Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Maj-Maj
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-10 21:10
Beste mensen, heb zojuist een nieuwe adapter gekocht voor mijn laptop omdat de oude het na 4 jaar trouwe dienst heeft begeven. De oude adapter had een input van 1.5a, 100-240v (ik citeer maar wat op de adapter staat, heb er geen verstand van) en een output van. 19v, 4.74a. De nieuwe universele adapter van de mm heeft een input van 1.4a, 100-240v en een output van 19v, 4.73a (optie 1) of 19v, 4.4a. Is optie 1 gewoon mogelijk voor mijn laptop (Asus) of moet ik dan toch slijtage verwachten omdat het toch iets lager is?

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Dit zou geen verschil mogen uitmaken.

je laptop zal alleen 0,0003% langzamer opladen:)

heb je echt grote verschillen in het amperage zou het wel uitmaken. maar dit is praktisch verwaarloosbaar.

• Maj-Maj
Bedankt voor je antwoord. Ik maakte me een beetje zorgen omdat de inputwaarde wat lager was en ik op internet las dat het aantal a eigenlijk niet lager mocht zijn dan de originele. Dat brengt mij op de vraag wat ik moet doen met optie 2 (19v, 4.4a): deze wordt volgens mij van kracht op het moment dat de USB ingang ook wordt gebruikt (output is hier 5v, 2,1a), al is dat mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Is het dan nog wel verstandig om ook mijn laptop op te laden of kan ik deze functie beter niet gebruiken? (Of maakt het niet uit omdat het aantal volt toch gelijk is?)

[ Voor 13% gewijzigd door Maj-Maj op 05-05-2015 18:56 ]

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Als ik het goed begrijp.; er zit nog een extra USB aansluiting op de voeding?

Als dit het geval is zou ik deze niet tegelijk gebruiken , volgensmijnis deze functie er alleen voor om b.v een tablet op te laden of een telefoon.( scheelt je een lader meenemen op reis)

• Maj-Maj
frankym schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 20:47:
Als ik het goed begrijp.; er zit nog een extra USB aansluiting op de voeding?

Als dit het geval is zou ik deze niet tegelijk gebruiken , volgensmijnis deze functie er alleen voor om b.v een tablet op te laden of een telefoon.( scheelt je een lader meenemen op reis)
Ja klopt daar is deze voor. Wat ik bedoel te zeggen is dat als je de USB-poort gebruikt voor het opladen van b.v. je telefoon je nog maar 4.4a/19v overhoudt voor de 'hoofdvoeding', dus je laptop. Dat kan toch geen kwaad voor de laptop of adapter? De ampère is toch alleen van belang voor de oplaadsnelheid, zolang het aantal volt (19) maar gelijk blijft?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je laptop krijgt nooit meer stroom (=ampère) voor z'n kiezen dan wat die zelf aankan. Als er een adapter aangekoppeld is die bijvoorbeeld maar 2A zou leveren dan zou het alleen maar langer duren voordat de accu vol is. Er gaat hierdoor niks kapot...

Daarnaast: Als je laptop een accu heeft die maximaal 3A neemt bij het opladen en je hebt een adapter die 10A kan leveren dan is dat heel erg leuk voor die adapter... Maar die komt gewoon nooit aan zijn 10A.

Een laptop-adapterverhouding is vraaggestuurd: de laptop vraagt iets van de adapter. Het is niet aanbod gestuurd: dat de adapter de laptop vol propt en dat die het maar moet slikken.

Dus welke optie je ook neemt: beide kunnen de accu prima laden maar zoals hierboven ook gezegd: de ene gaat net iets sneller dan de andere, al is het verschil bijna niet te merken.

*Let op: in mijn voorbeelden houd ik rekening met gelijkblijvende spanningen. Je kunt niet zomaar een laptop die 19V wil even 50V voor z'n mik geven.*

• Maj-Maj
Bedankt voor de verhelderende uitleg sypie. Ik stelde deze vraag omdat ik hier las dat bij een te lage amperage de adapter het (te) zwaar heeft en het dus niet lang uithoudt. Overigens gebruik ik nu optie twee, omdat ik ook mijn telefoon heb aangesloten en dat werkt volgens mij prima (kan niet kijken want batterij zit nu op 100%). Ik hoef me nergens meer zorgen om te maken denk ik, ben al een stuk wijzer! :)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
Adapters met minder vermogen is ook niet catastrofaal zoals het gesteld wordt. Een fatsoenlijke adapter vliegt niet in de fik. Wat wel kan is dat de laptop langzaam of niet kan laden, of zelfs leegloopt.
Als het vermogen van je adapter veel te laag is kan het zijn dat de laptop meer stroom verbruikt om te draaien. Dan haalt hij het restant uit de accu totdat deze leeg is. Dan heb je ineens vermogen te kort (wat meestal betekent dat hij alsnog uit gaat).

Bij die waarschuwing is overigens bedoeld voor grote vermogens verschillen. Bijvoorbeeld mensen die hun oude 90W adapter vervangen door een goedkope 45 of 60 watt adapter. Dat is een fiks verschil in vermogen en kan er dus toe leiden dat de laptop onvoldoende gevoed wordt.
De 90,1 naar 89.9 watt verandering is gewoon hetzelfde vermogen. Dat is gerommel in de marge, niet druk om maken

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:19
Ampere is het belangrijk dat dat gelijk is of hoger.
Voltage moet hoe dan ook altijd gelijk blijven.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ShittyNL schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 09:19:
Voltage moet hoe dan ook altijd gelijk blijven.
En zelfs daar heb je ruimte hoor. Vaak genoeg een 20V adapter op een 19V notebook aangesloten (en vice versa) en dat gaat ook gewoon goed. Meer dan een paar % marge zou ik ook niet pakken overigens (dus geen 19V op 12V zetten, dat gaat natuurlijk keihard fout).

• Maj-Maj
Nou, zojuist i.p.v. telefoon geprobeerd om tablet tegelijkertijd op te laden met laptop. Laptop geeft nu aan: 'aan netstroom, accu wordt niet opgeladen'. Hij geeft de melding ook als ik de tablet heb losgekoppeld. Overigens geeft de adapter wel genoeg power om mijn laptop zonder accu erin te laten draaien. Is het nu al mis?!

EDIT: Hij laadt nu ineens wel weer op, ook met tablet aangesloten. Ik ga het in de gaten houden.

[ Voor 13% gewijzigd door Maj-Maj op 06-05-2015 20:26 ]

Pagina: 1