Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vraag over Vliegtuigen KTAS en KIAS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik las voor mij toch wel een opmerkelijk bericht, dat er een sport vlietuig is Cessna TTX dat bijv met een KTAS van 235 knots bij een hoogte van 8km (24.000 voet)= 235 x 0,02 x 24000 : 1000= 112,8 + 235 =347 KTAS x 1.85 = 643 km/h kan bereiken. Is dit wel geloofwaardig voor een klein vliegtuig...?
Dit zou inhouden dat dit apparaat bijna net zo snel vliegt als een boeig 737
Daarentegen als dit vliegtuig zich op 15.000 voet bevindt de KTAS nog maar 565km/h bedraagt

Maar HOE bereken ik de KIAS bijv als ik in een vliegtuig zit op 24.000 voet...? Zoals ik begrepen heb geeft het vliegtuig alleen de KIAS aan in de cockpit en lijkt het me onmogelijk om de juiste snelheid te berekenen daar luchtdrukverschillen constant veranderen in de lucht als de daling wordt ingezet.

Andere vraag, above sea level.
Betekent dit dat alle vliegtuigen in Nederland, in principe makkelijker op kunnen stijgen omdat ze onder zee niveau zitten en eventueel ook meer vracht kunnen meenemen...?
In tegenstelling tot een gelijkwaardig vliegtuig die vanuit de Himalaya gebergte 6 km above sea level waar de lucht ijler is...?
Alvast bedankt voor de antwoorden

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 16:11:
Ik las voor mij toch wel een opmerkelijk bericht, dat er een sport vlietuig is Cessna TTX dat bijv met een KTAS van 235 knots bij een hoogte van 8km (24.000 voet)= 300 x 0,02 x 24000 : 1000= 112,8 + 235 =347 KTAS x 1.85 = 643 km/h kan bereiken. Is dit wel geloofwaardig voor een klein vliegtuig...?
Dit zou inhouden dat dit apparaat bijna net zo snel vliegt als een boeig 737
Daarentegen als dit vliegtuig zich op 15.000 voet bevindt de KTAS nog maar 565km/h bedraagt
Heb geen idee waar je je berekening vandaan haalt, maar 235 kts tas is gewoon 235x1,852=435 km/u, plus of min de wind.
Grond snelheid is immers TAS +- wind.
Maar HOE bereken ik de KIAS bijv als ik in een vliegtuig zit op 24.000 voet...? Zoals ik begrepen heb geeft het vliegtuig alleen de KIAS aan in de cockpit en lijkt het me onmogelijk om de juiste snelheid te berekenen daar luchtdrukverschillen constant veranderen in de lucht als de daling wordt ingezet.
Veel modern en goed uitgeruste vliegtuigen geven beide aan, echter IAS is belangrijk voor het vliegen en TAS voor de navigatie.
IAS wordt gemeten door middel van de pitotbuizen en dat getal kun je omrekenen met input van druk en temperatuur naar TAS (waarbij je ook nog instrument en meet fouten moet meenemen).
Zoals deze calculator:
http://indoavis.co.id/main/tas.html

Echter tijdens het vliegen is TAS van weinig praktisch nut, vrijwel alle aerodynamische fenomenen zijn op IAS gebaseerd.
Andere vraag, above sea level.
Betekent dit dat alle vliegtuigen in Nederland, in principe makkelijker op kunnen stijgen omdat ze onder zee niveau zitten en eventueel ook meer vracht kunnen meenemen...?
In tegenstelling tot een gelijkwaardig vliegtuig die vanuit de Himalaya gebergte 6 km above sea level waar de lucht ijler is...?
Alvast bedankt voor de antwoorden
In principe wel ja. Motor vermogen is afhankelijk van druk en temperatuur en de aerodynamische effecten ook. Je zal zien dat een gelijk vliegtuig op hoogte veel meer startbaan nodig heeft dan op zeeniveau.
Het verschil zul je ook zien op warme dagen en dagen met lage luchtdruk. Voor elke start worden dan ook deze getallen gebruikt om te kijken hoeveel baan er nodig is en met welke snelheid er opgestegen wordt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Concreet en actueel voorbeeld van dat laatste: een deel van de helikopters waar reddingswerk mee gedaan wordt in Nepal momenteel is van vergelijkbare types als waar in NL mee gevlogen wordt. Die helikopters kunnen meer gewicht (=mensen) meedragen hier dan dat ze daar kunnen doen, puur door verschil in luchtdichtheid. Trek dat door en je ziet waarom helikopterreddingen bovenop Everest niet mogelijk zijn: simpelweg te weinig lucht on zo'n kist mee te kunnen vliegen.

Oslik blyat! Oslik!