Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kan je meer dan 4% van je inkomen aflossen per maand na je a

Pagina: 1
Acties:
  • 633 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marleenlola
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 05-05-2015
Ik heb me een beetje verdiept in het leenstelsel voor studenten dat nu geldt. En ik kwam erachter dat je in de eerste 2 jaar na je afstuderen eerst de 'aanloopfase' hebt. In deze fase kan je alleen alvast extra aflossen door geld over te maken. Na die twee jaar volgt de 'terugbetaalfase' waarin je minimaal 1% en maximaal 4% van je inkomen per maand aflost. In deze fase kan je, net als in de aanloopfase, ook extra aflossen door nog extra geld over te maken. Maar kan je tijdens de terugbetaalperiode (die trouwens tussen de 10 en 35 jaar mag zijn) ook meer terugbetalen per maand van je inkomen dan 4%, zodat je sneller af bent van je schuld? Je mag zelf namelijk de tijd bepalen waarin je het terugbetaald. Maar wat als je het bijvoorbeeld in 15 jaar wil terugbetalen en je dan op een bedrag neerkomt dat je moet terugbetalen dat hoger is dan 4% van je inkomen? Mag dat dan niet en moet je er dan toch echt per se langer over doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 02:15
Mag volgens mij wel, maar bel de DUO en je weet het zeker.

Hier staat het duidelijk beschreven: Extra aflossen

[Voor 53% gewijzigd door Hahn op 05-05-2015 20:04]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marleenlola
Sorry, laatste woord moest 'afstuderen' zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marleenlola
En is dat handig om te doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
Dat is aan jou om te bepalen. Minder schuld hebben is nooit een slecht idee, als je het mij vraagt, en je maandlasten worden er ook lager door.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marleenlola
Ik zag over online trouwens telkens echt: maximaal 4% van je inkomen, staan. Maar ik kon nou niet helemaal ontcijferen of je echt niet meer kan betalen. Maar ik kan dus ook DUO bellen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
Heb je überhaupt ook maar op de link die ik gaf geklikt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 26-09 19:20
Deze vraag staat inderdaad duidelijk in bovenstaande website omschreven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marleenlola
Owh, sorry nog niet gezien! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marleenlola
Zoals ik het las kan je dus niet meer dan 4% van je inkomen VAST (dus als automatische afschrift) aflossen per maand, maar je kan dus wel tussendoor wanneer je wil tijdens je aanloopjaren en je terugbetaalperiode extra aflossen door nog extra losse bedragen over te maken zodat je sneller van je schuld af bent. Klopt dat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Vraag
Kan ik mijn maandbedrag verhogen?

Antwoord
Nee, het is niet mogelijk om het vastgestelde maandbedrag te verhogen. Uiteraard kunt u wel extra aflossen. Als u maandelijks extra wilt aflossen kunt u eventueel een automatische overboeking bij uw bank regelen.

Dus gewoon een automatische incasso bij je bank instellen voor een bedrag extra/bovenop het bedrag dat de 4% betreft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 26-09 06:09
Marleenlola schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 20:27:
Zoals ik het las kan je dus niet meer dan 4% van je inkomen VAST (dus als automatische afschrift) aflossen per maand, maar je kan dus wel tussendoor wanneer je wil tijdens je aanloopjaren en je terugbetaalperiode extra aflossen door nog extra losse bedragen over te maken zodat je sneller van je schuld af bent. Klopt dat?
Hoe bedoel je klopt dat?

https://duo.nl/particulie...lossen/extra-aflossen.asp
http://www.duo.nl/SRVS/CG...ew,Kb=Kennisbank,Company={DBD42CAE-B941-4CF4-960D-5F5C917B6281},Case=obj%288283%29,Question4332=obj%284332%29:obj%284343%29

Daar staat het toch letterlijk.
Als je extra wilt aflossen kun je automatische opdracht maken, of sparen en aan het eind vh jaar in éen keer een groot bedrag overmaken.

Ctrl+k

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
Je kan wel blijven vragen of dingen kloppen, maar het staat er bijzonder duidelijk. Je maandbedrag kan je niet verhogen, maar je kan wel zelf tussentijds aflossen. Meer hoef je niet te weten.

En ja, bellen kan ook. Doe dat vooral, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marleenlola
Oké. Nog even ter bevestiging: maar dat vaste maandbedrag dat je aflost (los van je eventuele extra aflossingen die je kan overboeken) mag dus echt NIET hoger zijn dan 4% van je maandsalaris?

[Voor 7% gewijzigd door Marleenlola op 05-05-2015 20:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

PFFFFF lees nou eens! dat staat er toch, als je meer wilt aflossen kun je dat handmatig doen dmv overboekingen. Ongeloofelijk zeg.

[Voor 7% gewijzigd door Fietsbel op 05-05-2015 20:45]

39

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marleenlola
Maar het gaat me om die 4%, dat is dus nooit hoger?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Ben je aan het trollen of ben je serieus?

Wat begrijp je niet aan deze post?: XeNeRgY in "Kan je meer dan 4% van je inkomen aflossen per maand na je a" + de vele replies daarop volgde.

[Voor 8% gewijzigd door Fietsbel op 05-05-2015 20:47]

39

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marleenlola
Nee, ik vraag gewoon een 'ja' of een 'nee' op mijn vraag: Maar het gaat me om die 4%, dat is dus nooit hoger?

[Voor 32% gewijzigd door Marleenlola op 05-05-2015 20:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

39

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 09:36
Succes met je studie 😂

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
Marleenlola schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 20:48:
Nee, ik vraag gewoon een 'ja' of een 'nee' op mijn vraag: Maar het gaat me om die 4%, dat is dus nooit hoger?
Als je na 4 keer een (duidelijk) antwoord te hebben gekregen het nog niet zeker weet, bel dan gewoon naar de DUO :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gangster93
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 29-08 17:09
Hahn schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 20:50:
[...]

Als je na 4 keer een (duidelijk) antwoord te hebben gekregen het nog niet zeker weet, bel dan gewoon naar de DUO :)
Vervelend voor die persoon aan de telefoon die het 4 keer moet herhalen.. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dag Marleenlola,

Welkom op GoT. :) Je topicstart is alleen niet het niveau wat we hier verwachten. Sowieso is het antwoord gemakkelijk te vinden op de site van DUO, en we verwachten dat je op z'n minst jezelf inzet. Dat kan natuurlijk ook door DUO even te bellen. Daarom gaat dit topic dicht.

Verder wil ik je erop wijzen dat dubbelpost (twee keer direct achter elkaar posten in hetzelfde topic zonder een reactie van iemand anders) ook niet de bedoeling is. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True