Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-10 10:23
Ik was bij een goede vriend van me en die had de volgende vraag "heeft een overspannings beveiliging nu echt zin". Heel eerlijk gezegd weet ik het antwoord hierop ook niet. Ik dacht dus laat ik deze hier stellen.

Heeft een overspannings beveiliging stekkerdoos tegen bijvoorbeeld bliksem inslag nu echt zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:02

Onbekend

...

Het is nooit gegarandeerd 100% goed, maar de kans dat het apparaat defect raakt is wel kleiner.

Om even over na te denken:
Bliksem gaat door een afstand van 10km lucht (isolatie) heen, dus die extra meter naar jouw apparatuur toe is voor een bliksem geen enkel probleem. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Veel worden incl verzekering geleverd dus de werking zal wel ok zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Tegen een rechtstreekse inslag helpt niets. Meestal is die beveiliging bedoelt om te beschermen tegen een onrechtstreekse inslag, dus ergens anders een inslag maar dat de lading via het elektriciteitsnet, telefoonkabel of andere manieren toch nog schade bij jou kan aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
Ik bedoel vooral dan dat de inslag via kabels (coax, voeding, telefoon) het huis binnen komt. Rechtstreeks zal zeker niet helpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:38

Daniel36

vernieuwde formule

Toevallig net zo'n apparaat gekocht.
Ik zocht een master/slave stekkerdoos en de uitvoering met overspanningsbeveiliging was maar een beetje duurder.
Ook CAI en utp kabel gaan dan via de stekkerdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
Daniel36 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 20:55:
Toevallig net zo'n apparaat gekocht.
Ik zocht een master/slave stekkerdoos en de uitvoering met overspanningsbeveiliging was maar een beetje duurder.
Ook CAI en utp kabel gaan dan via de stekkerdoos.
Oke, welk merk en prijs als ik vragen mag?

Is er eigenlijk een merk wat boven de andere uitsteekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Een aantal jaar geleden is mijn CRT TV gesneuveld door een indirecte inslag. Er zat geen beveiliging tussen en dat vond ik helemaal niet erg. Mijn platte TV is een geschenk uit de hemel :+

Bij een indirecte inslag loopt er een zeer hoge stroom door het onladingskanaal. Dit kan op enige afstand inductiespanning opwekken in de leidingen en apparaten beschadigen.

De meeste apparaten hebben zelf wel enige bescherming tegen overspanning, maar dat is afhankelijk van de kwaliteit. Mijn Aldi-TV was het enige slachtoffer ;)

Een directe inslag doe je inderdaad niks tegen, behalve een adequate bliksemafleiding op het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
een overstroombeveiliging heeft wel; nut
Mits je een stopcontact met een aarde gebruikt ( de piepspanning moet weg kunnen via de aard-leiding).

Als je geen aardpunt in je stopcontact hebt, dan heeft en spanningsbeveiliging geen zin.

korte uitleg van de werking van z'n beveiliging :

een hele hoge weerstand tussen je Aarde en je L en N. zodra er een piek spanning langs de weerstand(en) komt begint deze weerstand te geleiden naar aarden.
hierdoor wordt je apparatuur (in veel gevallen)beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Om precies te zijn, die weerstand is een Varistor, voor overspanningsbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Ploink schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:09:
Om precies te zijn, die weerstand is een Varistor, voor overspanningsbeveiliging.
Bedankt, weer wat geleerd vandaag.

Op dit moment onweert het bij ons dus straks gaan de stekker er maar ff uit.
:)
Pagina: 1