Redhat 7.0 netwerk probleem!

Pagina: 1
Acties:

• 4MULA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2023
Ik heb op een PII 233Mhz 196mb redhat 7.0 geinstalleerd. Nu is het probleem dat ik mijn netwerk, dat via mijn router (linksys harwarematig dus) loopt, niet aan de gang krijg. Ik heb een windows machine eraan hangen (werkt zoals je ziet :P) maar ik krijg mijn LINUX machine er niet op. Ik ben kwa linux een newbie en hoop dat iemand mij kan helpen. Mijn instellingen zien er als volgt uit:

in netconf zet ik:
ipadres = 192.168.1.201 (willekeurige ip)
Netmask = 255.255.255.0
net device = eth0
kernel module = 3c509
i/o port = 0x300
irq = 9

vervolgens ga ik naar routing/gateways en stel daar het volgende in:
default gateway = 192.168.1.1

Het probleem is dat ik niet weet of ik hier nog meer moet invullen. En ook niet of ik een DNS moet aangeven.

ok ik doe mijn netwerk restarten. hij vind de netwerk kaart. Maar als ik ping naar mijn router (192.168.1.1) zegt ie: destinationhost not reacheble. :'(

Ik heb al van alles geprobeerd maar krijg het gewoon niet voor elkaar.

Meer info nodig, laat me effe weten!!

graag een tip!! :) tnx

I

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:22
Is het niet zo dat je router met dhcp werkt. en vaak werkt een router ook met de ip's 192.168.0.x (ipv 1.x).

Als je vanuit je windows bak pingt komt ie dan wel aan via het ip 192.168.1.1 of krijg je dan dezelfde fout.

Zit de stekker er wel goed in :D

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• 4MULA
Mijn router werkt inderdaad met DHCP zie ik!! moet ik dit dan ergens instellen op de linux machine?

mijn router kan ik wel zien vanaf de windows machine, kan hem ook configureren vanaf deze machine. Windows machine heeft als ip gekregen van router 192.168.1.100

owja, stekker zit er wel goed in!! al getest op windows machine ook!! :o

I

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:22
Dan kan je als ik het goed heb in linuxconf (dat uitvoeren vanaf de term) de netwerk kaart op dhcp zetten.

Wel vreemd trouwens dat je netwerk kaart van windows op 100 eindigd volgens mij begint ie altijd op te tellen van 2 tot hoger???

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• 4MULA
Als ik de netwerkkaart op dhcp zet vind ie dat niet zo fijn. Dat wil zeggen dat ie de kaart niet meer initialiseert. Er zit een ISA netwerkkaart 3c509B van 3com, gekregen van onze grote vriend chello. Moet ik hiervoor driver 3c509 of 3c59x gebruiken? en welke settings instellen?

Ip adres is normaal, ik laat de IP's van mijn router beginnen vanaf XXX.XXX.X.100 kan ook vanaf 2 inderdaad.

I

Verwijderd

Is het mogelijk om een cross kabeltje tussen de Linux en Win bak te hangen. In Windows een vast ip te geven en kijken of ze dan pingen ???? FF zo simpel mogelijk beginnen met zo weinig mogelijk spul ertussen.

• 4MULA
Op zondag 17 juni 2001 11:25 schreef X-terior het volgende:
Is het mogelijk om een cross kabeltje tussen de Linux en Win bak te hangen. In Windows een vast ip te geven en kijken of ze dan pingen ???? FF zo simpel mogelijk beginnen met zo weinig mogelijk spul ertussen.
Hmm, het enige spul wat er nu tussenhangt is een UTP kabel vanaf de router rechtstreeks naar de linux machine!! Die kabel is goed, want ik heb hem getest op de windows machine. Welke driver gebruiken jullie voor je Netwerkkaart? ik heb een 3c509 van 3Com en gerbuik nu de instelling : driver 3c509 met I/O 0x300 en irq 9. Netwerkkaart wordt gedetecteerd, maar zodra ik deze van manual afhaal en hem DHCP maak kan linux hem niet meer initialiseren. hij geeft dan na de network restart failure aan. Wat kan ik doen? Moet ik DHCP instellen? Op mijn router heb ik DHCP aan staan! Please Help. Iemand ook hier met een hardware router?

I

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 10:34 schreef wauskes het volgende:
Is het niet zo dat je router met dhcp werkt. en vaak werkt een router ook met de ip's 192.168.0.x (ipv 1.x).
:?
Op zondag 17 juni 2001 10:42 schreef wauskes het volgende:
Wel vreemd trouwens dat je netwerk kaart van windows op 100 eindigd volgens mij begint ie altijd op te tellen van 2 tot hoger???
:?
Op zondag 17 juni 2001 14:49 schreef 4MULA het volgende:

[..]

Hmm, het enige spul wat er nu tussenhangt is een UTP kabel vanaf de router rechtstreeks naar de linux machine!! Die kabel is goed, want ik heb hem getest op de windows machine. Welke driver gebruiken jullie voor je Netwerkkaart? ik heb een 3c509 van 3Com en gerbuik nu de instelling : driver 3c509 met I/O 0x300 en irq 9. Netwerkkaart wordt gedetecteerd, maar zodra ik deze van manual afhaal en hem DHCP maak kan linux hem niet meer initialiseren. hij geeft dan na de network restart failure aan. Wat kan ik doen? Moet ik DHCP instellen? Op mijn router heb ik DHCP aan staan! Please Help. Iemand ook hier met een hardware router?
Klinkt alsof hij dus niet goed geinitialiseerd wordt (dus ook niet op handmatige stand).
Probeer eens die ISA-kaart met een driver-tooltje dat je kan downloaden op www.3com.com op een ander IRQ te zetten; vervolgens dit aanpassen in je modules.conf (of je dit nou via linuxconf/netconf of handmatig doet, maakt niet uit). daarna nog eens opnieuw opstarten.

Vervolgens eerst eens 127.0.0.1 pingen (dit moet sowieso werken)
Daarna je nieuwe IP pingen.
Gevolgd door het pingen van je router (als die sowieso replies geeft)
Als dat allemaal werkt, dan doe maar eens:
cat /etc/resolv.conf om te kijken of je nameservers werken.

Als het nog niet werkt, dan ben ik ook wel geinteresseerd in je routerings-tabel; tik maar eens "route" in en post het maar eens.

Maar goed, het probleem klinkt in eerste instantie als een fout bij het initialiseren van de netwerkkaart module!!!
Pagina: 1