Toon posts:

i5-2500k @4ghz wisselende multiplier

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martijn1994zip
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-06 09:56
Hallo allemaal,

Ik heb een aantal problemen.
Mijn i5 overgeklokt naar 4ghz blijft idle (op mijn bureaublad) heel zenuwachtig de multiplier van x16 naar x40 schakelen.
Wanneer ik GTA-V opstart blijft hij mooi op x40 draaien.
Na ongeveer 10 min spelen springt de multiplier op x16 en blijft deze zo tot ik mijn spel opnieuw opstart.
(Zie foto CPU-Z)
Hoe kan ik dit oplossen?
Wat mij ook opviel in CPU-Z is dat er achter multiplier (16 - 63) staat. Ik heb hem nooit voorbij de 40 zien gaan kan dit kwaad?

Mijn Systeem:

Intel I5-2500k
Mugen 4 cooler
MSI Z68A-G43 (B3) (laatste bios versie 6.1)
Asus GTX970 Strix
8GB RAM Kingston hyper X
Seasonic M12II Evo 620W

ps. overklok getest met Prime95 niks aan de hand.

mvg,

Martijn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Misschien je cpu powersave instellingen in de bios? En staat in windows je power schema op high performance?

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:20

Dark

who tweaked the light?

als je niet wilt dat hij zowel voltage als multiplier 'moduleert' moet je c1e/eist uit zetten in bios. opzich werkt dat verder prima zoals je zelf al opmerkte.

theoretisch kan de muliplier kennelijk tot 63, of forceert de bios dat het lijkt dat hij tot 63x zou kunnen, ik zie dat zelf ook staan in cpu-z. het kan dus geen kwaad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bkloeth
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 20:11
Goedenavond,

heb je turbo mode aan staan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martijn1994zip
@maratropa
Ik heb het windows schema aangepast voor de rest staan naar mijn idee alle power saving instellingen uit.

@Dark
Prima, Ik schrok van het getal en dacht meteen als dat hij naar de 6,3ghz kon gaan.

@bkloeth
Ja, turbo modus staat aan.

Wat mij nu ook opviel is dat in taakbeheer helemaal gekke waardes tevoorschijn komen.
Snelheid : 4,80GHz terwijl ernaast maximum snelheid: 4,00GHz staat

Iemand nog goed en simpel alternatief om die overclock op stabiliteit te testen.(i.p.v. Prime95)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martijn1994zip
Nog steeds na 10 min spelen cpu naar 1,6GHz
Ook met turbo modus uit.

Hieronder nog wat screens van mijn instellingen wie kan mij helpen?

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 10:05
verander de "adjust cpu ratio in OS" in elk geval even naar disabled.

en probeer het dan nog eens.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martijn1994zip
@furian88
Ook wanneer deze functie disabled is dropt de multieplier naar 16x

Het gekke is dat even 10 sec naar bureaublad schakelen de multiplier weer omhoog laat schieten.
Dan kan ik weer 10 min gamen en dan dropt de multiplier weer naar 16x.
Terwijl stresstest gewoon uren kunnen draaien zonder problemen.

Wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-06 01:07

Thomg

Aww yiss

Dit klinkt me bekend in de oren, VRM oververhitting.

Is wel vreemd dat die niet terugklokt zodra dieniet meer zo warm is.

Probeer eens even een klok te vinden waarbij je stabiel blijft?

En misschien eens voelen hoe warm de VRM aanvoelt?

Edit: Scherp @ hieronder.

[Voor 81% gewijzigd door Thomg op 06-05-2015 23:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Waarvoor staat Overspeed Protection aan?

• Martijn1994zip
@Thomg
@r3solution

Ik zal vanavond even kijken of het VRM warm wordt en zal de overspeed protection uit zetten.

Gister bios gereset en de OC genie functie eens uitgeprobeerd dit werkt tot nu toe goed. nu staat de multiplier continu op 42x mocht dit goed blijven werken is het schadelijk om die cpu ten alle tijden op 4,2GHz te laten draaien? Temperatuur is idle max 35 graden en wanneer ik game tussen de 55/65 graden

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 10:05
als de cpu temp onder de 70 blijft is er niets aan de hand, het kan inderdaad natuurlijk de vrm zijn die te warm wordt, kan je een paint schema maken van je lucht intake/outtake?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• r3solution
  • Niet online
Martijn1994zip schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 09:34:
@Thomg
@r3solution

Ik zal vanavond even kijken of het VRM warm wordt en zal de overspeed protection uit zetten.

Gister bios gereset en de OC genie functie eens uitgeprobeerd dit werkt tot nu toe goed. nu staat de multiplier continu op 42x mocht dit goed blijven werken is het schadelijk om die cpu ten alle tijden op 4,2GHz te laten draaien? Temperatuur is idle max 35 graden en wanneer ik game tussen de 55/65 graden
Ten eerste: ik verbaas me....mss uit ontwetendheid....dat het VRM warm/te heet wordt door alleen maar de multiplier omhoog te schroeven. Het lijkt mij dan dat je verder eigenlijk niets tot weinig aan settings van het moederbord hoeft te doen...?...doellend op voltage verhoging omtrent de gehele chipset.

2e: Ik denk dat waneer je OC Genie gebruikt dat dan juist de overige voltages omhoog geschroeft worden en je pc/mobo sneller/standaard warmer wordt.
Maar er ook van uitgaand dat de fabrikant de functie verantwoordt in elkaar heeft geknutseld en dat al jouw onderdelen géén schade zullen oplopen. Lijkt me niet meer dan logisch. ;)

Ik heb ook geen weet van hoe heet mobo chips tegenwoordig mogen worden eerdat het echt schade gaat oplopen en/of bij hoeveel (werk)druk ze gaan falen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik moest ook maar weer eens OC Genie gaan proberen gezien ik met een handmatige overclock totaal geen gang in mijn systeem krijg.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 23:00
r3solution schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:32:
[...]

Ten eerste: ik verbaas me....mss uit ontwetendheid....dat het VRM warm/te heet wordt door alleen maar de multiplier omhoog te schroeven.
Je begrijpt wel dat een overclocked CPU meer verbruikt? Dat vermogen moet door de VRM's, aangezien deze de spanning stabiel houden. Hierdoor worden ze dan warmer en als je VRM's al behoorlijk warm waren kan dit net te veel zijn. Dus ja, de multiplier heeft inderdaad behoorlijke invloed op de VRM temperatuur.

Heb je de andere temperaturen ook al eens gekeken? Ik zie in je startpost namelijk alleen de temps van de CPU zelf, welke gewoon goed zijn (56 max)

• r3solution
  • Niet online
heggico schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 12:37:
[...]
Je begrijpt wel dat een overclocked CPU meer verbruikt?
Dat begrijp ik zeker. :)
heggico schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 12:37:
[...]
Dat vermogen moet door de VRM's, aangezien deze de spanning stabiel houden. Hierdoor worden ze dan warmer en als je VRM's al behoorlijk warm waren kan dit net te veel zijn. Dus ja, de multiplier heeft inderdaad behoorlijke invloed op de VRM temperatuur.
Kristal helder. Weer wat nuttigs geleerd. B)

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Of je hebt een bitcionminer mee draaien op de achtergrond, die graag stiekem mee kwam met de minder legale release van bij vb. GTA5.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Martijn1994zip
@heggico
zal vanavond even een afbeelding plaatsen van de andere temperaturen.

@Lip
Geen idee kan ik dit controleren ? Ik heb geen zware processen draaien naast gtaV.
Buiten dat zijn al mijn spellen Legaal gekocht en gedownload.

even buiten alles welke temperaturen moet ik naar streven ?

CPU 30/60 graden mag geen problemen geven.
GPU word niet warmer als 55 lijkt me ook prima.
RAM kan ik volgens mij niet uitlezen mocht dit te warm worden zie ik BSOD lijkt me.
en de overige temperaturen op het moederbord als ik het me goed herinner rond de 60 graden. mocht dit te hoog zijn hoe haal ik die temperaturen naar beneden ? extra case fans?

Ik heb 1 fan voorin de kast, 2 fans op cpu koeler en 1 achterin me kast zodat de lucht van voor naar achter word verplaatst.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:34
cpu rond de 36 en gpu rond 55 lijkt mij zeer onwaarschijnlijk tijdens stressed situaties (dus tijdens in game) Log de temperaturen dus tijdens het spelen ipv wanneer je alt tabbed (dan zakken de temperaturen namelijk meteen al)

Ook klinkt een moederbord temperatuur van 60 graden mij wel erg ongezond. Ik heb in ieder geval nog nooit een moederbord temperatuur gezien die hoger is dan de cpu speed. Ik zou beginnen met de kast open te schroeven en er een huis/tuin/keuken ventilator op laten blazen en dan kijken of het probleem nog steeds voordoet. Als het dan nog steeds voorkomt dan gaan een paar extra casefans ook niet helpen.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

A:\> format C:/s
of wel : De PC formateren (en windows opnieuw installeren) om uit te sluiten probleem software gerelateerd is.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Martijn1994zip
@Lip
Het is een schone windows versie 8.1
wilde helemaal opnieuw beginnen toen GTAV binnen kwam dus heb ssd geformateerd (secure erase) en een schone windows geïnstalleerd.

• Martijn1994zip
@furian88

Zo ziet mijn pc er ongeveer uit kwa ventilatie. :)

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-06 04:44

MiliaanR

Just for fans.

Het is toch heel normaal dat de CPU throttled als hij idled? Dan heeft ie tien seconden niks te doen multiplier x16 is er iets op de achtergrond wat meer power nodig x40.

En wat is het probleem als die een beetje heen en weer gaat, heb je last van de fan ofzoiets?

Never mind toch niet helemaal goed gelezen.. :9

[Voor 13% gewijzigd door MiliaanR op 07-05-2015 16:07]

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-06 19:44

Appie

F1RST Racing

Wanneer ik naar die MSI plaatjes kijk:
Current CPU Frequency: 40x100mhz (4Ghz).
Je geheugen loopt op 1.6hgz (DDR3)

Kijk eens naar je CPU-Z onder belasting of die dan ook 4Ghz is.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Martijn1994zip
@Appie
niet exact 4GHz
3.998.?? / 3.999.??MHz
Net als het cpu-z plaatje al eerder gepost niet exact 1.6GHz aangeeft maar 1599.6MHz

maar volgens mij is dat vrij normaal.

• Martijn1994zip
klein vraagje tussendoor :

Toen ik mijn windows opnieuw installeerde heb ik eerst me bios geupdate:S
Nu staat mijn sata mode op IDE terwijl ik een Samsung 840 pro 256gb SSD gebruik.
Geeft dit een groot verschil in data snelheid t.o.v. AHCI?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Het heeft wat nadelige effecten, ik zou het gewoon terugzetten naar AHCI.

Voor je dit doet moet je wel wat aanpassen in je registry.

Eerst aanpassen, herstarten, meteen bios in en op ahci zetten.

Doe je het niet in die volgorde -> BSOD en gebroken windows tot je het fixt.

Check online tuts.

Nog steeds niks gehoord over de VRM trouwens.

[Voor 7% gewijzigd door Thomg op 07-05-2015 18:03]

• Martijn1994zip
@Thomg
Niet echt warm. geen idee hoe warm het mag aanvoelen.

Draai nu op de OC genie van MSI (4.2GHz)
Geen rare drops meer gehad ingame (dit moet ik nog wel even verder testen maar tot nu toe prima :) )

Hieronder mijn temperaturen in verschillende omstandigheden.
de kamer temperatuur was trouwens niet mis tijdens deze metingen de zon heeft de hele middag op mijn dak geschenen!

Afbeelding 1: CPU idle
Afbeelding 2: CPU in game (GTAV - Very High settings continue 1920x1080p 60fps)
Afbeelding 3: GPU temps in game
Afbeelding 4: CPU tijdens Prime95 na ruim 1 uur draaien.

1,

2, Foto 2de scherm zodat ik ingame kon blijven.

3, Foto 2de scherm zodat ik ingame kon blijven.

4, prime95 na 1 uur draaien

Graag hoor ik of deze temperaturen er mee door kunnen.
Anders moet ik maar eens gaan kijken naar een nieuwer moederbord + processor. ;)

• r3solution
  • Niet online
Martijn1994zip schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 16:52:
klein vraagje tussendoor :

Toen ik mijn windows opnieuw installeerde heb ik eerst me bios geupdate:S
Nu staat mijn sata mode op IDE terwijl ik een Samsung 840 pro 256gb SSD gebruik.
Geeft dit een groot verschil in data snelheid t.o.v. AHCI?
Klein antwoordje tussendoor: B)

Een beetje leesvoer hierover: http://www.tomshardware.co.uk/forum/275898-32-ahci

De oplossing (als je geen nieuwe install wilt uitvoeren) : Foutbericht nadat u de SATA-modus van het opstartstation wijzigt

[Voor 3% gewijzigd door r3solution op 07-05-2015 19:51]

• Martijn1994zip
r3solution schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 19:49:
[...]

Klein antwoordje tussendoor: B)

Een beetje leesvoer hierover: http://www.tomshardware.co.uk/forum/275898-32-ahci

De oplossing (als je geen nieuwe install wilt uitvoeren) : Foutbericht nadat u de SATA-modus van het opstartstation wijzigt
Dit heb ik dus altijd beide register key staan al ingesteld voor AHCI....

Ben bang dat als ik de automatische doe dat ik dan weer iets verkloot, ik wacht wel tot windows 10 er is dan herinstalleer ik alles weer. Of ik moet in de tussentijd niks te doen hebben :D

Thanks voor het meedenken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Kloks zien er gewoon goed uit, of zie ik iets verkeerd?
>1.3V voor een alledaagse OC is trouwens niet echt helemaal lekker..
Dit is blijkbaar laxer met een 2500K, 1.4v :z

[Voor 58% gewijzigd door Thomg op 08-05-2015 00:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ziet er prima uit toch verder?

Ik heb mijne ingesteld op fsb 100.80, alle cores op 46x met een offset voltage van 0.005v (LLC=high) en ik laat hem dan met EIST en C1E aan schommelen tussen 1615 en 4636, bij een voltage tussen de 1.005v en 1.37v, dat werkt hier stabiel.

Als ik EIST en C1E uit zet in de uefi, dan blijft de cpu op 4636 en ongeveer 1.36-1.37v staan, maar zelf heb ik liever het eerste voor dagelijks gebruik. Bij benchmarks doe ik dit wel zo natuurlijk.

Je denkt wellicht: waarom fsb 100.8? Antwoord is dat ram dan mooi op 2150DDR uitkwam ;) verder niks...

plaatjes van uefi @ imgur:
1t/m4 normale -swingende- all day settings
5 het verschil met -altijd hoog- setting, EIST en C1E uit.
http://imgur.com/KJuqkRL,9jKmlKn,yCUAe8D,HPxvbiy,zwWkYHa#0

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martijn1994zip
Thanks ik denk dat ik het gewoon even zo aankijk.

@Dark jij heb een hele lijst met voltage mogelijkheden die ik niet heb of niet kan vinden.

Waarschijnlijk heb ik een wat simpeler moederbord (MSI Z68A-G43 (G3))
volgende keer niet meer kijken naar de prijs van het moederbord maar de kwaliteit / mogelijkheden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ja, de uefi op die ROG boardjes is enorm uitgebreid, dat is min of meer het handelsmerk van die lijn, maar de prijs is er ook naar helaas. Als je het leuk vindt om met settings te spelen heb je met zo'n boardje iig wat te doen ;)

Het meeste heb je bij bescheiden overclocks weinig aan of toch gewoon op default/auto staan, pas bij extreem het randje opzoeken met zware koeling of overclock zou met de hand instellen een factor kunnen worden, maar zo op lucht speelt het dus niet echt mee...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:35
Wow, lezen is tegenwoordig ook een vak.

[Voor 88% gewijzigd door tomdabom op 08-05-2015 15:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martijn1994zip
@Dark
Vind het ook wel leuke boardjes om te zien.
----------------------------------------------------------------------

Kan iemand mij trouwens vertellen waarom ik maar 2 fans kan regelen of automatisch kan laten regelen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online
Hangt van het moederbord af....ga ik van uit.
Ik kan in mijn bios ook maar 3 fans regelen van de 4 of 5 fan aansluitingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Precies! Hoe luxer de uitvoering hoe meer fan headers een eigen controller hebben. Vaak zie je dus dat er maar 1 of 2 te besturen zijn, en dat verdere headers altijd 12v(full speed) geven. Soms zie je ook een header die altijd 6-7v geeft(half speed)

Meer is leuk maar het wordt pas echt zinvol als je ze dan ook op verschillende temp sensors kan laten reageren, maar meestal is het enkel de cpu-temp waarop alle headers mee gaan, terwijl cpu niet de enige warmtebron in het systeem is.

Met een Y kabeltje kan je meestal wel meerdere fans op een header aansluiten, soms is terug te vinden in de manual hoeveel vermogen je uit de header mag trekken, mocht dat niet zo zijn ga je uit van max 500mA per header of 1000mA verdeeld over het board. Een stille 120mm fan is meestal zo in de range van 100-250mA al bestaan er ook fans die een paar Ampere trekken (link). Bij dat soort zware fans of meer dan 1000mA aan samengesteld vermogen is een losse fancontroller aan te raden. Ook bestaan er kabeltjes die wel het fan signaal van het board gebruiken, maar de fans uit een molex connector voeden, dat kan ook een oplossing zijn als je meerdere of zware fans door de cpu-temp wilt laten beheersen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-08-2022
Ik ben niet bekend met je moederbord. Staat in energiebeheer van windows je profiel op 'Hoge Prestaties'? Als je je multiplier op manual en op 40x zet, en ook je voltage op ongeveer manual 1.30v (gewoon vastzetten zeg maar), wat doet hij dan in windows?

Deze persoon heeft hetzelfde probleem. Zo te lezen heeft hij het opgelost met een setting van Dit programma. Het is het proberen waard.

I've seen 'em do it, man. They fucking drown 'em in that shit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martijn1994zip
@Dekar1

Thanks voor je reactie heb het probleem al opgelost door simpelweg OC Genie van MSI het werk te laten doen cpu draait nu in game stabiel op 4.2GHz en bij alledaagse dingen wisselt i tussen de 1.6GHz en de 4.2GHz.
Die optie van energiebeheer in windows stond bij mij al op hoge prestaties.

Iedereen Bedankt voor de Reacties wat mij betreft is dit opgelost.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-08-2022
Erg fijn dat het probleem is opgelost. Wat echter verblijft is een verklaring. Ik ben wel erg nieuwsgierig wat nu precies het probleem bleek te zijn. Als ik het topic wat ik in mijn vorige reactie postte mag geloven, zou het een moederbord issue kunnen zijn(bug?). Factoren van buiten de CPU die hem doen laten throttlen. Heb jij enig idee?

I've seen 'em do it, man. They fucking drown 'em in that shit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martijn1994zip
@Dekar1
Ik denk zelf dat het moederbord gewoon een beetje gaar is heb wel vaker random dingen.
Als ik veel usb apparaten in het moederbord doe duurt het bios scherm bijv. eeuwig.
maarja met de oc genie functie dus alles werkend gekregen ik hou het hier maar even bij wat overclocken betreft.
als dat DDR4 nou even een beetje zakt in prijs kan ik misschien een leuke upgrade maken naar een nieuwere generatie CPU met een wat uitgebreider moederbord .
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee