Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag m.b.t. delen internet verbinding

Pagina: 1
Acties:

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik ben zelf geen netwerk expert, dus ik hoop dat jullie mij van advies willen voorzien.

Situatie is als volgt:

Verdieping 2 = woning
Verdieping 1 = bedrijf / kan hier buiten beschouwing blijven
Begane grond = bedrijf X

De woning wil internet afsluiten via Ziggo, maar krijgt te horen dat er al een abonnement actief is op dit adres. Bedrijf X heeft klaarblijkelijk al een zakelijk abonnement bij Ziggo en is in principe bereid de internet verbinding te delen.

Toegang geven tot het wifi netwerk zou een optie zijn (er loopt immers geen bedrading naar de 2e verdieping), maar bedrijf X ziet hier een probleem in. Hij wil niet dat zijn netwerk toegankelijk wordt voor derden. "Zomaar" toegang geven tot zijn wifi is dus uitgesloten en dat lijkt mij logisch en inderdaad niet wenselijk.

De vragen zijn:
- Hoe kun je het netwerk van bedrijf X en de woning van elkaar scheiden?
- Hoe kun je ervoor zorgen dat de woning 'bereik' krijgt of te wel wifi en dus meerdere apparaten van internet kan voorzien?

Ik heb het volgende bedacht:
Ziggo modem/router --> kabel naar powerline adapter
Powerline adapter in woning --> aansluiten op eigen router

Bedrijf X zorgt ervoor dat het ip adres van die router wordt uitgesloten (via ziggo modem/router?)
De woning heeft zo een eigen router met eigen wifi en wachtwoord en dus internet.

Is dat de makkelijkste/beste oplossing?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:01

DukeBox

loves wheat smoothies

2 opties.. extern ip erbij en eigen router gebruiken of een router nemen die netwerk kan scheiden (bijv via vlans).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• MarchelV
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-08 16:30
DukeBox was me net voor.

Ik zou inderdaad een router met vlan mogelijkheden gebruiken.
Ziggo signaal -> router (vlan)
vlan 1 -> bedrijf
vlan 2 -> woning

Dit is een veilige situatie aangezien je niet (tenminste niet bij normaal gebruik) op elkaars vlan kunt komen.

• Freakster86
  • Niet online
Maar dat vergt dus wel enige aanpassing aan de installatie van het bedrijf neem ik aan? Ik gok dat hij daar niet op staat te springen aangezien hij de installatie van alles via een bedrijf heeft laten uitvoeren.

Is er geen makkelijkere oplossing?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Nee, iedere aftakking is 'na' het bedrijf.. dus je zal hoe dan ook wat aan moeten passen.
Heb je al gevraagd of ze meerdere ip's hebben en daar evt. een van willen afstaan ? Dat is hoe dan ook het makkelijkst aangezien het dan niet anders zou zijn dan je eigen aansluiting.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:39
Die is er: Ziggo verzoeken om administratief het mogelijk te maken om een tweede internetverbinding aan te sluiten.

Dan zet je gewoon een tweeweg splitter voor het AOP, een tweede AOP er naast en daar je eigen modem op. Problem solved.

Wil Ziggo hier administratief niet aan meewerken, zoek dan iemand in dezelfde stad/dorp op welk adres je het abbo af kan sluiten. Dan alsnog dit trucje uitvoeren en klaar :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Iets anders aanpakken: niet adminstratief tweede aansluiting op zelfde adres vragen maar vragen om volwaardig aansluitpunt op je adres.

Klinkt alsof iemand ooit een pand gescheiden heeft maar niet de moeite nam om nutsbedrijven (vmlg GEB of andere rechtsvoorgangers van Ziggo) op hoogte te stellen cq netjes te verwerken.

Oslik blyat! Oslik!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:42
Koop 2x dezelfde wifi router.
- Verander het wachtwoord op het ziggo modem. Zo kan jij niet op het modem komen
- Schakel ingebouwde wifi uit in het ziggo modem. (om verwarring te voorkomen)
- Sluit middels utp hier de 2 wifi router op aan.
- hernoem ssid (netwerknaam) van router 1 naar bedrijf x met eigen wachtwoord sleutel
- hernoem ssid (netwerknaam) van router 2 naar woning 2 met eigen wachtwoord sleutel
(het is natuurlijk ook mogelijk met slecht 1x extra wifi router maar zo is alles netjes en overzichtelijk)
eventueel de 2de router middels een powerline adapter aansluiten

[ Voor 5% gewijzigd door sir_huxley op 06-05-2015 11:15 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58

lier

MikroTik nerd

2 x dubbel NAT, het werkt maar is (wat mij betreft) verre van ideaal. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van of port forwards nodig zijn.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Brabix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-06 17:49
Aangezien het een zakelijk abonement is, is de kans groot dat er al meerdere publieke ip adressen beschikbaar zijn.

Als dat het geval is, is het een kwestie van het plaatsen van een simpele switch tussen de juniper router van ziggo en de router van het bedrijf.

Op die switch sluit je dan een router aan voor je eigen netwerk.

Let op! Je moet wel het ip adres vast instellen bij een zakelijke aansluiting met meerdere ip adressen. DHCP werkt in dat geval niet.

• Freakster86
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 21:34:
Nee, iedere aftakking is 'na' het bedrijf.. dus je zal hoe dan ook wat aan moeten passen.
Heb je al gevraagd of ze meerdere ip's hebben en daar evt. een van willen afstaan ? Dat is hoe dan ook het makkelijkst aangezien het dan niet anders zou zijn dan je eigen aansluiting.
RadioAir schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 21:35:
Die is er: Ziggo verzoeken om administratief het mogelijk te maken om een tweede internetverbinding aan te sluiten.

Dan zet je gewoon een tweeweg splitter voor het AOP, een tweede AOP er naast en daar je eigen modem op. Problem solved.

Wil Ziggo hier administratief niet aan meewerken, zoek dan iemand in dezelfde stad/dorp op welk adres je het abbo af kan sluiten. Dan alsnog dit trucje uitvoeren en klaar :)
Voor zover ik nu weet is dat hij internet en 2 telefoon aansluitingen heeft . Of hij ook meerdere IP's heeft, weet ik niet. Ik denk zelf van niet. Ziggo heeft slechts één mededeling: Er is al een abonnement actief op dit adres en twee abonnementen op één adres kan niet. Misschien dat het een eerstelijns antwoord is en dat ik zelf even moet bellen met Ziggo.
dion_b schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 00:49:
Iets anders aanpakken: niet adminstratief tweede aansluiting op zelfde adres vragen maar vragen om volwaardig aansluitpunt op je adres.

Klinkt alsof iemand ooit een pand gescheiden heeft maar niet de moeite nam om nutsbedrijven (vmlg GEB of andere rechtsvoorgangers van Ziggo) op hoogte te stellen cq netjes te verwerken.
Dat zie ik niet snel gebeuren. De verhuurder is iemand die weinig verstand van zaken heeft en 'er zo min mogelijk gekloot' mee wil hebben. Alle verdiepingen delen nutsvoorzieningen. Voor zover ik weet heeft het bedrijf op de 1e verdieping ander internet (kpn?) moeten nemen, omdat bedrijf X dus al UPC had. Slecht geregeld dus. Nu zijn beide 'lijnen' bezet en is er dus geen mogelijkheid voor de woning om een internet aansluiting aan te vragen...
sir_huxley schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:13:
Koop 2x dezelfde wifi router.
- Verander het wachtwoord op het ziggo modem. Zo kan jij niet op het modem komen
- Schakel ingebouwde wifi uit in het ziggo modem. (om verwarring te voorkomen)
- Sluit middels utp hier de 2 wifi router op aan.
- hernoem ssid (netwerknaam) van router 1 naar bedrijf x met eigen wachtwoord sleutel
- hernoem ssid (netwerknaam) van router 2 naar woning 2 met eigen wachtwoord sleutel
(het is natuurlijk ook mogelijk met slecht 1x extra wifi router maar zo is alles netjes en overzichtelijk)
eventueel de 2de router middels een powerline adapter aansluiten
Ja, dit is wat ik ook (ongeveer) had bedacht. Ik weet echter niet hoe bedrijf X zijn internet/netwerk heeft geregeld en of dit dus wel 'mogelijk' is. Zie ook de opmerking van lier m.b.t. port forwards. Dat gaat mijn 'kennis' ook iets te boven plus dat bedrijf gaat mij dan aankijken als iets niet werkt... Die man zegt zelf "ICT-kennis" te hebben, maar heeft alles laten aanleggen door een bedrijf en komt ook niet met oplossingen. Hij raadt Robin Mobile als vervangend alternatief aan...

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Freakster86 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:56:
Of hij ook meerdere IP's heeft, weet ik niet. Ik denk zelf van niet. Misschien dat het een eerstelijns antwoord is en dat ik zelf even moet bellen met Ziggo.
Lijkt me handiger om even bij dat bedrijf na te vragen. Aangezien zij openstaan voor het delen van de verbinding.

Verwijderd

vraag bij Ziggo of je een tweede IP kan krijgen. Dan zet je een router neer, die naar het nieuwe IP luistert, en jou van internet voorziet. Bedraad en WiFi, volledig gescheiden met het bedrijf.

Wat ook mogelijk is, als je iemand kent in de buurt, die nog geen Ziggo abonnement heeft, dan op zijn naam eentje nemen, modem in het juiste huis verdieping prikken, en klaar. Ook geen extra hardware nodig.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2015 21:46 ]

• Freakster86
  • Niet online
Er blijkt dus wel een kabel naar de woning te lopen, rechtstreeks vanaf het AOP.

De kabel komt in de kelder het huis binnen en wordt daar gesplitst in een kabel die naar Bedrijf X gaat en een die naar de woning gaat. De woning moet dan alleen een eigen modem/router van Ziggo krijgen lijkt mij, toch? Dan is het beveiligingsverhaal geen issue meer.

Kun je 2 modems op 1 AOP aansluiten?
Pagina: 1