Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Allround diagnose software

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

In mijn vrij tijd repareer ik vaak systemen en laptops, maar soms gaat er veel tijd verloren aan het vast stellen van het probleem. Mijn vraag is of er software is dat heel simpel aangeeft of er iets mis is. Dan heb ik het niet over de algemene software wat je overal vandaan kan halen.

Het liefst duurt de diagnose niet langer dan 15 minuten. Het is niet de bedoeling dat de diagnose ook meteen het probleem oplost, maar alleen vast stelt. (met bijvoorbeeld vinkjes) Het moet ook om een overall diagnose gaan, dus de HDD, RAM, Software, ... moeten gecheckt worden.

Misschien is het een beetje veel eisend, maar ik hoop dat iemand toevallig mij kan helpen!

Alvast bedankt.

Cabonko

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het lijkt me goed om te beginnen met welke tools je al hebt gecheckt maar die niet bevielen. Dan hoeven die niet genoemd te worden - en misschien is het leerzaam voor anderen.

Ik houd het overigens liever bij enkele dedicated tools (event log, malware-checkers, SMART, memtester, etc. afhankelijk van de vraag/symptomen).

Diagnose binnen 15 minuten? Ik laat een memtest eerder 15 uur dan 15 minuten lopen :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Maak een bootable USB/CD met HirensBootCD.

- Stop hem in de computer die je wilt testen
- Boot vanaf USB of CD
- Dan krijg je een soort van DOS achtige omgeving waar je heel makkelijk alles kan testen (staat bij testing tools).

:w

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de snelle reacties!

Zelf ben ik bekent met programma's zoals hirensboot, memtest, HDsentinel, adw-cleaner en nog een aantal. Het zijn allemaal pracht programma's, alleen het probleem is dat de meeste scans lang duren en als ik bij iemand thuis ben voor een reparatie heb ik daar geen tijd voor.

Ik zoek eerder een programma die globaal aan geeft waar ongeveer het probleem ligt, dan kan ik tegen de persoon zeggen waar ik ben wat er ongeveer aan de hand is en dan ik het systeem/laptop moet meenemen voor verdere onderzoek.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Breezers!

tot nu toe lijkt het op de juiste software!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:00

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dat vraag ik me af... Op de website staat dat het een high-level tool is, bedoeld voor basic troubleshooten.

Voor echt troubleshooten zul je toch een low level testtools moeten gaan gebruiken, in combinatie met langdurige testen. Ik verwacht bv. dat er een aardige kans is dat deze tool op een pc geen enkele error's aangeeft op memory, terwijl een memtest die 10 uur gedraaid heeft wel degelijk errors vind.

Waar ligt je focus eigenlijk op mbt troubleshooten? Het klinkt alsof je focussed op hardware, maar een hoop errors worden ook veroorzaakt door foutief (ingerichte) software.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

In mijn vrij tijd repareer ik vaak systemen en laptops. "ik zoek software die mijn werk doet zodat ik het zelf niet hoef te doen"

Stel vragen aan de gebruikers. Dan krijg je zelf al snel een idee waar het ongeveer in kan zitten. Als je dat idee heb probeer het te reproduceren, lukt dat? Mooi dan weet je wat het probleem is. Als je weet wat het probleem is dan zijn er al minder zaken over die de boosdoener kunnen zijn, daar kun je dan op gaan testen.
Met andere woorden: het programma dat je zoekt, dat ben je zelf en de vragen die je stelt.

Zelf gebruik ik voor die testen vaak hiren's boot cd, hier staan memtesters tot SMART testen op, hoef je maar één test usb/cd mee te nemen. Tot nu toe is dat voor mij altijd voldoende gebleken. Maar ik repareer niet heel veel pc's alleen voor vrienden en af en toe voor familie :)

[ Voor 14% gewijzigd door garriej op 05-05-2015 16:29 ]

Pagina: 1