Aankoopadvies router en NAS

Pagina: 1
Acties:

• eTesselaar
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-12-2025
Hallo mede tweakers,

Ik ben van plan mijn thuis netwerk een upgrade te geven. Ik loop daarbij alleen tegen het probleem aan dat ik wat betreft de mogelijkheden totaal het overzicht kwijt ben :S, daarom hoop ik dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Wat ik zoek:
- Een snelle W-ifi router met groot bereik, minimaal 4 Gbit kabel aansluitingen, USB 3 aansluiting en het liefst meerdere antennes.
- Een externe HDD met USB 3, veel capaciteit (>3TB) en minimaal 100MB/Sec schrijfsnelheid om aan te sluiten op de router als NAS.

Budget: ~ €400

Merk voorkeuren:
- router: ASUS of Netgear.
- ext. HDD: geen.

Van de router verwacht ik dat die zelfstandig zonder range extenders of AP’s het huis, vrijstaand (geen last van Wi-fi van de buren) 3 verdiepingen ongeveer 850m³, van snelle Wi-fi kan voorzien. De router komt zo hoog mogelijk in de meterkast te staan/hangen, de meterkast is redelijk centraal in het huis op de begane grond. Daarnaast ben ik van plan om de externe HDD via USB 3 op de router aan te sluiten als NAS en daarbij heb ik liever dat de HDD de bottleneck is m.b.t. doorvoer snelheid dan de router.

Momenteel staan er twee Wi-fi routers in het netwerk, een Ubee evw 3200 van Ziggo in de meterkast en een Sitecom X4 N300 als AP op de eerste verdieping. Opzich werk de huidige situatie redelijk goed kwa dekking en stabiliteit alleen is de snelheid (30-50Mbit) van het draadloze netwerk niet meer van deze tijd.

Het doel met betrekking tot de snelheid van het draadloze netwerk is minimaal 200Mbit(maar het liefst meer) voor het internet zodat het 120Mb abonnement tot zijn recht komt en zodat we voorbereid zijn op een >200Mb abonnement. Ook lijkt het mij fijn om zo min mogelijk bottlenecks te hebben kwa snelheid vandaar de USB 3 en >100MB/Sec vereisten voor de HDD.

Alvast bedankt voor jullie suggesties.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
En wat had je zelf al gevonden kwa router of HDD

*is het niet beter / leuker om een NAS te kopen i.p.v een losse hdd die je aansluit op je usb van je router ?

Router: Netgear AC3200
pricewatch: Netgear AC3200 Nighthawk X6 Tri-Band WiFi Router (R8000)

External HDD: Seagate 4TB
pricewatch: Seagate Expansion Desktop 4TB Zwart

Overigens betwijfel ik of je met welke router dan ook de volle verbinding gaat halen als dit ding op de BG komt en meerdere verdiepingen omhoog mag gaan stralen. Is een optie om op iedere verdieping een goede AP neer te hangen dan geen betere optie

[ Voor 76% gewijzigd door HKLM_ op 05-05-2015 17:05 ]

Cloud ☁️

• eTesselaar
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-12-2025
Bedankt voor je snelle antwoord.

Ik had zelf dit lijstje aan routers gevonden die mij wel geschikt leken:

Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router R7000
Netgear X4 AC2350 WiFi Router R7500
Asus RT-AC87U
Asus RT-AC68U
Asus RT-AC66U
Ik heb btw niks tegen andere merken.

Bij de Netgear AC3200 R8000 twijfel ik aan de antennes ook al blijkt uit de product ervaringen dat die behoorlijk goed zijn.

Op iedere verdieping een (goede) AP plaatsen lijkt mij een vooral dure optie vergeleken met het gebruik van één goede router.

Het bereik blijft alleen een punt in dit huis. Voor zover ik weet haalt geen enkele router zonder externe antennes de zolder. Nu is het wel zo dat de vraag naar goed Wi-fi het grootst is op de begane grond en 1e verdieping. Op de zolder maakt de effectieve snelheid minder uit, als het maar wel genoeg is om fatsoenlijk te kunnen internetten zonder dat het signaal wegvalt.

Of het beter/leuker is om een NAS te kopen i.p.v een losse HDD zou ik zelf niet weten, Dit wordt voor mij de eerste keer dat ik met een NAS werken en ben er meer op uit wat het makkelijkste werkt.