Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Inrichting netwerk om VLAN's op te zetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThaBuz
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 03-09 20:50
Ik heb al veel gelezen en ben vooral op zoek naar bevestiging of mijn gedachtengang klopt en uiteraard op zoek naar tips :) Ik hoop dat ik het allemaal duidelijk over weet te brengen.

Situatie: Mijn moeder heeft een bedrijf aan huis. Het is een oude woonboerderij waarbij de opstal steeds meer is gebruikt voor zakelijke doeleinden. Aangezien het hier dus om een oude boerderij gaat, is het inrichten van een bekabeld netwerk niet zomaar geregeld en moet er al snel geboord en gegraven worden. Ook omdat er door de jaren heen op steeds meer plekken behoefte is gekomen aan netwerktoegang, is het netwerk vooral organisch gegroeid en niet met een duidelijk uitgedacht plan. Het internet komt dan ook binnen in het woonhuis waar het modem staat. Op dezelfde plek staat ook de NAS omdat we deze fysiek willen scheiden van de rest van de gebouwen ivm mogelijke diefstal. Vanuit huis loopt er vervolgens een netwerkkabel naar een ander gebouw (kantoor) waarvandaan de overige gebouwen (gebouw A en B ) worden voorzien van internet en netwerk, zie verder de schema's die ik ter verduidelijking heb uitgewerkt.

Nieuw: Nu willen we klanten toegang gaan bieden tot het internet via WLAN, uiteraard gescheiden van de rest van het bedrijfsnetwerk. Ik heb daarvoor de managed switch Linksys LGS308P aangeschaft en twee WAP321's van Cisco. Deze gast toegang tot het internet wordt alleen in gebouw A aangeboden waarbij ook toegang tot het zakelijke netwerk nodig is voor personeel via het private gedeelte (dus twee SSID's met twee VLAN ID's).

Vraag: Ik heb nog niet heel veel kennis van het opzetten van VLAN's maar ik kwam door lezen en gewoon te doen er al snel achter dat de onderdelen die aangesloten zijn op de UTPpoorten van de managed switch fysiek gescheiden moeten zijn om VLAN's op te kunnen zetten waarbij internet- en netwerkverkeer gescheiden wordt. De huidige situatie (zie plaatje) gaat dus niet werken.
- Nu heb ik de gewenste situatie in kaart gebracht en is mijn vraag aan jullie of dit wel gaat werken?
- Ik heb daarnaast het gevoel dat ik nog een schakeltje mis: de Fritz!box fungeert nu als DHCP server en deelt dus de IP adressen uit aan het gehele netwerk. Gaat dit dan straks nog wel werken of moet ik er ook nog weer een router/DHCP server tussen zetten?

https://www.dropbox.com/s...atie_zonder_VLAN.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/jsc7za9sru3g1o9/Toekomstige_situatie_VLAN.png?dl=0

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Lees ik nou goed dat je 'slechts' 2 netwerken wilt, het 'private', en de gast WLAN? Daarvoor heb je helemaal geen managed switch nodig, lijkt me. Alleen een router die VLAN's ondersteund, en een AP die dat doet. De 'domme' switches sturen de VLAN's gewoon ongewijzigd door, dus als je router het gast signaal op een VLAN zet, kan de AP die er weer uitvissen. Ook als er een gewone switch tussen zit.

En inderdaad het je òf een extra router nodig, òf een router die VLAN's ondersteund. Voor zover ik weer ondersteund die Fritzbox dat niet, maar ik meen dat hij wel een gastnetwerk op een van zijn poorten kan zetten. Die zou je dan via een managed switch in een VLAN kunnen injecteren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 11:57
Moet het bedraade gedeelte ook gescheiden worden per "ruimte" ?

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True