Ok voor de geinteresseerden, hier het schema van een parallelle poort interface:

(schema van circuitsonline.f2s.com)
Sluit de bits 0 t/m 7 aan op pennetje 2 t/m 9 van de poort. Verbind de massa met aansluit pen 1 en evt. de massa van de voeding, en sluit de + pool aan op de 5volt van de computer-voeding komt. (rode draad). Evt kun je ook heel simpel met een 9v adapter en een stroomregelaar zelf een voedinkje in elkaar solderen als je het extern wilt houden.
Voor een relais: haal D1 en R2 weg en zet de relais (zo'n 5v ding) ervoor in de plaats met een vrijloopdiode over de relaisspoel met de kathode aan de de voedingsspanning.
sim - pel
Leuk om dit geheel in een oude 386 kast in te bouwen, en dan van alles gaan aansturen met die relais. Zelf heb ik in QBasic een wekker-programma in elkaar geknutseld die als alarm met de pc-speaker begon te piepen en het licht herhaaldelijk aan en uit zette

Gegarandeerd wakker!
Wat betreft de inpoorten, ik was van plan een oud toetsenbord zo aan te passen dat ik alleen de interface-kaart overhield en door de toets-aansluitingen af te lopen zelf losse schakelaars op die interface vast te solderen. Helaas, project (vooralsnog) mislukt. Alles werkte perfect, maar toen ik zover was om de boel in te bouwen soldeerde ik de toetsenbord-kabels verkeerdom (gespiegeld dus) vast op het moederbord. Pats. Weg 386-moederbord. Helaas heb ik nog geen andere computer voorhanden om mee te expirimenteren, maar dat komt nog wel een keer. En dan kan ik 101 schakelaars aan en uit zetten
Het is natuurlijk leuk je hele verlichting in je hele huis te laten besturen door een computer, maar wat een werk... En bovendien, vervelend dat je dan alleen nog maar met de computer kunt schakelen

Je kunt btw wel tot 4 paralelle poorten in een computer gaan, dat betekent 32 relais...

En desnoods schrijf je een interface waarmee je nog meer kunt aansturen.
Oja, ik heb de informatie voor het aansturen van de (5) bits _naar_ de computer gevonden (google is handig), hier is ie:
http://home.planet.nl/~nieuw036/lpt.html