPS maakt het namelijk niet gigantisch veel uit of ik de benchmark op 1080p of 720p draai, qua GPU load is het ongeveer 80% tegen 60% op de verschillende resoluties. De CPU zit echter hier en daar wel tegen de 90-100% aan.

Mij lijkt het in dit geval dus eerst het verstandigst, mede gelet op de benchmarks die loki plaatste, om eerst de GTX770 nog even aan te houden en te kijken hoe deze zich houdt met een snellere CPU. Dit brengt mij dan echter weer terug op de oorspronkelijke vraag, welke set is beter en meer future proof?
Ikzelf neig eingelijk toch naar de set van de i5-4690k, die mij mede gelet op de overclockmogelijkheden meer future proof lijkt dan de niet overclockbare i5-4460.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
kiiv3H schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:23:
Na wat testjes te hebben gedaan met de benchmark functie van GTA V denk ik dat de CPU de bottleneck is in het systeem. Qua FPS maakt het namelijk niet gigantisch veel uit of ik de benchmark op 1080p of 720p draai, qua GPU load is het ongeveer 80% tegen 60% op de verschillende resoluties. De CPU zit echter hier en daar wel tegen de 90-100% aan.

Mij lijkt het in dit geval dus eerst het verstandigst, mede gelet op de benchmarks die loki plaatste, om eerst de GTX770 nog even aan te houden en te kijken hoe deze zich houdt met een snellere CPU. Dit brengt mij dan echter weer terug op de oorspronkelijke vraag, welke set is beter en meer future proof?
Ikzelf neig eingelijk toch naar de set van de i5-4690k, die mij mede gelet op de overclockmogelijkheden meer future proof lijkt dan de niet overclockbare i5-4460.
Met de 4690k stel je een upgrade in de toekomst wellicht iets langer uit inderdaad, maar of het je het prijs verschil waard is, je wint er geen jaren mee. Dus dat is een persoonlijke afweging.

Sommige mensen vinden het spelen met hen hardware ook gewoon leuk, ik persoonlijk wel in ieder geval. Ben geen diehard tweaker, maar wat simpel overclocken en een coolertje hier of daar monteren vind ik leuk.

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat ik blij was dat ik van AMD af ben gestapt toen ik de 955 BE had (Ook stevig over geclocked) en naar een i5 toe ging. Mijn FPS werd een stuk aangenamer, stabieler, en dat met dezelfde kaart.

En de 955 is niet veel slechter dan de 6 core AMD processors van ongeveer hetzelfde tijdperk. (In games toentertijd was er iig geen verschil)

Al was ik wel erg verwend na de upgrade van 955 naar 2500k dat ik kort daarna ook een andere videokaart heb aangeschaft (r9 290) want het smaakte naar meer.

Dus ongetwijfeld dat het je voorlopig voldoening geeft met je 770 als je naar intel overstapt, maar persoonlijk denk ik dat je binnen enkele maanden een andere videokaart wilt. Want je CPU houd je niet meer tegen, en je hebt meer geproefd.

Maar dan kan je het iig wel even uitstellen :)

[ Voor 23% gewijzigd door legendareN op 06-05-2015 11:34 ]

Pagina: 1