Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Programma bij opstarten als admin uitvoeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Carharttguy
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 14-09 16:35
Beste

Ik heb deze zelfde vraag ook gesteld in het Windows subforum, maar zoek ook een antwoord voor OSX/Linux (alleen Ubuntu is goed)

Ik heb een klein tooltje dat ik op verschillende computers zou willen zetten. Dit tooltje moet opstarten bij het opstarten van het systeem en administrator rechten hebben. Maar de computer start op in een gewoon user account zonder adminrechten en de gebruiker van de computer moet natuurlijk ook niet het admin password weten en/of invoeren.

Kan dit?

Met vriendelijke groet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Carharttguy
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 14-09 16:35
Dankuwel, maar werkt dit ook met een uitvoerbaar bestand met een GUI? Want zoals ik zie op de website van systemd start dat op voor al de rest is opgestart. Maar mijn programma heeft bepaalde guilibs nodig en eigenlijk moet de DE ook al geladen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Misschien is het handig nog wat concreter te zijn. Wanneer moet het programma opstarten (bij starten, bij inloggen...), wat doet het precies en wat moet in iedergeval wel of niet kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 09:36

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

In dit forum verwachten we dat je duidelijk aangeeft wat je zelf al geprobeerd hebt en waar je vast bent komen te zitten.

Onder Linux heet de admin account 'root'.
Het is zeer ongebruikelijk om grafische programma's als root te draaien. Dat is meestal ook niet nodig.

Als je het toch nodig hebt kun je sudo gebruiken: stel sudo zo in dat gebruikers jouw applicatie als root mogen draaien zonder wachtwoord. Maak vervolgens een .desktop-file of een klein scriptje dat jouw applicatie aanroept via sudo (of gksu). Voeg die .desktop-file/dat script toe aan de opstartapplicaties van Ubuntu (menu -> preferences -> startup ofzo).

Bovenstaande is niet helemaal compleet maar bevat hopelijk genoeg sleutelwoorden om je de juist kan op te duwen.

PS. OSX en Linux zijn heel anders en bovenstaande gaat vast niet werken op OSX.

[Voor 8% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 05-05-2015 13:30]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True