Win 8.1: automatisch op slot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Mijn laptop draait op Windows 8.1. Als ik een tijd lang niets doe, springt hij automatisch op slot en moet ik hem met wachtwoord unlocken. Dit wil ik liever niet; als ik niks doe, moet hij gewoon lekker op de desktop blijven staan. Helaas krijg ik het niet voor elkaar.

Uiteraard ben ik begonnen bij de screensaver en power instellingen. Deze staan nu allemaal op "Gewoon lekker aan blijven staan" (geen screensaver geselecteerd. Dus niet "blank" maar gewoon "none"; power instellingen staan allemaal op "never"). Dit alles hielp niet (behalve dat het scherm nu niet meer uit gaat naar verloop van tijd. Maar daar was ik niet naar op zoek ;)).

Vervolgens heb ik het internet af gestruind. Zo'n beetje iedere search komt op hetzelfde antwoord: Via Group Policies kun je het lock screen uit zetten. Afijn; dat dus ook maar gedaan. Gevolg: Hij springt niet meer naar het lock screen. Hij locked de computer nogsteeds maar gaat rechtstreeks naar het "voer hier uw wachtwoord in" scherm. Daar heb ik dus ook niets aan.

Ik verwacht dat dit een policies dingetje is. In het verleden heb ik Outlook gebruikt om de exchange server van het werk te benaderen. Ik kan me herinneren dat er toen iets gezegd is over security instellingen. Ondertussen is Outlook verdwenen. Waar kan ik de security instellingen die toendertijd aangepast zijn weer terug zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 17:55

skate master

Autodesk Educator Expert

Ik heb hier geen windows 8, dus doe ff een wilde gok.
Waarschijnlijk kun je dit vinden bij de geavanceerde energiebeheer instellingen.

Onder win 7 vind je dit op:
Config scherm -> energiebeheer -> instellingen voor beheerschema bewerken.
Hier vind je de optie "Computer in slaapstand zetten" zet deze op "nooit"
Eventueel kun je zelfs onder de geavanceerde instellingen de optie "een wachtwoord vereisen bij het uit slaapstand komen" op NEE zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
skate master schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 16:26:
Ik heb hier geen windows 8, dus doe ff een wilde gok.
Waarschijnlijk kun je dit vinden bij de geavanceerde energiebeheer instellingen.

Onder win 7 vind je dit op:
Config scherm -> energiebeheer -> instellingen voor beheerschema bewerken.
Hier vind je de optie "Computer in slaapstand zetten" zet deze op "nooit"
Eventueel kun je zelfs onder de geavanceerde instellingen de optie "een wachtwoord vereisen bij het uit slaapstand komen" op NEE zetten.
Bedankt voor het meedenken maar helaas....
Zoals ik in de OP al meld: In de energiebeheer opties staat alles op "never".
En ook het "require a password....." staat, inderdaad, uit. (is tegenwoordig een vinkje :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:51
Staat het vinkje bij de screensaver ook uit? Of is dat hetzelfde vinkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb 't vermoeden dat TS op een laptop aan het werk is welke hij via z'n werkgever in bruikleen heeft waarbij het apparaat (uiteraard) ook gewoon company policies gepushed blijft krijgen en de screensaver dus toch gewoon getriggerd wordt :P

code:
1
2
3
4
5
Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell") 
Do 
    Wscript.Sleep 600000 
    wshShell.SendKeys "{F15}" 
Loop

Iedere 10 minuten (600000 milliseconden) krijg je een "toetsaanslag" op de "F15" key en is er dus activiteit :P

Als .vbs opslaan en gewoon dubbelklikken....

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 05-05-2015 16:41 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:29

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

wimmel_1 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 16:38:
Ik heb 't vermoeden dat TS op een laptop aan het werk is welke hij via z'n werkgever in bruikleen heeft waarbij het apparaat (uiteraard) ook gewoon company policies gepushed blijft krijgen en de screensaver dus toch gewoon getriggerd wordt :P

code:
1
2
3
4
5
Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell") 
Do 
    Wscript.Sleep 600000 
    wshShell.SendKeys "{F15}" 
Loop

Iedere 10 minuten (600000 milliseconden) krijg je een "toetsaanslag" op de "F15" key en is er dus activiteit :P

Als .vbs opslaan en gewoon dubbelklikken....
En áls dat inderdaad het geval is, is het natuurlijk niet zomaar de bedoeling dat via deze methodes te omzeilen. Dat zou namelijk wel een serieus gat in de beveiliging van de data worden, dus die policies zijn er niet voor niets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
wimmel_1 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 16:38:
Nope. Privé laptop die ik voor werk Email gebruikt heb toen mijn werklaptop nog in aanvraag was.

Daarnaast zou ik dat dan terug zien in de screensaver instellingen. En die blijven gewoon netjes staan zoals ik ze zet: None.

Overigens is een keystroke script echt een last resort. Dit is gewoon een instelling ergens en die moet ik dus uit kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bastiaan schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 16:42:
[...]

En áls dat inderdaad het geval is, is het natuurlijk niet zomaar de bedoeling dat via deze methodes te omzeilen. Dat zou namelijk wel een serieus gat in de beveiliging van de data worden, dus die policies zijn er niet voor niets ;)
Dat wat TS er mee doet moet 'ie zelf weten. Ik hoop wel dat TS zich realiseert dat iemand anders op zo'n moment ook gewoon toegang heeft tot z'n machine én zich dus voor kan doen als zijnde de TS.

Mailtjes naar de directie doen het altijd érg goed in zo'n geval (óf als het bedrijf de mogelijkheid bied om gebak in de kantine te bestellen: gebak voor de hele afdeling!!!).

Niet locken, dan dokken!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
wimmel_1 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 16:45:
Dat wat TS er mee doet moet 'ie zelf weten. Ik hoop wel dat TS zich realiseert dat iemand anders op zo'n moment ook gewoon toegang heeft tot z'n machine én zich dus voor kan doen als de TS.
Ik realiseer me heel goed dat ik dan, wanneer ik wegloop altijd WIN+L moet drukken. Maar dat moet ik ook mét deze policy aangezien die pas na 10 minuten aan slaat. Het uitzetten van deze policy maakt dus, ook vanuit beveiligings oogpunt, geen ruk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mharnk.nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:26
Had je ook gekeken naar de aanmeldingsopties, daar heb je een wachtwoordbeleid instelling, standaard ingesteld op 15 minuten.

Gamertag WalnutCartoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
mharnk.nl schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 17:02:
Had je ook gekeken naar de aanmeldingsopties, daar heb je een wachtwoordbeleid instelling, standaard ingesteld op 15 minuten.
Als ik kijk bij Sign-in options, Password policy dan is het enige wat ik daar in kan stellen of er een wachtwoord nodig is om uit slaapstand te komen, of niet. Ik kan daar niet instellen of hij op slot gaat of niet.

Waar zou ik de instelling van 15 minuten moeten kunnen vinden, volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Croga schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 19:00:
[...]

Als ik kijk bij Sign-in options, Password policy dan is het enige wat ik daar in kan stellen of er een wachtwoord nodig is om uit slaapstand te komen, of niet. Ik kan daar niet instellen of hij op slot gaat of niet.

Waar zou ik de instelling van 15 minuten moeten kunnen vinden, volgens jou?
Die optie heb je (voor zover ik weet) alleen voor het remote benaderen van SMB shares, niet voor het fysieke gebruik van de "shell/console".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Hmm, ik denk dat je eerder iets qua remote wipe hebt toegestaan op moment dat je werkmail is ingesteld.

Heb je niet toevallig een third party tooltje dat je energieinstellingen bepaalt? Bijvoorbeeld van Lenovo, HP, Dell etc. etc. Wellicht moet je het daarin zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Nope, geen 3rd party tooltjes.

Maar mharnk.nl's opmerking heeft het probleem wel opgelost. De optie "Password policy" in "sign-in options" was greyed-out met de opmerking dat er externe policies waren die er voor zorgden dat ik het niet kon aanpassen en dat ik "Reset securiry policies" moest doen. Die laatste is beschikbaar in het User Accounts scherm. Deze optie wist alle extern opgelegde policies (zoals bijvoorbeeld die, die meekomen wanneer je Outlook instelt om gebruik te maken van een Exchange server).

Ondertussen heeft mijn PC een uurtje aan gestaan zonder naar het lock scherm te schieten, precies zoals het hoort.

Probleem opgelost. Allemaal bedankt voor het mee denken!
Pagina: 1