Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegeman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-02 22:56
Sinds afgelopen week is het mogelijk om de Raspberry Pi 2 te voorzien van een afgeslankte Windows 10 versie; Windows 10 Iot Core 8) . Deze is te programmeren met een computer waarop Windows 10 Insider Preview (geen virtual machine) en Visual Studio 2015 op geïnstalleerd is.

Nu loop ik tegen een probleem aan, dus vandaar dit topic. Wat heb ik gedaan:
  1. De Raspberry Pi 2 voorbereid
  2. De laptop voorbereid. Hier liep ik tegen het probleem aan dat ik mijn bestaande Windows 8 home editie geupdate had naar Windows 10 home Insider Preview editie. Hierdoor mis je o.a. de group policy editor die je verderop nodig hebt. Complete herinstallatie gedaan.
  3. Visual Studio 2015RC + SDK geïnstalleerd
  4. Windows Iot Core Watcher geïnstalleerd die bij de zip archief zat van de Windows Iot Core.
Bij de laatste stap loop tegen het probleem aan dat de Iot Core Watcher niet opstart. Wanneer ik op de executable dubbelklik zie ik even een ronddraaiend cirkeltje maar geen user interface. Doordat ik deze tool mis kan ik waarschijnlijk de Raspberry Pi niet bereiken met de remote debugger van Visual Studio.

Wat heb ik geprobeerd:
  • Herinstallatie van de Iot Core Watcher
  • Uitgevoerd als admin
  • Herstart Windows (niet hybernate)
  • Vraag hier en hier gesteld
Herkent iemand dit probleem of heb je andere ervaringen die je wilt delen dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildy
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Is die watcher echt nodig? Ik had zelf het idee dat die alleen aangeeft wat het ip adres van de Pi is.
Dit ip adres kan je ook gewoon zien wanneer je een scherm aan de hmdi uitgang hangt.

Je kan overigens de Windows 10 preview wel gewoon als virtual machine draaien. De enige reden dat ze zeggen dat het niet kan is omdat je anders de image niet naar de sd kaart kan schrijven, maar dat kan ook gewoon via Windows 7 zoals hier beschreven staat.

Ik loop zelf tegen een probleem aan dat Windows 10 op de Pi mijn muis niet goed herkent. Het pijltje komt wel tevoorschijn maar zodra ik mijn muis dan beweeg schiet het pijltje alle kanten op behalve de juiste kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 671908

Een afgeslankte Windows 10 versie? Afgeslankt tot het bot, bedoel je. Ik had al zo'n vermoeden dat ze(?) niet bepaald een werkende versie van de standaard W10 bedoelden toen het bekend werd dat je W10 op je RPi kon gaan gebruiken. Maar nu blijkt dat het Windows IOT is en alleen bruikbaar is voor hardware-hobbyïsten die zaken aan willen sturen!
Het had me wel leuk geleken om voor de lol W10 te installeren. Maar dat idee laat ik nu maar vallen daar ik geen tijd en geld heb om mij met hardware te bemoeien.
Dus ervaring met W10+RPi? Helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuuhn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-10-2023
Wildy schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 11:38:
Is die watcher echt nodig? Ik had zelf het idee dat die alleen aangeeft wat het ip adres van de Pi is.
Dit ip adres kan je ook gewoon zien wanneer je een scherm aan de hmdi uitgang hangt.
Die watcher is in principe niet nodig. Ik ben er via die watcher wel achter gekomen dat er ook een bijhorende webinterface is. In deze webinterface is het mogelijk om een andere app te starten, stoppen en verwijderen van de Pi.
Wildy schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 11:38:
Je kan overigens de Windows 10 preview wel gewoon als virtual machine draaien. De enige reden dat ze zeggen dat het niet kan is omdat je anders de image niet naar de sd kaart kan schrijven, maar dat kan ook gewoon via Windows 7 zoals hier beschreven staat.
Ik ben er overigens wel in geslaagd om de IoT Core te installeren vanuit een Windows 10 VM. Ik heb het gedaan via Parallels, en ik heb gewoon de SD kaart doorgegeven aan de VM.

Voorlopige ervaring zijn eerder positief. Geen problemen gehad.

Heb zowel het Blinky- als RGB LED-sample geprobeerd. Beiden werken perfect.
Dan zelf eens een app beginnen programmeren om wat ledjes aan te sturen en wat mij opvalt is dat de GPIO pin op Low moet zetten om de led te laten branden. Dit lijkt mij wel een beetje raar, maar daar valt wel met te leven :) (in Python onder Debian is het omgekeerd, naar mijn ervaring toch)

I do what I like to do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• btdr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-05 09:59
Bartjuuhn schreef op zondag 10 mei 2015 @ 13:57:

Dan zelf eens een app beginnen programmeren om wat ledjes aan te sturen en wat mij opvalt is dat de GPIO pin op Low moet zetten om de led te laten branden. Dit lijkt mij wel een beetje raar, maar daar valt wel met te leven :) (in Python onder Debian is het omgekeerd, naar mijn ervaring toch)
Het op LOW moeten zetten van de pin om de LED te laten branden komt doordat de LED aan de 3v3 verbonden is in plaats van aan de GND. Wanneer de pin HIGH is, staat er effectief geen spanning over de LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuuhn
btdr schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 12:00:
[...]

Het op LOW moeten zetten van de pin om de LED te laten branden komt doordat de LED aan de 3v3 verbonden is in plaats van aan de GND. Wanneer de pin HIGH is, staat er effectief geen spanning over de LED.
Klopt, ben zelf redelijk nieuw op het vlak van GPIO e.d. (ook geen electronica ervaring). Maar in het voorbeeld dat ik gebruikte in Python was de led aangesloten op de GND.

Inmiddels is er ook een nieuwe build beschikbaar : linkje

I do what I like to do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:08
Hier ook windows 10 IOT vanaf een VM in ESXI naar een SD kaartje geflasht. vervolgens de PI opstarten connecten en gaan. hoe kom je erbij dat een VM niet werkt ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuuhn
Downloader_NL schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 15:24:
Hier ook windows 10 IOT vanaf een VM in ESXI naar een SD kaartje geflasht. vervolgens de PI opstarten connecten en gaan. hoe kom je erbij dat een VM niet werkt ?
Dit staat letterlijk op de 'Set up the Raspberry Pi 2' pagina op hun website:
NOTE: you will need to follow these instructions on a physical Windows machine (and not a VM) because you need access to the SD card reader.

[ Voor 1% gewijzigd door Bartjuuhn op 16-05-2015 15:49 . Reden: typo ]

I do what I like to do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Bartjuuhn schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 15:48:
[...]

Dit staat letterlijk op de 'Set up the Raspberry Pi 2' pagina op hun website:

[...]
Mmmm. vreemd je zou verwachten dat MS wel beter weet (maar ze houden het simpel dus :X )
Het werkt dus wel, je moet alleen je USB stick mounten in je VM wat 5min werk is.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:39
Precies, via VirtualBox kan je op elke computer gewoon USB apparaten doorgeven aan je VM. Dan moet je natuurlijk wel een USB Card reader hebben en geen interne kaartlezer zoals je veel in laptops ziet.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
CurlyMo schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:11:
Precies, via VirtualBox kan je op elke computer gewoon USB apparaten doorgeven aan je VM. Dan moet je natuurlijk wel een USB Card reader hebben en geen interne kaartlezer zoals je veel in laptops ziet.
De meeste mensen (tweakers) hebben nog wel ergens een SD kaart lezer (volgens mij had een paar jaar geleden iedereen wel zoon ding :X )

Tevens heb ik de Windows Iot Core Watcher nog niet geinstalleerd het IP adres heb ik via de GUI gevonden :P

[ Voor 11% gewijzigd door HKLM_ op 16-05-2015 16:16 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuuhn
CurlyMo schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:11:
Mag zelfs een interne zijn. Ik heb dat toch gedaan om mijn Macbook met Parallels, en dat werkte perfect.

I do what I like to do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:47
Er zit een fout in de strong name validation van de IoT watcher. Met snremove.exe (losse download) kan je die validatie er uit halen en dan start hij wel op. Ik heb hier een blogpost met stappenplan over geschreven.

Tevens is het mogelijk om de SD card te maken vanuit Windows 8.1, hiervoor moet je alleen de Windows automated installation kit voor Windows 10 downloaden en installeren op je Windows 8.1 machine. Die download kan je hier vinden: http://t.co/kazj6QvS1h. Bij het aanmaken van de SD Card met DISM.exe moet je dan alleen wel even wijzen naar het full path van deze versie (ook hierover staat een artikel op mijn blog).

[ Voor 11% gewijzigd door denyos op 19-05-2015 10:43 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerhigh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-02 19:47
Kan er op w10 iot bijv. ook CMS opgezet worden?
Zoja lijkt me dit ideaal om displays voor beveiligings camera's aan te sturen.

:9 :9 :9 :9 :9
Pagina: 1